Connect with us

ECONOMIE

Semnal de alarmă tras de vicepreşedintele Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori: ” O să fie foarte mari problemele în a-ţi asigura traiul zilnic ”

Publicat



adrian crivii

Pandemia va provoca o criză fără precedent în întreaga lume, avertizează vicepreşedintele Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori, omul de afaceri clujean Adrian Crivii.

”O să fie un cutremur mai mare decât tot ce s-a întâmplat în economie până acum, de când există economia”, susține omul de afaceri. Sărăcia o să crească accentuat, economia este ca un bolnav care a fost anesteziat, iar bula imobiliară o să se spargă”.

Într-un interviu acordat ziarului Cluj24.ro, Adrian Crivii oferă și câteva soluții de redresare a economiei care pot preveni impactul devastator provocat de criza medicală.

Adrian Crivii este doctor în economie, CEO la grupul de firme DARIAN – companie clujeană independentă, cu birouri în toată ţara. DARIAN este pe piaţă de 30 de ani şi a lucrat cam cu toate firmele mari din România. Adrian Crivii a fost preşedintele ANEVAR şi, printre altele, este vicepreşedinte al Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori.

Iată mai jos pasaje importante din interviu:

E prima dată când apare un șoc și în zona ofertei, dar şi în zona cererii de bunuri şi produse

Problema e că această criză este şi pe ofertă -că oamenii nu pot să lucreze, nu se produc lucruri, o să fie o criză de bunuri, în special de bunurile de primă necesitate.

Dar e o criză şi pe cerere, fiindcă şomajul acesta de azi pe mâine de un milion şi ceva în România o să aibă efecte majore asupra cererii de achiziţie.

E prima dată când apare un şoc şi în zona ofertei, şi în zona cererii de bunuri şi produse. Iar asta la nivel global, nu într-o ţară sau o zonă economică.

Vechea economie o să sufere nişte schimbări majore

Acum, practic, economia globală o putem compara cu un avion care a făcut o aterizare forţată. Aşa defecţiuni are avionul respectiv, că nu mai poate fi reparat.

Mai mult, pasagerii din el trebuie să iasă repede, să nu explodeze. Şi să încerce să-şi facă trotinete, cărucioare, să-şi facă ceva din avionul acela, să se îndepărteze şi să reînceapă viaţa. Avionul acela nu mai e de folos.

Adică, vechea economie, modul de lucru de până acum, n-o să mai fie absolut deloc utilă, o să sufere nişte schimbări majore.

Soluția ar fi un joc între inflaţie şi curs

O să crească accentuat sărăcia, pe de o parte.(…) O să fie foarte mari problemele în a-ţi asigura traiul zilnic.

Mulţi au trăit şi până acum la minima subzistenţă, chiar şi în ţările bogate. S-ar putea să apară „răscoale” sau greve în unele zone, că lumea moare de foame. Pot să apară probleme sociale accentuate.

Soluţia cred că va fi, de exemplu în România, un joc între inflaţie şi curs, ca să încerce să stabilizeze cât de cât lucrurile.

Economia nu mai poate fi repornită cu excursii, cu maşini scumpe şi cu consum exacerbat. Ar trebui să punem la punct toate proiectele de infrastructură pe care le avem –şi sunt multe. (…)

Mă refer la îmbunătăţirea aeroporturilor, la îmbunătăţirea căii ferate, infrastructura oraşelor etc. Asta ar însemna locuri de muncă multe, inclusiv pentru cei care au venit din străinătate. Şi o să fie bătălie pe forţa de muncă.

Ce am mai putea face ar fi şi relansarea digitalizării şi susţinerea puternică a acestei zone, debirocratizarea aparatului de stat, lucrul de la distanţă, telemedicină etc.

Acum e foarte importantă solidaritatea

Noi trebuie să fim solidari ca cetăţeni, ca români, solidari între companii, să ne cumpărăm unii de la alţii, să ne susţinem unii pe alţii, să ne plătim facturile, să încercăm să nu ne îngropăm unii pe alţii. La fel, solidaritatea companiilor cu angajaţii e foarte importantă.

Criza aceasta ar trebui să ne facă mai solidari.

