Connect with us

ACTUALITATE

Serviciile publice de transport rutier judeţean devin comerciale. Ce se întâmplă cu reducerile pentru elevi și studenți. Proiect

Publicat

autobuze-autocare

Transportul rutier judeţean de călători iese din sfera serviciilor publice şi trece ca transport comercial, însă drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile, potrivit unui proiect OUG, a declarat, vineri, Lucian Lambru, director general adjunct la Autoritatea Rutieră Română.

Este vorba despre proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007.

„Prin această ordonanţă de urgenţă se propune eliminarea transportului judeţean din sfera serviciilor comunitare şi trecerea acestuia ca transport comercial. Din practica anilor trecuţi, s-a constatat faptul că această activitate funcţionează în regim comercial, autorităţile administraţiei publice locale nefiind implicate în această activitate – şi mă refer aici la acordarea de compensaţii sau de subvenţii. Prin Legea 328 de anul trecut, lucrurile s-au complicat puţin în sensul că în momentul de faţă unităţile administrativ teritoriale se află într-un oarecare blocaj, nu-şi pot modifica programele de transport sau să-şi atribuie anumite trasee noi pe care le-au gândit şi, din acest punct de vedere, Guvernul a simţit nevoia de a emite această ordonanţă şi de a trece acest transport comercial la Ministerul Transporturilor. Prin urmare, această OUG face puţină ordine în ceea ce înseamnă transportul judeţean de persoane şi până la urmă aduce acest transport la ministerul de resort, ceea ce din punctul meu de vedere este normal”, a explicat acesta.

Potrivit oficialului ARR, prin această trecere, drepturile elevilor şi studenţilor nu vor fi afectate, iar schema de finanţare rămâne ca până acum.

„Vor rămâne aceleaşi drepturi în continuare, prevăzute în actele normative astăzi în vigoare. Drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile. Vor rămâne aceleaşi prevederi”, a subliniat acesta.

Ministerul Transporturilor a organizat vineri o şedinţă publică de dezbatere a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 la solicitarea Asociaţiei Elevilor din Constanţa (AEC).

Prezent la dezbateri, preşedintele AEC, Andrei-Mihai Tănase, a semnalat faptul că, prin scoaterea transportului judeţean din sfera serviciilor publice, autorităţile locale nu se vor mai putea implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor.

„În momentul de faţă, drepturile elevilor şi ale studenţilor la reducerea, respectiv decontarea integrală, a navetei sunt stabilite de Legea 1/2011 a Educaţiei. La art. 84, la alin. 1 şi 2 este prevăzut dreptul elevilor la reducere de 50% la transportul local în comun, iar la alin. 3 este prevăzut dreptul elevilor de a beneficia de decontarea integrală a navetei pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi la profilul sau specializarea dorită în localitatea de domiciliu. Or, în momentul de faţă, transportul judeţean – între localităţi – este reglementat de Legea de 92/2007 ca serviciu public, serviciu de interes economic general. Ordonanţa aceasta a Guvernului vrea să scoată transportul judeţean din sfera serviciilor publice. Asta înseamnă că autorităţile locale nu se vor mai pute implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor. Deci, dacă vorbim de reducerea de 50% la transportul judeţean, elevul îşi ia deja abonamentul redus cu 50% de la operatorul de transport, iar operatorul de transport mai apoi se duce la Consiliul Judeţean şi îşi recuperează banii, acea diferenţă de preţ”, a precizat acesta.

În opinia lui, drepturile nu se pierd, însă nu vor mai putea fi aplicate.

„Drepturile ad literam nu se pierd, doar că nu ele nu vor mai putea fi aplicate, pentru că autorităţile locale nu vor mai putea da aceste compensaţii dacă transportul se va efectua în regim de concurenţă şi nu în regim de serviciu public. Asta este de fapt problema! Şi, mai apoi, în ceea ce priveşte decontarea navetei elevilor, în momentul de faţă există OUG 69/2016 care prevede faptul că operatorii de transport nu pot să acorde abonamente pentru elevi cu un preţ mai mare decât cel stabilit de ordonanţa de guvern. Aceeaşi OUG nu prevede şi compensaţii pentru transportatorii care respectă această obligaţie serviciu public”, a susţinut preşedintele AEC.

