Connect with us

ACTUALITATE

Serviciile publice de transport rutier judeţean devin comerciale. Ce se întâmplă cu reducerile pentru elevi și studenți. Proiect

Publicat



autobuze-autocare

Transportul rutier judeţean de călători iese din sfera serviciilor publice şi trece ca transport comercial, însă drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile, potrivit unui proiect OUG, a declarat, vineri, Lucian Lambru, director general adjunct la Autoritatea Rutieră Română.

Este vorba despre proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007.

“Prin această ordonanţă de urgenţă se propune eliminarea transportului judeţean din sfera serviciilor comunitare şi trecerea acestuia ca transport comercial. Din practica anilor trecuţi, s-a constatat faptul că această activitate funcţionează în regim comercial, autorităţile administraţiei publice locale nefiind implicate în această activitate – şi mă refer aici la acordarea de compensaţii sau de subvenţii. Prin Legea 328 de anul trecut, lucrurile s-au complicat puţin în sensul că în momentul de faţă unităţile administrativ teritoriale se află într-un oarecare blocaj, nu-şi pot modifica programele de transport sau să-şi atribuie anumite trasee noi pe care le-au gândit şi, din acest punct de vedere, Guvernul a simţit nevoia de a emite această ordonanţă şi de a trece acest transport comercial la Ministerul Transporturilor. Prin urmare, această OUG face puţină ordine în ceea ce înseamnă transportul judeţean de persoane şi până la urmă aduce acest transport la ministerul de resort, ceea ce din punctul meu de vedere este normal”, a explicat acesta.

Potrivit oficialului ARR, prin această trecere, drepturile elevilor şi studenţilor nu vor fi afectate, iar schema de finanţare rămâne ca până acum.

“Vor rămâne aceleaşi drepturi în continuare, prevăzute în actele normative astăzi în vigoare. Drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile. Vor rămâne aceleaşi prevederi”, a subliniat acesta.

Ministerul Transporturilor a organizat vineri o şedinţă publică de dezbatere a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 la solicitarea Asociaţiei Elevilor din Constanţa (AEC).

Prezent la dezbateri, preşedintele AEC, Andrei-Mihai Tănase, a semnalat faptul că, prin scoaterea transportului judeţean din sfera serviciilor publice, autorităţile locale nu se vor mai putea implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor.

“În momentul de faţă, drepturile elevilor şi ale studenţilor la reducerea, respectiv decontarea integrală, a navetei sunt stabilite de Legea 1/2011 a Educaţiei. La art. 84, la alin. 1 şi 2 este prevăzut dreptul elevilor la reducere de 50% la transportul local în comun, iar la alin. 3 este prevăzut dreptul elevilor de a beneficia de decontarea integrală a navetei pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi la profilul sau specializarea dorită în localitatea de domiciliu. Or, în momentul de faţă, transportul judeţean – între localităţi – este reglementat de Legea de 92/2007 ca serviciu public, serviciu de interes economic general. Ordonanţa aceasta a Guvernului vrea să scoată transportul judeţean din sfera serviciilor publice. Asta înseamnă că autorităţile locale nu se vor mai pute implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor. Deci, dacă vorbim de reducerea de 50% la transportul judeţean, elevul îşi ia deja abonamentul redus cu 50% de la operatorul de transport, iar operatorul de transport mai apoi se duce la Consiliul Judeţean şi îşi recuperează banii, acea diferenţă de preţ”, a precizat acesta.

În opinia lui, drepturile nu se pierd, însă nu vor mai putea fi aplicate.

“Drepturile ad literam nu se pierd, doar că nu ele nu vor mai putea fi aplicate, pentru că autorităţile locale nu vor mai putea da aceste compensaţii dacă transportul se va efectua în regim de concurenţă şi nu în regim de serviciu public. Asta este de fapt problema! Şi, mai apoi, în ceea ce priveşte decontarea navetei elevilor, în momentul de faţă există OUG 69/2016 care prevede faptul că operatorii de transport nu pot să acorde abonamente pentru elevi cu un preţ mai mare decât cel stabilit de ordonanţa de guvern. Aceeaşi OUG nu prevede şi compensaţii pentru transportatorii care respectă această obligaţie serviciu public”, a susţinut preşedintele AEC.

Andrei-Mihai Tănase a avertizat că, fără reducerile la transportul judeţean, 215.000 de elevi nu vor mai putea să meargă la şcoală.

“În momentul de faţă, dacă elevii nu ar mai putea să beneficieze de decontarea integrală a navetei sau de reducerile de 50%, efectiv neavând situaţia financiară suficient de bună cât să achite aceste abonamente de transport, care pot ajunge în unele cazuri şi până la 400 de lei pe lună, iar pentru o familie cu 3 copii chiar la 1200 de lei pe lună, se va mări rata abandonului şcolar. În prezent sunt 215.000 elevi navetişti, care în teorie beneficiază de decontarea integrală a navetei deşi, practic, acest lucru nu se întâmplă nici în momentul de faţă, deoarece există această disparitate pentru că transportatorii nu acordă abonamente în acel tarif maximal. Acum, reducerile de 50% sunt suportate de consiliile locale. Dacă vorbim de decontarea integrală a navetei, Ministerul Educaţiei finanţează această decontare prin şcoli. Pe hârtie este gratuitate, doar că în momentul de faţă există acele tarife maximale pe care OUG 69 le-a impus, iar transportatorii nu le respectă pentru că nu există compensaţii şi, fără ca ei să respecte aceste tarife maximale, şcolile nu pot deconta naveta elevilor pentru că pe factură scrie un preţ, iar conform legii nu se poate deconta decât preţul din OUG. Există şcoli care fie decontează parţial, fie deloc”, a mai spus el.

La rândul ei, Vasilica Baciu, director în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), a dat asigurări proiectul de ordonanţă de urgenţă nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor.

“Din calitatea noastră de co-iniţiator al proiectului de urgenţă, vă asigur că, indiferent care este forma care va pleca pe circuitul de avizare, nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor. Asta vă garantăm şi vă asigurăm că vom lua toate măsurile – şi dacă este necesar şi dacă altcineva interpretează altfel vom căuta să punem norme juridice care să aducă consistenţă celor spuse de noi acum. Considerăm că este suficientă prevederea din actul normativ din mai multe raţiuni, una dintre acestea fiind faptul că el nu abrogă nimic din Legea 1/2011 care consacră elevilor şi studenţilor aceste drepturi. De aceste drepturi elevii şi studenţii beneficiază pe tot spectrul de transport: local, unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii de dezvoltare intercomunitară, judeţean şi interjudeţean”, a menţionat ea.

Prezent la dezbatere, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a arătat că transportatorii vor duce în continuare elevii, studenţii şi pensionarii pe banii lor, până vor primi banii de la stat, întrucât decontările s-au făcut şi după doi ani.

“Cine va plăti? Transportatorii sunt obligaţi să transporte călătorii prin lege cu acele cupoane. Vom fi obligaţi prin aceeaşi lege, astăzi, să transportăm şi elevii. Schema de finanţare este foarte simplă. Noi vă ducem pe dumneavoastră şi pensionarii, după care depunem abonamentele sau ce deducem de la dumneavoastră din abonament la minister şi ministerul ne dă banii. Acum, ca o glumă, vreau să vă spun ceva. Noi, transportatorii, vă finanţăm şi pe dumneavoastră şi pe pensionari, pentru că au fost foarte mulţi ani când luam banii pe cupoane şi pe transportul dumneavoastră subvenţionat şi după doi ani. Şi acum avem întârziere de şapte luni. Dar noi ne asumăm răspunderea şi vă vom duce în continuare pe banii noştri până ne luăm banii de la stat”, a afirmat Ştefănescu.

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă a Guvernului se propune eliminarea transportului rutier judeţean de călători din sfera serviciilor publice, situaţie în care acesta se desfăşoară în regim comercial, cu respectarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare. În raport cu obiectul reglementării şi domeniul de aplicare, transportul rutier judeţean de călători va avea acelaşi regim juridic ca şi transportul rutier interjudeţean de călători, iar autoritatea administraţiei publice centrale responsabilă de domeniu va fi Ministerul Transporturilor (cu respectarea art. 6 din OG nr. 27/2011).

Întrucât nu mai are caracter de serviciu public, este evident că la nivel local, consiliile judeţene nu mai au responsabilităţi privind asigurarea, monitorizarea şi controlul activităţii operatorilor de transport. Însă, Ministerul Transporturilor pentru acordarea licenţelor de traseu va colabora cu judeţele, în sensul obţinerii de la judeţe a programelor de transport, aprobate prin hotărâre a autorităţii deliberative, potrivit iniţiatorilor proiectului.

Totodată, întrucât transportul rutier judeţean are acelaşi regim cu cel interjudeţean, prin proiect se propune prelungirea licenţelor de transport judeţean până la 30 iunie 2023.

AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

VIDEO Marea Britanie: Un ultim omagiu pentru Captain Tom, eroul centenar din pandemie

Publicat

sursa foto Facebook/ Toby Carvery (Cocket Hat, Aberdeen)
sursa foto: Facebook. Toby Carvery (Cocket Hat, Aberdeen)

Marea Britanie i-a adus sâmbătă un ultim omagiu, cu onoruri militare, eroului său Captain Tom, veteran de război decedat la vârsta de 100 de ani, după ce a reuşit să strângă o sumă record pentru serviciul de sănătate în timpul epidemiei de COVID-19, relatează France Presse.

Sicriul lui Tom Moore, învelit în drapelul britanic, pe care erau aşezate medaliile primite, a fost purtat la crematoriul din Bedford (centrul Angliei) de şase soldaţi ai Yorkshire Regiment, care a succedat regimentului în care veteranul a servit în Al Doilea Război Mondial.

Înainte de începerea ceremoniei, transmisă în direct la televiziune, un avion care a participat în război a survolat locul, sub un soare de primăvară, în timp ce au fost trase trei salve de onoare.

sursa foto Facebook/ Toby Carvery (Cocket Hat, Aberdeen)

Din cauza lockdown-ului în vigoare, la ceremonie au asistat doar opt membri ai familiei: cele două fiice şi soţii lor, alături de cei patru nepoţi ai lui Moore.

Serviciul funebru a fost deschis cu cântecul înregistrat de Captain Tom împreună cu starul Michael Ball, imnul echipei de fotbal Liverpool FC, ‘You’ll Never Walk Alone’, devenit simbol al întrajutorării în timpul epidemiei.

Tom Moore, care avea 99 de ani când a fost instituit primul lockdown în primăvara trecută, îşi stabilise iniţial obiectivul modest de a strânge 1.000 de lire pentru a ajuta serviciul naţional de sănătate, copleşit de numărul bolnavilor de COVID-19. Pentru aceasta, el s-a angajat să parcurgă, înainte de a împlini centenarul, de 100 de ori lungimea grădinii sale.

Imaginea veteranului aplecat asupra cadrului său şi avansând cu orice preţ i-a emoţionat pe britanici şi le-a întărit sentimentul de recunoştinţă faţă de cadrele medicale din prima linie.

În cele din urmă, donaţiile au ajuns la aproape 33 milioane de lire, iar Captain Tom a devenit o celebritate. La împlinirea a 100 de ani, a primit onoruri militare şi a fost înnobilat de regina Elisabeta a II-a, ieşită special din izolare pentru această ocazie.

Moartea lui Captain Tom în ziua de 2 februarie, la spital, după ce contractase coronavirusul şi o pneumonie, a declanşat o avalanşă de omagii, inclusiv din partea reginei, a Casei Albe şi a ONU.

Conform dorinţei sale, melodia ‘My Way’ interpretată de Frank Sinatra a închis ceremonia, înainte de ultimul sunet de trompetă, ‘The Last Post’, urmat de un minut de tăcere.

Mesajele de simpatie au curs cu miile într-o carte de condoleanţe deschisă online de familie, care a rugat publicul să rămână acasă, respectând consemnele oficiale.

Într-o carte pe care a scris-o şi din care familia a dezvăluit ultimul capitol, înainte de publicarea pe 2 aprilie, Captain Tom spunea că i se pare ‘curios şi mai degrabă emoţionant’ ca decesul său să facă să plângă mai mulţi oameni decât cei pe care i-a cunoscut. ‘Înainte, funeraliile mele n-ar fi făcut decât un mic anunţ în ziarul local’, scria el.

Atunci când relaxarea restricţiilor o va permite, cenuşa sa va fi depusă în cavoul din Yorkshire al familiei, alături de rămăşiţele părinţilor şi bunicilor săi. Agerpres

sursa foto: Facebook/Toby Carvery (Cocket Hat, Aberdeen)

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Descoperire unică, fără precedent în Italia: trăsură ceremonială antică în apropiere de Pompeii

Publicat

Arheologii au scos la iveală o trăsură ceremonială unică din perioada romană în timpul săpăturilor la o vilă situată la marginea oraşului Pompeii, îngropat de o erupţie vulcanică în anul 79 d.Hr., informează Reuters.

Trăsura cu patru roţi, realizată din fier, bronz şi cositor şi aflată într-o excelentă stare de conservare, a fost descoperită lângă grajdurile unei vile antice din Civita Giuliana, la aproximativ 700 de metri nord de zidurile oraşului Pompeii.

Massimo Osanna, directorul sitului arheologic Pompeii, a declarat că trăsura este primul vehicul de acest fel descoperit în zonă, în condiţiile în care până în prezent arheologii scoseseră la iveală doar vehicule utilizate pentru transport şi muncă, nu şi pentru ceremonii.

Ministerul Culturii: “Descoperire unică, fără precedent în Italia”

“Este o descoperire extraordinară care ne face să înţelegem mai bine lumea antică”, a subliniat Osanna, adăugând că trăsura ar fi “însoţit momente festive din viaţa comunităţii, precum paradele şi procesiunile”.

Pompeii, situat la 23 de kilometri sud-est de Napoli, avea o populaţie de aproximativ 13.000 de locuitori când a fost îngropat sub cenuşă, în urma unei erupţii a Vezuviului.

Aproximativ două treimi din oraşul antic care se întindea pe o suprafaţă de 66 de hectare au fost până în prezent scoase la iveală. Ruinele sale au fost descoperite de-abia în secolul al XVI-lea, iar săpăturile organizate au început în jurul anului 1750. Agerpres

Foto: (c) Archeological Park/Ministry of Cultural Heritage and Activities and Tourism/Luigi Spina/via REUTERS

Citește mai departe

ACTUALITATE

Restricţii SUPLIMENTARE în cinci regiuni din Italia. În Sardinia, o regiune trece în zona albă și majoritatea restricţiilor sunt ridicate

Publicat

Italia sursa foto pixabay

Ministerul italian al Sănătăţii a decis sâmbătă impunerea de restricţii suplimentare în cinci regiuni, printre care Lombardia, în cadrul luptei împotriva epidemiei de COVID-19, dar şi ridicarea lor aproape totală în Sardinia, informează AFP şi Reuters.

Cele 20 de regiuni italiene sunt împărţite în zone galbene (cu risc moderat), portocalii (risc mediu) şi roşii (risc ridicat).

Pentru prima dată, o regiune, Sardinia, trece în zona albă, în care marea majoritate a restricţiilor sunt ridicate, mai puţin cele referitoare la portul măştii şi la distanţarea socială.

Sardinia a înregistrat timp de trei săptămâni la rând mai puţin de 50 de cazuri noi de COVID-19 la 100.000 de locuitori, principalul criteriu pentru trecerea în zona albă, în care restaurantele sunt deschise şi seara, iar sălile de cinema, de teatru, de fitness şi piscinele pot fi de asemenea redeschise.

Autorităţile din Sardinia au decis totuşi o deschidere prudentă, supravegheată, a activităţilor, o discuţie cu Ministerul Sănătăţii şi Institutul Superior de Sănătate (ISS) urmând să stabilească modalităţile de trecere în zona albă începând de luni.

Tot de luni, Lombardia, Piemont şi Marche vor trece din zona galbenă în cea portocalie, în care barurile, restaurantele şi muzeele se închid.

Două regiuni, Basilicata şi Molise, devin zone roşii, în care totul este închis, mai puţin magazinele cu produse de primă necesitate (alimente, farmacii), şi unde deplasările sunt permise doar din motive profesionale şi de sănătate. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

O comisie de experţi din SUA recomandă autorizarea vaccinului Johnson& Johnson

Publicat

Un comitet de experţi a recomandat în unanimitate, vineri, autorizarea de urgenţă în Statele Unite a vaccinului cu doză unică al companiei farmaceutice americane Johnson & Johnson împotriva COVID-19 pentru persoanele cu vârsta de cel puţin 18 ani, notează AFP.

Avizul acestui comitet, alcătuit în principal din oameni de ştiinţă independenţi, este consultativ, dar vine în sprijinul autorizării probabile a vaccinului de către autorităţile sanitare americane, aşteptată în curând.

Aceasta va fi emisă de Agenţia americană pentru medicamente (FDA). Pentru Pfizer şi Moderna, autorizaţia a fost acordată a doua zi după emiterea avizului favorabil al comitetului.

Milioane de doze sunt pregătite pentru a fi distribuite în toată ţara cu începere de săptămâna viitoare.

Grupul de experţi a estimat, în cursul unui vot, că beneficiile vaccinului depăşesc riscurile utilizării acestuia.

Ei s-au pronunţat după o zi de discuţii transmise în direct pe internet şi după ce au studiat în detaliu datele testelor clinice.

“Suntem într-o cursă împotriva noilor mutaţii”, a comentat unul dintre ei, doctorul Jay Portnoy, pentru a-şi justifica decizia.

Vaccinul Johnson & Johnson, a cărui injectare a început deja în Africa de Sud, este aşteptat mai ales deoarece se administrează doar într-o singură doză.

Prezintă, de asemenea, are un alt avantaj logistic: poate fi depozitat la temperatura frigiderului, ceea ce va facilita considerabil distribuţia acestuia. Agerpres

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate