Connect with us

EVENIMENT

Premieră în România: Amendă uriașă aplicată de Protecția Consumatorului pentru Raiffeisen Bank. Banca trebuie să restituie clienților comisioanele încasate ilegal

Publicat

sursa foto: Facebook. Raiffeisen Bank Romania

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru practică comercială incorectă şi a decis suspendarea activităţii băncii referitoare la acest comportament, măsură aplicată în premieră în România, precum şi restituirea comisioanelor încasate ilegal de la clienţi, informează ANPC.

Amenda de 100.000 de lei a fost aplicată Raiffeisen Bank după ce banca nu a respectat o decizie definitivă a justiţiei, care a decis în februarie 2020 că Raiffeisen a comis o practică comercială incorectă atunci când a mărit unilateral dobânzile clienţilor care solicitau restructurarea creditelor.

UPDATE: Poziția oficială a Băncii Raiffeisen:

”Ordinul ANPC a fost implementat încă din anul 2014, respectiv banca nu mai folosește modalitatea de restructurare a creditelor mentionată în respectivul act administrativ. În plus, banca a inceput să analizeze în mod proactiv impactul asupra clienților, atât pozitiv, cat și negativ, astfel încât pentru clienții care ar fi putut fi impactați negativ să calculăm și restituim sumele.

Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluții de automatizare a procesului, între timp procesarea desfășurându-se manual. Bineînțeles ANPC a fost informată privind desfășurarea acestui proces.
În context, considerăm că noul Ordin al Președintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce în prezent nu mai există și, totodată, se referă la măsuri pe care banca le implementează deja.
De asemenea, banca a acționat prudențial și a provizionat aceste sume în exercițiul financiar anterior.  
În același timp, vom analiza în detaliu conținutul procesului verbal și respectiv al ordinului și vom contesta în instanță acele prevederi care exced, în opinia noastră, cadrul legal aplicabil”.

Potrivit reprezentanţilor ANPC, aproximativ 14.000 de clienţi beneficiari de credite au fost afectaţi de practica comercială incorectă a Raiffeisen Bank.

ANPC precizează că Raiffeisen Bank nu a pus în practică decizia instanţei de judecată timp de aproape 1 an şi 7 luni de la emiterea acesteia.

Iniţial, în iulie 2014, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a emis un ordin prin care a dispus încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii, subliniază Autoritatea.

Ulterior, în februarie 2020, instanţa de judecată a emis hotărârea definitivă prin care practica băncii a fost stabilită ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, notează ANPC.

Astfel, instanţa de judecată a constatat că operatorul economic a profitat de dificultăţile financiare ale consumatorilor care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, astfel încât cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele aveau o valoare redusă, banca a mărit nejustificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiţionale şi prin crearea aparenţei unui beneficiu constând în renunţarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinată de renunţarea la comisionul de administrare a fost depăşită de majorarea produsă de modificarea dobânzii, potrivit reprezentanţilor ANPC.

Sumele reținute incorect nu au fost restituite clienților

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor subliniază că sumele reţinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost încă restituite clienţilor prejudiciaţi. Potrivit sursei citate, sumele reţinute incorect ar putea depăşi 10 milioane de euro.

„Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni – nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciaţi, pe de o parte, prin faptul ca sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România) şi a sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile”, se precizează în documentul ANPC. Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


EVENIMENT

ANAF propune o nouă procedură pentru stabilirea din oficiu a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice

Publicat

anaf notifică instituțiile publice să și plătească datoriile. la ce sumă

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat un proiect de ordin prin care propune introducerea unei noi proceduri de stabilire din oficiu a contribuțiilor la asigurările sociale (CAS) și la asigurările sociale de sănătate (CASS).

Măsura vizează persoanele fizice care obțin venituri din activități independente sau din alte surse extrasalariale, dar care nu și-au îndeplinit integral sau parțial obligațiile de declarare voluntară a acestor contribuții.

Potrivit…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Începe o nouă sesiune a programului „Rabla” dedicată persoanelor fizice. Buget total de 200 milioane de lei

Publicat

rabla 1 e1552142452167.jpg






O nouă sesiune a Programului „Rabla” pentru persoane fizice începe joi, după ce Administrația Fondului pentru Mediu a suplimentat cu 45 de milioane de lei bugetul pentru autovehiculele termice și hibride, sumă transferată din contul pentru electrice.

Persoane fizice se vor putea înscrie în aplicația informatică începând de joi, 06 noiembrie, ora 10:00 până la data de 15 decembrie 2025, ora 23:59, sau…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Comunicat finalizare proiect ”Construirea de insule ecologice digitalizate în municipiul Sebeș”

Publicat

uat oraȘul teiuȘ anunță începerea proiectului de investiție cu titlul

comunicat finalizare proiect municipiul Sebescomunicat finalizare proiect municipiul Sebes

Documentul în format .PDF poate fi studiat AICI.







Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

ANALIZĂ. Leul rezistă în fața valutelor, dar Bitcoin scade sub 100.000 $ pentru prima dată după luna iunie

Publicat

1750118571 bani.jpg






Leul a avut la jumătatea săptămânii o evoluție pozitivă față de principalele valute, cu excepția dolarului, în timp ce indicii ROBOR își mențin tendința de revenire către pragul de 6%.

Media euro euro a coborât de la 5,0865 la 5,0851 lei iar culoarul de tranzacționare a rămas foarte îngust, cotațiile fluctuând între 5,085 și 5,087 lei.

Lichiditatea din piața monetară este una ridicată, în…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe