Connect with us

EDUCATIE

România a devenit, în premieră, campioană europeană în securitate cibernetică

Publicat


România a câştigat titlul de campioană europeană la competiţia European Cyber Security Challenge 2019, care a avut loc în perioada 9-11 octombrie, la Palatul Parlamentului din Bucureşti.

Distincţiile au fost acordate echipei României şi celorlalte ţări în cadrul Galei de decernare a premiilor care s-a desfăşurat vineri seara la Cercul Militar Naţional din Capitală.

Pe podiumul competiţiei, România a fost urmată de Italia şi Austria. Clasamentul final continuă cu: Germania, Marea Britanie, Polonia, Franţa, Estonia, Danemarca, Portugalia, Cehia, Grecia, Spania, Norvegia, Irlanda, Olanda, Elveţia, Cipru, Liechtenstein şi Luxemburg.

Naţionala României, antrenată de expertul în securitate cibernetică Ioan Constantin, din partea Orange România, a fost formată din: Robert Vulpe (căpitan), Robert Dobre, Dragoş Albăstroiu, Ioan Dragomir, Mihai Dăncăescu, Cristian Done, Matei Bădănoiu, Alexandru Top, Tudor Moga şi Mihai Cioată.

Clasarea pe primul loc în ierarhia europeană a experţilor în securitate cibernetică reprezintă o premieră pentru echipa României, după ce, la două dintre ediţiile anterioare ale concursului (2016 – în Germania, la Dusseldorf, şi 2017, în Spania, la Malaga), naţionala noastră s-a clasat pe poziţia a II-a.

Pe durata celor trei zile de concurs, echipele finaliste au trebuit să se adapteze unui scenariu care presupune dezvoltarea şi apărarea unei infrastructuri. Partea cea mai importantă a fost dezvoltarea şi apărarea propriei infrastructuri, dar atacarea celorlalte echipe a adus puncte.

Competiţia a cuprins trei nivele de dificultate a testelor: greu, mediu şi uşor. Testele au acoperit domenii precum: securitate web, criptografie, inginerie inversă şi investigaţii, programare, atac şi apărare, securitate Linux/windows/macOS şi securitate telefoane mobile.

Concurenţi din 20 de ţări au participat la ediţia 2019 a competiţiei European Cyber Security Challenge (ECSC), România fiind prezentă cu o echipă formată din 10 tineri.

Pe lista ţărilor care s-au aliniat la startul competiţiei de la Bucureşti s-au aflat: Austria, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Elveţia, Irlanda, Italia, Liechtenstein, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Polonia, România, Spania, Portugalia şi Marea Britanie. În acelaşi timp, două ţări – Finlanda şi Malta – au fost prezente pe post de observatori ai competiţiei.

European Cyber Security Challange (ECSC) este o iniţiativă a Agenţiei Europene pentru Securitatea Reţelelor Informatice şi a Datelor (European Union Agency for Network Internet Security – ENISA) şi face parte din Planul de Acţiune pentru Implementarea Strategiei de Securitate Cibernetică a Uniunii Europene (UE).

Evenimentul de la Bucureşti a fost organizat de Serviciul Român de Informaţii (SRI), Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) şi Asociaţia Naţională pentru Securitatea Sistemelor Informatice (ANSSI), în parteneriat cu Orange, Bit Sentinel, certSIGN, Cisco, Microsoft, Palo Alto Networks, eMag, Clico şi Cybertas. Parteneri media au fost: Agenţia Naţională de Presă AGERPRES şi Digi24.

Conform datelor ENISA, competiţia europeană dedicată securităţii cibernetice de anul viitor va avea loc la Viena. În acelaşi timp, calendarul ECSC mai cuprinde organizarea concursului la Praga – în 2021, Norvegia (2022) şi Italia (2023). AGERPRES

ACTUALITATE

Proiect de colectare selectivă iniţiat de o elevă de clasa a IV-a la o şcoală din Bucureşti

Publicat

O elevă de clasa a IV-a de la Şcoala 150 din Bucureşti a iniţiat un proiect de colectare selectivă a deşeurilor, intitulat “Planeta este casa noastră”.

“Este vorba despre o elevă a noastră de la clasa a IV-a, care a iniţiat acest proiect (…). Totul a pornit de la o emisiune, un documentar pe care ea l-a văzut şi a rămas foarte impresionată. A văzut cum animalele mor din cauza plasticului care este peste tot în natură. Şi atunci s-a gândit la o acţiune de reciclare diferenţiată – hârtie, plastic. A cumpărat din bani strânşi cu ajutorul colegilor ei nişte pubele specifice, dar cu nişte dimensiuni destul de reduse, astfel încât să nu ocupe mult loc în clasă. Au început să recicleze”, a declarat luni, pentru AGERPRES, directorul adjunct al unităţii de învăţământ, Adelina Vîlcu.

Iniţiatoarea proiectului afirmă că este datoria oamenilor, inclusiv a copiilor, ca prin acţiunile lor să contribuie la salvarea planetei.

“Am văzut în nişte documentare cum în toată lumea animalele mor din cauza deşeurilor de plastic aruncate de noi, oamenii. Astfel că m-am gândit că tot noi, oamenii, putem să reparăm acest lucru, având grijă cum folosim şi reciclăm produsele de plastic. De asemenea, am aflat la şcoală cum se produce hârtia şi că putem salva copacii de la tăiere, dacă reciclăm hârtia. Aşa s-a născut ideea mea de a începe în clasa noastră să reciclăm selectiv, să arătăm că ne pasă şi că noi, copiii, dorim să ne implicăm în salvarea planetei”, a spus eleva.

Potrivit directorului adjunct al Şcolii 150, proiectul urmează să fie extins la nivelul întregii instituţii în semestrul a doilea al acestui an şcolar.

“Noi aici, la un nivel micro, ne facem datoria şi încercăm şi vedeţi că şi elevii noştri sunt entuziasmaţi, dar ce se întâmplă dincolo de gardul şcolii, nu ştiu dacă în continuare se preiau diferenţiat deşeurile acestea. Deocamdată nu este extins şi la alte clase pentru că le-am cerut copiilor să îmi facă un calcul pe săptămână, pe lună, cam cât reuşesc să recicleze, astfel încât undeva către sfârşitul semestrului doi vor avea o masa rotunda în care ei vor trage nişte concluzii, după care îl vom extinde în toată şcoala şi mai departe. Să vedem cu ce idei putem să venim noi ca şcoală şi, de asemenea, comunitatea locală”, a afirmat Adelina Vîlcu.

Ea a adăugat că a fost impresionată de iniţiativa elevei.

“Eu personal am fost impresionată, stând de vorbă cu eleva, de faptul că totul a pornit de la un reportaj în care a văzut cum animalele oceanice, păsările mor din cauza acestui plastic. (…) Uite că spiritul civic poate fi dezvoltat la copiii noştri şi cred că asta lipseşte în şcoala românească – atitudinea civică este tot ce contează”, a mai spus Adelina Vîlcu. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Scade numărul orelor de școală și liceu. Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis

Publicat

copii elevi scoala clasa

Legea prin care va fi redus numărul de ore în învățământ a fost promulgată, luni, de președintele Klaus Iohnnis.

Elevii din învățământul primar vor face, începând de anul școlar următor, în medie, 20 de ore/săptămână, elevii de gimnaziu – 25 de ore săptămânal. Cel mai mare impact al acestei legi va fi la gimnaziu, unde sunt tăiate peste 5 ore din orarul săptămânal al elevilor, scrie Alba24.ro.

Legea prevede 20 de ore pe săptămână (4 ore/zi) în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu, adică 5 ore/zi (față de 26-34 în prezent) și 30 de zile (6 ore/zi) la liceu. ”Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate”, se arată în actul normativ.

Legea a fost inițiată de parlamentarul PSD Liviu Pop și inițial a fost respinsă la promulgare de Klaus Iohannis.

Prevederile “intră în vigoare începând cu anul școlar 2020-2021”, se arată în legea amintită.

sursă: edupedu.ro

Citește mai departe

EDUCATIE

Elevii vor avea mai puține ore la școală, începând din anul școlar 2020-2021. Legea a fost promulgată de președintele Iohannis

Publicat

copii elevi scoala clasa

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 care se referă la reducerea numărului de ore din învăţământ.

Proiectul de lege referitor la reducerea numărului de ore din învăţământ a fost adoptat iniţial anul trecut de Parlament, însă el a fost retrimis spre reexaminare de preşedinte.

În 21 octombrie 2019, Senatul a adoptat proiectul, în calitate de for decizional, menţinând prevederea contestată de preşedintele Klaus Iohannis în cererea de reexaminare transmisă Parlamentului, dar a fost amânată intrarea în vigoare până în anul şcolar 2020-2021.

Potrivit legii, “numărul de ore alocat disciplinelor din planurile cadru de învăţământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial şi în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare şi evaluare, cât şi pentru învăţarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conţinuturilor predate”.

Această prevedere intră în vigoare începând cu anul şcolar 2020-2021.

Legea stipulează şi introducerea unor sesiuni de pregătire a personalului didactic asupra problemelor legate de violenţa psihologică – bullying, în vederea dobândirii de competenţe în identificarea acestora şi a capacităţii de aplicare a unor strategii educaţionale potrivite.

Potrivit legii, violenţa psihologică – bullying-ul este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale”.

Legea mai prevede că “unităţile de învăţământ preuniversitar au obligaţia de a înscrie persoanele care nu deţin un cod numeric personal”. AGERPRES/(AS – autor: Alina Novăceanu, editor: Cătălin Alexandru, editor online: Simona Aruştei)

Citește mai departe

EDUCATIE

Câți profesori au declarat la ANAF că obțin bani din meditații. Clasamentul pe județe

Publicat

Declarațiile de venit depuse în anul 2019 pentru veniturile suplimentare obținute în 2018 din meditații au fost înregistrate la ANAF de 4.135 de persoane, potrivit datelor obținute de Edupedu.ro. Iar veniturile totale declarate au fost de 35.325.388 de lei, echivalentul a peste 7 milioane de euro.

Cele mai multe declarații de venit din meditații au fost depuse în județul Cluj, urmat de București și de județul Bihor, iar cele mai mari sume au fost declarate în București și Mureș.

Cea mai mare sumă medie obținută oficial din meditații a fost în București, 17.471 de lei, urmat de județele Mureș (15.2014 lei) și Timiș (13.243 lei). La polul opus în clasamentul numărului declarațiilor sunt județele Botoșani și Tulcea, cu doar 5, respectiv 7 persoane care și-au declarat venituri din meditații în 2018.

În privința sumei medii declarate, județele Vaslui, Mehedinți și Buzău sunt pe ultimele locuri, potrivit datelor citate.

După regiuni, piața meditațiilor fiscalizate este cel mai dezvoltată în Transilvania, unde sunt cei mai mulți profesori care își declară veniturile din meditații, potrivit analizei Edupedu.ro.

4 din 10 elevi fac meditaţii plătite la materiile de şcoală, potrivit unui studiu Salvaţi Copiii din 2018, citat de știrileprotv.ro. La cele mai multe ore de meditaţii merg tinerii de la liceu, peste jumătate fac ore suplimentare, dar nici la gimnaziu nu e cu mult diferită situaţia.

Costurile plătite sunt de peste 1.000 de lei pentru elevii din clasele 1-4, cel mai mult cheltuie părinţii elevilor de gimnaziu, peste 2.000 de lei. Bugetul pentru meditaţii la liceu este de peste 150 de lei pe lună, în medie, potrivit sursei citate.

În 2010 piata meditatiilor se ridica la 300 milioane de euro anual,arata un studiu realizat de compania Daedalus Millward Brown, la aceeași sumă ajungea și un Raport al Comisiei Europene.

sursa: edupedu.ro

Citește mai departe