Connect with us

ACTUALITATE

Povestea celui mai cunoscut emoticon. Cum a apărut Smiley Face acum 56 de ani și cum a fost reimaginat de-a lungul anilor

Publicat

Simbolul galben cu faţă zâmbitoare a fost creat în 1963, în Worcester, Massachussetts, când designer-ului grafic Harvey Ball i-a fost cerut de conducerea unei firmă să producă o formă de a îmbunătăţi moralul angajaţilor săi, informează ziarul Alba24.ro.

Dacă e să ne luăm după relatarea poveştii, lui Ball i-au fost necesare 10 minute pentru a crea un simbol care în zilele noastre va fi devenit o parte integrată şi integrantă a culturii. A primit 45 de dolari pentru munca lui.

Pentru o imagine care a rezistat atât de mulţi ani, logica din spatele creaţiei este amuzant de simplă – Ball afirmă că smiley face-ul este o operă fără prea multe complexităţi în spate: „Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că era luminoasă şi ducea cu gândul la strălucirea Soarelui”.

Compania a produs mii de nasturi şi insigne, iar popularitatea simbolului a dus la înregistrarea lui ca marcă la începutul anilor ‘70 de către Bernard şi Murray Spain. Smiley face-ul a fost înregistrat cu slogan „Have a Happy Day” (Să ai o zi fericită). Doar un an mai târziu, jurnalistul francez Franklin Loufrani a lansat Compania Smiley, care a devenit, ulterior, un gigant în domeniul licenţierii.

Substanţial, smiley face-ul nu se diferenţiază foarte tare de orice alt simbol – o imagine căreia i-a fost dată un înţeles specific. Marcel Danesi, profesor de semiotică şi antropologie la Universitatea din Toronto spune că simbolurile sunt „precum mici capsule care ne spun despre ce e vorba în legătură cu anumite lucruri, în termenii noştri personali”. La fel ca limbajul, „ele formează un sistem retoric care uneşte o întreagă societate. Trăim prin simboluri”, spune Danesi.

Stabilitatea acestui „sistem” rămâne încă în discuţie. La suprafaţă, smiley face-ul este simplu şi produce o stare de bine, este uşor de învăţat şi de reprodus. În anumite contexte, produce o senzaţie de bucurie copilărească, creşterea moralului care a inspirat însăşi producerea acestui simbol.

Simbolul, imprimat pe pastile de ecstasy și fluturașe ale DJ-ilor

Esenţa simbolului stă, totuşi, în felul în care a fost el interpretat şi reimaginat de-a lungul anilor. Printre cei care „au adăugat” la simbolistica smiley face-ului se numără trupe precum Nirvana şi Talking Heads. Simbolul „a înflorit” în perioada culturii rave a anilor ‘80 şi ‘90, a ajuns imprimat pe pastile ecstasy şi fluturaşe ale DJ-ilor.

Astfel, smiley face-ul are o simbolistică duală: pe de-o parte reprezintă un simbol al contraculturii, iar pe de alta este încarnarea simbolică a consumerismului american. Reprezentanţii Companiei Smiley, care a avut câştiguri de 419,9 milioane de dolari în 2017, spun că smiley face-ul este ceva mai mult decât un simbol, el reprezintă „un spirit şi o filosofie”. Deşi compania este globală, această frază, în mod particular, atinge o coardă sensibilă a americanilor. Prezintă obsesia americanilor cu fericirea şi cu lucrurile care trebuie cumpărate pentru a o obţine.

Atunci când apare în artă, el capătă alte sensuri, unele deviate sau exagerate. Nate Lowman a creat noi forme ale smiley face-ului, unele copilăreşti, desenate neatent şi colorate în afara liniilor. Conform unui profil realizat în New York Times, Lowman este „oarecum obsedat” de smiley face. Lowman vede în el „o mască colectivă, isteria tulburată de a părea fericit”.

Este greu să vorbim de smiley face fără să aducem vorba şi de noile incarnaţii ale sale – emoji şi alte astfel de simboluri pe care le folosim pentru a comunica mai uşor pe reţelele sociale sau în mailurile de serviciu. Smiley face-ul nu mai este un simbol de sine stătător, ci doar o „literă” dintr-o limbă vizuală online.

Deşi pentru inventarea emoticonului este creditat Shigetaka Kurita, angajat la compania de telecomunicaţii japoneză NTT Docomo, principalul set de emoticonuri este indivizibil de design-ul original al lui Harvey Ball.

În timp ce comunicarea online devine din ce în ce mai răspândită, smiley face-ul capătă şi el o gamă din ce în ce mai nuanţată de trăiri. Poate să fie un simbol pentru fericire autentică, sau un înlocuitor pentru cuvinte care, spuse în formele lor uzuale, ar putea părea mult prea dure. Apariţia emoticonurilor a dus la o serie imensă de studii şi eseuri asupra evoluţiei limbajului online.

Având în vedere proliferarea sa nestăvilită, ar putea smiley face-ul să-şi piardă vreodată valorea simbolistică? Dacă el poate să reprezinte orice atunci nu poate să reprezinte nimic. Danesi, însă, nu e îngrijorat de această posibilă ameninţare existenţială la adresa smiley face-ului. Cu cât îi dăm mai multă semnificaţii, cu atât el va avea mai multă putere, chiar şi dacă, uneori, nu vom şti cum să o interpretăm. Predicţia mai simplă al lui Danesi este însă: smiley face-ul va continua să existe pentru că e simpatic.

sursa: Alba24.ro, cnn.com

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (352)

Publicat

momentul de culturĂ. cu georgicĂ manole (352)

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

EMINESCU  PEDAGOG ( V ) 

Într-o discuție despre Eminescu în calitatea lui și de pedagog, Toma Chiricuță consideră că  această calitate implică și o abordare  privind pe Eminescu didacticianul. Studiind atent, după cum am mai afirmat,  articolele, rapoartele oficiale și notele din ziare ale lui Eminescu, Toma Chiricuță găsește patru idei fundamentale care vizează…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FC Botoșani se salvează de la RETROGRADARE și rămâne în SuperLigă! Victorie dramatică și salvare în ultima etapă

Publicat

fc botoșani se salvează de la retrogradare și rămâne în

Publicitate

FC Botoșani a reușit să se salveze de la retrogradare după un meci tensionat disputat pe Stadionul Municipal, în fața propriilor suporteri. Echipa botoșăneană s-a impus cu scorul de 2-1 în fața celor de la FC Hermannstadt, într-o partidă cu miză uriașă pentru soarta sezonului.

Golurile victoriei au fost marcate în repriza a doua. Enzo López a deschis scorul în minutul 68, iar doar două minute mai târziu, Zoran Mitrov a dus scorul la 2-0, spre…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

aRoma Fest continuă în siguranță. Jandarmii botoșăneni veghează buna desfășurare a evenimentului

Publicat

aroma fest continuă în siguranță. jandarmii botoșăneni veghează buna desfășurare

Publicitate

Festivalul de voie bună aRoma Fest continuă și în această după-amiază, iar autoritățile sunt mobilizate pentru a asigura desfășurarea evenimentului în cele mai bune condiții de siguranță.

Jandarmii botoșăneni, alături de partenerii instituționali, sunt prezenți în zona exterioară a festivalului, acționând pentru prevenirea faptelor antisociale și menținerea ordinii publice pe traseele de acces către locația evenimentului.

În cazul în…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Județul Botoșani, prezența scăzută la vot în turul al doilea al alegerilor prezidențiale

Publicat

județul botoșani, prezența scăzută la vot în turul al doilea

Publicitate

La fel ca în toată țara, și botoșănenii au arătat un interes crescut pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, județul înregistrând o prezență la vot de 26,37%, dar totuși una dintre cele mai scăzute din regiunea de Nord Est.

Până la ora 14.00 au votat 98.815 persoane din totalul de 374.762 de alegători înscriși pe listele permanente. Dintre aceștia, 87.412 au votat pe listele permanente, 9.893 pe liste suplimentare, iar 1.510 au…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe