Connect with us

ACTUALITATE

Povestea celui mai cunoscut emoticon. Cum a apărut Smiley Face acum 56 de ani și cum a fost reimaginat de-a lungul anilor

Publicat


Simbolul galben cu faţă zâmbitoare a fost creat în 1963, în Worcester, Massachussetts, când designer-ului grafic Harvey Ball i-a fost cerut de conducerea unei firmă să producă o formă de a îmbunătăţi moralul angajaţilor săi, informează ziarul Alba24.ro.

Dacă e să ne luăm după relatarea poveştii, lui Ball i-au fost necesare 10 minute pentru a crea un simbol care în zilele noastre va fi devenit o parte integrată şi integrantă a culturii. A primit 45 de dolari pentru munca lui.

Pentru o imagine care a rezistat atât de mulţi ani, logica din spatele creaţiei este amuzant de simplă – Ball afirmă că smiley face-ul este o operă fără prea multe complexităţi în spate: „Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că era luminoasă şi ducea cu gândul la strălucirea Soarelui”.

Compania a produs mii de nasturi şi insigne, iar popularitatea simbolului a dus la înregistrarea lui ca marcă la începutul anilor ‘70 de către Bernard şi Murray Spain. Smiley face-ul a fost înregistrat cu slogan „Have a Happy Day” (Să ai o zi fericită). Doar un an mai târziu, jurnalistul francez Franklin Loufrani a lansat Compania Smiley, care a devenit, ulterior, un gigant în domeniul licenţierii.

Substanţial, smiley face-ul nu se diferenţiază foarte tare de orice alt simbol – o imagine căreia i-a fost dată un înţeles specific. Marcel Danesi, profesor de semiotică şi antropologie la Universitatea din Toronto spune că simbolurile sunt „precum mici capsule care ne spun despre ce e vorba în legătură cu anumite lucruri, în termenii noştri personali”. La fel ca limbajul, „ele formează un sistem retoric care uneşte o întreagă societate. Trăim prin simboluri”, spune Danesi.

Stabilitatea acestui „sistem” rămâne încă în discuţie. La suprafaţă, smiley face-ul este simplu şi produce o stare de bine, este uşor de învăţat şi de reprodus. În anumite contexte, produce o senzaţie de bucurie copilărească, creşterea moralului care a inspirat însăşi producerea acestui simbol.

Simbolul, imprimat pe pastile de ecstasy și fluturașe ale DJ-ilor

Esenţa simbolului stă, totuşi, în felul în care a fost el interpretat şi reimaginat de-a lungul anilor. Printre cei care „au adăugat” la simbolistica smiley face-ului se numără trupe precum Nirvana şi Talking Heads. Simbolul „a înflorit” în perioada culturii rave a anilor ‘80 şi ‘90, a ajuns imprimat pe pastile ecstasy şi fluturaşe ale DJ-ilor.

Astfel, smiley face-ul are o simbolistică duală: pe de-o parte reprezintă un simbol al contraculturii, iar pe de alta este încarnarea simbolică a consumerismului american. Reprezentanţii Companiei Smiley, care a avut câştiguri de 419,9 milioane de dolari în 2017, spun că smiley face-ul este ceva mai mult decât un simbol, el reprezintă „un spirit şi o filosofie”. Deşi compania este globală, această frază, în mod particular, atinge o coardă sensibilă a americanilor. Prezintă obsesia americanilor cu fericirea şi cu lucrurile care trebuie cumpărate pentru a o obţine.

Atunci când apare în artă, el capătă alte sensuri, unele deviate sau exagerate. Nate Lowman a creat noi forme ale smiley face-ului, unele copilăreşti, desenate neatent şi colorate în afara liniilor. Conform unui profil realizat în New York Times, Lowman este „oarecum obsedat” de smiley face. Lowman vede în el „o mască colectivă, isteria tulburată de a părea fericit”.

Este greu să vorbim de smiley face fără să aducem vorba şi de noile incarnaţii ale sale – emoji şi alte astfel de simboluri pe care le folosim pentru a comunica mai uşor pe reţelele sociale sau în mailurile de serviciu. Smiley face-ul nu mai este un simbol de sine stătător, ci doar o „literă” dintr-o limbă vizuală online.

Deşi pentru inventarea emoticonului este creditat Shigetaka Kurita, angajat la compania de telecomunicaţii japoneză NTT Docomo, principalul set de emoticonuri este indivizibil de design-ul original al lui Harvey Ball.

În timp ce comunicarea online devine din ce în ce mai răspândită, smiley face-ul capătă şi el o gamă din ce în ce mai nuanţată de trăiri. Poate să fie un simbol pentru fericire autentică, sau un înlocuitor pentru cuvinte care, spuse în formele lor uzuale, ar putea părea mult prea dure. Apariţia emoticonurilor a dus la o serie imensă de studii şi eseuri asupra evoluţiei limbajului online.

Având în vedere proliferarea sa nestăvilită, ar putea smiley face-ul să-şi piardă vreodată valorea simbolistică? Dacă el poate să reprezinte orice atunci nu poate să reprezinte nimic. Danesi, însă, nu e îngrijorat de această posibilă ameninţare existenţială la adresa smiley face-ului. Cu cât îi dăm mai multă semnificaţii, cu atât el va avea mai multă putere, chiar şi dacă, uneori, nu vom şti cum să o interpretăm. Predicţia mai simplă al lui Danesi este însă: smiley face-ul va continua să existe pentru că e simpatic.

sursa: Alba24.ro, cnn.com

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

FOTO: O imagine în care o marmotă se sperie de o vulpe, desemnată fotografia wildlife a anului

Publicat

Yongqing Bao a câștigat prestigiosul premiu Fotograful Wildlife al Anului 2019 cu o fotografie realizată în provincia chineză Qinghai. Denumită „Momentul” (The Moment), imaginea afișează o întâlnire între o vulpe tibetană și o marmotă paralizată de frică, informează Alba24.ro.

Întâlnirea de o secundă între cele două animale a fost surprinsă de fotograful Yongqing Bao din Tibet în Rezervația naturală din Munții Qilian, în China.

Potrivit lui Bao, marmota observase vulpea înaintea fotografiei, însă probabil a crezut că pericolul a trecut în momentul în care a ieșit din vizuină.

Juriul a spus că imaginea descrie perfect un „moment puternic de umor și groază”.

La concurs au participat 48.000 de concurenți din 100 de țări.

sursa: digi24.ro, dailymail.co.uk, Alba24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Producătorii de echipamente electrice şi electronice vor plăti, de la 1 ianuarie, o contribuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de colectare

Publicat

Companiile producătoare de echipamente electrice şi electronice (EEE) mai au la dispoziţie trei luni până când contribuţia pe care o plătesc, în prezent, pentru nedeclararea EEE se va transforma în contribuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de colectare, atrag atenţia specialiştii EY România.

“Deşeurile de echipamente electrice şi electronice (“DEEE”) cum ar fi computere, televizoare, frigidere şi telefoane mobile sunt o parte din deşeurile cu cea mai rapidă creştere din Uniunea Europeană. Conform informaţiilor publicate pe site-ul Comisiei Europene, acestea vor depăşi cantitatea de 12 milioane de tone până în 2020. Ca urmare a gestionării defectuoase a deşeurilor electrice şi electronice, la începutul anului 2019, Comisia Europeană a transmis României o scrisoare de notificare oficială cu privire la deficienţele în adoptarea normelor UE privind DEEE, acesta fiind primul pas în cazul începerii procedurii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor. Dacă România nu ia măsuri în acest sens, Comisia Europeană poate decide să trimită mai departe o notificare către Curtea Europeană de Justiţie şi să impună sancţiuni financiare semnificative. În acest context, e important de reamintit companiilor că au rămas mai puţin de 3 luni până la intrarea în vigoare a contribuţiei pentru nerealizarea obligaţiilor anuale de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice”, explică Daniela Neagoe, senior manager în Comerţ Internaţional, Asistenţă Fiscală şi Juridică din cadrul EY România.

Conform consultanţilor, în prezent, o contribuţie de 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg (pentru lămpi) se datorează pentru diferenţa dintre cantităţile de echipamente electrice şi electronice (“EEE”) declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Începând de anul viitor, această contribuţie pentru nedeclararea EEE se transformă în contribuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de colectare.

“Frecvent, se face confuzie între producătorii de EEE-uri în sensul legislaţiei de mediu şi producătorii de EEE-uri în sensul operatorilor economici care fabrică EEE-uri. Astfel, operatorii economici consideraţi producători, în sensul legislaţiei de mediu, sunt acele societăţi care au sediul în România şi fabrică echipamente electrice şi electronice sau ale căror EEE-uri sunt proiectate sau fabricate şi comercializate sub propria marcă comercială, sau operatorii economici care revând pe teritoriul României sub propria marcă comercială echipamente produse de alţi furnizori. Totodată, producători de EEE-uri sunt consideraţi şi acei operatori economici care au sediul în România şi importă/achiziţionează intracomunitar EEE-uri sau care au sediul într-un alt stat membru sau într-o ţară terţă şi vând EEE în România prin mijloace de comunicare la distanţă direct gospodăriilor particulare sau utilizatorilor în afara gospodăriilor particulare”, menţionează reprezentanta EY România.

Potrivit sursei citate, în vederea introducerii pe piaţă a EEE-urilor, producătorii au obligaţia de a se înregistra la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), în Registrul producătorilor de echipamente electrice şi electronice. În urma acelei înregistrări, fiecare producător va primi un număr de înregistrare care va fi comunicat tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute EEE-urile.

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, operatorii economici care introduc pe piaţa naţională echipamente electrice şi electronice vor datora contribuţia de 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg (pentru lămpi) pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de echipamente electrice şi electronice corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare (45%) şi cantităţile efectiv colectate.

Totodată, începând cu aceeaşi dată, producătorii de echipamente electrice şi electronice vor fi obligaţi să se înregistreze şi în format online în Registrul naţional al producătorilor de EEE-uri.

În perioada 2017 – 2020, rata de colectare pe care trebuie să o atingă producătorii de echipamente electrice şi electronice este de 45%. O altă modificare va intra în vigoare începând cu anul 2021, şi anume rata de colectare care va creşte la 65%.

“Având în vedere toate aspectele menţionate mai sus, cu siguranţă data de 1 ianuarie 2020 va veni cu noi provocări pentru toţi producătorii de EEE-uri, cât şi pentru organizaţiile colective care acţionează în numele acestora, în ceea ce priveşte modul de gestionare a DEEE-urilor şi de raportare a acestora către Administraţia Fondului pentru Mediu”, subliniază Neagoe.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de dolari, în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. În prezent, compania are peste 800 de angajaţi în România şi Republica Moldova, care lucrează în birourile deschise în în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Renault se aşteaptă la un declin al vânzărilor în 2019, din cauza mediului economic mai puțin favorabil

Publicat

renault

Grupul francez Renault şi-a înrăutăţit estimările privind vânzările şi profitul în 2019, în condiţiile în care producătorii auto globali sunt afectaţi de cererea mai redusă de pe pieţele majore, cum ar fi China, şi de investiţiile semnificative pentru vehiculele electrice, transmite Reuters.

Renault se aşteaptă la un declin al vânzărilor între 3% şi 4% în acest an. În iulie, compania abandonase deja obiectivul de a obţine în 2019 o creştere a veniturilor înainte de efectele cursului de schimb, anunţând că se aşteaptă ca nivelul vânzărilor să fie similar cu cel înregistrat în anii precedenţi.

“Din cauza mediului economic mai puţin favorabil şi a cerinţelor autorităţilor de reglementare, care necesită majorarea costurilor, grupul Renault şi-a revizuit estimările”, se arată într-un comunicat al companiei.

De asemenea, marja operaţională ar urma să se situeze la 5%, faţă de 6% previzionată anterior.

Renault a precizat că-şi va reevalua obiectivele pe termen mediu, care fac parte din planul strategic pentru perioada 2017-2022, dar nu a oferit detalii suplimentare.

În trimestrul trei din 2019, vânzările Renault au scăzut cu 1,6%, la 11,3 miliarde de euro (12,6 miliarde de dolari). Din grupul auto francez fac parte mărcile Renault, Dacia, Lada, Alpine, Renault Samsung Motors şi Jinbei Huasong.

Pentru 2019, grupul Renault estimează că piaţa mondială ar urma să înregistreze o contracţie de 1,6%.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

VIDEO: O femeie și copilul ei, salvați de soț și vecini, după ce apartamentul le-a luat foc. Șoferii au sunat la 112

Publicat

O femeie și copilul ei de 8 ani au fost salvați, vineri, de către soțul ei și vecini, după ce în apartamentul lor a izbucnit un incendiu. Fumul dens ce ieșea pe ferestrele locuinței a fost observat de participanții la trafic, care au sunat la 112.

La fața locului s-au deplasat echipaje ISU Cluj cu două autospeciale pentru stins incendii, una pentru intervenții și salvări de la înălțimi și un echipaj SMURD. Incendiul fusese semnalat în jurul orei 13.30, la un apartament, situat la etajul I, într-un bloc de pe strada Nicolae Titulescu, din municipiul Cluj-Napoca. Evenimentul a fost anunțat de către participanții la trafic care au observat că iese fum dens de pe fereastra apartamentului, transmite ISU Cluj.

Femeia ar fi rămas blocată în baia apartamentului alături de copilul ei, din cauza defecțiunii la broasca ușii, timp în care a rămas o cratiță cu mâncare pe foc ce a luat foc și a aprins mobila din bucătărie. Femeia a avut cu ea în baie o tabletă smart, prin care i-a transmis mesaje soțului ei despre cele întâmplate. Tatăl copilului a venit urgent acasă și a fost nevoit să forțeze ușa închisă cu un butuc pe interior, ajutat de mai mulți vecini și trecători care au observat fumul care ieșea pe fereastra apartamentului. Imediat după ce a reușit să forțeze ușa, tatăl a intrat prin fumul care inunda apartamentul și a reușit să-i elibereze, ajutându-i să iasă din locuința inundată cu fum.

Pompierii sosiți la locul evenimentului au găsit mama și copilul ei de 8 ani ieșiți din bloc. Aceștia au fost consultați de echipajul SMURD și sunt în afara oricărui pericol. Echipajul SMURD a mai consultat încă un vecin care a inhalat fum, care de asemenea se află în afara oricărui pericol.

Flăcările au fost stinse în scurt timp de către pompieri, fără a se extinde mai departe de limitele în care a fost găsit. Au fost distruse de flăcări mobilierul de bucătărie și aparatura electrocasnică din bucătărie.

Citește mai departe