ACTUALITATE
Românii, aşteptaţi cu braţele deschise în hotelurile de cinci stele ultra all-inclusive din Antalya
Hotelierii şi agenţiile de turism din Antalya speră la un an 2021 cu 7,4 milioane de turişti, aproximativ jumătate din câţi au venit în provincie în 2019, ultimul de dinainte de pandemie, şi speră ca românii să reprezinte cel puţin 500.000 din acest total, deşi ar dori ca numărul lor să fie chiar dublu.
În prezent există peste 3.300 de hoteluri în întreaga provincie Antalya, din care în jur de jumătate sunt de cinci stele şi peste 500 sunt din categoria luxury. Un număr care pare imens, până când afli că într-un an obişnuit, cum a fost 2019, în Antalya au venit din toată lumea 15 milioane de turişti. Anul următor, 2020, urma să fie unul al recordurilor, după cum spun unii hotelieri, dar a venit pandemia şi numărul turiştilor a scăzut abrupt la 3,3 milioane de turişti. Acum industria speră să-şi revină şi să ajungă măcar la jumătate din nivelul din 2019, după ce s-a transformat radical pentru a pune pe primul plan măsurile de siguranţă pentru prevenirea COVID-19.
Potrivit lui Ferit Turgut, reprezentantul pentru Mediterana din boardul Asociaţiei agenţiilor de turism din Turcia (Tursab), în această ţară lucrează în turism 1,2 milioane de oameni, din care 600.000 numai în Antalya. Ei au fost vaccinaţi cu prioritate în această perioadă, urmând ca operaţiunea să se încheie până la sfârşitul lui mai, iar cei care doresc să activeze în turism nu o mai pot face decât în baza unui certificat care atestă vaccinarea tuturor angajaţilor.
După cum afirmă Ferit Turgut, anul trecut în Turcia au fost 3.500 de cazuri de COVID-19 la un număr 3,3 milioane de turişti, iar atunci Ankara nu cerea un test PCR la intrarea în ţară. În acest an în primele patru luni au venit în Antalya 1,4 milioane de turişti, iar numărul cazurilor de coronavirus nu a trecut de 1.000. Acum însă numeroase hoteluri au camere speciale pentru carantină, iar salariaţii sunt atent monitorizaţi, pentru a depista de timpuriu eventuale simptome.
Întrebat câţi turişti aşteaptă în acest an în Antalya, Ferit Turgut spune că 7,4 milioane, ceea ce reprezintă jumătate din turiştii pe care îi avea provincia Antalya înainte de pandemie. Cam jumătate de milion dintre aceştia se aşteaptă să fie români, a mărturisit el în cadrul unei întâlniri cu jurnalişti români. „Ce părere aveţi, vreţi să veniţi un milion?”, glumeşte el apoi.
În Antalya, românii sunt în top 20 din punctul de vedere al numărului de turişti, primele locuri fiind ocupate de ruşi, englezi şi germani. În această perioadă însă pe primul loc sunt ucrainenii, în condţiile în care în ultimele luni nu au mai venit chartere cu turişti din Rusia.
Practic, agenţiile de turism şi hotelierii aşteaptă numai în Antalya cam jumătate din numărul de turişti români care veneau în 2019 în toată Turcia, în jur de un milion. Faptul că de la 1 iunie este posibil să se renunţe la obligativitatea testelor PCR pentru turiştii români – după cum speră şi hotelierii, şi tour operatorii – ar putea contribui substanţial la creşterea afluxului lor.
Un nou hotel luxury din Kemer, ultima atracţie pentru români
Ofertele dintre care turiştii români pot alege în Antalya sunt numeroase, iar între ele un loc special îl ocupă hotelurile luxury ultra all-inclusive. Cel mai nou dintre ele este hotelul NG Phaselis Bay, din Kemer, dat în folosinţă de nicio lună de zile, dar care a atras imediat atenţia turiştilor români, după cum afirmă Veronica Iordache, manager de destinaţie pentru Turcia în cadrul agenţiei de turism Hello Holidays.
„Suntem în frumoasa locaţie din Antalya Kemal Goynuk, într-un peisaj unic: în spate sunt faimoşii munţi din Antalya şi în faţă suntem foarte aproape de Marea Mediterană. NG Phaselis Bay este un ‘lifestyle resort’, iar motto-ul nostru este ‘See, feel, love’ „, afirmă Julide Utku, managerul de vânzări al hotelului.
Conceptul de „lifestyle resort” este unul nou, care îşi propune să îmbine mai multe concepte într-unul singur, iar asta înseamnă că poţi găsi zone pentru fiecare membru al familiei, fie că e vorba de adulţi, copii sau adolescenţi. „Copiii au propriul club şi propriul restaurant. Copiii sunt foarte importanţi pentru noi, întrucât copiii fericiţi fac ca familiile să fie fericite”, explică Julide Utku într-o discuţie cu jurnalişti români.
În acelaşi timp, hotelul se doreşte a fi şi unul „stress free”, ceea ce înseamnă că un restaurant a la carte este deschis 24 de ore din 24, iar „omul nu se stresează că nu are unde să mănânce”. În total, la NG Phaselis Bay sunt şase restaurante a la carte, printre care şi unul care serveşte burgeri, un restaurant principal, 11 baruri şi un loc în care se serveşte mâncare stradală.
Suprafaţa hotelului are nu mai puţin de 70.000 mp şi a fost construit într-un an şi jumătate, reprezentând o investiţie de 500 de milioane de dolari a unui grup care mai deţine încă trei hoteluri. Deşi poate părea o investiţie imensă, managerul de vânzări susţine că suma poate fi amortizată în numai cinci ani. Conducerea hotelului mizează pe 880.000 de turişti în acest sezon, care în Antalya se întinde până la sfârşitul lui octombrie. La sfârşitul lui mai în hotel se aflau circa 100 de clienţi, iar numărul angajaţilor era de circa 800, cu circa 200 mai puţini decât la vârful sezonului.
Faptul că în hotel sunt atât de mulţi angajaţi reprezintă unul dintre marile sale atuuri, pentru că se întâmplă foarte rar să ai nevoie de ceva şi să nu fii preluat imediat de o faţă zâmbitoare care se interesează cu ce te poate ajuta. Piscinele impecabile sunt deservite permanent de o mică armată de angajaţi pe role, care se grăbesc să te servească cu bere, băuturi răcoritoare sau şampanie. De asemenea, wi-fi-ul este neîntrerupt, funcţionând fără sincope chiar şi pe malul mării, iar hotelul are nu mai puţin de 800 de metri de plajă, inclusiv două „plaje secrete”.
Hotelul este unul modern, în stil minimalist, în culori pastel, cu foarte multe plăci de ceramică cu dimensiuni de peste un metru, ceea ce întăreşte senzaţia că toate camerele sunt spaţioase şi în acelaşi timp odihnitoare. La acest lucru contribuie şi stilul arhitectonic „eco-friendly”, în care au fost integraţi pinii care se aflau în zonă înainte de construcţia hotelului.
NG Phaselis Bay are 480 de camere spaţioase, nu mai puţin de 17 tipuri diferite, între care şi şapte feluri de camere pentru VIP-uri. Pe lângă acestea, cei cu dare de mână pot închiria una dintre cele şapte vile, cu piscină separată şi patru dormitoare, şi care au la dispoziţie un angajat care asigură non-stop „room service”-ul. Într-o astfel de vilă preţul pe noapte pentru două persoane variază între 1.700 şi 2.500 de dolari pe noapte, iar unitatea de cazare poate găzdui până la nouă persoane.
Pentru liniştea turiştilor, cei de la NG Phaselis Bay anunţă că toţi angajaţii sunt vaccinaţi împotriva COVID-19, iar peste tot prin hotel se află aparate care scanează temperatura. Deşi până acum în hotel nu a fost depistat niciun caz de COVID-19, aici au fost pregătite 11 camere de carantină pentru turişti pentru o perioadă de până la 14 zile, iar unitatea are contract cu o clinică medicală pentru efectuarea de teste PCR în cazul celor suspectaţi de contaminare cu COVID-19 şi a contacţilor lor.
La hotelul NG Phaselis Bay, ofertele agenţiei de turism Hello Holidays pentru luna mai încep de la 2.400 de euro pe săptămână pentru doi adulţi cu zbor charter din Bucureşti, respectiv de la 2.650 de euro pentru doi adulţi cu un copil de 6 ani şi 3.700 de euro pentru doi adulţi şi doi copii, de şase şi respectiv 12 ani.
Pentru cei din Oradea şi Cluj, preţul este de 2.500 de euro pentru doi adulţi, 2.750 de euro pentru doi adulţi şi un copil de şase ani şi 3.900 de euro pentru doi adulţi şi doi copii, de 6 şi 12 ani, şi de asemenea include zbor charter, transferuri, cazare, masă şi asistenţă turistică în limba română la destinaţie.
„The Land of Legends”, o destinaţie trei în unu
Spre deosebire de NG Phaselis Bay, care are şi el spaţii generoase pentru copii, „The Land of Legends” este un mare loc de joacă pentru cei mici şi de fapt întreaga familie, de la recepţia hotelului Kingdom şi până în camere, săli de jocuri şi imensul parc de distracţii de 200.000 de metri pătraţi, cu nu mai puţin de 97 de atracţii, între care se remarcă două roller coaster-e şi nu mai puţin de 40 de tobogane cu apă.
Pe ecranele de lângă recepţie, copiii pot vedea cum pe lângă ei apar animale în mărime naturală, oglinzile de pe coridoare le deformează siluetele, în camere frigiderul este „ascuns” într-un butoi, iar din pereţi ies popularele personaje ale parcului, precum cele din desenul „Maşa şi Ursul” sau cele dintr-o poveste marcă înregistrată cu romani. Ca să nu mai vorbim de consolele Play Station şi de proiectoarele LCD prezente în toate camerele.
În alte spaţii comune, copiii, şi uneori şi părinţii lor, se întrec în curse de maşini şi de motociclete în faţa ecranelor, dar pot juca şi fotbal de masă, de exemplu, dacă vor să-şi odihnească ochii.
După cum spune Gem Tuna, managerul general al parcului tematic, conceptul utilizat aici este „One stop shop”, ceea ce înseamnă parc de distracţii, al doilea în Europa după cel din Barcelona, hotel şi „shopping avenue”, o mare alee cu magazine pe care se află un canal şi pe care, cum atlfel, te poţi deplasa cu o gondolă.
El povesteşte că în 2019 parcul tematic a avut un milion de vizitatori, după trei ani de la deschidere. „Estimam că în 2020 vor veni 25 milioane de vizitatori în Antalya. Speram la recorduri, dar în martie 2020 a venit ştirea (privind declararea pandemiei – n.r.), din nefericire, şi am închis parcul timp de 4 luni”, relatează Gem Tuna.
Acum parcul tematic lucrează doar la o parte din capacitate, preluând doar clienţii de la hoteluri şi agenţii, dar se speră că de la 1 iunie va opera la capacitate maximă. Acesta este şi motivul pentru care doar 380 de angajaţi din cei 700 de angajaţi pe care îi au în plin sezon lucrează în prezent, iar ei sunt atent monitorizaţi.
Practic, când salariaţii pleacă în vacanţă fac un test PCR şi li se impune o perioada legală de carantină dacă sunt depistaţi cu COVID-19, iar cei care lucrează în parc sunt monitorizaţi de două birouri sanitare, pentru a depista devreme orice eventuale simptome de COVID-19. La fel de multă atenţie se acordă şi curselor din parc, aparatele şi mânerele fiind dezinfectate după fiecare cursă, inclusiv la cele două roller coaster-e, unele dintre cele mai populare atracţii.
Hyper Coaster-ul are 62 de metri înălţime şi „cea mai lungă buclă din lume, de 43,5 metri”, atingând o viteză de 115 km/h în timpul căderii, spune Gem Tuna, care anunţă că la anul va fi construit în parc un roller coaster şi mai mare, de 120 de metri înălţime, care ar urma să ridice şi mai mult nivelul de adrenalină. Celălalt roller coaster, Thyphoon Coaster, are o înălţime de 43 de metri şi oferă un final epic în apa unui bazin.
Pentru doritorii de distracţie care vin din exterior, preţul practicat până anul trecut, care ar putea fi schimbat de la 1 iunie, este de 60 de dolari pentru un adult toată ziua şi de 55 de dolari pentru un copil. „Dar pot garanta un lucru: se stă aici 6,5 până la 7 ore pentru că avem 97 de atracţii în parc. Deci preţul pe care îl plătesc este aproape 7 dolari pe oră pentru patru persoane care se distrează non-stop”, dă asigurări Gem Tuna.
El spune că parcul are proceduri pentru toate situaţiile, inclusiv pentru cele în care copiii se rătăcesc sau cursele trebuie oprite. „Nouă sute de copii se pierd aici pe an şi îi găsim în două minute – două minute şi jumătate”, spune el.
Investiţia în parcul tematic, care este unul mediu, cu o capacitate anuală de 2,5 milioane de persoane, este de 750 de milioane de dolari. Parcul va continua însă să se extindă anual, iar „când vom ajunge la 5 milioane de oameni vom fi un parc mare”, afirmă Gem Tuna, care a lucrat la Dreamworld, cel mai vechi şi cel mai mare parc tematic din Australia.
Când vine vorba de turiştii români, el se declară la fel de nerăbdător să-i întâmpine în parc ca şi colegii săi. „În 2019 au fost aici 50.000 de români, anul trecut au fost poate 5.000. Anul acesta sperăm să fie 300.000 de români. Dar dacă vreţi să veniţi un milion ar fi bine”, spune el şi râde.
După cum vede el lucrurile, „copiii au fost blocaţi acasă prea mult timp”.
„Va fi o mare vacanţă. Antalya va readuce lucrurile din nou la normal pentru că din punctul de vedere al ospitalităţii – am fost mulţi ani în Asia şi America – Turcia este numărul unu şi suntem orientaţi spre familie”, îşi exprimă el încrederea.
Alper Ergun, director de vânzări la hotelul Kingdom, afirmă că piaţa românească reprezintă anual o cotă de zece milioane de euro pentru hotelurile din Antalya ale lanţului Rixos.
„De ce ne plac românii? Pentru că sunt la fel ca turcii, ca oameni. Le place mult în Turcia şi le place mult în Antalya”, mărturiseşte Alper Ergun pentru ziariştii români. De altfel, după cum spune el, românilor le plac şi hotelurile Rixos din Egipt, nu numai din Turcia.
Hotelul Kingdom, care are în total 401 camere, este în prezent ocupat în proporţie de 30-35%, având doar 130-140 de turişti. Totuşi, este abia începutul sezonului, iar lanţul Rixos, care are în total 5.000 de camere în hotelurile din Antalya, speră mult de la 2021.
În oferta Hello Holidays, preţul unui sejur la „The Land of Legends” pleacă, în luna mai, de la 3.000 de euro pentru doi adulţi, cu un charter care pleacă din Bucureşti, respectiv de la 3.050 de euro pentru doi adulţi şi un copil de şase ani şi de la 4.300 de euro pentru doi adulţi şi doi copii, unul de 6 şi unul de 12 ani.
În cazul charterelor cu plecare din Cluj şi Oradea, preţul începe de la 3.100 de euro pentru doi adulţi, de la 3.200 de euro pentru doi adulţi şi un copil de 6 ani şi respectiv de la 4.500 de euro pentru doi adulţi şi doi copii de 6 şi 12 ani.
„Spice”, un concept mai puţin exclusivist
Aflat în staţiunea Belek, hotelul „Spice”, deschis în anul 2007 şi renovat în 2013, are un public ceva mai general, adresându-se familiilor de orice vârstă. Stilul este unul oriental, cu bun gust, şi poţi vedea elefanţi până şi pe aleile dintre piscinele generoase şi plaja de la Mediterană, unde turiştii au acces gratuit la şezlonguri şi umbrele. În acelaşi timp, cei interesaţi pot închiria pavilioane private la piscină şi pe plajă.
O ofertă inedită la Spice Hotel & Spa este şi parasailing-ul, o atracţie care costă 45 de euro de persoană, plus alţi 25 de euro pentru o filmare a experienţei la câteva zeci de metri deasupra solului.
De asemenea, la „Spice” există un aqua park cu şapte tobogane, dar şi o piscină generoasă pentru copii, în condiţiile în care oricum adâncimea maximă a bazinelor este de 1,40 metri.
Hotelul are un restaurant principal, patru restaurante a la carte, la care accesul se face cu rezervare pentru preţul de 15 euro, şi un restaurant VIP. Uneori, în restaurantele a la carte au loc show-uri culinare, precum unul foarte popular în cadrul căruia copiii şi nu numai pot vedea cu ochii lor cum se „prăjeşte” îngheţata.
Una peste alta, lumea începe să revină la „Spice”, iar directorul de vânzări Engin Fincan speră că 2021 va aduce până la 80% din clienţii pe care hotelul i-a avut în 2019, înainte de pandemie. În prezent, cea mai mare parte a turiştilor din hotel sunt ucrainenii, dar odată cu vârful de sezon pe primele locuri vor fi englezii, germanii şi ruşii, dacă vor fi reluate cursele charter din această ţară. Totuşi, şi românii vin în număr tot mai mare la Spice Hotel and Spa, potrivit directorului său de vânzări, iar dacă se va elimina obligativitatea testelor PCR de la 1 iunie ei ar putea fi şi mai mulţi.
Hotelul are 546 de camere şi se întinde pe o suprafaţă de 91.000 mp, în care se află şi 22 de „vile executive”. Cea mai mare dintre ele, vila Susam, are 506 mp, poate găzdui până la 11 persoane şi, pe lângă piscină, baie turcească şi cinci dormitoare cu baia separată, are bucătărie, masă pentru zece persoane şi şemineu.
Preţul unui sejur la hotel „Spice” începe la agenţia Hello Holidays de la 1.100 euro pentru doi adulţi cu un avion charter din Bucureşti, de la 1.150 de euro pentru doi adulţi şi un copil de 6 ani şi respectiv de la 2.050 de euro pentru doi adulţi şi doi copii de 6 şi respectiv 12 ani.
În cazul ofertelor pentru Cluj şi Oradea, preţul începe de la 1.200 de euro pentru doi adulţi, de la 1.350 de euro pentru doi adulţi şi un copil de 6 ani, şi respectiv de la 2.200 de euro pentru doi adulţi şi doi copii, de 6 şi respectiv 12 ani. Şi în acest caz, pachetele includ un zbor charter, transferuri, cazare, masă şi asistenţă turistică în limba română la destinaţie.AGERPRES
Citește mai mult pe Botosani24.ro