Connect with us

ACTUALITATE

STUDIU: Trei sferturi dintre șoferii români preferă flash-urile și claxoanele. Comportamente riscante în trafic

Publicat



sofer

Un studiu al Poliției Române arată că, trei sferturi dintre șoferi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor și claxoanelor. Este celebră glumă despre „culmea șofatului”: să fii primul la semafor și să claxonezi. Iar posesorii de permis și mașină din România chiar o aplică în viața de zi cu zi.

Conform Poliției Române, una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47%, și de agresiuni verbale –  40%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele 6 luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august a.c..

Pentru stabilirea eșantionului a fost aleasă metoda cotelor legate, criteriile de selecție a subiecților fiind vârsta, sexul, mediul de rezidenţă, regiunea de dezvoltare şi categoria de permis de conducere deţinut.

Sentimentul siguranței în trafic este principalul reper de la care pornim în determinarea modului în care conducătorii auto români percep și evaluează traficul rutier.

Chiar dacă valorile sunt apropiate, persoanele chestionate afirmă o stare de nesiguranţă, în condițiile în care aproximativ 48% dintre acestea au declarat că se simt în siguranță, iar 52% au declarat contrariul. De menționat este faptul că aproximativ aceleași valori se regăsesc în toate cele patru studii realizate.

studiu politia romana1

În motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranţă resimţită, conducătorii auto aşează între principalii factori nerespectarea regulilor de circulaţie (61%), starea precară a drumurilor (47%) și faptul că mulţi şoferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%).

Este relevant faptul că nivelul cel mai ridicat de ameninţare la adresa siguranţei generale este dat de comportamentul în trafic al şoferilor, de relaţiile în trafic dintre şoferi, respectiv, dintre şofer şi regula rutieră.

În intervalul dintre actualul studiu şi cel precedent (2014), unii dintre factorii principali ai calităţii traficului rutier au avut, în percepţia celor chestionaţi în 2018, evoluţii diferite. Semnificativă este îmbunătăţirea activității poliţiei rutiere, 37% dintre şoferii chestionaţi susţinând această afirmație. Negativ sunt apreciate fluența traficului, starea drumurilor şi comportamentul celorlalţi şoferi.

Viteza în trafic

Aproape 70% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte mașini. La acest capitol, cu cât puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atât frecvența comportamentelor riscante de depășire a limitei de viteză în trafic crește.

Șoferii chestionați tind să depășească viteza legală în special în afara localității și pe autostrăzi. Cea mai întâlnită justificare pentru depășirea vitezei de către șoferi o reprezintă executarea depășirilor în trafic. De asemenea, depășirea limitei de viteză pare să își găsească justificarea ziua, când drumul este liber sau când limita de viteză este evaluată ca fiind prea mică pentru categoria de drum pe care șoferul se deplasează.

În urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constată o scădere procentuală a șoferilor care adaptează viteza mașinii proprii la cea a altor parteneri de trafic, în 2018 înregistrându-se un procent de 26%, comparativ cu 32% în 2008 și 2010, respectiv 30% în anul 2014.

Analiza comparativă 2008-2018 demonstrează o situație ușor îmbunătățită în 2018 în ceea ce privește depășirea limitei de viteză între localități sau pe autostradă.

Centura de siguranță

Subiectul utilizării centurii de siguranță dezvăluie o atitudine majoritar favorabilă.

Astfel, peste 80% dintre șoferii chestionați au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranță în cea mai mare parte a timpului. Totuși, o parte a șoferilor (13%) utilizează centura de siguranță doar uneori, foarte rar sau niciodată atunci când conduc în localitate, în timp ce 5% când conduc în afara localității sau pe autostradă.

Cei care tind, în cea mai mare măsură, să evite purtatul centurii de siguranță sunt bărbații, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, cei care dețin atestat de șofer profesionist și șoferii care conduc un autoturism cu motor cu o capacitate cilindrică mai mare.

De asemenea, în ultimii 10 ani, proporția șoferilor care nu poartă centura de siguranță a scăzut, inclusiv în ceea ce privește condusul în localități, unde procentul de 34% de șoferi care o purtau foarte rar, niciodată sau doar uneori în 2008 a scăzut la 13% în 2018.

În același timp, atitudinile cu privire la purtarea centurii de siguranță s-au îmbunătățit de-a lungul ultimilor 10 ani. Din ce în ce mai puțini șoferi consideră că centura de siguranță nu este necesară în localitate, că incomodează sau că ar trebui să fie purtată în mod obligatoriu doar de către pasagerul din față.

studiu politia romana2Consumul de alcool la volan

Proporția șoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați. Comparativ cu anii anteriori, se înregistrează o scădere semnificativă a incidenței celor care afirmă că au condus sub influența alcoolului, de la 29% în 2008 la 9% în 2018.

Cel mai frecvent motiv invocat a fost reprezentat de distanţa mică pe care o aveau de parcurs (58%), în timp ce pentru 28% motivul a constat în convingerea că nu le este afectată capacitatea de conducere.

Agresivitatea în trafic

Una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47% și de agresiuni verbale –  40%.

Bărbații, tinerii cu vârste până în 25 de ani și conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2.000 cm3 sau mai mare sunt cei care declară că adoptă, în cea mai mare măsură, comportamente agresive îndreptate împotriva celorlalți participanți la trafic.

Analiza comparativă realizată pe perioada ultimilor 10 ani demonstrează, totuși, o scădere ușoară a comportamentelor agresive în trafic, atât din perspectiva victimelor, cât și a agresorilor.

Atitudini și comportamente de risc în trafic

Majoritatea șoferilor chestionați (72%) consideră că prioritatea Poliției Rutiere ar trebui să fie sancționarea conducătorilor auto ce au consumat băuturi alcoolice. Această proporție crescută este susținută de percepția șoferilor, surprinsă în sondajele anterioare, conform căreia consumul de alcool reprezintă una dintre cele mai grave probleme care afectează siguranța traficului rutier. Următorul punct de intervenție a poliției, pe care șoferii îl consideră prioritar, vizează sancționarea conducătorilor auto care sunt agresivi în trafic.

În ceea ce privește propriile comportamente care sunt în măsură să deranjeze traficul și pe ceilalți șoferi, aproximativ jumătate dintre persoanele chestionate admit că opresc/staționează într-un loc nepermis, ca urmare a subestimării potenţialului de risc generat de o asemenea oprire şi a prioritizării propriului interes.

Următorul comportament de risc cu cea mai crescută frecvență de adoptare este acela de a conduce cât timp șoferul era obosit, adoptat de către 42% dintre șoferi, pe fondul aceleiași motivații.

Chiar dacă se admite faptul că utilizarea tehnologiei în timpul condusului are un impact foarte mare asupra capacității de concentrare a șoferilor la volan, aceasta tinde să devină un comportament de risc adoptat și de șoferii români.studiu politia romana3

Concludent este faptul că 42% dintre șoferii intervievați afirmă că au adoptat cel puțin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.

Astfel, peste un sfert dintre șoferi (29%) au declarat că în ultimele 6 luni, în timp ce conduceau, au vorbit la telefon fără a folosi hands-free, 5% și-au verificat contul de Facebook, Instagram etc., 4% au purtat o conversație pe Facebook, Instagram, What’s App și 1% s-au filmat în timp ce conduceau.

Analiza comparativă realizată în ultimii 10 ani demonstrează o scădere a proporției șoferilor care adoptă, în general, comportamente de risc în trafic, astfel încât se poate constata o îmbunătățire în ceea ce privește conștientizarea riscurilor la care se expun.

Alte comportamente au rămas, totuși, constante în ultimii 10 ani, cu mici variații: condusul în condiții de oboseală pentru șoferi, mâncatul la volan, efectuarea depășirilor la limită.

sursa: politiaromana.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Plajele dintre Năvodari și Vama Veche, monitorizate cu drone de Administraţia Bazinală de Apă

Publicat

Plajele din Mamaia şi Năvodari au fost monitorizate, în aceste zile, pe o lungime de 12 kilometri cu ajutorul unei drone, măsurători care se vor face pe întreg litoralul, de la Năvodari la Vama Veche, şi care vor ajuta, printre altele, la urmărirea operatorilor privind respectarea legislaţiei în domeniu.

Potrivit Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral, specialiştii instituţiei au efectuat un număr de opt zboruri pentru a realiza măsurători de fotogrametrie în zona de plajă emersă (uscată) din Mamaia şi Năvodari.

“În activitatea de cartografiere a fost folosit un sistem de aeronavă fără pilot (dronă UAV – unmanned aerial vehicle), care face parte din infrastructura de monitorizare din cadrul bazinului hidrografic Dobrogea – Litoral, utilizat pentru realizarea hărţilor planimetrice şi topografice pentru proiectul finalizat ‘Protecţia şi reabilitarea părţii sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona municipiului Constanţa (Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru şi Tomis Sud) şi Eforie Nord’, precum şi pentru modele digitale ale terenului (DTM), modele digitale ale suprafeţei (DSM) şi ortofotoplanuri”, se arată într-un comunicat de presă transmis ABADL.

Directorul ABADL, Bogdan Bola, a menţionat că, prin efectuarea respectivelor măsurători, se are în vedere şi monitorizarea operatorilor de plaje care trebuie să respecte anumite reguli cu privire la utilizarea suprafeţelor concesionate.

“Fotografierea aeriană este utilă pentru a elimina eroarea umană, dar în primul rând pentru monitorizarea periodică a unor zone de interes, cât şi pentru susţinerea unor lucrări topografice şi cadastrale pe suprafeţe extinse, astfel că suprafeţele ce pot fi acoperite cu astfel de echipamente sunt de ordinul hectarelor. Se are în vedere monitorizarea operatorilor de plajă care trebuie să asigure printre altele: o suprafaţă de plajă destinată şezlongurilor de 70% şi o zonă de plajă pe nisip de 30% şi să asigure zona de intervenţie, fâşia cu lăţimea de 5 metri de la linia apei pe toată lungimea sectorului de plajă pentru realizarea lucrărilor de intervenţie, întreţinere, igienizare şi ecologizare mecanizată de către utilajele ABADL. Astfel, vom avea dovezi în ceea ce priveşte respectarea acestor prevederi şi vom veni în sprijinul tuturor instituţiilor abilitate, vom oferi aceste fotografii şi Corpului de Control al Ministerului Turismului pentru a aplica măsurile şi sancţiunile corespunzătoare”, a spus Bola, citat în comunicat.

Conform acestuia, măsurătorile au început cu zona Mamaia – Năvodari, dar vor fi efectuate pe întreg litoralul, până la Vama Veche.

“Astfel, vom avea probe concludente despre cine şi cum eludează prevederile legii. Fotografia aeriană este un instrument util atât pentru inspectorii ABADL care merg pe teren, dar este un sprijin pe care îl oferim tuturor instituţiilor abilitate, care vor să facă verificări în ceea ce priveşte respectarea măsurilor luate în această perioadă privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19”, a mai afirmat reprezentantul ABADL.

Marja de eroare a măsurătorilor respective este de până la 5 centimetri.

“Având în vedere că acest sistem include receptor încorporat şi recepţionează corecţii ROMPOS (sistem românesc de determinare a poziţiei prin care se asigură poziţionări precise în sistemul de referinţă şi coordonate europene), rezultă o marjă de eroare în măsurători de până la 2 cm, respectiv 5 cm în realizarea ortofotoplanurilor”, se precizează în comunicat. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

O femeie de 71 de ani, din Dâmbovița, și-a stropit fratele cu alcool sanitar și apoi i-a dat foc

Publicat

politia

Polițiștii din Dâmbovița au reținut pentru 24 de ore o femeie în vârstă de 71 de ani, din localitatea Iedera, bănuită de comiterea infracțiunii de violență domestică.

Din cercetările efectuate, polițiștii au stabilit că în cursul de duminică, aceasta și-ar fi incendiat fratele cu alcool sanitar.

Bărbatul de 65 de ani, a fost transportat la spital în vederea acordării de îngrijiri medicale.

În urma examinării medico-legale s-a stabilit că leziunile suferite nu i-au pus în primejdie viaţa.

”Astăzi, cea în cauză va fi prezentată Parchetului de pe lângă Judecătoria Moreni pentru dispunerea unei măsuri preventive”, precizează reprezentanții IPJ Dâmbovița.

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOCAR de coronavirus la IPJ Cluj. 14 polițiști confirmați cu infecție

Publicat

În cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj au fost confirmate 14 cazuri de îmbolnăvire în rândul polițiștilor, au informat luni reprezentanții instituției.

Conducerea Inspectoratului a dispus, pe lângă măsurile zilnice de protecție sanitară, aplicarea unor măsuri suplimentare de dezinfectare a spațiilor de lucru, în vederea prevenirii și limitării răspândirii virusului Covid-19.

De asemenea, în acest context, în cadrul Direcției de Sănătate Publică este desfășurată o anchetă epidemiologică.

”Cazurile de îmbolnăviri existente la nivelul instituției nu afectează buna desfășurare a activităților în slujba comunității. Facem precizarea că adjunctul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj nu este infectat cu virusul Covid-19. Asigurăm cetățenii că Inspectoratul de Poliție Județean Cluj are capacitatea de a aplica măsurile dispuse conform competenței, astfel încât comunitatea să fie în siguranță”, menționează reprezentanții IPJ Cluj.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Reintrarea în izolare SUSPENDATĂ de instanța de judecată, într-o zonă din Spania

Publicat

Reintrarea în izolare la domiciliu a locuitorilor unei zone de lângă Lerida, cel mai mare oraş din vestul Cataloniei, ordonată duminică de autorităţile regionale din cauza unei recrudescenţe a cazurilor de contaminare cu SARS-CoV-2, a fost suspebdată de o instanță de judecată, informează AFP.

“Tribunalul din Lerida a decis să nu ratifice măsurile rezoluţiei din 12 iulie” luate de guvernul regional, “întrucât acestea contravin legii”, a indicat pe contul său de Twitter Tribunalul superior de justiţie din Catalonia.

Această decizie poate fi însă contestată de către autorităţile regionale.

“Examinăm cum să rezolvăm aceasta din punct de vedere juridic”, a declarat responsabila regională pentru sănătate, Alba Verges, la Catalunya Radio.

“Acestea sunt măsuri necesare. Nu le-am fi luat dacă nu ar fi fost absolut necesar”, a declarat ea, solicitând locuitorilor din zona respectivă – cu o populaţie de aproximativ 200.000 de persoane – să rămână în case, în pofida suspendării măsurii de reintrare în izolare de către justiţie.

În faţa creşterii numărului de cazuri de contaminare cu SARS-CoV-2, guvernul catalan a decis duminică să ordone ca de la miezul nopţii să reintre în izolare la domiciliu locuitorii din Lerida şi şapte municipalităţi adiacente (aproximativ 150 km distanţă de Barcelona).

Este prima oară când o astfel de decizie este luată în Spania după sfârşitul regimului de izolare la domiciliu.

Zona în cauză a fost deja izolată de restul Cataloniei sâmbăta trecută pentru ca locuitorii să nu poată să o părăsească. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate