ACTUALITATE
Sistem informatic pentru actele de stare civilă. Vor fi digitalizate şi documente emise în urmă cu 100 de ani
Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă va permite optimizarea eliberării şi gestionării certificatelor pentru naştere, căsătorie, divorţ şi deces, urmând să fie digitalizate documente de stare civilă emise în urmă cu până la 100 de ani.
„Acest proiect va crea condiţiile unei administraţii moderne, eficiente, cât şi premisele creşterii calităţii serviciilor furnizate cetăţenilor şi reducerea timpului de soluţionare a cererilor referitoare la furnizarea datelor cu caracter personal, în condiţiile legii. La finalizarea acestui proiect ne propunem să reducem timpul necesar procesării tranzacţiilor informaţiilor de stare civilă şi a cheltuielilor de stocare a acestor informaţii pentru administraţiile publice locale şi pentru administraţia publică centrală. Ne propunem să digitizăm documentele de stare civilă emise în urmă cu până la 100 de ani, ne propunem stocarea electronică şi gestionarea arhivistică şi creşterea nivelului de colaborare şi de comunicare între comunităţile locale şi instituţiile publice în problematica stării civile”, a explicat, joi, Paul Zai, consilier al ministrului Afacerilor Interne.
Ionuţ Andrei, secretar de stat în Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, a precizat că, în mare măsură, aceste evenimente de viaţă – naştere, căsătorie, divorţ şi deces – vor fi înregistrare în mod automat.
„Obiectivul comun este de a ne crea un trai mai bun, a scădea timpul petrecut la cozi. Sper ca peste 10 ani, copiii noştri să vadă cozile de la ghişee doar pe Internet, la fel cum vedem noi cozile de la pâine la care stăteau părinţii noştri acum 30 de ani”, a afirmat Ionuţ Andrei.
Managerul proiectului, Cătălin Giulescu, şeful Direcţiei de Evidenţă a Populaţiei şi Administrarea Bazelor de Date, a prezentat pe larg proiectul, la finalul căruia vor fi posibile accesarea online a datelor şi informaţiilor referitoare la proceduri sau formulare, descărcarea şi încărcarea online a formularelor, plata pe internet a taxelor aferente, precum şi programarea online în vederea accesării serviciilor.
„Proiectul urmează să asigure accesul facil al cetăţenilor, într-un mod rapid, modern şi securizat, la serviciile de stare civilă, atât în ceea ce priveşte informarea, cât şi în ceea ce priveşte transmiterea informaţiei în format electronic, astfel încât încercăm să simplificăm situaţiile în care cetăţeanul trebuie să facă dovada anumitor evenimente de viaţă, ci sistemul va trebui să genereze informaţiile necesare cetăţeanului în măsura în care acesta solicită accesul la un anumit tip de serviciu”, a declarat Cătălin Giulescu.
Potrivit acestuia, un alt obiectiv al proiectului este reprezentat de furnizarea serviciilor de tip government to citizen şi government to government, în contextul în care cetăţenii vor avea parte de servicii directe.
„Încercăm să reducem foarte mult birocraţia. În acest sens, autorităţile vor avea acces direct, potrivit competenţelor legale, la anumite informaţii pe care, în momentul acesta, cetăţeanul este obligat să le prezinte în momentul în care solicită prestarea unui anumit tip de serviciu”, a mai spus Giulescu.
El a arătat că proiectul, pe lângă implementarea platformei de servicii electronice ce au la bază informaţii de stare civilă, va presupune şi informatizarea fluxurilor interne specifice tuturor instituţiilor implicate.
„Proiectul are ca sursă de finanţare Programul Operaţional Competitivitate şi beneficiază de un buget de aproximativ 185 de milioane de lei, din care aproximativ 156 de milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. În prezent, suntem în a zecea lună de implementare, iar proiectul presupune o perioadă de implementare de 36 de luni, urmând să fie finalizat în iunie 2021”, a precizat Giulescu.
Ministerul Afacerilor Interne implementează proiectul Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) alături de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. AGERPRES