Andrei-Mihai Tănase a avertizat că, fără reducerile la transportul judeţean, 215.000 de elevi nu vor mai putea să meargă la şcoală.

„În momentul de faţă, dacă elevii nu ar mai putea să beneficieze de decontarea integrală a navetei sau de reducerile de 50%, efectiv neavând situaţia financiară suficient de bună cât să achite aceste abonamente de transport, care pot ajunge în unele cazuri şi până la 400 de lei pe lună, iar pentru o familie cu 3 copii chiar la 1200 de lei pe lună, se va mări rata abandonului şcolar. În prezent sunt 215.000 elevi navetişti, care în teorie beneficiază de decontarea integrală a navetei deşi, practic, acest lucru nu se întâmplă nici în momentul de faţă, deoarece există această disparitate pentru că transportatorii nu acordă abonamente în acel tarif maximal. Acum, reducerile de 50% sunt suportate de consiliile locale. Dacă vorbim de decontarea integrală a navetei, Ministerul Educaţiei finanţează această decontare prin şcoli. Pe hârtie este gratuitate, doar că în momentul de faţă există acele tarife maximale pe care OUG 69 le-a impus, iar transportatorii nu le respectă pentru că nu există compensaţii şi, fără ca ei să respecte aceste tarife maximale, şcolile nu pot deconta naveta elevilor pentru că pe factură scrie un preţ, iar conform legii nu se poate deconta decât preţul din OUG. Există şcoli care fie decontează parţial, fie deloc”, a mai spus el.

La rândul ei, Vasilica Baciu, director în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), a dat asigurări proiectul de ordonanţă de urgenţă nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor.

„Din calitatea noastră de co-iniţiator al proiectului de urgenţă, vă asigur că, indiferent care este forma care va pleca pe circuitul de avizare, nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor. Asta vă garantăm şi vă asigurăm că vom lua toate măsurile – şi dacă este necesar şi dacă altcineva interpretează altfel vom căuta să punem norme juridice care să aducă consistenţă celor spuse de noi acum. Considerăm că este suficientă prevederea din actul normativ din mai multe raţiuni, una dintre acestea fiind faptul că el nu abrogă nimic din Legea 1/2011 care consacră elevilor şi studenţilor aceste drepturi. De aceste drepturi elevii şi studenţii beneficiază pe tot spectrul de transport: local, unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii de dezvoltare intercomunitară, judeţean şi interjudeţean”, a menţionat ea.

Prezent la dezbatere, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a arătat că transportatorii vor duce în continuare elevii, studenţii şi pensionarii pe banii lor, până vor primi banii de la stat, întrucât decontările s-au făcut şi după doi ani.

„Cine va plăti? Transportatorii sunt obligaţi să transporte călătorii prin lege cu acele cupoane. Vom fi obligaţi prin aceeaşi lege, astăzi, să transportăm şi elevii. Schema de finanţare este foarte simplă. Noi vă ducem pe dumneavoastră şi pensionarii, după care depunem abonamentele sau ce deducem de la dumneavoastră din abonament la minister şi ministerul ne dă banii. Acum, ca o glumă, vreau să vă spun ceva. Noi, transportatorii, vă finanţăm şi pe dumneavoastră şi pe pensionari, pentru că au fost foarte mulţi ani când luam banii pe cupoane şi pe transportul dumneavoastră subvenţionat şi după doi ani. Şi acum avem întârziere de şapte luni. Dar noi ne asumăm răspunderea şi vă vom duce în continuare pe banii noştri până ne luăm banii de la stat”, a afirmat Ştefănescu.

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă a Guvernului se propune eliminarea transportului rutier judeţean de călători din sfera serviciilor publice, situaţie în care acesta se desfăşoară în regim comercial, cu respectarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare. În raport cu obiectul reglementării şi domeniul de aplicare, transportul rutier judeţean de călători va avea acelaşi regim juridic ca şi transportul rutier interjudeţean de călători, iar autoritatea administraţiei publice centrale responsabilă de domeniu va fi Ministerul Transporturilor (cu respectarea art. 6 din OG nr. 27/2011).

Întrucât nu mai are caracter de serviciu public, este evident că la nivel local, consiliile judeţene nu mai au responsabilităţi privind asigurarea, monitorizarea şi controlul activităţii operatorilor de transport. Însă, Ministerul Transporturilor pentru acordarea licenţelor de traseu va colabora cu judeţele, în sensul obţinerii de la judeţe a programelor de transport, aprobate prin hotărâre a autorităţii deliberative, potrivit iniţiatorilor proiectului.

Totodată, întrucât transportul rutier judeţean are acelaşi regim cu cel interjudeţean, prin proiect se propune prelungirea licenţelor de transport judeţean până la 30 iunie 2023.

AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

„Invitatul Zilei” la Botoșani24.ro: Prof. dr. Daniel Botezatu, candidat independent CL Botoșani

Publicat

botezatu 1 1000x600.jpg

Publicitate

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botoșani24.ro a fost astăzi Daniel Botezatu, profesor doctor în istorie, candidat independent la Consiliul Local Botoșani.
Fost liberal și unul dintre cei mai cunoscuți profesori de istorie de la Botoșani, Daniel Botezatu a decis să candideze din poziția de independent la Consiliul Local Botoșani, iar astăzi a vorbit despre ideile sale și despre șansa de a deveni consilier local din această poziție. Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botoșani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Urmăriți Botosani24.ro și…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Acțiune comună a „Cutezătorilor” din Botoșani și „Cercetașilor” din Italia, filiala „Vulturii” din Veneția, la Ștefănești

Publicat

img 8294 1000x600.jpg

Publicitate

Pe 21 aprilie, Organizaţia Naţiunilor Unite aniversează anual „Ziua Mondială a Creativităţii şi Inovaţiei.” Cu acest prilej, la Muzeul „Ștefan Luchian” au avut loc o serie de activități desfășurate în parteneriat cu Cercetașii României, filiala „Cutezătorii” din Botoșani, și Cercetașii din Italia, filiala „Vulturii” din Veneția.

Pe lângă vizitarea muzeului, s-a desfășurat și un atelier de pedagogie muzeală, unde participanții au pictat și desenat, punându-și astfel în valoare creativitatea.

Publicitate

 


Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Orașul catacombelor din nordul Moldovei, redescoperit cu ajutorul tehnologiei. Detaliile confirmării științifice a unei legende

Publicat

index 7 1000x600.webp.webp

Una dintre cele mai misterioase legende urbane din nordul Moldovei a fost confirmată. Catacombele Botoșaniului, o rețea de beciuri adânci, întinsă pe kilometri întregi, a fost scanată cu ajutorul tehnologiei moderne. Aceste catacombe de refugiu din calea năvălitorilor vor putea fi vizitate, scrie ADEVĂRUL.

Municipiul Botoșani are o vechime considerabilă fiind atestat documentar, ca târg, încă din secolul al XV-lea. Din punct de vedere arheologic, Botoșaniul este atestat chiar mai devreme, începând cu secolele XIII-XIV.

Oraș multi-etnic, târgul  a fost un hub comercial important până la începutul secolului XX. Și astăzi orașul este împânzit de case și monumente istorice care evocă acele vremuri. Tocmai datorită vechimii sale, Botoșaniul…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

„Bișnițar” din Piața mare din municipiul Botoșani, aspru amendat de polițiști după ce l-au prins cu țigări

Publicat

tigari.jpg

Sâmbătă, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani- Biroul de Ordine Publică, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în Piața Centrală din municipiul Botoșani, au identificat un bărbat, de 46 de ani, din aceeași localitate, care avea asupra sa aproximativ 70 de pachete de țigarete, de diferite mărci, de proveniență Republica Moldova și Duty free, pentru care nu deținea documente legale.

 

Băarbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în cuantum de 20.000 de lei, iar țigaretele au fost supuse confiscării.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News

Ultimele articole pe…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe