Connect with us

AUTO

Schimbări în programele „Rabla” și „Rabla Plus”. Noi categorii de vehicule la care se pot încadra beneficiarii

Publicat

rabla

Ministerul de Finanțe dă posibilitatea participării la cele două programe, „Rabla” și „Rabla Plus” și beneficiarilor care au mai deținut, anterior, în proprietate, un astfel de autoturism. Legislația actuală prevede ca beneficiarul să nu mai fi deținut niciodată un autovehicul nou, în acest sens fiind depusă la dosar o declarație pe proprie răspundere. De asemenea, se prevede posibilitatea achiziționării unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a altor tipuri de autovehicule.

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, publicat de Ministerul Finanțelor, vizează următoarele obiective:

  • Posibilitatea achiziționării de către beneficiarul programului a unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a următoarelor tipuri de autovehicule, după cum urmează:

autovehicul hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, având un preț de achiziție de maxim 100.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 25% din prețul de achiziție al autoturismului;

autovehicul electric hibrid, autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, în regim de funcţionare mixt. În cazul în care în COC (certificatul de conformitate al autovehiculului) este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei), cantitatea de emisii generată de autovehiculul nou trebuie să fie de maximum 70 g CO2/km NEDC (New European Drive Cycle, utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei), în regim de funcţionare mixt, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

  • Reglementarea posibilității ca beneficiarul Programului să poată achiziționa un autoturism – bun nou, chiar dacă acesta a mai deținut anterior în proprietate un astfel de autoturism, sens în care se propune modificarea dispoziţiilor privind obligativitatea prezentării declaraţiei pe propria răspundere dată de către beneficiar, care atesta faptul că nu a mai deţinut niciodată în proprietate un alt autoturism nou.
  • Acceptarea ecobonusurilor şi ecotichetelor acordate în cadrul Programelor RABLA CLASIC și RABLA PLUS pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu prevăzut în legislația aferentă Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin OUG nr.66/2014.

 

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, măsurile propuse sunt de natură să stimuleze achiziţia de autoturisme noi în cadrul programului, cu efecte benefice asupra înnoirii parcului auto, cu efecte antrenante în economie.

În prezent, persoanele fizice care accesează Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

  • nu au mai deţinut în proprietate un autoturism – bun nou;
  • nu înregistrează obligaţii de plată restante la bugetul general consolidat;
  • nu înregistrează restanţe la plata altor credite bancare;
  • la data solicitării creditului garantat au vârsta de minimum 18 ani şi capacitate deplină de exerciţiu.

De asemenea, una din condițiile specifice pe care beneficiarii programului trebuie să o îndeplinească este asigurarea unui avans de minim 5% din prețul de achiziție al autovehicului nou achizitionat prin Program.

În prezent, prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziția de autovehicule situate în palierele joase de preț sau mașinile puțin poluante cu litraj mic și consum redus de combustibil.

Având în vedere așteptarea dată de lansarea celor două programe RABLA CLASIC și RABLA PLUS prin care populația poate accesa unul dintre cele două programe sau, concomitent, pe ambele, coroborat cu faptul că acestea vin cu bonusuri, (ecotichete care pot ajunge până la valoarea de 45.000 de lei pentru mașini electrice), putem vorbi despre un nivel ridicat al achizitiei de astfel de autoturisme care se va reflecta în creșterea volumului vânzărilor de autoturisme noi, cumulând efectele lanțului de productie, import și distribuție, inclusiv serviciile conexe în sectorul auto.

Conform datelor publicate de Ministerul Mediului, prin Programul “RABLA CLASIC” au fost scoase din uz 28.366 autoturisme cu grad înalt de emisii poluante fiind înlocuite cu tot atâtea autovehicule noi. De asemenea, au fost achiziţionate 467 autovehicule eco, din care 370 pur electrice şi 97 de tip plug-in (electric hibrid).

Bugetul alocat pentru anul 2018 pentru cele două programe derulate de Agenţia Fondului de Mediu, respectiv Programele “RABLA CLASIC” şi “RABLA PLUS” în valoare de 253 milioane lei, buget care a fost suplimentat cu suma de 198 de milioane de lei, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru persoane juridice. Suma reprezintă echivalentul a 30.000 de prime de casare, ceea ce înseamnă că în anul 2018, vor fi asigurate aproximativ 50.000 de prime de casare, cu aproximativ 78% mai multe faţă de anul trecut şi aproape dublu faţă de anul 2016 (conform anexei nr. 2a la Hotărârea nr. 717/2018 pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2018 al Fondului pentru mediu şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu, rectificat).

Interesul pentru autoturismele „verzi”(electrice şi hibride) continuă să rămână unul ridicat în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin Programul RABLA PLUS. Ca urmare, după primele 7 luni din 2018, acestea ajung să deţină o pondere de 2,5% din total piaţă, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,8%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluţia este una extrem de încurajatoare, creşterea înregistrată în acest an fiind de 225,5% pe segmentul celor electrice (485 unităţi, în primele 7 luni din 2018, faţă de doar 149 în 2017), respectiv +54,5% la cele hibride ( 1.754 unităţi în 2018, faţă de 1.135 unităţi în 2017),  fapt ce demonstrează că există un interes crescut pentru această categorie de autoturisme.

Proiectul de ordin de modificare a legislației a fost postat în dezbatere publică pe pagina Ministerului de Finanțe, urmând ca după această perioadă să fie adoptat de ministrul de resort și pus în aplicare.

sursa: mfinanțe.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Vânzările de automobile hibride le-au depăşit pe cele pe motorină pe piaţa europeană în trimestrul al treilea

Publicat

Înmatriculările de autoturisme hibride au reprezentat 20,7% din piaţa auto totală a Uniunii Europene în trimestrul al treilea, depăşind în premieră autoturismele diesel pentru a deveni a doua cea mai populară opţiune de motorizare din Uniunea Europeană, relatează AFP.

Conform datelor publicate vineri de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în perioada iulie-septembrie 2021 vânzările de automobile cu motoare pe benzină au scăzut cu 35,1% în ritm anual, până la 855.476 unităţi, iar cota lor de piaţă s-a redus de la 47,6% în trimestrul trei 2020, până la 39,5%.

Automobilele diesel au înregistrat o contracţie şi mai abruptă

Automobilele diesel au înregistrat o contracţie şi mai abruptă, cota lor de piaţă scăzând cu mai mult de 10 puncte procentuale, de la 27,8% până la 17,6%. Înmatriculările de autoturisme noi diesel în Europa s-au redus la jumătate, de la 769.922 de unităţi vândute în trimestrul trei al anului trecut până la 381.473 unităţi în trimestrul al treilea al acestui an.

În paralel, cererea pentru vehicule hibride simple a crescut puternic (31,5%) în ultimele trei luni, când în UE au fost vândute 449.506 vehicule de acest tip. Avansul automobilelor hibride în Europa se datorează în special unei creşteri de 69,3% a vânzărilor în ţările din Europa Centrală în perioada iulie-septembrie 2021.

Vânzările de hibride simple în România au crescut cu 153,6% în trimestrul al treilea

Conform datelor ACEA, vânzările de hibride simple în România au crescut cu 153,6% în trimestrul al treilea, când au fost înmatriculate 10.355 astfel de automobile.

De asemenea, graţie subvenţiilor, cota de piaţă a automobilelor hibride de tip plug-in şi a automobilelor complet electrice aproape s-a dublat, ajungând la 9,8% respectiv 9,1% din piaţă.

În total, aproape o cincime (19%) din vehiculele vândute în Uniunea Europeană în trimestrul al treilea au fost un model electrificat. Potrivit ACEA, vânzările de vehicule pe baterie au crescut cu 56,7%, până la 212.582 unităţi în timp ce vânzările de modele hibride de tip plug-in au crescut cu aproape 42,6% până la 197.300 de unităţi.

Vânzările de automobile complet electrice s-au dublat în ritm anual

Vânzările de automobile complet electrice s-au dublat în ritm anual în Italia, Suedia, Danemarca, Portugalia şi Austria. De asemenea, în Germania şi Franţa, primele două mari pieţe europene, au crescut cu 62,7% respectiv 34,6%. În cazul modelelor hibride de tip plug-in, în trimestrul al treilea cea mai mare creştere procentuală s-a înregistrat în Italia (130,6%), urmată de Spania (87,5%), Franţa (49,5%) şi Germania (37,5%).

Constructorii auto şi-au extins oferta de modele hibride şi electrice pe o piaţă auto

Începând din 2020, constructorii auto şi-au extins oferta de modele hibride şi electrice pe o piaţă auto afectată de efectele crizei sanitare şi a penuriei de semiconductori. De exemplu, la producătorul german de automobile sportive Porsche, în perioada iulie-septembrie 2021 vânzările de automobile complet electrice Taycan le-au depăşit pe cele ale modelului 911. Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Prețurile RCA s-au scumpit în medie cu 70-80%. De când se estimează o stabilizare a tarifelor

Publicat

Tarifele RCA au crescut în medie cu 70-80%, însă, pentru comparaţie, acestea trebuie raportate la tariful de referinţă şi nu la tarifele practicate în trecut.

Potrivit unor reprezentanţi ai pieţei de brokeraj în asigurări, se estimează o reaşezare a preţurilor în perioada următoare.

„Creşterea s-a simţit din septembrie dar, este clar, de la ridicarea licenţei companiei City Insurance toate preţurile la RCA au crescut foarte mult.

Preţurile au crescut pe anumite segmente doar cu 20-25%, dar pe alte segmente şi de două sau chiar de trei ori în câteva cazuri punctuale.

Companiile de asigurare vor reaşeza preţurile în matca lor, dar trebuie ţinut cont de faptul că primele RCA vor rămâne la un nivel mai mare decât au fost în primăvară, pentru că ştim de ce a ajuns City Insurance în această situaţie, practicând un preţ pe RCA mult mai mic decât ceilalţi jucători din piaţă. Eu cred că acea stabilizare a preţurilor va începe anul acesta şi se va consolida anul viitor”, a declarat pentru AGERPRES Antonio Souvannasouck, CEO, Asigest Broker.

Tarifele RCA au crescut în medie cu 70-80%

În opinia sa, toate celelalte companii care au rămas pe segmentul RCA se protejează şi măresc preţurile „pentru ca niciuna dintre ele să nu aibă un aflux foarte mare de asiguraţi de la City Insurance”.

„Sunt 3 milioane de asiguraţi, aşa cum s-a vehiculat în presă. Evident că, atâta vreme cât se păstrează o proporţie în piaţă, lucrurile pot fi ţinute sub control, dar dacă, spre exemplu, jumătate din aceşti clienţi se duc la o singură companie, evident că, oricât ar fi compania aceea de mare şi de puternică, va fi dezechilibrată.

Ca urmare, toate companiile trebuie să ţină pasul cu această creştere pentru că, dacă nu ar ţine pasul, acea companie ar fi inundată de clienţii de la City şi, de aici, această stare de contagiune în ceea ce priveşte creşterea primelor”, a mai spus Antonio Souvannasouck.

La rândul său, Dorel Duţă, director general al Hobbit Broker de Asigurare consideră că „există şi vor exista nişte ajustări de preţuri, dar ele trebuie tot timpul comparate cu tarifele de referinţă”.

”Unele societăți vindeau polițe la preț foarte jos, care s-a dovedit a fi nesustenabil”

„În momentul în care spunem că un preţ este mare sau este mic noi trebuie să ne uităm cât este tariful de referinţă pe acea categorie de clienţi şi acea categorie de autovehicul. Dacă ne uităm în trecut, poliţele se vindeau într-o piaţă concurenţială şi probabil că anumite societăţi aveau un apetit mai mare pentru RCA pentru a-şi creşte cota de piaţă şi vindeau la un preţ foarte jos, însă acest preţ foarte jos s-a dovedit a fi nesustenabil. O companie care practica preţurile destul de jos s-a dus în faliment pentru că nu a reuşit să-şi creeze rezerve. Tot timpul, când facem o afirmaţie despre preţ, ar trebui să avem în vedere tariful de referinţă”, a mai spus Dorel Duţă.

El a subliniat că preţurile de referinţă sunt calculate de o firmă independentă, care integrează toate datele din piaţa de asigurări.

„Dacă ne uităm în trecut, preţurile erau mult sub tarifele de referinţă. Acum sunt în jurul preţurilor de referinţă dar, dacă sunt vârfuri, clienţii sunt protejaţi prin lege, prin acel ‘client cu risc ridicat’ şi pot solicita Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA”, a precizat Dorel Duţă.

În opinia sa, tarifele RCA în timp se vor echilibra, pe măsură ce piaţa se reaşează.

De asemenea, preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), Mădălin Roşu, afirmă că, întotdeauna, „trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF”.

„Comparaţia tarifelor actuale cu alte tarife din trecut nu este una corectă. Este cunoscut faptul că City Insurance practica prime de asigurare mult sub tarifele de referinţă. Este normal ca, la un nivel perceptibil emoţional, pare o creştere dacă comparăm o ofertă actuală cu una din trecut a companiei menţionate. Întotdeauna, noi trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF. Dacă vrem să facem o comparaţie, între ce oferte primim, trebuie să ne uităm de fiecare dată cum arată tariful de referinţă pentru maşina în cauză”, a subliniat Mădălin Roşu.

Acesta a precizat că legislaţia RCA permite ca anumite costuri de reparaţie să fie nejustificat de mari, iar companiile de asigurări sunt obligate să le plătească.

„Ce se întâmplă în România cu aceste costuri de reparaţie şi rent a car, ca fenomen, este unic în Europa”

Preşedintele BAAR a mai spus că, potrivit legii, Ministerul Sănătăţii trebuia să publice un barem traumatologic pentru despăgubiri aferente daunelor morale, din 2017.

„Nici până în ziua de astăzi Ministerul nu a mişcat un deget. Noi am spus că toate acestea se vor răsfrânge în buzunarul nostru, în costul primei de asigurare. Mai mult, faptul ca acest barem nu este pus în aplicare permite unor intermediari, aşa numiţii ‘samsari ai durerii’, să acapareze prin diverse mecanisme o mare parte din despăgubirea cuvenită de drept păgubitului.

Nouă ca stat, ca reprezentanţi ai unor instituţii de top sau ministere de top, trebuie să ne fie ruşine când ne uităm în oglindă pentru că tocmai statul arată că este primul care nu respectă legea, iar asta dă şi un semnal foarte prost investitorilor şi posibililor investitori în piaţa din România.

Nu spune nimeni că acesta este cel mai important efect, pentru că ele sunt multiple. Sunt mai multe elemente care duc la evoluţii de prime în sus sau în jos, dar cel mai important lucru este că, dacă avem despăgubiri în creştere, vom avea impact în prime de asigurare. Este indubitabil. Nu trebuie un faliment să se întâmple asta. Sigur că el a venit acum, la pachet. Toată lumea o pune pe seama căderii City, dar nu este în totalitate adevărat”, a precizat Mădălin Roşu.

Preşedintele BAAR a subliniat că România este a treia ţară exportatoare de daune în afara ţării, din 48 de state, şi sunt măsuri care trebuie luate pe zona de vătămări corporale, în condiţiile în care avem cea mai mare frecvenţă a accidentelor din Uniunea Europeană.

„Toate elementele acestea puse în balanţă – şi uitându-ne la tariful pe care România îl practică în continuare, mult sub media europeană, dar costurile cu daunele sunt peste media europeană, atunci avem o problemă, ceva nu este sustenabil. Şi, atunci, ne întoarcem la comportamentul şoferilor, la despăgubirile într-o continuă creştere, la costuri anormale pe care le avem în România la zona de reparaţii, la închirieri pentru vehicule care au explodat în ultimii ani. Evoluţia tarifelor ţine cont în mod direct de despăgubiri. Să nu uităm totuşi cel mai important lucru: în orice legislaţie în domeniul RCA elementul central îl reprezintă protecţia victimei/a păgubitului”, a completat Mădălin Roşu.

Decizia ASF privind retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii de asigurare – reasigurare City Insurance, constatarea stării de insolvenţă şi promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva acesteia a fost publicată în 27 septembrie, în Monitorul Oficial. Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Creștere de 4,3% la înmatriculări auto, în primele nouă luni ale anului. Pe ce loc se situează România în UE

Publicat

România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 88.262 autoturisme noi înmatriculate în primele nouă luni ale anului, înregistrând o creștere de 4,3% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2020, anunță ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA.

În luna septembrie 2021, Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 23,1% față de septembrie 2020, atingandu-se un nivel de 718.599 unități.

În primele nouă luni din 2021 au fost înmatriculate în UE un număr de 7.526.616 autoturisme reprezentând o creștere cu 6,6% față de perioada similară din 2020.

Au fost înregistrate creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme noi, față de primele nouă luni din 2020 în Italia (+20,6%), Franța (+8,0%), Spania (+8,8%), Germania înregistrând o scădere de 1,2%.

În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 2.371.996 unități, în creștere cu 8,8%, urmate de grupul Stelantis cu 1.861.391 unități, în creștere cu 8,1% și de Grupul Renault cu 808.392 unități, în scădere cu 8%, din care Dacia: 299.357 unități, o creștere de 2,8% față de primele nouă luni din 2020.

Autoturismele marca Ford au reprezentat în perioada ianuarie-septembrie 2021 un număr de 422.887 unități noi înmatriculate, în scădere cu 11,3% față de perioada similară din 2020.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

În primele nouă luni ale anului producția de autoturisme este de 315.115 unități

Publicat

Producția de autoturisme în România în primele nouă luni ale anului 2021 se situează la un volum de 315.115 unități, anunță asociația constructorilor de mașini ACAROM.

În septembrie 2021, au fost produse în România un număr de 29.077 autoturisme. Dintre acestea 21.921 unități au fost produse în uzina Dacia de la Mioveni și 7.156 unități au fost produse de uzina Ford de la Craiova.

În perioada ianuarie – septembrie 2021, Dacia a produs 194.497 unități iar Ford 120.618 unități

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe