Connect with us

ACTUALITATE

Serviciile publice de transport rutier judeţean devin comerciale. Ce se întâmplă cu reducerile pentru elevi și studenți. Proiect

Publicat

autobuze-autocare

Transportul rutier judeţean de călători iese din sfera serviciilor publice şi trece ca transport comercial, însă drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile, potrivit unui proiect OUG, a declarat, vineri, Lucian Lambru, director general adjunct la Autoritatea Rutieră Română.

Este vorba despre proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007.

„Prin această ordonanţă de urgenţă se propune eliminarea transportului judeţean din sfera serviciilor comunitare şi trecerea acestuia ca transport comercial. Din practica anilor trecuţi, s-a constatat faptul că această activitate funcţionează în regim comercial, autorităţile administraţiei publice locale nefiind implicate în această activitate – şi mă refer aici la acordarea de compensaţii sau de subvenţii. Prin Legea 328 de anul trecut, lucrurile s-au complicat puţin în sensul că în momentul de faţă unităţile administrativ teritoriale se află într-un oarecare blocaj, nu-şi pot modifica programele de transport sau să-şi atribuie anumite trasee noi pe care le-au gândit şi, din acest punct de vedere, Guvernul a simţit nevoia de a emite această ordonanţă şi de a trece acest transport comercial la Ministerul Transporturilor. Prin urmare, această OUG face puţină ordine în ceea ce înseamnă transportul judeţean de persoane şi până la urmă aduce acest transport la ministerul de resort, ceea ce din punctul meu de vedere este normal”, a explicat acesta.

Potrivit oficialului ARR, prin această trecere, drepturile elevilor şi studenţilor nu vor fi afectate, iar schema de finanţare rămâne ca până acum.

„Vor rămâne aceleaşi drepturi în continuare, prevăzute în actele normative astăzi în vigoare. Drepturile elevilor şi ale studenţilor nu vor fi afectate în ceea ce priveşte reducerile şi compensaţiile. Vor rămâne aceleaşi prevederi”, a subliniat acesta.

Ministerul Transporturilor a organizat vineri o şedinţă publică de dezbatere a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 la solicitarea Asociaţiei Elevilor din Constanţa (AEC).

Prezent la dezbateri, preşedintele AEC, Andrei-Mihai Tănase, a semnalat faptul că, prin scoaterea transportului judeţean din sfera serviciilor publice, autorităţile locale nu se vor mai putea implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor.

„În momentul de faţă, drepturile elevilor şi ale studenţilor la reducerea, respectiv decontarea integrală, a navetei sunt stabilite de Legea 1/2011 a Educaţiei. La art. 84, la alin. 1 şi 2 este prevăzut dreptul elevilor la reducere de 50% la transportul local în comun, iar la alin. 3 este prevăzut dreptul elevilor de a beneficia de decontarea integrală a navetei pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi la profilul sau specializarea dorită în localitatea de domiciliu. Or, în momentul de faţă, transportul judeţean – între localităţi – este reglementat de Legea de 92/2007 ca serviciu public, serviciu de interes economic general. Ordonanţa aceasta a Guvernului vrea să scoată transportul judeţean din sfera serviciilor publice. Asta înseamnă că autorităţile locale nu se vor mai pute implica în sensul acordării de compensaţii pentru reducerile elevilor. Deci, dacă vorbim de reducerea de 50% la transportul judeţean, elevul îşi ia deja abonamentul redus cu 50% de la operatorul de transport, iar operatorul de transport mai apoi se duce la Consiliul Judeţean şi îşi recuperează banii, acea diferenţă de preţ”, a precizat acesta.

În opinia lui, drepturile nu se pierd, însă nu vor mai putea fi aplicate.

„Drepturile ad literam nu se pierd, doar că nu ele nu vor mai putea fi aplicate, pentru că autorităţile locale nu vor mai putea da aceste compensaţii dacă transportul se va efectua în regim de concurenţă şi nu în regim de serviciu public. Asta este de fapt problema! Şi, mai apoi, în ceea ce priveşte decontarea navetei elevilor, în momentul de faţă există OUG 69/2016 care prevede faptul că operatorii de transport nu pot să acorde abonamente pentru elevi cu un preţ mai mare decât cel stabilit de ordonanţa de guvern. Aceeaşi OUG nu prevede şi compensaţii pentru transportatorii care respectă această obligaţie serviciu public”, a susţinut preşedintele AEC.

Andrei-Mihai Tănase a avertizat că, fără reducerile la transportul judeţean, 215.000 de elevi nu vor mai putea să meargă la şcoală.

„În momentul de faţă, dacă elevii nu ar mai putea să beneficieze de decontarea integrală a navetei sau de reducerile de 50%, efectiv neavând situaţia financiară suficient de bună cât să achite aceste abonamente de transport, care pot ajunge în unele cazuri şi până la 400 de lei pe lună, iar pentru o familie cu 3 copii chiar la 1200 de lei pe lună, se va mări rata abandonului şcolar. În prezent sunt 215.000 elevi navetişti, care în teorie beneficiază de decontarea integrală a navetei deşi, practic, acest lucru nu se întâmplă nici în momentul de faţă, deoarece există această disparitate pentru că transportatorii nu acordă abonamente în acel tarif maximal. Acum, reducerile de 50% sunt suportate de consiliile locale. Dacă vorbim de decontarea integrală a navetei, Ministerul Educaţiei finanţează această decontare prin şcoli. Pe hârtie este gratuitate, doar că în momentul de faţă există acele tarife maximale pe care OUG 69 le-a impus, iar transportatorii nu le respectă pentru că nu există compensaţii şi, fără ca ei să respecte aceste tarife maximale, şcolile nu pot deconta naveta elevilor pentru că pe factură scrie un preţ, iar conform legii nu se poate deconta decât preţul din OUG. Există şcoli care fie decontează parţial, fie deloc”, a mai spus el.

La rândul ei, Vasilica Baciu, director în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), a dat asigurări proiectul de ordonanţă de urgenţă nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor.

„Din calitatea noastră de co-iniţiator al proiectului de urgenţă, vă asigur că, indiferent care este forma care va pleca pe circuitul de avizare, nu va afecta drepturile elevilor şi studenţilor. Asta vă garantăm şi vă asigurăm că vom lua toate măsurile – şi dacă este necesar şi dacă altcineva interpretează altfel vom căuta să punem norme juridice care să aducă consistenţă celor spuse de noi acum. Considerăm că este suficientă prevederea din actul normativ din mai multe raţiuni, una dintre acestea fiind faptul că el nu abrogă nimic din Legea 1/2011 care consacră elevilor şi studenţilor aceste drepturi. De aceste drepturi elevii şi studenţii beneficiază pe tot spectrul de transport: local, unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii de dezvoltare intercomunitară, judeţean şi interjudeţean”, a menţionat ea.

Prezent la dezbatere, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a arătat că transportatorii vor duce în continuare elevii, studenţii şi pensionarii pe banii lor, până vor primi banii de la stat, întrucât decontările s-au făcut şi după doi ani.

„Cine va plăti? Transportatorii sunt obligaţi să transporte călătorii prin lege cu acele cupoane. Vom fi obligaţi prin aceeaşi lege, astăzi, să transportăm şi elevii. Schema de finanţare este foarte simplă. Noi vă ducem pe dumneavoastră şi pensionarii, după care depunem abonamentele sau ce deducem de la dumneavoastră din abonament la minister şi ministerul ne dă banii. Acum, ca o glumă, vreau să vă spun ceva. Noi, transportatorii, vă finanţăm şi pe dumneavoastră şi pe pensionari, pentru că au fost foarte mulţi ani când luam banii pe cupoane şi pe transportul dumneavoastră subvenţionat şi după doi ani. Şi acum avem întârziere de şapte luni. Dar noi ne asumăm răspunderea şi vă vom duce în continuare pe banii noştri până ne luăm banii de la stat”, a afirmat Ştefănescu.

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă a Guvernului se propune eliminarea transportului rutier judeţean de călători din sfera serviciilor publice, situaţie în care acesta se desfăşoară în regim comercial, cu respectarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare. În raport cu obiectul reglementării şi domeniul de aplicare, transportul rutier judeţean de călători va avea acelaşi regim juridic ca şi transportul rutier interjudeţean de călători, iar autoritatea administraţiei publice centrale responsabilă de domeniu va fi Ministerul Transporturilor (cu respectarea art. 6 din OG nr. 27/2011).

Întrucât nu mai are caracter de serviciu public, este evident că la nivel local, consiliile judeţene nu mai au responsabilităţi privind asigurarea, monitorizarea şi controlul activităţii operatorilor de transport. Însă, Ministerul Transporturilor pentru acordarea licenţelor de traseu va colabora cu judeţele, în sensul obţinerii de la judeţe a programelor de transport, aprobate prin hotărâre a autorităţii deliberative, potrivit iniţiatorilor proiectului.

Totodată, întrucât transportul rutier judeţean are acelaşi regim cu cel interjudeţean, prin proiect se propune prelungirea licenţelor de transport judeţean până la 30 iunie 2023.

AGERPRES

 

Urmărește știrile romania24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

ACTUALITATE

OCPI Alba: Lucrările de cadastru general în comuna Lupșa, finalizate. Proprietarii au început să primească noile cărți funciare

Publicat

cadastru.jpg

Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Alba a finalizat lucrările de cadastru general în comuna Lupșa, din județul Alba. Proprietarii celor aproape 15.000 de imobile au început să primească noile cărți funciare. Documentele au fost eliberate gratuit pentru cetățeni, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020 (POR). Lupșa este cea de-a cincea unitate administrativ-teritorială (UAT) din județul Alba cadastrată integral din bani europeni.

Noile cărți funciare ale celor 14.658 de imobile din cele…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Concurs de soluţii în vederea amenajării peisagistice a malurilor Lacului Morii

Publicat

lacul morii sursa foto primaria sectorului 6
sursa foto: Facebook/ Primaria Sector 6

Primăria Sectorului 6 anunţă pe SICAP concurs de soluţii în vederea amenajării peisagistice a malurilor Lacului Morii.

„Autoritatea contractantă doreşte amenajarea peisagistică a malurilor Lacului Morii şi favorizarea activităţilor recreativ-sociale, culturale şi sportive, care să medieze relaţia dintre lac, spaţiile publice existente şi zonele construite învecinate, precum şi rezolvarea accesibilităţii şi a legăturilor dintre acestea în baza celor mai bune soluţii de proiectare.

Concurenţii sunt invitaţi să propună soluţii care să conducă la transformarea acestui areal într-un spatiu public care să reactiveze social şi funcţional zona prin atractivitatea peisajeră a viitoarelor cadre create precum şi reintegrarea în sistemul celorlalte zone verzi urbane”, prevede anunţul.

Concurs de soluţii în vederea amenajării peisagistice a malurilor Lacului Morii: Termen limită

Termen limită pentru primirea ofertelor 21 octombrie.

Criterii de evaluare a proiectelor: criteriul peisagistic – 20%, criteriul funcţional – 20%, criteriul arhitectural – volumetric – 10%, criterii de sustenabilitate – 5%, criteriul financiar – 5%, valoarea arhitectural – artistică adăugată a intervenţiei propuse – 40%.

Premiul întâi va consta în valoarea contractului de proiectare care se va semna în urma negocierii şi nu mai mult de 2.677.700 lei fără TVA: premiul II – 148.254 lei; premiul III – 74.127 lei.

Din juriu fac parte: arh. Dimitra Theochari – Grecia, arh. Joao Nunes – Elveţia, arh. Benjamin Khol – Cluj, arh. Mihai Munteanu- reprezentant al autorităţii contractante, arh. Rudolf Gräf – Timişoara, arh. Sorin Istudor – Bucureşti, arh. Radu Tudor Ponta – Bucureşti.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Creștere ușoară a cazurilor de Covid la Cluj. 476 în 24 de ore. Bilanț la nivel național: 6.469 de infectări și 27 de decese

Publicat

covid test e1622528173312.jpg

476 de cazuri de Covid-19 au fost raportate la Cluj în ultimele 24 de ore, în creștere ușoară față de ziua precedentă. În același timp, a scăzut tot ușor, numărul celor internați în spitale, inclusiv copii.

476 de cazuri de Covid-19 au fost diagnosticate la Cluj în ultimele 24 de ore. Potrivit Ministerului Sănătății, în spitalele clujene joi erau internați 186 de pacienți, dintre care 27 de copii, aceste cifre fiind ușor scăzute față de ziua precedentă.

La ATI primesc îngrijiri 16 clujeni.

Peste 6.400 de cazuri la nivel național

În ultimele 24 de ore, la nivel național au fost…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cum i-a salvat un polițist din Cluj-Napoca ziua unui bărbat din Alba

Publicat

portm e1660226450585 1000x600.jpg

Un bărbat din județul Alba care a mers cu mașina la Cluj-Napoca pentru a-și revedea sora la aeroport a avut parte de un mare ghinion: pe drum și-a pierdut portmoneul cu acte și bani. Ziua a avut însă un final fericit pentru bărbat, datorită unui polițist clujean.

Bărbatul din Alba și-a pierdut portofelul cu bani și documente personale în drum spre aeroport, scrie Cluj24.ro.

Portmoneul a fost găsit de un polițist clujean, aflat în patrulare.

Polițiștul Șter, din cadrul Secției 7 Poliție Cluj-Napoca, l-a găsit și pe șofer și i-a returnat portmoneul…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe