Connect with us

ACTUALITATE

Proiect PSD: Închisoarea de până la 3 ani se execută la domiciliu, prag de 200.000 de euro pentru abuzul în serviciu

Publicat


femeie-catuse-arestata-inchisoare-300x169

O propunere legislativă depusă, pe 18 decembrie, la Camera Deputaţilor, de către mai mulţi parlamentari PSD, prevede executarea la domiciliu a pedepselor cu închisoarea de până la 3 ani, precum şi un prag de 200.000 de euro pentru abuzul în serviciu.

Potrivit proiectului publicat pe site-ul Camerei Deputaţilor, “fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte prin încălcarea legii şi prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 euro unei persoane fizice sau unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.

De asemenea, iniţiatorii modifică articolul 60 al Codului penal referitor la regimul închisorii stabilind, la alineatul 2, că “pedepsele cu închisoarea de până la 3 ani se execută la domiciliu” şi la alineatul 3 că detenţia la domiciliu se aplică şi “persoanelor condamnate la pedeapsa cu închisoarea peste 3 ani, dar cu vârsta de cel puţin 60 de ani sau a celor care suferă de bolile grave sau incurabile stabilite prin lege”.

Proiectul prevede o reducere a limitelor pentru pedepsele la luarea de mită, dar şi la darea de mită. Astfel, “promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase materiale, în condiţiile arătate în art. 289 (Cod Penal – n.r), se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani”, faţă de actualele reglementări care, pentru această faptă, prevăd pedepse de la 2 la 7 ani. În ceea ce priveşte luarea de mită, limita inferioară a pedepsei cu închisoarea este stabilită la 1 an, în condiţiile în care actualele reglementări prevăd o limită inferioară de 3 ani.

Potrivit articolului 289 alineatul 1 al Codului penal “fapta funcţionarului public care, direct ori indirect, pentru sine sau pentru altul, pretinde ori primeşte bani sau alte foloase care nu i se cuvin ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică ori de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta”.

Iniţiatorii au modificat acest articol eliminând sintagma “pentru altul” şi specificând că este vorba de “foloase materiale”.

Sunt totodată reduse pedepsele pentru traficul de influenţă. Faţă de actualul Cod penal, care prevede pedepse de la 2 la 7 ani închisoare pentru această infracţiune, proiectul vine cu pedepse de la 1 la 5 ani. Şi în ceea ce priveşte acest tip de infracţiune este eliminată sintagma “pentru altul”.

Astfel, alineatul 1 al articolului 291, referitor la traficul de influenţă, va avea, in viziunea iniţiatorilor, următorul cuprins: “Pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase materiale, direct sau indirect, pentru sine, săvârşită de către o persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public şi care promite că îl va determina pe acesta să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 5 ani”.

Aceleaşi modificări sunt operate şi la alineatul 1 al articolului 292, despre cumpărarea de influenţă. În plus, parlamentarii iniţiatori abrogă alineatul 2 potrivit căruia “făptuitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.”

“Nu este normal ca mituitorul sau cumpărătorul de influenţă să nu fie sancţionaţi penal pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de normele legale, chiar dacă denunţă fapta corelativă a funcţionarului care primeşte mită sau săvârşeşte trafic de influenţă”, justifică iniţiatorii, în expunerea de motive, semnată de deputatul Cătălin Rădulescu, aborgarea alineatului 2.

În ceea ce priveşte reducerea pedepselor, parlamentarii iniţiatori susţin că “în România există cel mai greu regim sancţionator din UE”, iar “scopul pedepselor trebuie să fie de reeducare şi reinserţie socială”. Aceştia consideră că modificările propuse vizează scăderea gradului “de aglomerare” din închisorile româneşti.

Semnatarii proiectului susţin şi abrogarea articolului 299, potrivit căruia “fapta funcţionarului public care, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini, a urgenta ori a întârzia îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de serviciu sau în scopul de a face un act contrar acestor îndatoriri, pretinde ori obţine favoruri de natură sexuală de la o persoană interesată direct sau indirect de efectele acelui act de serviciu se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta”.

Iniţiatorii spun că noţiunea de “favoruri sexuale” nu poate fi determinată precis.

Propunerea legislativă modifică şi o serie de articole ale Codului de procedură penală (Cpp). Deputaţii şi senatorii PSD care au iniţiat proiectul propun ca, în cursul urmăririi penale, audierea persoanei vătămate şi a martorului să fie înregistrată prin mijloace tehnice audio sau audio-video. În actualul Cod de procedură penală se prevede ca acest lucru să aibă loc “atunci când organul de urmărire penală consideră necesar” sau atunci când persoana vătămată ori martorul a solicitat aceasta în mod expres şi înregistrarea este posibilă.

O altă modificare vizează articolul 202 al Cpp referitor la scopul, condiţiile generale de aplicare şi categoriile măsurilor preventive. Din alieantul 1 al acestui articol este eliminată formula “suspiciune rezonabilă”, astfel încât “măsurile preventive pot fi impuse dacă există probe sau indicii temeinice din care rezultă că o persoană a săvârşit o infracţiune (…)”.

Schimbările vizează şi prevederile Cpp referitoare la denunţ. La articolul 290, care reglementează acest lucru, iniţiatorii PSD introduc un nou alineat potrivit căruia “denunţul poate fi făcut în termen de şase luni de la data la care denunţătorul a aflat despre săvârşirea faptei, cu excepţia infracţiunilor contra persoanei şi a infracţiunilor contra securităţii naţionale”.

Un alt alieant introdus stipulează că, dacă denunţătorul nu denunţă fapta în termenul prevăzut anterior, va răspunde penal, iar denunţul său nu va mai putea constitui probă în procesul penal”.

La articolul 294 privitor la examinarea sesizărilor, iniţiatorii mai adaugă un alineat care precizează că “soluţionarea cauzelor de către procurori se face în ordinea înregistrării lor”.

Propunerea legislativă a fost depusă la Camera Deputaţilor, pe 18 decembrie, fiind iniţiată de 40 deputaţi şi senatori PSD: Babuş Radu, Bălănescu Alexandru, Bontea Vlad, Bucura-Oprescu Simona, Căciulă Aurel, Căruceru Aida-Cristina, Cocoş Vasile, Cosma Andreea, Dinu Cristina-Elena, Georgescu Nicolae, Halici Nicuşor, Intotero Natalia-Elena, Itu Cornel, Lupaşcu Costel, Macovei Silviu Nicu, Matei Călin-Vasile-Andrei, Moagher Laura-Mihaela, Neaţă Eugen, Nosa Iuliu, Oteşanu Daniela, Paraschiv Rodica, Păle Dănuţ, Petric Octavian, Pleşoianu Liviu Ioan Adrian, Popa Ştefan-Ovidiu, Pop Andrei, Rădulescu Cătălin-Marian, Simion Lucian-Eduard, Spânu Ion, Stancu Florinel, Stativă Irinel Ioan, Suciu Matei, Şarapatin Elvira, Toma Ilie, Ursu Răzvan-Ion, Vasilică Radu Costin, Velcea Nicolae, Vîrză Mihăiţă, Weber Mihai.

AGERPRES

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Stadionul Naţional din Tokyo a fost inaugurat duminică, cu şapte luni înainte de JO 2020

Publicat

sursa foto: GettyImages

Stadionul Naţional din Tokyo, simbolul principal al JO 2020, a fost inaugurat duminică în prezenţa premierului Japoniei Shinzo Abe, la trei ani după începerea lucrărilor şi cu şapte luni înainte de debutul întrecerilor olimpice, relatează EFE.

Cu o capacitate de 68.000 locuri, stadionul a costat 1,29 miliarde euro şi este opera arhitectului japonez Kengo Kuma, care s-a inspirat din tehnicile tradiţionale, prin acordarea unui rol important lemnului. Arena a fost construită pe spaţiul ocupat înainte de stadionul utilizat pentru găzduirea JO 1964. Aici vor avea loc ceremoniile de deschidere şi închidere a Jocurilor Olimpice 2020, întrecerile de la atletism şi câteva meciuri de fotbal.

Construcţia arenei a debutat în decembrie 2016, cu un an mai târziu decât planificarea iniţială, din cauza design-ului original, conceput de arhitectul anglo-irakian Zaha Hadid, la care s-a renunţat din cauza costurilor excesive

185 de mari ventilatoare şi opt vaporizatoare au fost integrate în stadion pentru a face suportabilă ambianţa, în condiţiile în care temperaturile pot depăşi 40 grade Celsius în perioada olimpiadei (24 iulie – 9 august).

În timpul ceremoniei oficiale, premierul Shinzo Abe a salutat designul deosebit al stadionului, în deplină armonie cu mediul înconjurător.

Cel mai rapid om din lume, jamaicanul Usain Bolt va avea onoarea de a fi primul care va alerga pe pista stadionului pe 21 decembrie, cu prilejul unei ştafete demonstrative, prima probă sportivă organizată în incintă.

Prima competiţie oficială va fi găzduită pe 1 ianuarie, finala ediţiei 99 a Cupei Împăratului la fotbal.
AGERPRES/(AS/autor: Teodor Ciobanu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Debitul Dunării va fi sub media multianuală a lunii decembrie, în următoarea săptămână. Pe râuri, situaţia va fi relativ staţionară

Publicat

fluviul dunarea

Debitul Dunării pe sectorul românesc, la intrarea în ţară, va fi oscilant în următoarea săptămână, până la cel mult 4.000 mc/s, cu 1.200 mc/s sub media multianuală a lunii decembrie, arată estimările Institutului Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor (INHGA).

Conform prognozei de specialitate, pe secţiunea Baziaş, fluviul Dunărea va fi în scădere pe parcursul zilei de duminică, 15 decembrie, la valoarea de 3.900 mc/s, staţionar la acelaşi cuantum în următoarele patru zile, apoi în creştere uşoară până pe 22 decembrie, la valoarea de 4.000 mc/s, situându-se sub media multianuală a lunii decembrie (5.200 mc/s).

În aval de Porţile de Fier, debitele Dunării vor fi în scădere, mai puţin în a doua parte a intervalului, când pe sectorul Gruia – Turnu Măgurele vor fi în creştere uşoară.

În ceea ce priveşte situaţia hidrologică pe râuri, prognoza de medie durată a INHGA arată că, în intervalul 16 decembrie, ora 7:00 – 22 decembrie, ora 7:00, debitele vor fi relativ staţionare.

Doar în prima zi a intervalului de prognoză se va înregistra o uşoară creştere a debitelor prin propagare pe râurile din bazinele inferioare ale Someşului, Crasnei şi bazinele mijlocii ale Buzăului, Bistriţei şi Prutului.

De asemenea, formaţiunile de gheaţă (gheaţă la maluri, izolat pod de gheaţă) existente pe râurile din Transilvania, Moldova şi nordul Munteniei vor fi în diminuare, restrângere şi eliminare, putând determina în evoluţia lor variaţii de niveluri şi debite, notează INHGA. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ministerul Justiției va promova desfiinţarea Secției speciale de investigare a infracțiunilor din justiție

Publicat

Ministerul Justiţiei va promova desfiinţarea Secţiei speciale de investigare a infracţiunilor din Justiţie (SIIJ), printre motive aflându-se şi opţiunile magistraţilor consultaţi şi criticile formulate în rapoartele de ţară, a anunţat ministrul Cătălin Predoiu, la reuniunea de la Constanţa prilejuită de aniversarea a 15 ani de la înfiinţarea DIICOT.

Totodată, acesta a arătat că viitorul preşedinte al CSM trebuie să fie ales în urma unei majorităţi generate de magistraţii din plenul Consiliului, nu determinat la limită ”pe baza unui vot hotărâtor al unui factor politic reprezentat în CSM de ministrul Justiţiei”.

”Ministerul Justiţiei consideră că ar fi extrem de pozitiv, inclusiv ca semnal pentru coeziunea sistemului judiciar, ca viitorul preşedinte al CSM să fie ales în urma unei majorităţi generate de magistraţii din plenul CSM, nu determinat la limită pe baza unui vot hotărâtor al unui factor politic reprezentat în CSM de ministrul Justiţiei; o astfel de evoluţie ar răspunde şi criticilor/recomandărilor din cadrul Raportului MCV care constată sciziunile din cadrul CSM şi sistemul judiciar, considerându-le o vulnerabilitate la adresa funcţionalităţii sistemului”, se arată într-un comunicat al MJ.

Ministerul Justiţiei consideră că CSM, inclusiv prin conduita noului preşedinte care va fi ales, trebuie să fie deschis şi constructiv cu partenerii europeni pentru realizarea recomandărilor MCV, GRECO şi ale Comisiei de la Veneţia.

De asemenea, MJ îşi exprimă speranţa că până la următoarele şedinţe de Secţie de judecători şi de plen, magistraţii din CSM să dea dovadă de dialog, înţelepciune şi moderaţie şi să genereze o majoritate largă care să aleagă un nou preşedinte al CSM, precizează sursa citată.

”Ministerul Justiţiei consideră că ieşirea din blocajul CSM este o condiţie pentru a se putea aborda temele esenţiale ale anului 2020, modificarea legilor Justiţiei şi a Codurilor penale, îmbunătăţirea Raportului de ţară; începând cu luna februarie 2020, Ministerul Justiţiei va căuta să catalizeze un proces transparent şi cuprinzător, inclusiv la nivelul reprezentării parlamentare, de evaluare a reparaţiilor care trebuie aduse legilor Justiţiei şi Codurilor penal şi de procedură penală; acest efort trebuie finalizat prin proiecte care să cuprindă pe cât posibil atât opţiunile concurente ale CSM, organizaţiilor profesionale ale magistraţilor şi ale organizaţiilor neguvernamentale din domeniul Justiţiei, profesiilor juridice, precum şi ale membrilor Parlamentului din întreg spectrul politic reprezentant în Parlament, în urma unei consistente dezbateri publice şi la nivelul ministerului”, menţionează MJ.

În viziunea Ministerului Justiţiei, proiectele trebuie să includă recomandările Raportului MCV, GRECO şi ale Comisiei de la Veneţia.

Predoiu a mai arătat la întâlnirea cu conducerea DIICOT că MJ va sesiza Parlamentul cu proiectele elaborate pe această bază, pentru a fi dezbătute şi aprobate în proceduri parlamentare.

Ministerul Justiţiei a reiterat invitaţia către procurorii din Ministerul Public, inclusiv DIICOT, de a participa la concursurile organizate pentru selecţia candidaturilor pentru procurorii de rang înalt. ”Ministerul Justiţiei subliniază obiectivitatea concursurilor, precum şi faptul că nu există favoriţi sau persoane care ‘vor fura startul’, subliniind responsabilitatea procurorilor faţă de acest proces”, subliniază sursa citată.

Referindu-se la activitatea DIICOT, ministrul Predoiu a arătat că instituţia desfăşoară de 15 ani, cu succese notabile, o activitate esenţială pentru siguranţa cetăţenilor, aplicarea legii şi combaterea infracţionalităţii.

”Cu aproape 10.000 de dosare soluţionate, din care peste 1.500 cu trimiteri în judecată a peste 3.000 de inculpaţi, DIICOT punctează la capitolul eficienţă, cu o rată de 16,5% trimiteri în judecată raportat la numărul de investigaţii, cea mai bună performanţă în cadrul Ministerului Public. Este important ca DIICOT să se concentreze pe stocul de dosare şi să continue performanţele, inclusiv în cazuri complexe şi sensibile din perspectiva interesului cetăţenilor faţă de combaterea infracţionalităţii. Criminalitatea organizată demonstrează o îndrăzneală din ce în ce mai mare şi o multiplicare a formelor de manifestare, iar cetăţenii aşteaptă de la DIICOT şi instituţiile statului o ripostă fermă şi devastatoare la adresa crimei organizate, a traficului de fiinţe umane şi traficului de droguri”, a transmis ministrul la evenimentul DIICOT.

În cadrul reuniunii tehnice care a urmat şedinţei festive, ministrul Justiţiei a mai precizat că sistemul de “law enforcemen” din ţara noastră a fost construit în anii 2000 pentru realităţile din acea perioadă, el trebuie modernizat şi reformat, adaptat provocărilor prezente şi de perspectivă.

”Crima organizată s-a integrat accentuat odată cu globalizarea, inclusiv la noi în ţară, este mai flexibilă, mai dinamică şi din ce în ce mai agresivă, fiind important să primească o ripostă fermă şi inteligentă. Fără o cooperare inter-instituţională, pe modelul practicii altor state democratice, infracţiunile complexe de crimă organizată, terorism, infracţiuni cibernetice, trafic de persoane şi droguri nu pot fi depistate, investigate, inculpate şi condamnate cu succes. Competenţa DIICOT încarcă direcţia excesiv cu cauze minore, afectând concentrarea pe marile grupări de crimă organizată şi acest lucru trebuie corectat”, a mai spus ministrul.

DIICOT trebuie să comunice profesionist în cazurile complexe care pot genera emoţii publice, societatea este în cel mai înalt grad interesată de combaterea crimei organizate şi e nevoie de o astfel de comunicare, a fost mesajul transmis de Predoiu.

Potrivit acestuia, resursele DIICOT trebuie suplimentate, imediat ce problemele bugetare prezente vor fi rezolvate.

”Ministerul Justiţiei se va păstra în limita competenţelor sale, abţinându-se de la orice ingerinţă în dosarele DIICOT. În acelaşi timp însă, Ministerul Justiţiei va sprijini DIICOT în limita competenţelor sale, îi va monitoriza activitatea în cadrul aceloraşi limite”, a dat asigurări Predoiu.

În încheiere, ministrul Justiţiei şi-a exprimat disponibilitatea de a participa constant la astfel de reuniuni în care să se discute cu “cărţile pe masă” problematica activităţii instituţionale a DIICOT şi a Ministerului Public în general.

“DIICOT este principala ‘armă’ de ripostă judiciară a societăţii împotriva crimei organizate, traficului de persoane, droguri, infracţiuni cibernetice şi terorism şi MJ aşteaptă de la DIICOT o acţiune energică şi profesionistă în continuare. Cadrul legal şi suportul logistic sunt aspecte cheie pentru eficienţa DIICOT şi Ministerul Justiţiei a notat acest lucru. Succesul DIICOT depinde şi de cooperarea cu partenerii instituţionali pe baze legale transparente şi eficiente, pe modelul bunelor practici din alte state democratice. Am notat opţiunea deschisă, categorică, lipsită de echivoc a procurorilor DIICOT pentru desfiinţarea SIIJ. În câteva luni, sperăm să fim pe drumul cel bun în acţiunea de reparare a daunelor aduse legislaţiei şi structurii Ministerului Public, să facem paşi în recâştigarea coerenţei sistemului de ‘law enforcemen’ şi a Justiţiei în general”, a conchis ministrul Justiţiei. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Părinții vor putea cere bani de la stat pentru bona copiilor. Ajutoare cuprinse între 250 și 710 lei

Publicat

bebelus

În funcție de cât de mari sunt veniturile nete din familie, dar și de o serie de alte condiții, părinții vor putea cere bani de la stat pentru serviciile unei bone, care să stea cu copilul până la vârsta de trei ani. Propunerea legislativă cu această măsură este considerată adoptată tacit la Senat, după ce a trecut termenul legal în care putea fi dezbătută, informează ziarul Alba24.ro.

Părinții cu copii mici, care vor să se întoarcă mai repede la muncă, vor putea cere până la 710 de lei lunar de la stat pentru serviciile unei bone, care să stea cu copilul până la vârsta de 3 ani.

Actul urmează să fie trimis Camerei Deputaților, pentru votul decisiv.

Inițiatorii vor să vină în ajutorul celor care ar vrea să se întoarcă mai repede în câmpul muncii, dar nu au cu cine să lase copiii mici acasă. Prin urmare, aceștia au propus acordarea unor ajutoare bănești pentru “angajarea” unor bone (în realitate, nu părintele angajează).

În funcție de cât de mari sunt veniturile nete ale părintelui singur/părinților, cuantumul acestui ajutor va fi diferit. În orice caz, nu se vor acorda ajutoare pentru bone celor cu venituri nete per membru de familie ce depășesc 3.500 de lei. Mai exact, ajutorul va fi între 250 și 710 de lei.

Ajutorul se va acorda lunar, până când copilul împlinește trei ani sau până când intră în sistemul de creșă. Obținerea banilor va presupune însă ca părinții să bifeze mult mai multe condiții decât cea a veniturilor nete.

De pildă, ei vor trebui să facă dovada că sunt angajați cu normă întreagă (mai puțin cei încadrați cu handicap grav/accentuat), că desfășoară activități independente (PFA, întreprindere individuală), că sunt funcționari sau exercită o funcție de demnitate publică (vor fi acceptați însă și șomerii înregistrați la autorități care nu au refuzat locuri de muncă de la agenții).

O altă condiție importantă va fi aceea ca cei mici să nu fie înscriși la creșă, să nu fi fost refuzați la creșă sau retrași.

Acordarea ajutorului se va face în baza unei lungi liste de documente, depuse la direcțiile teritoriale de asistență socială.

Sursă: avocat.net

Citește mai departe