Economia nu mai poate fi repornită cu excursii, cu maşini scumpe şi cu consum exacerbat. Ar trebui să punem la punct toate proiectele de infrastructură pe care le avem –şi sunt multe. Nu mă refer numai la autostrăzi neterminate de 30 de ani.

Ci mă refer la îmbunătăţirea aeroporturilor, la îmbunătăţirea căii ferate, infrastructura oraşelor etc. Asta ar însemna locuri de muncă multe, inclusiv pentru cei care au venit din străinătate. Şi o să fie bătălie pe forţa de muncă.

Clujul va avea mult de suferit, pentru că pretențiile foarte mari vor fi greu de susținut

Clujul cred că va avea mult de suferit, pentru că a avut un nivel de trai foarte ridicat, cu pretenţii foarte mari, ori asta e foarte greu de susţinut în continuare.

Vârstnicii au mai trecut prin crize, dar o problemă va fi cu noua generaţie, care au 20-30 de ani şi care a crescut într-o bunăstare până acum.

Pentru generaţia aceasta va fi un şoc foarte mare, dar am încredere că ei o să poată să se reorienteze spre zonele acestea noi, IT, robotică etc.

În Cluj o să scadă mult fondurile din taxe, sunt mulţi care deja au închis, foarte multe spaţii o să devină goale, fiindcă PFA-urile, IMM-urile o să sufere cel mai mult din această criză, că ele au cele mai puţine resurse. Va fi şomaj, şi şomajul reprezintă un cost teribil.

Nu numai prin faptul că îi plăteşti pe şomeri, ci şi prin faptul că o forţă de muncă relativ importantă în a produce PIB, bunăstare, iese din circuitul economic. Ori, asta e o chestiune foarte gravă pentru România.

Citește interviul integral pe Cluj24.ro

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECONOMIE

Anii care lipsesc din stagiul de cotizare pentru pensie ar putea fi ”cumpărați”. Precizările ministrului Muncii

Publicat

Persoanele cărora le lipsesc ani din stagiul de cotizare pentru pensie ar putea avea posibilitatea să acopere acei ani, aceasta fiind una dintre modificările care ar putea fi aduse Legii pensiilor, potrivit ministrului Muncii, Violeta Alexandru.

“Prima modificare (la Legea pensiilor, n.r.) pe care aş intenţiona să o fac este legată de posibilitatea oamenilor de a-şi cumpăra, adică de a putea recupera din spate perioade pentru care nu au contribuit. Sunt persoane care mi-au semnalat acest lucru, mi-au adus în atenţie faptul că ar avea disponibilitate constatând că din toată perioada de stagiu minimal de cotizare le lipsesc câţiva ani şi ar fi dispuşi să îi acopere în acest moment. Ar fi o potenţială modificare pe care o voi pune în dezbatere publică, voi vedea reacţiile şi ulterior voi decide”, a anunţat ministrul Muncii marţi seara la TVR.

Aceasta a precizat că există solicitări şi pentru a acorda o reducere a vârstei de pensionare pentru mamele cu mai mulţi copii.

“Sunt mai multe solicitări din partea oamenilor de a acorda o atenţie sporită mamelor cu mai mulţi copii în sensul de reducere a vârstei de pensionare. Sunt în zona unor modificări cerute de oameni şi mi se par corecte, juste”, a precizat Alexandru.

Pe de altă parte, şeful de la Muncă a precizat că pensiile vor creşte la 1 septembrie, iar procentul depinde de situaţia încasărilor la buget.

“Toată determinarea Cabinetului este ca pensiile să crească, să fie centrul deciziei pe care o vom lua cu privire la rectificarea bugetară anunţată în maximum două săptămâni. Suntem determinaţi să fie creşterea de la 1 septembrie. Procentul este cel pe care îl va prezenta Ministerul Finanţelor după ce va prezenta situaţia încasărilor la buget. (…) Trebuie găsite resurse pentru a asigura o creştere a pensiilor nu numai anul acesta. Mi se pare o tragedie să măreşti doar dintr-un alt calcul decât cel raţional, respectiv ceea ce poate suporta bugetul şi peste un an să anunţi oamenii că nu se poate susţine creşterea”, a mai spus ministrul citat. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Studiu: Jumătate dintre micile afaceri locale au raportat scăderi ale încasărilor în primele 5 luni ale anului

Publicat

bani

Jumătate dintre micile afaceri autohtone au raportat scăderi ale încasărilor în primele cinci luni ale acestui an, în timp ce un sfert (26%) dintre proprietarii unor astfel de business-uri au declarat că în acest interval le-au crescut încasările, conform unui studiu realizat de Omnicredit, prima platformă fintech 100% online dedicată sprijinirii afacerilor mici din România.

“Micile afaceri din România nu au avut niciodată o situaţie financiară extraordinar de stabilă. Vulnerabilităţile acestor businessuri au fost cu atât mai mult puse în evidenţă în perioada restricţiilor impuse de pandemie, în special în ceea ce priveşte capacitatea financiară de a rezista unor şocuri precum pierderea unor clienţi, încetinirea activităţii economice sau încasările întârziate”, se arată în studiu.

Studiul, efectuat pe baza de clienţi a Omnicredit, reprezentând aproximativ 2.500 de antreprenori, proprietari de afaceri mici şi mijlocii, în perioada ianuarie – mai 2020, a relevat astfel încă o dată slaba capitalizare a sectorului reprezentat de IMM-uri, firme care reprezintă peste 99% din totalul celor înregistrate în ţara noastră.

De asemenea, rezultatele sondajului au arătat că 54% dintre antreprenorii chestionaţi au declarat că în prezent afacerile lor funcţionează cu resurse financiare proprii. Practic, aceste businessuri sunt ţinute pe linia de plutire din aportul financiar personal al proprietarilor.

Rezultatele studiului au mai arătat că doar 7% dintre afaceri se finanţează cu ajutorul unor soluţii de tip factoring sau scontare, deşi acestea nu reprezintă o îndatorare a firmei, ci o modalitate de a încasa la timp facturi, evitând riscul de întârziere a plăţilor de către furnizori.

“Factoringul şi scontarea reprezintă modalităţi de autofinanţare încă puţin utilizate de către IMM-urile din România. (…) Contrar a ceea ce se spune, factoringul nu este un serviciu scump, pentru că nu are alte servicii adăugate (ca la liniile de credit, de exemplu) şi are ca principal cost doar dobânda, de circa 2-3% din valoarea facturii. Acest cost aduce însă şi o serie de beneficii: transformă o plată la termen în lichiditate imediată, antreprenorul poate oferi termene de plată mai lungi sau poate chiar acorda plata în avans la furnizori, pentru a obţine discounturi”, explică Elisa Rusu, CEO şi partener Omnicredit.

Potrivit studiului citat, pandemia a avut un impact considerabil asupra micilor afaceri din România: peste 83% dintre respondenţi au declarat că în această perioadă a fost necesară o suplimentare a capitalului businessului.

“Cele mai multe afaceri care au avut de suferit au apelat, pentru a depăşi dificultăţile financiare aduse de această perioadă, la soluţia cu risc minim a autofinanţării (43%). Însă o pondere relativ mare de afaceri (21%) au folosit soluţii alternative, de tipul facilităţilor oferite de IFN-uri şi companiile fintech. Mai puţin de 10% din businessuri au apelat la fonduri publice sau la tradiţionalele credite bancare”, arată rezultatele studiului.

Cu toate acestea, studiul Omnicredit a revelat şi câteva surprize. Prima este optimismul (moderat) al antreprenorilor chestionaţi. Doar 52% dintre oamenii de afaceri care au răspuns la sondaj anticipează că se vor confrunta cu o scădere a cererii pentru produsele sau serviciile pe care le oferă. Nu mai puţin de două treimi dintre respondenţi au în vedere, pentru acest an, extinderea sau dezvoltarea afacerii, în vreme ce 17% vizează reluarea şi continuarea activităţii la nivelul de dinainte de pandemie.

În schimb, 53% dintre antreprenori apreciază că domeniul lor de activitate şi-a schimbat complet dinamica în urma impactului provocat de pandemie, ceea ce ar putea indica faptul că asistăm la o reorientare a businessurilor către modele de afaceri mai flexibile. Dat fiind că majoritatea oamenilor de afaceri chestionaţi activează în domeniile comerţului şi al serviciilor, probabil că antreprenorii au în vedere tranziţia către operaţiunile online. În continuare, majoritatea proprietarilor de afaceri mici spun că problema cea mai mare cu care se confruntă micile întreprinderi este lipsa accesului la finanţare (85%), urmată de birocraţia şi condiţiile rigide impuse de bănci (83%).

În condiţiile reticenţei businessurilor faţă de birocraţie şi risc, nu este surprinzătoare preferinţa micilor antreprenori pentru soluţiile de microcreditare, atunci când au fost întrebaţi ce soluţii de finanţare au în vedere pentru viitor.

“Dacă 64% au declarat că iau în considerare microcreditele, este cu totul neaşteptată apariţia, pe a doua poziţie în topul opţiunilor de finanţare pentru viitor, a capitalului de risc (fondurile de tip venture capital). Probabil acesta este un efect al consolidării categoriei IMM-urilor din sectorul tehnologiei, clienţi predilecţi ai investitorilor VC, la fel cum probabil că sunt şi scorurile neaşteptat de mari (32%) înregistrate de soluţii precum crowdfundingul şi finanţarea prin “business angels” (30%). În orice caz, este clar că asistăm la o perioadă extrem de activă, marcată de transformări, pentru afaceri”, a adăugat Elisa Rusu.

Omnicredit (omnicredit.ro) este prima platformă fintech de microfinanţare din România care oferă produse de factoring, scontare şi microcreditare, rapid şi cu un minim de documente.AGERPRES

Citește mai departe

ECONOMIE

Peste 49.000 de persoane fizice şi juridice înmatriculate la Registrul Comerțului, în primele şase luni din 2020

Publicat

Numărul de înmatriculări de persoane fizice şi juridice a scăzut în primul semestru din 2020 cu 37,07%, comparativ cu perioada similară din 2019, la 49.051, conform datelor centralizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.

Cele mai multe înmatriculări au fost înregistrate în municipiul Bucureşti, respectiv 7.767 (minus 13,57% comparativ cu ianuarie-iunie 2019), şi în judeţele Cluj – 2.544 (minus 29,06%), Ilfov – 2.261 (minus 12,23%) şi Timiş -2.088 (minus 37,49%).

La polul opus, numărul cel mai mic de înmatriculări a fost consemnat în judeţele Ialomiţa – 370 (minus 48,97%), Tulcea – 408 (minus 42,45%) şi Covasna – 409 (minus 40,03%).

În niciun judeţ nu s-au înregistrat creşteri ale numărului de înmatriculări de persoane fizice şi juridice, iar scăderile cele mai semnificative au fost consemnate în Dâmboviţa (minus 52,92%), Olt (minus 52,72%) şi Argeş (minus 52,4%).

Domeniile în care au fost realizate cele mai multe înmatriculări sunt comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor – 11.926 (minus 31,44%), construcţii – 6.527 (minus 22,76%) şi transport şi depozitare – 5.405 (minus 2,81%).

În luna iunie 2020 au fost înmatriculate 11.297 persoane fizice şi juridice, cele mai multe în Bucureşti (1.647) şi în judeţele Cluj (599) şi Ilfov (517). AGERPRES

Citește mai departe

ECONOMIE

Wizz Air lansează patru noi rute între Iaşi și orașe din Spania și Italia

Publicat

Wizz Air a operat sâmbătă primul zbor de la Barcelona la Iaşi, care va fi urmat de alte trei noi curse între Iaşi şi Bari, Torino şi Verona, începând cu 2 şi 3 august.

“Suntem încântaţi că ne extindem reţeaua de rute din Iaşi pentru a le oferi clienţilor noştri oportunităţi de călătorie rapide şi sigure spre noi destinaţii populare din Spania şi Italia. Considerăm că acest lucru va contribui la consolidarea legăturilor culturale şi economice dintre Iaşi, Italia şi Spania, şi le va permite românilor să îşi viziteze familiile şi prietenii mai uşor şi mai des, datorită tarifelor noastre atractive. În timp ce suntem întotdeauna dornici să răspundem aşteptărilor pasagerilor şi să adăugăm noi destinaţii în reţeaua noastră, luăm, de asemenea, toate acţiunile necesare pentru confortul şi starea lor de bine. Prin urmare, am implementat măsuri de protecţie care le vor asigura cele mai bune condiţii sanitare posibile”, a declarat George Michalopoulos, Chief Commercial Officer pentru Wizz Air România.

La rândul său, directorul general al Aeroportului Iaşi, Cătălin Bulgariu, a precizat că numărul pasagerilor care tranzitează aeroportul va creşte, la fel şi numărul curselor care sunt operate de aici, întrucât se află într-o permanentă negociere cu operatorii aerieni în vederea introducerii de noi destinaţii.

“Evenimentul de astăzi este o dovadă clară a faptului că Aeroportul Iaşi este un partener stabil şi de încredere pentru compania Wizz Air, care operează de pe aeroportul nostru zboruri pe 20 de rute. Totodată, aducerea celei de-a treia aeronave în baza de la Iaşi arată că serviciile oferite de aeroportul nostru sunt în conformitate cu cerinţele operatorilor, noi fiind într-un continuu proces de extindere şi modernizare. Astfel, îmi exprim încrederea că odată ce vom depăşi pandemia de Sars-Cov2, numărul pasagerilor care tranzitează aeroportul va creşte, la fel şi numărul curselor care sunt operate de aici, dat fiind că suntem într-o permanentă negociere cu operatorii pe subiectul introducerii de noi destinaţii”, a afirmat Bulgariu.

De asemenea, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, a apreciat că Aeroportul Iaşi este un obiectiv strategic în procesul de dezvoltare economică, turistică, culturală şi educaţională a oraşului.

“Acesta este motivul pentru care am susţinut în mod constant toate proiectele de investiţii desfăşurate la aerogara din inima Moldovei şi am promovat regia în ţară şi peste hotare, în cadrul tuturor evenimentelor la care am luat parte. Faptul că locuitorii din Regiunea de Nord-Est sunt conectaţi de astăzi cu patru noi destinaţii solicitate de aceştia în repetate rânduri, mă bucură şi am încredere că portofoliul destinaţiilor operate de pe Aeroportul Iaşi va creşte concomitent cu lucrările de extindere şi modernizare demarate aici”, a susţinut Popa.

Compania aeriană a anunţat recent o serie de măsuri de igienă crescute, pentru a asigura sănătatea şi siguranţa clienţilor şi ale echipajului, informează un comunicat al Wizz Air. Ca parte a acestor noi protocoale, pe tot parcursul zborului, atât echipajul de cabină, cât şi pasagerii sunt obligaţi să poarte măşti, echipajul de cabină având şi mănuşi. Pasagerii fără măşti nu se pot îmbarca, dar le pot achiziţiona prin intermediul pachetului igienic (1 recipient cu gel dezinfectant, două perechi de mănuşi, două măşti, şase şerveţele dezinfectante).

Aeronavele Wizz Air sunt supuse periodic unui proces de nebulizare performant cu o soluţie antivirală şi, ca urmare a programului de curăţare zilnic strict al Wizz, toate aeronavele sunt dezinfectate peste noapte cu aceeaşi soluţie antivirală. Revistele de la bord au fost scoase din aeronavă, iar pentru toate achiziţiile de la bord se recomandă plata contactless.

Pasagerii sunt rugaţi să urmeze măsurile de distanţare fizică introduse de autorităţile locale de sănătate şi sunt încurajaţi să efectueze toate achiziţiile premergătoare zborului online (de exemplu: bagaje de cală, WIZZ Priority etc.) pentru a minimiza orice posibil contact fizic la aeroport.

De asemenea, Wizz Air le recomandă pasagerilor să adauge WIZZ Flex la rezervare, ca măsură suplimentară de protecţie. Astfel, pasagerii îşi pot anula zborul cu până la 3 ore înainte de plecare fără nicio taxă şi pot recupera 100% din tariful achitat iniţial imediat, sub formă de credit, şi pot schimba datele sau chiar rutele de oricâte ori doresc.

Wizz Air, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est, operează o flotă de 126 de aeronave Airbus A320 şi A321. O echipă de profesionişti în aviaţie asigură servicii superioare şi tarife foarte scăzute, ceea ce face ca Wizz Air să fie alegerea preferată a 40 de milioane de pasageri în anul financiar F20, care s-a încheiat pe 31 martie 2020. Wizz Air este listată la London Stock Exchange cu abrevierea WIZZ. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate