Connect with us

ACTUALITATE

STUDIU: Trei sferturi dintre șoferii români preferă flash-urile și claxoanele. Comportamente riscante în trafic

Publicat

Un studiu al Poliției Române arată că, trei sferturi dintre șoferi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor și claxoanelor. Este celebră glumă despre „culmea șofatului”: să fii primul la semafor și să claxonezi. Iar posesorii de permis și mașină din România chiar o aplică în viața de zi cu zi.

Conform Poliției Române, una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47%, și de agresiuni verbale –  40%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele 6 luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august a.c..

Pentru stabilirea eșantionului a fost aleasă metoda cotelor legate, criteriile de selecție a subiecților fiind vârsta, sexul, mediul de rezidenţă, regiunea de dezvoltare şi categoria de permis de conducere deţinut.

Sentimentul siguranței în trafic este principalul reper de la care pornim în determinarea modului în care conducătorii auto români percep și evaluează traficul rutier.

Chiar dacă valorile sunt apropiate, persoanele chestionate afirmă o stare de nesiguranţă, în condițiile în care aproximativ 48% dintre acestea au declarat că se simt în siguranță, iar 52% au declarat contrariul. De menționat este faptul că aproximativ aceleași valori se regăsesc în toate cele patru studii realizate.

studiu politia romana1

În motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranţă resimţită, conducătorii auto aşează între principalii factori nerespectarea regulilor de circulaţie (61%), starea precară a drumurilor (47%) și faptul că mulţi şoferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%).

Este relevant faptul că nivelul cel mai ridicat de ameninţare la adresa siguranţei generale este dat de comportamentul în trafic al şoferilor, de relaţiile în trafic dintre şoferi, respectiv, dintre şofer şi regula rutieră.

În intervalul dintre actualul studiu şi cel precedent (2014), unii dintre factorii principali ai calităţii traficului rutier au avut, în percepţia celor chestionaţi în 2018, evoluţii diferite. Semnificativă este îmbunătăţirea activității poliţiei rutiere, 37% dintre şoferii chestionaţi susţinând această afirmație. Negativ sunt apreciate fluența traficului, starea drumurilor şi comportamentul celorlalţi şoferi.

Viteza în trafic

Aproape 70% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte mașini. La acest capitol, cu cât puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atât frecvența comportamentelor riscante de depășire a limitei de viteză în trafic crește.

Șoferii chestionați tind să depășească viteza legală în special în afara localității și pe autostrăzi. Cea mai întâlnită justificare pentru depășirea vitezei de către șoferi o reprezintă executarea depășirilor în trafic. De asemenea, depășirea limitei de viteză pare să își găsească justificarea ziua, când drumul este liber sau când limita de viteză este evaluată ca fiind prea mică pentru categoria de drum pe care șoferul se deplasează.

În urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constată o scădere procentuală a șoferilor care adaptează viteza mașinii proprii la cea a altor parteneri de trafic, în 2018 înregistrându-se un procent de 26%, comparativ cu 32% în 2008 și 2010, respectiv 30% în anul 2014.

Analiza comparativă 2008-2018 demonstrează o situație ușor îmbunătățită în 2018 în ceea ce privește depășirea limitei de viteză între localități sau pe autostradă.

Centura de siguranță

Subiectul utilizării centurii de siguranță dezvăluie o atitudine majoritar favorabilă.

Astfel, peste 80% dintre șoferii chestionați au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranță în cea mai mare parte a timpului. Totuși, o parte a șoferilor (13%) utilizează centura de siguranță doar uneori, foarte rar sau niciodată atunci când conduc în localitate, în timp ce 5% când conduc în afara localității sau pe autostradă.

Cei care tind, în cea mai mare măsură, să evite purtatul centurii de siguranță sunt bărbații, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, cei care dețin atestat de șofer profesionist și șoferii care conduc un autoturism cu motor cu o capacitate cilindrică mai mare.

De asemenea, în ultimii 10 ani, proporția șoferilor care nu poartă centura de siguranță a scăzut, inclusiv în ceea ce privește condusul în localități, unde procentul de 34% de șoferi care o purtau foarte rar, niciodată sau doar uneori în 2008 a scăzut la 13% în 2018.

În același timp, atitudinile cu privire la purtarea centurii de siguranță s-au îmbunătățit de-a lungul ultimilor 10 ani. Din ce în ce mai puțini șoferi consideră că centura de siguranță nu este necesară în localitate, că incomodează sau că ar trebui să fie purtată în mod obligatoriu doar de către pasagerul din față.

studiu politia romana2Consumul de alcool la volan

Proporția șoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați. Comparativ cu anii anteriori, se înregistrează o scădere semnificativă a incidenței celor care afirmă că au condus sub influența alcoolului, de la 29% în 2008 la 9% în 2018.

Cel mai frecvent motiv invocat a fost reprezentat de distanţa mică pe care o aveau de parcurs (58%), în timp ce pentru 28% motivul a constat în convingerea că nu le este afectată capacitatea de conducere.

Agresivitatea în trafic

Una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47% și de agresiuni verbale –  40%.

Bărbații, tinerii cu vârste până în 25 de ani și conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2.000 cm3 sau mai mare sunt cei care declară că adoptă, în cea mai mare măsură, comportamente agresive îndreptate împotriva celorlalți participanți la trafic.

Analiza comparativă realizată pe perioada ultimilor 10 ani demonstrează, totuși, o scădere ușoară a comportamentelor agresive în trafic, atât din perspectiva victimelor, cât și a agresorilor.

Atitudini și comportamente de risc în trafic

Majoritatea șoferilor chestionați (72%) consideră că prioritatea Poliției Rutiere ar trebui să fie sancționarea conducătorilor auto ce au consumat băuturi alcoolice. Această proporție crescută este susținută de percepția șoferilor, surprinsă în sondajele anterioare, conform căreia consumul de alcool reprezintă una dintre cele mai grave probleme care afectează siguranța traficului rutier. Următorul punct de intervenție a poliției, pe care șoferii îl consideră prioritar, vizează sancționarea conducătorilor auto care sunt agresivi în trafic.

În ceea ce privește propriile comportamente care sunt în măsură să deranjeze traficul și pe ceilalți șoferi, aproximativ jumătate dintre persoanele chestionate admit că opresc/staționează într-un loc nepermis, ca urmare a subestimării potenţialului de risc generat de o asemenea oprire şi a prioritizării propriului interes.

Următorul comportament de risc cu cea mai crescută frecvență de adoptare este acela de a conduce cât timp șoferul era obosit, adoptat de către 42% dintre șoferi, pe fondul aceleiași motivații.

Chiar dacă se admite faptul că utilizarea tehnologiei în timpul condusului are un impact foarte mare asupra capacității de concentrare a șoferilor la volan, aceasta tinde să devină un comportament de risc adoptat și de șoferii români.studiu politia romana3

Concludent este faptul că 42% dintre șoferii intervievați afirmă că au adoptat cel puțin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.

Astfel, peste un sfert dintre șoferi (29%) au declarat că în ultimele 6 luni, în timp ce conduceau, au vorbit la telefon fără a folosi hands-free, 5% și-au verificat contul de Facebook, Instagram etc., 4% au purtat o conversație pe Facebook, Instagram, What’s App și 1% s-au filmat în timp ce conduceau.

Analiza comparativă realizată în ultimii 10 ani demonstrează o scădere a proporției șoferilor care adoptă, în general, comportamente de risc în trafic, astfel încât se poate constata o îmbunătățire în ceea ce privește conștientizarea riscurilor la care se expun.

Alte comportamente au rămas, totuși, constante în ultimii 10 ani, cu mici variații: condusul în condiții de oboseală pentru șoferi, mâncatul la volan, efectuarea depășirilor la limită.

sursa: politiaromana.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Primăriile din județul Botoșani care stau mereu cu mâna întinsă la Guvern. De ce este nevoie de o reformă administrativă

Publicat

index 8 1000x600.webp.webp

Publicitate

Zeci de primării de comună din județul Botoșani sunt total dependente de sumele primite de la Guvern, din fondurile de rezervă, fiind incapabile să acopere, din veniturile proprii, plata salariilor și a facturilor la utilități, scrie ADEVĂRULi.

Potrivit statisticilor, la nivel național, mai bine de două treimi din primăriile de comună din România nu reușesc să achite nici măcar salariile angajaților sau să achite facturile din fonduri proprii, riscând falimentul. An de an, sunt la mâna Guvernului, care le dă banii fără de care nu ar supraviețui.

Majoritatea comunelor aflate în asemenea situație sunt localități cu populație săracă, puțină,…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Primăria Mihai Eminescu: Aducem la cunoștința locuitorilor obligația de a asigura buna gospodărire și de a păstra curățenia

Publicat

primaria eminescu 1000x600.jpg

Publicitate

  1. Primaria Comunei Mihai Eminescu va aduce la cunostinta ca, in conformitate cu prevederile Ordinul Prefectului Judetului Botosani nr. 200/19.03.2024 si  ale HCL -ului nr. 49/26.03.2024 luna APRILIE ESTE STABILITA LUNA CURATIENIEI PE INTREG TERITORIUL JUDETULUI BOTOSANI

aducem la cunostinta locuitorilor comunei ca au obligatia permanenta de a asigura buna gospodarire si de a pastra curatenia.

Potrivit Ordinului Prefectului Cetatenii au indatorirea  de a asigura intretinerea si curatenia locuintelor proprii si a anexelor gospodaresti, a curtilor si imprejmuirilor acestora, respectand masurile stabilite de catre Primaria Comunei Mihai Eminescu  pentru asigurarea igienei…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

„Invitatul Zilei” la Botoșani24.ro: Prof. dr. Daniel Botezatu, candidat independent CL Botoșani

Publicat

botezatu 1 1000x600.jpg

Publicitate

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botoșani24.ro a fost astăzi Daniel Botezatu, profesor doctor în istorie, candidat independent la Consiliul Local Botoșani.
Fost liberal și unul dintre cei mai cunoscuți profesori de istorie de la Botoșani, Daniel Botezatu a decis să candideze din poziția de independent la Consiliul Local Botoșani, iar astăzi a vorbit despre ideile sale și despre șansa de a deveni consilier local din această poziție. Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botoșani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Urmăriți Botosani24.ro și…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Acțiune comună a „Cutezătorilor” din Botoșani și „Cercetașilor” din Italia, filiala „Vulturii” din Veneția, la Ștefănești

Publicat

img 8294 1000x600.jpg

Publicitate

Pe 21 aprilie, Organizaţia Naţiunilor Unite aniversează anual „Ziua Mondială a Creativităţii şi Inovaţiei.” Cu acest prilej, la Muzeul „Ștefan Luchian” au avut loc o serie de activități desfășurate în parteneriat cu Cercetașii României, filiala „Cutezătorii” din Botoșani, și Cercetașii din Italia, filiala „Vulturii” din Veneția.

Pe lângă vizitarea muzeului, s-a desfășurat și un atelier de pedagogie muzeală, unde participanții au pictat și desenat, punându-și astfel în valoare creativitatea.

Publicitate

 


Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe