ECONOMIE
ProWein – unul dintre cele mai mari târguri de vinuri de pe mapamond. De ce e bine ca România să fie prezentă

ProWein este unul dintre cele mai importante târguri comerciale pentru industria vinului din întreaga lume. Oferă o platformă pentru producătorii de vin pentru a-și prezenta produsele unei audiențe globale, în colaborare cu alți profesioniști și pentru a rămâne la curent cu cele mai recente tendințe și inovații din industrie.
ProWein 2023 a fost un mare succes, cu multe aprecieri din toate părțile și o puternică acoperire internațională.
La această ediție vedeta pop Kylie Minogue și-a lansat noul ei spumant rose fără alcool.
Pe lângă aceasta, subiecte precum sustenabilitatea, ambalajele alternative pentru vin și băuturi alcoolice, fără și cu conținut scăzut de alcool au marcat ediția din acest an.
„ProWein s-a dovedit încă o dată a fi cel mai important târg internațional al industriei de vin și băuturi spirtoase. Ca și în cazul producătorilor din sector – pentru a realiza acest lucru este nevoie de multă pasiune. Am făcut din nou tot posibilul pentru a fi nu doar buni, ci și mai buni”, a declarat Erhard Wienkamp, Managing Director al Messe Düsseldorf, rezumând succesul evenimentului.
Cei mai importanți producători din lume au fost prezenți la ProWein
86% din cei aproximativ 6.000 de expozanți au fost din afara Germaniei, provenind din peste 60 de țări. Au fost prezenți liderii de piață din industria mondială de vin și băuturi spirtoase, precum și importatori și exportatori, agenți economici, ferme viticole certificate sau cooperative și asociații.
În mod tradițional, Italia este cea mai mare națiune la ProWein, urmată de Franța, Germania și Spania. Lumea Nouă a prezentat, de asemenea, un portofoliu impresionant de producători, la fel ca și secțiunea de băuturi spirtoase.
În ciuda grevelor din transportul public, au fost prezenți la Düsseldorf în total 49.000 de vizitatori care se ocupă de comerț (2022: 38.000), respectiv comerțul cu amănuntul și serviciile alimentare/ospitalitate. Încă o dată, puterea de decizie a vizitatorilor a stabilit noi standarde: două treimi dintre vizitatori au fost implicați în deciziile de cumpărare.
A fost confirmat și caracterul internațional al târgului: vizitatorii au venit din 141 de țări (2022: 145 de țări). De remarcat aici a fost că regiunea asiatică a fost reprezentată din nou foarte bine.
Anul acesta, interesul nu s-a concentrat doar asupra vinurilor din principalele regiuni viticole. Subiecte precum băuturile cu alcool redus și fără alcool sau ambalajele alternative au fost, de asemenea, la mare căutare. Unul din doi vizitatori a fost interesat de băuturi alcoolice fără și cu un nivel scăzut de alcool și unul din trei de ambalaje alternative.
Buyerii au venit din retail, comerțul specializat și HoReCa și au confirmat încă o dată că ProWein este evenimentul cheie al industriei băuturilor
Majoritatea expozanțiilor au fost mulțumiți de calitatea și cantitatea vizitatorilor specializați în comerț, în special din străinătate. La ProWein-ul din acest an, mulți expozanți și-au putut consolida și extinde în continuare legăturile comerciale internaționale.
Pentru mulți producători europeni, având în vedere situația dificilă a pieței domestice, exportul devine din ce în ce mai important. Este aceasta valabil și pentru România?
România continuă să exporte foarte puțin, un procent sub 5% din producția totală, însă având în vedere conetxtul pieței interne, producătorii români ar trebui să se concentreze mai mult pe export.
Ce însemană piața internă și care sunt provocările existente
Conform analizei SWOT a Planului National Strategig 2023-2027 elaborat de MADR ”fermierii din sectorul viticol se confruntă cu numeroase dificultăți socio-economice: cheltuieli considerabile în procesul tehnologic specific, inputuri și investiții, lipsa forței de muncă, populația îmbătrânită, migrarea populației tinere în zonele urbane sau în afara lor, efecte ale schimbărilor climatice (secetă, îngheț timpuriu, grindină, ploi torențiale de primăvară de scurtă durată) care afectează producția.
Sectorul are nevoie de un sprijin integrat și coerent care să vizeze atât creșterea competitivității pe baze sustenabile cât și creșterea calității produselor.”
Cu alte cuvinte producem scump, vinul românesc are un preț ridicat comparativ cu alternativele care vin din import, precum vinurile din Italia sau Moldova, liderii actuali ai pieței importurilor.
De ce ar trebui să fim prezenți la târguri internaționale precum ProWein?
În primul rând, participarea la ProWein permite producătorilor de vin să-și prezinte vinurile unei game variate de vizitatori din întreaga lume. Aceasta include cumpărători, importatori, comercianți cu amănuntul și alți profesioniști din domeniu care doresc să descopere vinuri noi și interesante pentru afacerile lor.

ProWein oferă producătorilor de vin o oportunitate unică de a ajunge la un public mai larg și de a-și extinde piața, ceea ce este deosebit de important pentru producătorii mai mici sau mai puțin cunoscuți, care ar putea să nu aibă resursele sau vizibilitatea pentru a face acest lucru altfel.
În al doilea rând, ProWein este un loc minunat pentru producătorii de vin pentru a stabili relații și a construi relații cu alți profesioniști din industrie.
Participarea la ProWein oferă o oportunitate de a întâlni și de a intra în legătură cu alți vinificatori, distribuitori și experți în vin din întreaga lume. Aceste conexiuni pot duce la noi parteneriate de afaceri, colaborări și oportunități de creștere și extindere.
În al treilea rând, ProWein este o platformă pentru producătorii de vin pentru a rămâne la curent cu cele mai recente tendințe și inovații din industrie. Târgul oferă o gamă diversă de seminarii, prezentări și evenimente de degustare, care oferă perspective asupra tendințelor și tehnologiilor emergente care modelează viitorul industriei vinului.
Prin participarea la aceste evenimente, producătorii de vin pot avea acces la cunoștințe și perspective valoroase care îi pot ajuta să rămână competitivi și relevanți pe o piață în continuă evoluție.
Pe lângă beneficiile pentru producătorii de vin înșiși, participarea la ProWein este importantă și pentru industria vinului în ansamblu.
ProWein este un motor cheie al inovației și creșterii în industria vinului, deoarece oferă producătorilor o platformă pentru a prezenta vinuri, tehnologii și idei noi și interesante. Acest lucru ajută la stimularea concurenței, la încurajarea inovației și, în cele din urmă, la îmbunătățirea calității vinurilor produse la nivel global.
Cum ne-am prezentat în acest an? A fost cea mai bună variantă din tot ce am văzut în anii trecuți, însă nu am săltat de pe ultima poziție, am rămas tot ”prostul clasei” din păcate, comparativ cu toate țările vecine est europene, aflate în jurul nostru. Pentru a fi pe măsura producției și numărului de producători de vin este clar că avem nevoie de o altă abordare.
Soluțiile există, insă punerea lor în practică mai are nevoie de timp, oare cât? Nu putem da vina doar pe lipsa voinței politice este o combinație între acesta și lipsa unității și a coerenței asociațiilor de producători.
Fiind un târg foarte mare, participarea nu presupune doar închirierea spațiului și construcția standului, este nevoie de organizare de evenimente, masterclass-uri prezentate de specialiști, firmă specializată de PR care să aducă jurnaliști și importatori la aceste acțiuni.
Nu vreau să dau exemple nominale despre cum se întâmplă în alte țări, le puteți vedea în poze, cert este că țări cu mult mai puțin vin decât noi au o prezență exemplară din acest punct de vedere.
În 2023, în afara orașului Düsseldorf sunt programate un total de șase târguri: Wine & Gourmet Japan – susținut de ProWein (12 – 14 aprilie), ProWine Singapore (25 – 28 aprilie), ProWine Hong Kong (10 – 12 mai), ProWine Sao Paulo (3 – 5 octombrie), ProWine Shanghai (8 – 10 noiembrie) și ProWine Mumbai (24 – 25 noiembrie).
Următorul ProWein din Düsseldorf este apoi programat din nou pentru 10 – 12 martie 2024.
