Connect with us

EDUCATIE

Președintele Iohannis, critici dure la adresa Ministerului Educației: ”Se produc legi incoerente pe bandă rulantă”

Publicat


iohannis

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, vineri, că “modul păgubos de a legifera” al decidenţilor politici în domeniul învăţământului are efecte în special în învăţământul superior. Președintele susține că una dintre problemele fundamentale ale sistemului de învățământ este producția de legi incoerente pe bandă rulantă.

 

“Aici, în Sibiu, s-a construit în jurul universităţii un ecosistem funcţional din care fac parte actori din mediul economic, din societatea civilă şi din administraţie. Este un caz fericit unde politicul are parte de o provocare aparent simplă, aceea de a nu strica acest echilibru. Extrapolând, decidenţii politici de la centru nu prea au reuşit să facă faţă provocării de a se abţine în a da legi care mai mult strică decât ajută.

Când am demarat consultările pentru proiectul “România educată” a devenit evident că una dintre problemele fundamentale ale sistemului nostru de învăţământ este producţia de legi incoerente pe bandă rulantă. Efectele acestui mod păgubos de a legifera se văd în special în învăţământul superior, acolo unde autonomia este un pilon central în creşterea calităţii atât în educaţie, cât şi în cercetare. De exemplu, universităţile nu pot în multe cazuri să cheltuie banii pe care îi obţin ca urmare a includerii fondurilor de care ar trebui să dispună în procedura de calcul a deficitului naţional. Foarte ciudat. Fără a descătuşa potenţialul managerial şi creativ al universităţilor româneşti nu avem şanse reale de a deveni competitivi într-o economie bazată pe cunoaştere”, a afirmat şeful statului, la ceremonia aniversării a 50 de ani de învăţământ superior la Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu.

El a atras atenţia că problemele demografice şi sociale au fost în bună parte ignorate.

“După ce o bună parte a tranziţiei am parcurs-o cu o economie a cărei competitivitate era în bună parte generată de costul scăzut al forţei de muncă, acum suntem într-o altă etapă în care pentru a construi o Românie dezvoltată, o Românie prosperă este nevoie de o schimbare de paradigmă. Trebuie să generăm valoarea adăugată, să construim reţele de colaborare internaţională şi să avem un număr suficient de specialişti pentru a stimula o creştere economică sustenabilă. Multe dintre aceste obiective pot fi atinse doar prin creşterea simultană a calităţii şi a participării la învăţământul superior. Până acum, problemele demografice şi sociale cu efect pe termen lung la noi au fost în bună măsură ignorate, acestea situându-se dincolo de memoria politică, redusă de regulă la durata unui mandat, adică patru ani cât este ciclul electoral, dar pentru a nu periclita destinul României ca stat european dezvoltat şi prosper trebuie să atacăm frontal problema părăsirii timpurii a şcolii, a numărului mic de absolvenţi de studii universitare şi adesea a calităţii insuficiente a procesului educaţional. Problemele României, însă, nu se pot rezolva exclusiv prin decizie politică. A ne baza doar pe o astfel de abordare ar fi complet greşit pentru că într-o economie de piaţă iniţiativa privată joacă un rol foarte important”, a spus Iohannis.

Şeful statului a subliniat că educaţia şi cercetarea sunt indispensabile în economia bazată pe cunoaştere, singura variantă care poate permite reducerea decalajelor pe care România încă le are în raport cu UE.

Preşedintele şi-a exprimat dorinţa ca Universitatea “Lucian Blaga” să devină şi mai performantă.

“Pot să spun că am participat la viaţa Universităţii “Lucian Blaga” şi îmi doresc să devină din ce în ce mai performantă şi să sărbătorim încă multe zile frumoase ale universităţii”, a afirmat Iohannis, precizând că la această universitate învaţă peste 15.000 de studenţi, iar mediul academic a devenit un “catalizator al dezvoltării oraşului nu doar ca pol industrial, dar şi ca centru de cercetare în multiple domenii”.

Klaus Iohannis a subliniat că România are nevoie mai mult ca oricând de universităţi ca “Lucian Blaga”.

“Chiar dacă între ardeleni există o competiţie care în ziua de astăzi duce la o afirmaţie care tot se repetă: Clujul este capitala Ardealului, din când în când îmi face plăcere să reamintesc că Sibiul a fost o vreme bună cel puţin capitala administrativă reală a Transilvaniei”, a arătat preşedintele.

Şeful statului i-a salutat printre alţii pe “primarul general” al Sibiului, Astrid Fodor, despre care a spus că se luptă să ţină Sibiul la un nivel foarte sus, pe ambasadorul SUA în România, Hans Klemm, pe vicepremierul moldovean Andrei Năstase.

“Moldova de dincolo de Prut ne preocupă şi îi suntem prieteni destoinici”, a precizat Iohannis. AGERPRES

EDUCATIE

Ministrul Educaţiei a anunțat că programele ”Şcoală după şcoală” şi ”Masă în şcoli” vor fi corelate

Publicat

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a anunţat joi că programele “Şcoală după şcoală” şi “Masă în şcoli” vor fi corelate, iar pentru implementarea lor se va face un studiu.

“Ne dorim să realizăm programul ‘Şcoală după şcoală’ în fiecare unitate de învăţământ. Vom face un studiu la nivelul Ministerului Educaţiei şi această dezvoltare va fi corelată şi cu dezvoltarea programului ‘Masă în şcoli’. Corelăm cele două programe”, a precizat Anisie, prezentă la sediul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, unde a participat la deschiderea unui congres internaţional pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale.

În altă ordine de idei, Monica Anisie a subliniat că în acest moment nu se poate vorbi despre reducerea numărului de ore în şcoli şi licee, iar acest lucru va fi introdus după revizuirea planurilor-cadru.

“Nu este vorba de o reducere a numerelor de ore acum. Pentru că există o lege şi legea trebuie aplicată. Noi, împreună cu toţi partenerii noştri, vom iniţia dialogul pe tema revizuirii planurilor-cadru, pentru că altfel nu se poate şi nu vom lua nicio decizie din pix, pentru că nu avem cum să facem asta, ci după o consultare serioasă, consultare publică şi abia după ce vom realiza aceste noi planuri-cadru vom trece la realizarea programelor. Nu pot rămâne aceleaşi programe, când, de fapt, toţi părinţii şi copiii se plâng că este programa foarte încărcată”, a afirmat ministrul Educaţiei. AGERPRES/(A – autor: Dana Piciu, editor: Andreea Rotaru, editor online: Adrian Dãdârlat)

Citește mai departe

EDUCATIE

After-school și masă caldă în școli, din bani europeni. Anunțul făcut de vicepremierul Raluca Turcan

Publicat

copii elevi scoala clasa

Vicepremierul Raluca Turcan a anunțat într-o postare pe Facebook că implementarea unui program generalizat de tip after school și o masă caldă în școli ar putea fi posibilă cu fonduri europene, informează ziarul Alba24.ro.

Anunțul after–school-ului generalizat în școlile din România și a introducerii mesei calde în clase vine după ce președintele Klaus Iohannis a promulgat legea ce reduce cu cel puțin 5 numărul de ore pe care elevii îl vor face în gimnaziu.

Postarea făcută de Raluca Turcan pe Facebook

“Agendă de bună-guvernare: 300 de milioane de euro din fonduri europene, salvate de la dezangajare, plus încă 200 de milioane de euro atrase suplimentar.

Am discutat, în această dimineață, soluții concrete cu ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș, pentru:

Acoperirea costurilor suplimentare pentru investiții generate de sectorul construcții ca urmare a OUG 114, prin realocarea a 200 de milioane de euro din fonduri europene;

Racordarea la apă și canalizare a zonelor rurale care nu beneficiază de aceste facilități, prin alocarea a 500 milioane euro pentru cofinanțare. Fondurile europene nefolosite vor fi, de asemenea, redirecționate pentru domeniul transporturilor si pentru regenerare urbană;

Finanțare europeană complementară pentru programe educaționale incluzive, precum cel de After–School generalizat și alimentație în școală;

Investiții pentru cabinetele medicilor de familie, printr-un program special de sănătate finanțat din bani europeni;
Constituirea a 8 complete regionale specializate pentru judecarea cauzelor care au drept obiect contestații la procedurile de achiziție publică. În acest fel, vor putea fi judecate rapid cauzele care țin pe loc investițiile;
Racordarea la gaze a gospodăriilor din mediul urban și racordarea la rețeaua de curent electric în mediul rural, prin implementarea unui Program pilot cu finanțare europeană”.

Vicepremier fără portofoliu în Guvernul Orban, Raluca Turcan a primit în coordonare activitatea unor ministere-cheie: ministerele Educației și Cercetării, Sănătății, Justiției, Dezvoltării și Administrației, Fondurilor Europene, Culturii și Muncii.

Sursa: Alba24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Proiect de colectare selectivă iniţiat de o elevă de clasa a IV-a la o şcoală din Bucureşti

Publicat

O elevă de clasa a IV-a de la Şcoala 150 din Bucureşti a iniţiat un proiect de colectare selectivă a deşeurilor, intitulat “Planeta este casa noastră”.

“Este vorba despre o elevă a noastră de la clasa a IV-a, care a iniţiat acest proiect (…). Totul a pornit de la o emisiune, un documentar pe care ea l-a văzut şi a rămas foarte impresionată. A văzut cum animalele mor din cauza plasticului care este peste tot în natură. Şi atunci s-a gândit la o acţiune de reciclare diferenţiată – hârtie, plastic. A cumpărat din bani strânşi cu ajutorul colegilor ei nişte pubele specifice, dar cu nişte dimensiuni destul de reduse, astfel încât să nu ocupe mult loc în clasă. Au început să recicleze”, a declarat luni, pentru AGERPRES, directorul adjunct al unităţii de învăţământ, Adelina Vîlcu.

Iniţiatoarea proiectului afirmă că este datoria oamenilor, inclusiv a copiilor, ca prin acţiunile lor să contribuie la salvarea planetei.

“Am văzut în nişte documentare cum în toată lumea animalele mor din cauza deşeurilor de plastic aruncate de noi, oamenii. Astfel că m-am gândit că tot noi, oamenii, putem să reparăm acest lucru, având grijă cum folosim şi reciclăm produsele de plastic. De asemenea, am aflat la şcoală cum se produce hârtia şi că putem salva copacii de la tăiere, dacă reciclăm hârtia. Aşa s-a născut ideea mea de a începe în clasa noastră să reciclăm selectiv, să arătăm că ne pasă şi că noi, copiii, dorim să ne implicăm în salvarea planetei”, a spus eleva.

Potrivit directorului adjunct al Şcolii 150, proiectul urmează să fie extins la nivelul întregii instituţii în semestrul a doilea al acestui an şcolar.

“Noi aici, la un nivel micro, ne facem datoria şi încercăm şi vedeţi că şi elevii noştri sunt entuziasmaţi, dar ce se întâmplă dincolo de gardul şcolii, nu ştiu dacă în continuare se preiau diferenţiat deşeurile acestea. Deocamdată nu este extins şi la alte clase pentru că le-am cerut copiilor să îmi facă un calcul pe săptămână, pe lună, cam cât reuşesc să recicleze, astfel încât undeva către sfârşitul semestrului doi vor avea o masa rotunda în care ei vor trage nişte concluzii, după care îl vom extinde în toată şcoala şi mai departe. Să vedem cu ce idei putem să venim noi ca şcoală şi, de asemenea, comunitatea locală”, a afirmat Adelina Vîlcu.

Ea a adăugat că a fost impresionată de iniţiativa elevei.

“Eu personal am fost impresionată, stând de vorbă cu eleva, de faptul că totul a pornit de la un reportaj în care a văzut cum animalele oceanice, păsările mor din cauza acestui plastic. (…) Uite că spiritul civic poate fi dezvoltat la copiii noştri şi cred că asta lipseşte în şcoala românească – atitudinea civică este tot ce contează”, a mai spus Adelina Vîlcu. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Scade numărul orelor de școală și liceu. Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis

Publicat

copii elevi scoala clasa

Legea prin care va fi redus numărul de ore în învățământ a fost promulgată, luni, de președintele Klaus Iohnnis.

Elevii din învățământul primar vor face, începând de anul școlar următor, în medie, 20 de ore/săptămână, elevii de gimnaziu – 25 de ore săptămânal. Cel mai mare impact al acestei legi va fi la gimnaziu, unde sunt tăiate peste 5 ore din orarul săptămânal al elevilor, scrie Alba24.ro.

Legea prevede 20 de ore pe săptămână (4 ore/zi) în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu, adică 5 ore/zi (față de 26-34 în prezent) și 30 de zile (6 ore/zi) la liceu. ”Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate”, se arată în actul normativ.

Legea a fost inițiată de parlamentarul PSD Liviu Pop și inițial a fost respinsă la promulgare de Klaus Iohannis.

Prevederile “intră în vigoare începând cu anul școlar 2020-2021”, se arată în legea amintită.

sursă: edupedu.ro

Citește mai departe