Connect with us

EDUCATIE

România a devenit, în premieră, campioană europeană în securitate cibernetică

Publicat


România a câştigat titlul de campioană europeană la competiţia European Cyber Security Challenge 2019, care a avut loc în perioada 9-11 octombrie, la Palatul Parlamentului din Bucureşti.

Distincţiile au fost acordate echipei României şi celorlalte ţări în cadrul Galei de decernare a premiilor care s-a desfăşurat vineri seara la Cercul Militar Naţional din Capitală.

Pe podiumul competiţiei, România a fost urmată de Italia şi Austria. Clasamentul final continuă cu: Germania, Marea Britanie, Polonia, Franţa, Estonia, Danemarca, Portugalia, Cehia, Grecia, Spania, Norvegia, Irlanda, Olanda, Elveţia, Cipru, Liechtenstein şi Luxemburg.

Naţionala României, antrenată de expertul în securitate cibernetică Ioan Constantin, din partea Orange România, a fost formată din: Robert Vulpe (căpitan), Robert Dobre, Dragoş Albăstroiu, Ioan Dragomir, Mihai Dăncăescu, Cristian Done, Matei Bădănoiu, Alexandru Top, Tudor Moga şi Mihai Cioată.

Clasarea pe primul loc în ierarhia europeană a experţilor în securitate cibernetică reprezintă o premieră pentru echipa României, după ce, la două dintre ediţiile anterioare ale concursului (2016 – în Germania, la Dusseldorf, şi 2017, în Spania, la Malaga), naţionala noastră s-a clasat pe poziţia a II-a.

Pe durata celor trei zile de concurs, echipele finaliste au trebuit să se adapteze unui scenariu care presupune dezvoltarea şi apărarea unei infrastructuri. Partea cea mai importantă a fost dezvoltarea şi apărarea propriei infrastructuri, dar atacarea celorlalte echipe a adus puncte.

Competiţia a cuprins trei nivele de dificultate a testelor: greu, mediu şi uşor. Testele au acoperit domenii precum: securitate web, criptografie, inginerie inversă şi investigaţii, programare, atac şi apărare, securitate Linux/windows/macOS şi securitate telefoane mobile.

Concurenţi din 20 de ţări au participat la ediţia 2019 a competiţiei European Cyber Security Challenge (ECSC), România fiind prezentă cu o echipă formată din 10 tineri.

Pe lista ţărilor care s-au aliniat la startul competiţiei de la Bucureşti s-au aflat: Austria, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Elveţia, Irlanda, Italia, Liechtenstein, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Polonia, România, Spania, Portugalia şi Marea Britanie. În acelaşi timp, două ţări – Finlanda şi Malta – au fost prezente pe post de observatori ai competiţiei.

European Cyber Security Challange (ECSC) este o iniţiativă a Agenţiei Europene pentru Securitatea Reţelelor Informatice şi a Datelor (European Union Agency for Network Internet Security – ENISA) şi face parte din Planul de Acţiune pentru Implementarea Strategiei de Securitate Cibernetică a Uniunii Europene (UE).

Evenimentul de la Bucureşti a fost organizat de Serviciul Român de Informaţii (SRI), Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) şi Asociaţia Naţională pentru Securitatea Sistemelor Informatice (ANSSI), în parteneriat cu Orange, Bit Sentinel, certSIGN, Cisco, Microsoft, Palo Alto Networks, eMag, Clico şi Cybertas. Parteneri media au fost: Agenţia Naţională de Presă AGERPRES şi Digi24.

Conform datelor ENISA, competiţia europeană dedicată securităţii cibernetice de anul viitor va avea loc la Viena. În acelaşi timp, calendarul ECSC mai cuprinde organizarea concursului la Praga – în 2021, Norvegia (2022) şi Italia (2023). AGERPRES

EDUCATIE

Concurs de robotică şi soluţii inovatoare la Universitatea Politehnica din Bucureşti

Publicat

Sursa foto: Asociatia pentru educatie STEM creativa / Facebook

Cea de-a patra ediţie a Concursului Naţional de Robotică şi Soluţii Inovatoare “First Lego League”, parte dintr-un program educaţional dedicat copiilor între 9 şi 16 ani, îşi va deschide porţile sâmbătă, prin organizarea etapei regionale la Universitatea Politehnica din Bucureşti.

“Denumit generic City Shaper, sezonul de anul acesta al First Lego League este organizat de către Asociaţia pentru educaţie STEM creativă (CRESTEM) în parteneriat cu Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti şi le propune tinerilor participanţi o nouă provocare: “Să construim o lume mai bună, împreună!””, se arată într-un comunicat de presă al UPB.

Astfel, în perioada 15-16 februarie 2020, etapa regională a programului educaţional de robotică şi soluţii inovatoare First Lego League Romania va aduna la start 36 echipe din Bucureşti, Constanţa, Craiova, Eforie Sud, Mioveni, Slatina, Slobozia, Târgovişte şi Voluntari. Jumătate dintre echipe vor participa sâmbătă, iar restul echipelor vor concura duminică.

12 dintre echipele participante se vor califica la etapa naţională care va avea loc în Bucureşti pe 15 martie 2020, unde vor concura alături de alte 12 echipe calificate de la regionalele Iaşi, Cluj-Napoca şi Braşov.

City Shaper, al patrulea sezon al First Lego League Romania, reuneşte 78 de echipe (9 – 16 ani, max. 10 membri) din 31 de oraşe. Potrivit organizatorilor, “pe parcursul perioadei de pregătire, peste 650 de elevi au încercat să găsească soluţii pentru modelarea un viitor mai bun pentru fiecare, prin reproiectarea oraşelor.

First Lego League este un program educaţional dedicat copiilor şi tinerilor (9 – 16 ani), ce are ca scop introducerea acestora în lumea ştiinţei şi tehnologiei prin intermediul unei abordări sportive. First Lego League are trei componente principale: valorile fundamentale, proba de robotică şi proiectul de inovare. Echipele participante trebuie să acorde atenţie tuturor celor trei componente pentru a putea fi eligibile pentru premii şi invitaţii la evenimentele internaţionale (SUA, Grecia sau Brazilia).

Echipele trebuie să proiecteze, să construiască şi să programeze un robot autonom folosind LEGO MINDSTORMS pentru a rezolva un set de 14 misiuni în doar 2,30 minute.

Pentru sezonul City Shaper, echipele trebuie să identifice o problemă cu o clădire sau spaţiu public din comunitatea locală şi să propună o soluţie inovatoare. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aproape 4.000 de elevi de la școli din țară, afectaţi de suspendarea cursurilor din cauza gripei

Publicat

Suspendarea parţială sau integrală a cursurilor în mai multe unităţi de învăţământ din ţară din cauza gripei afectează, în prezent, 3.839 de elevi, a anunţat, joi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care a precizat că această cifră nu reprezintă numărul copiilor bolnavi.

Cursurile sunt închise parţial sau integral în Bucureşti şi 17 judeţe.

Astfel, în judeţul Argeş – o unitate de învăţământ este închisă parţial, în judeţul Braşov sunt 15 închise parţial, în Bucureşti – 49 închise parţial, în judeţul Călăraşi – una închisă parţial, în judeţul Cluj – 10 unităţi închise parţial, în judeţul Constanţa – cinci închise parţial, în judeţul Dâmboviţa – două închise parţial, în judeţul Ialomiţa – o unitate închisă parţial, în judeţul Iaşi – una închisă parţial, în judeţul Ilfov – patru închise parţial, în judeţul Maramureş – două închise parţial, în judeţul Mureş – una închisă integral.

În judeţul Olt este o unitate de învăţământ închisă parţial, în judeţul Sălaj – patru închise parţial, în judeţul Sibiu – două închise parţial, în judeţul Suceava – şase închise parţial, în judeţul Teleorman – una închisă parţial, în judeţul Timiş una închisă parţial. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Eroare în publicarea Ordonanţei de Urgenţă privind transportul elevilor. Ministerul Educației va face o rectificare

Publicat

ministerul educatiei

Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a precizat marţi că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului cu privire la transportul elevilor a apărut în Monitorul Oficial “într-o altă formă” şi urmează să fie publicată miercuri “o rectificare”.

“Ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a Ordonanţei de Urgenţă cu privire la transportul elevilor, Ministerul Educaţiei şi Cercetării face următoarele precizări: dintr-o eroare materială în Monitorul Oficial a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă într-o altă formă. În cursul zilei de mâine, 12 februarie 2020, va fi publicată în Monitorul Oficial o rectificare, în acord cu forma adoptată în şedinţa Guvernului din 4 februarie 2020, pentru corectarea erorii materiale apărută în circuitul adoptării actului normativ. Facem precizarea că Ministerul Educaţiei Şi Cercetării a eliminat din textul iniţial sintagma ‘transport rutier’, păstrând termenul ‘transport'”, se arată într-un comunicat de presă al MEC.

Decontarea pe baza documentelor justificative emise de operatorii de transport rutier pentru elevii navetişti, conform Ordonanţei de urgenţă prin care este reglementată decontarea navetei pentru elevi publicată în Monitorul Oficial al României, este discriminatorie pentru un procent considerabil de elevi care merg folosind mijloacele de transport feroviar, se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Elevilor (CNE) transmis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, CNE a solicitat ca în textul ordonanţei sintagma “elevilor care nu pot fi şcolarizaţi” să fie transformată în “elevilor care nu sunt şcolarizaţi”, din motive evidente, ce ţin de şcolarizarea elevilor din învăţământul liceal, de exemplu, care pot opta, în baza procesului de admitere, pentru a învăţa într-o unitate de învăţământ cu profil diferit faţă de liceele din localitatea de domiciliu, iar Guvernul a decis să aprobe ordonanţa “într-o formă chiar şi mai discriminatorie decât înainte”.

“În calitate de reprezentanţi ai elevilor din România, condamnăm cu fermitate modul în care Guvernul României a ales să discrimineze, prin prezenta ordonanţă de urgenţă, elevii care fac naveta cu trenul. Este inacceptabil să tolerăm un astfel de comportament din partea guvernanţilor, din cauza unei exprimări dezastruoase mii de elevi din România vor suferi, iar gradul de excluziune socială va creşte şi mai mult. Guvernul Orban a uitat de acei elevi care călătoresc cu trenul şi a ales să îi sară din ecuaţia parlamentară!”, a susţinut preşedinta CNE, Antonia-Laura Pup, citată în comunicat.

Guvernul a adoptat în şedinţa din 4 februarie Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea art. 84, alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin care este reglementată şi în acelaşi timp deblocată decontarea navetei pentru elevi, se arată într-un comunicat de presă al MEC. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cadrele didactice care se titularizează în rural beneficiază de o indemnizaţie de instalare în cuantum de 3 salarii medii

Publicat

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat tacit, în şedinţa de marţi, un proiect de lege care prevede că personalul didactic ce se titularizează în mediul rural beneficiază de o indemnizaţie de instalare în cuantum de 3 salarii medii brute pe economie, sub condiţia de a preda pe post în mediul rural cel puţin 5 ani şcolari efectivi.

“Personalul didactic de predare din învăţământul de stat beneficiază anual de două salarii minime brute, din fondurile alocate de la bugetul de stat, pentru dezvoltare profesională şi evoluţie în carieră, precum şi pentru achiziţionarea de materiale didactice şi auxiliare didactice curriculare necesare procesului instructiv/educativ. Cadrele didactice care se titularizează în mediul rural beneficiază, în termen de un an, de o indemnizaţie de instalare în cuantum de 3 salarii medii brute pe economie, sub condiţia de a preda pe post/catedră în mediul rural cel puţin 5 ani şcolari efectivi. Cadrul didactic este obligat să restituie parţial indemnizaţia dacă înainte de împlinirea termenului de 5 ani îşi schimbă locul de muncă din mediul rural în mediul urban, în cazul suspendării contractului individual de muncă pe perioada concediului fără plată, precum şi în cazul demisiei. Indemnizaţia se restituie proporţional cu numărul de ani şcolari în care nu şi-a desfăşurat activitatea în mediul rural”, se arată în proiectul de lege.

Potrivit acestuia, cadrele didactice cu o vechime efectivă în învăţământ de peste 30 de ani beneficiază, la data încetării contractului individual de muncă în vederea pensionării pentru limită de vârstă, de o indemnizaţie în cuantum de 6 salarii medii brute pe economie, din fonduri alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei.

Proiectul de lege urmează să meargă la Senat pentru dezbatere şi vot, acesta fiind Camera decizională. AGERPRES

Citește mai departe