În concluzie, importanța participării unui producător de vin la ProWein nu poate fi exagerată. Oferă o oportunitate de a prezenta produse unui public global, de a crea relații cu alți profesioniști din industrie și de a rămâne la curent cu cele mai recente tendințe și inovații din industrie.
Prin participarea la ProWein, producătorii de vin au câștigă experiență, perspective și conexiuni care îi pot ajuta să-și dezvolte afacerile și să contribuie la creșterea generală și succesul industriei vinului.
Diana Pavelescu
ECONOMIE
Grupul austriac Lagermax a inaugurat la Arad un centru logistic ultramodern, certificat BREEAM. Investiție strategică în vestul României

Un nou hub pentru transport și logistică: Grupul austriac Lagermax Logistics și-a extins rețeaua europeană prin inaugurarea, la Arad, a unui centru logistic ultramodern.
Amplasat pe drumul dintre Arad și Zădăreni, noul hub beneficiază de o poziție strategică, în apropierea autostrăzii A1 și a graniței cu Ungaria, ceea ce asigură acces direct la coridoarele pan-europene de transport.
Clădirea este certificată BREEAM Excellent, standard internațional care confirmă respectarea celor mai noi cerințe privind eficiența energetică și sustenabilitatea.
Richard Poeschl- CEO Lagermax, despre dimensiunea și rolul investiției de la Arad
Richard Poeschl: „Un hub construit pentru viitor” CEO-ul grupului austriac, Richard Poeschl, a subliniat rolul noii investiții în consolidarea rețelei europene Lagermax: „Noul terminal de la Arad se întinde pe 24.000 m² de depozite și 1.000 m² de birouri moderne.
Este împărțit în patru unități flexibile, gândite să răspundă tuturor cerințelor clienților noștri. Suntem mândri că am ridicat această clădire conform celor mai noi standarde internaționale de sustenabilitate și eficiență energetică.”
El a amintit și rolul bazei de la Curtici, dezvoltată anterior: „Curticiul a fost un motor economic și un model de succes regional. Noul hub de la Arad este continuarea firească a acestui drum.”
”Prin această locație, transmitem un mesaj puternic: Lagermax consideră România ca o piață cu adevărat în creștere și o regiune în care dorim să investim și să avem succes împreună. Noul depozit din Arad va juca un rol cheie – ca un centru logistic, cu locuri de muncă atractive și ca partener de încredere pentru clienții noștri.”
Printre facilități se numără servicii de depozitare, distribuție rapidă și livrare peste noapte (overnight delivery), în special pentru industria auto.
Sorin Luchescu: inaugurăm o etapă nouă pentru Lagermax
„Nu inaugurăm doar o clădire, ci o etapă nouă: un angajament pentru inovație, eficiență și servicii de înaltă calitate pentru clienții noștri. Este un pas important prin care aducem standardele rețelei Lagermax mai aproape de partenerii noștri, atât din România, cât și de pe plan internațional”, a declarat Sorin Luchescu, Managing Director Lagermax Logistics România.
Ambasadorul Austriei, discurs despre importanța economică și relațiile bilaterale cu România
Discursul ambasadoarei Austriei în România, Ulla Krauss-Nussbaumer, a oferit un cadru amplu pentru înțelegerea dimensiunii bilaterale a investiției și importanța relațiilor economice dintre România și Austria:
”Pot afirma cu fermitate, că succesul economic al României și al Lagermax au mers mână în mână.
Dezvoltarea economiei românești a confirmat alegerea Lagermax de a activa în România, iar, la rândul său, disponibilitatea Lagermax de a-și asuma riscuri și de a investi aici, a contribuit la dezvoltarea economiei românești.
Această nouă investiție este mai mult decât un centru logistic – este un simbol al inovației, al dezvoltării regionale și al puterii cooperării economice austro-române. Logistica joacă un rol esențial în comerț, sprijinul industriilor și interconectarea piețelor.
Ea este motorul tăcut al creșterii economice și al competitivității. Austria și România sunt unite printr-un parteneriat de lungă durată și dinamic.
De-a lungul anilor, relațiile noastre bilaterale s-au aprofundat semnificativ – impulsionate de schimbul cultural, legăturile istorice și o puternică colaborare economică. Câteva cifre ilustrează acest progres:
- Comerțul dintre țările noastre s-a dublat în ultimii ani, ajungând din 2022 la aproximativ 6 miliarde de euro.
- România este a 14-a piață de export cea mai importantă pentru Austria și ocupă locul 20 printre partenerii noștri de import.
- România este, de asemenea, a șasea cea mai mare destinație pentru investiții străine directe din întreaga lume pentru Austria, cu investiții de peste 13,5 miliarde de euro.
Și toți noi de aici știm că Austria este al doilea cel mai mare investitor în România.
Acest nou centru logistic este o dovadă a acestei încrederi și a viziunii comune. Reflectă angajamentul companiilor austriece pentru dezvoltarea dinamică a României și credința lor în potențialul acestei regiuni.
Felicitări Lagermax si întregii echipe Lagermax pentru acest minunat succes.
Austria este mândră să fie un partener de încredere pentru România și ne bucurăm să continuăm împreună drumul nostru – spre inovație, durabilitate și prosperitate comună.”
Europarlamentarul Gheorghe Falcă: de la Curtici la Bruxelles
Europarlamentarul Gheorghe Falcă a amintit de începuturile zonei libere de la Curtici și de dezvoltarea ulterioară a zonei industriale: „În 1997, șase oameni au pus bazele zonei libere de la Curtici.
Lagermax a fost printre primele companii care au arătat că acel loc are viață economică. În 2005, ca primar, am avut curajul să deschid o nouă zonă industrială, chiar dacă era greu și așteptam să intrăm în Uniunea Europeană. Astăzi, acea zonă este viabilă.”
Referindu-se la perspectivele europene, Falcă a completat: „Coordonez bugetul de transporturi al Uniunii Europene pentru perioada 2028–2034 și știu că, până în 2050, volumul de marfă transportată în Europa se va dubla.
Investiția Lagermax la Arad arată că acești oameni își programează pașii strategic, cu gândul la viitor.”
Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad
Conectivitatea Aradului și eforturile locale Legătura dintre investițiile private și infrastructura publică a fost subliniată de Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad, care a vorbit despre eforturile autorităților locale de a investi în conectivitate și transport – condiții esențiale pentru dezvoltarea economică a Aradului.
„Știu ce înseamnă responsabilitatea unei investiții, provocările și curajul de a merge mai departe. Asta vedem astăzi la Lagermax”, a spus Bîlcea, vorbind din experiența sa personală de antreprenor în domeniul transporturilor.
Lagermax își consolidează prezența în Europa de Est printr-o investiție strategică
Fondată în 1920 la Salzburg, compania Lagermax a evoluat de la un operator local la un grup internațional cu peste 4.100 de angajați și 85 de locații în 15 țări, înregistrând o cifră de afaceri de 770 de milioane de euro.
Prin noul hub de la Arad, grupul își consolidează prezența în Europa de Est și răspunde cerințelor tot mai ridicate din sectorul logistic.
Inaugurarea centrului logistic de la Arad reprezintă o investiție strategică pentru vestul României și pentru întreaga rețea Lagermax. Noul hub aduce împreună tehnologie modernă, procese digitale, servicii rapide și standarde internaționale de sustenabilitate, poziționând Aradul ca un punct de referință pe harta logistică europeană.
ECONOMIE
FOTO: Secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist

Lucrările pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord avansează. Sunt șanse să fie gata înainte de termen. Autostrada A0 Nord, Lotul 1, promite să lege mai eficient zonele din jurul Bucureștiului.
Secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu, a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist.
„Am fost într-o verificare pe șantierul Lotului 1 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, a cărei execuție a început luna martie, anul acesta.
În șantier sunt mobilizați 300 de muncitori și 160 de utilaje. Lucrările au avut un start bun, sunt în grafic și sunt șanse mari ca pe tronsonul intre DN1 și DN1A să fie finalizate în avans față de graficul contractat”, a scris Ionel Scriosteanu, într-o postare recentă pe Facebook
Autostrada A0 Nord – Lot 1: stadiul lucrărilor
La acest moment, pe sectorul între km 12+120 – km 20+000 (Buftea DN1A – Corbeanca DN1), sunt în execuție următoarele lucrări de terasamente:
- decapare pământ vegetal: 95% realizat
- stabilizare teren fundare: 85% realizat
- umplutură terasament: 23%
- podețe casetate: 14%
- podețe tubulare: 9%
- parcare de scurtă durată km 14+500: decapare pământ vegetal 100%.
Totodată, se lucrează la finalizarea descărcării siturilor arheologice la km 18+303 și km 13+900 și la eliberarea amplasamentului de utilități existente în diverse puncte ale șantierului.
- Pe sectorul cuprins între km 2+500 – km 12+120, a început execuția lucrărilor de relocare utilități, se finalizează activitățile de descărcare situri arheologice prezente și se execută lucrări de decopertare și stabilizare teren fundare.
- Pe sectorul cuprins între km 2+300 – 8+720, se face decapare pământ vegetal, se execută tronsoanele experimentale în vederea stabilirii procentelor de liant, se aprovizionează cu materiale pentru straturile de umplutură și se amenajează drumurile tehnologice.
- Zona pasaj peste CF101 București – Pitești DN7: cu o lungime de 733 m, structura 6 – momentan se execută platforme pentru cele 17 pile, în vederea începerii, de săptămâna viitoare, a execuției lucrărilor de fundații indirecte (320 piloți forați).
- Pasaj peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, structura 7: este compusă din 17 deschideri cu o lungime totală de 650 m. În acest moment sunt prezente în șantier 2 foreze și sunt executați 130/294 piloți forați, 5 radiere sunt finalizate.
- Noduri rutiere la intersecțiile cu DN7 și DN1A: sunt instalate organizările de șantier, respectiv Organizare de Șantier DN1A – baza administrativă și Organizare de Șantier DN7 – baza de producție. Un aspect particular este că Organizare de Santier DN1A – baza administrativă este complet funcțională, cu preîncărcare rampe culee în scopul consumării tasărilor.
- La pasajul peste DJ Ciorogârla-Joița: preîncărcare rampă culee în scopul consumării tasărilor.
Traseul Lotului 1 Nord se află între A1 și DN1, de la Dragomirești la Corbeanca. Acesta și are o lungime de 17,5 km.
Amplasamentul lucrărilor este situat pe teritoriul județelor Ilfov (pe raza unităților administrativ teritoriale Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia, Corbeanca) și Giurgiu (pe raza localităţilor Joița și Săbăreni).
Pe acest lot lucrează constructorul sibian RETTER Projectmanagement, în asociere cu italienii de la Impresa Pizzarotti.
Foto: Irinel Ionel Scrioșteanu/ Facebook
ECONOMIE
VIDEO: Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare

Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare. Tehnologie de ultimă generație pentru un proiect modern, curat și rapid.
La km 19+757 pe DN1, în zona Balotești–Corbeanca, compania Retter derulează lucrările pentru construirea pasajului suprateran (Pod Therme), un proiect de infrastructură rutieră major, realizat în beneficial Therme Nord București.
Acest pasaj va asigura conectivitate eficientă și trafic fluent într-o zonă cu dezvoltare accelerată și cerințe stricte privind protecția mediului.
Lucrările sunt realizate cu un nivel ridicat de eficiență, grație investițiilor în echipamente performante și metodologii moderne de lucru, orientate atât spre reducerea duratei de execuție, cât și spre minimizarea impactului asupra mediului.
Înlocuirea metodei clasice de hidroizolație – reducerea timpului de execuție de la 28 la 7 zile
Un element esențial al eficienței în această etapă a proiectului este optimizarea procesului de pregătire a betonului pentru aplicarea hidroizolației.
În locul metodei clasice, care presupune timpi de așteptare de până la 28 de zile pentru uscarea și tratarea corespunzătoare a stratului suport, Retter utilizează un ansamblu de echipamente Husqvarna, format din mașina de sablat Blastrac 2-20DT și un sistem de aspirare performant.
Această tehnologie permite curățarea și deschiderea porilor suprafeței din beton într-un mod rapid și uniform, fără apă, fără contaminanți, cu o aderență crescută.
Prin urmare, hidroizolația poate fi aplicată mult mai devreme, scurtând întregul proces la doar 7 zile – o reducere de peste 75% a timpului față de metodele tradiționale.
Zero praf – un avantaj esențial într-o zonă cu restricții de mediu
Zona Therme este supusă unor restricții stricte privind generarea de praf care rezultă și din traficul intens al Drumului Național 1 în timpul lucrărilor de execuție.
Echipamentele utilizate de Retter sunt special alese pentru a lucre curat, fără emisii de praf, datorită sistemului integrat de aspirare, conectat la mașina de sablat.
Acesta absoarbe complet praful generat în timpul sablării, chiar în momentul impactului, prevenind dispersarea în aer sau pe șantier.
Astfel, nu doar că se respectă legislația și standardele de mediu din zonă, dar se asigură și un mediu de lucru sigur pentru personal, fără riscuri de contaminarea altor procese sau zone învecinate.
Protecție suplimentară pentru rosturile de dilatație și aparatele de reazem, component sensibile ale lucrării de artă
Un alt avantaj-cheie al sablării fără praf este protejarea componentelor critice, cum sunt rosturile de dilatație si aparatele de reazem.
În metodele clasice, praful se poate infiltra în aceste zone greu accesibile, afectând calitatea lucrării sau funcționarea optimă a rosturilor și reazemelor.
Prin utilizarea echipamentelor moderne, păstrarea curățeniei este totală, ceea ce contribuie la durabilitatea și siguranța structurii.
Concluzie
Prin aplicarea acestor tehnologii moderne, Retter demonstrează angajamentul său față de eficiență, inovație și responsabilitate. Nu este vorba doar despre construire rapidă, ci despre construire inteligentă și sustenabilă, cu un impact minim asupra mediului și cu rezultate de calitate superioară.
Pasajul suprateran peste DN1 – Podul Therme – devine astfel un exemplu de bună practică în domeniul infrastructurii rutiere moderne, în care tehnologia contribuie activ la atingerea obiectivelor de performanță, mediu și siguranță.
ACTUALITATE
Estimări pentru finalul anului 2024: Creștere a prețurilor în construcții și comerțul cu amănuntul

Managerii din România prevăd o creștere a prețurilor în construcții și comerțul cu amănuntul pentru perioada octombrie – decembrie 2024. De asemenea, estimările acestora relevă că numărul angajaților în sectorul construcțiilor și al serviciilor va rămâne stabil.
Datele Institutului Național de Statistică (INS) din ancheta de conjunctură din octombrie indică o creștere moderată a volumului producției industriale și o ușoară scădere a numărului de salariați în industrie. În construcții, se anticipează o scădere a volumului producției, dar o stabilitate relativă a forței de muncă, alături de creșterea prețurilor lucrărilor.
Potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), în cadrul anchetei de conjunctură din luna octombrie 2024, managerii din industria prelucrătoare previzionează, pentru următoarele trei luni, creştere moderată a volumului producţiei (sold conjunctural +7%).
Referitor la numărul de salariaţi se estimează scădere moderată, soldul conjunctural fiind de -6%. Pentru preţurile produselor industriale se prognozează creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +15%).
Potrivit estimărilor din luna octombrie 2024, în activitatea de construcţii se va înregistra, pentru următoarele trei luni, scădere moderată a volumului producţiei (sold conjunctural -11%).
Managerii estimează relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural -5%). În ceea ce priveşte preţurile lucrărilor de construcţii se preconizează creştere a acestora (sold conjunctural +23%).
În sectorul comerţ cu amănuntul, managerii au estimat, pentru următoarele trei luni, tendinţă de creştere a activităţii economice (sold conjunctural +20%).
Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra creştere moderată (sold conjunctural +16%). Angajatorii prognozează, totodată, creştere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +11%) şi a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +30%).
Potrivit estimărilor din luna octombrie 2024, cererea de servicii (cifra de afaceri) va înregistra relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural +5%). Managerii din sectorul servicii prevăd relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural 0%) iar pentru preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor aceştia estimează o tendinţă de creştere moderată (sold conjunctural +15%).
În comunicat se menţionează că soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă.
sursa: Agerpres