Connect with us

ACTUALITATE

România a înregistrat un sfert din cazurile de deces din cauza tuberculozei din UE, în 2016

Publicat


Un număr total de 3.770 de persoane au decedat în anul 2016 din cauza tuberculozei în Uniunea Europeană (UE 27), iar 982 de decese, adică aproximativ un sfert din numărul total (26%), au fost înregistrate numai în România, arată datele publicate marţi de Eurostat cu ocazia Zilei mondiale de luptă împotriva tuberculozei (TB).

Aceste date arată că numărul deceselor din cauza tuberculozei a scăzut în 2016 comparativ cu 2015, atât în UE (unde numărul deceselor a fost mai mic cu 300 de cazuri) cât şi în România (de la 1.064 până la 982 de cazuri de deces).

La nivelul UE, rata deceselor din cauza tuberculozei era în 2016 de opt decese la un milion de locuitori. Comparativ cu situaţia din anul 2011, această rată a scăzut treptat de la 11 decese la un milion de locuitori.

Cu 60 de decese de tuberculoză la un milion de locuitori, Lituania are cea mai mare rată din rândul statelor membre UE, urmată de România cu 50 de decese de tuberculoză la un milion de locuitori şi Letonia (39). În contrast, cele mai scăzute rate de deces din cauza tuberculozei se înregistrează în Olanda şi Suedia, ambele cu două decese la un milion de locuitori, urmate de Luxemburg, Belgia, Cipru, Germania şi Slovenia, toate cu trei decese la un milion de locuitori.

În fiecare an, la 24 martie, este marcată Ziua mondială de luptă împotriva tuberculozei (TB), cu scopul de a face cunoscute publicului cunoştinţe esenţiale despre cauzele, prevenţia şi tratamentul acestei boli, obiectivul principal fiind eradicarea acesteia.

Uniunea Internaţională Împotriva Tuberculozei a propus, în 1982, ca 24 martie să fie recunoscută oficial ca zi internaţională dedicată eradicării tuberculozei, pentru că la această dată, în 1882, bacteriologul german Robert Koch a informat oficial comunitatea ştiinţifică internaţională că a descoperit bacilul TB. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Declaraţia pe propria răspundere, suficientă pentru amânarea ratelor pentru populaţie. La creditele ipotecare nu se fac acte adiţionale

Publicat

bani

Persoanele fizice au nevoie, pentru a beneficia de facilitatea privind amânarea ratelor de o declaraţie pe proprie răspundere că le-au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, iar în cazul creditelor ipotecare modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, informează Ministerul Finanţelor, printr-un comunicat.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi 9 luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se afla in imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

“Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, şi altele asemenea”, se precizează în comunicatul Ministerului Finanţelor.

Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

“Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor”, se mai menţionează în comunicat.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de 5 zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Simularea examenului de admitere la Facultatea de Medicină şi Farmacie ”Carol Davila” din Bucureşti va fi susţinut online

Publicat

umf carol davila bucuresti

Ce-a de-a XI-a ediţie a simulării examenului de admitere la Facultatea de Medicină din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie ”Carol Davila” din Bucureşti va fi susţinut online, în contextul pandemiei de coronavirus.

Evenimentul, organizat de Societatea Studenţilor în Medicină din Bucureşti (SSMB), în colaborare cu Universitatea de Medicină şi Farmacie ‘Carol Davila’ din Bucureşti, va avea loc în data de 16 mai 2020 şi speră să adune peste 3.000 de liceeni, “astfel încât să poată oferi în continuare şansa unui număr cât mai mare de participanţi care să îşi testeze cunoştinţele”, a anunţat sâmbătă UMF.

Astfel, echipa de organizare a evenimentului îşi transferă întreaga activitate în mediul online, asigurând o platformă de examen special creată care să respecte în paralel normele de protecţie impuse.

Noua platformă va permite afişarea subiectelor, rezolvarea acestora de către participant, în timpul special dedicat examenului, şi ulterior oferirea rezultatului către acesta.

Potrivit organizatorilor, participanţii vor avea acces la numeroase premii distribuite pe căile de comunicare disponibile în prezent, dar şi la un tur virtual al facultăţii în cadrul căruia vor putea interacţiona cu studenţii medicinişti .

“Echipa de organizare validează, în final, toate conturile care au respectat paşii esenţiali, elevii devenind eligibili pentru a participa la Simulare. Lucrările vor fi corectate pe loc, lucru realizat de platforma de examen, punctajul obţinut fiind disponibil odată cu încheierea Simulării. Rezultatele finale şi clasamentul, vor fi publicate pe data de 17.05.2020, după finalizarea sesiunii de contestaţii. Pentru nelămuriri şi detalii suplimentare, organizatorii pun la dispoziţie pagina oficială de Facebook a Societăţii Studenţilor în Medicină din Bucureşti, unde elevii pot adresa întrebări: https://www.facebook.com/ssmb1875/“, se arată în comunicatul de presă.

Înscrierea la cea de-a XI-a ediţie a Simulării Examenului de Admitere se desfăşoară în perioada 1 martie – 13 aprilie prin crearea unui cont pe site-ul oficial al evenimentului: https://simulare.ssmbucharest.ro/, urmat de achitarea unei taxe de 90 de lei. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Volumul de plăţi efectuate prin staţiile SelfPay, în creştere în martie cu 30%

Publicat

Volumul plăţilor efectuate prin intermediul staţiilor de plată SelfPay a crescut 30%, în martie, faţă de perioada similară a anului trecut, categoria de plăţi care s-a majorat cel mai mult în total valoare absolută fiind plata întreţinerii, cu un avans de 114%, reiese din datele companiei deţinătoare ale acestor puncte.

Conform datelor centralizate, la nivelul primei luni de primăvară, plăţile pentru facturile de utilităţi au crescut cu 50%, în intervalul de referinţă, iar plăţile pentru produsele de divertisment (vouchere şi licenţe pentru jocuri de pe diferite platforme) au înregistrat un salt de 142%.

De asemenea, volumul plăţilor pentru comunicaţii (internet, televiziune, telefonie) s-a majorat cu 64%, în luna martie a acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019.

Categoria de plăţi care a crescut cel mai mult în total valoare absolută în această perioadă faţă de luna martie a anului trecut este plata întreţinerii, cu un avans de 114%.

SelfPay deţine cea mai mare reţea de Staţii de Plată de tip self-service din România. În prezent, reţeaua SelfPay numără mai mult de 4.700 de Staţii de Plată, cu peste 140 de servicii disponibile, de la plată de utilităţi, telefonie fixă şi mobilă, internet, televiziune, taxe şi impozite, la bilete de acces la evenimente, bilete de călătorie, monedă electronică, rovinietă şi divertisment.

Staţiile de Plată SelfPay pot fi găsite în marile reţele de retail (Mega Image, Profi, Kaufland, Carrefour), centre comerciale, pieţe, benzinării şi magazine de proximitate şi sunt disponibile în fiecare zi, în intervalul orar în care magazinele sunt deschise. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Românii se pot căsători şi în grădinile publice, parcuri sau muzee. Legea a fost promulgată

Publicat

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care prevede posibilitatea încheierii căsătoriei şi în grădinile publice, parcuri, muzee şi alte locuri în aer liber, cu aprobarea primarului.

Legea modifică şi completează alineatul (2) al articolului 24 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă şi a fost iniţiată de deputatul PNL Florin Roman.

“Căsătoria se poate încheia şi în afara sediului serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, al primăriei competente, cum ar fi grădinile publice, parcurile, muzeele şi alte locuri în aer liber, la cererea viitorilor soţi, cu aprobarea primarului”, prevede actul normativ. AGERPRES

Citește mai departe