Connect with us

ACTUALITATE

STUDIU: Trei sferturi dintre șoferii români preferă flash-urile și claxoanele. Comportamente riscante în trafic

Publicat

sofer

Un studiu al Poliției Române arată că, trei sferturi dintre șoferi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor și claxoanelor. Este celebră glumă despre „culmea șofatului”: să fii primul la semafor și să claxonezi. Iar posesorii de permis și mașină din România chiar o aplică în viața de zi cu zi.

Conform Poliției Române, una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47%, și de agresiuni verbale –  40%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele 6 luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august a.c..

Pentru stabilirea eșantionului a fost aleasă metoda cotelor legate, criteriile de selecție a subiecților fiind vârsta, sexul, mediul de rezidenţă, regiunea de dezvoltare şi categoria de permis de conducere deţinut.

Sentimentul siguranței în trafic este principalul reper de la care pornim în determinarea modului în care conducătorii auto români percep și evaluează traficul rutier.

Chiar dacă valorile sunt apropiate, persoanele chestionate afirmă o stare de nesiguranţă, în condițiile în care aproximativ 48% dintre acestea au declarat că se simt în siguranță, iar 52% au declarat contrariul. De menționat este faptul că aproximativ aceleași valori se regăsesc în toate cele patru studii realizate.

studiu politia romana1

În motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranţă resimţită, conducătorii auto aşează între principalii factori nerespectarea regulilor de circulaţie (61%), starea precară a drumurilor (47%) și faptul că mulţi şoferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%).

Este relevant faptul că nivelul cel mai ridicat de ameninţare la adresa siguranţei generale este dat de comportamentul în trafic al şoferilor, de relaţiile în trafic dintre şoferi, respectiv, dintre şofer şi regula rutieră.

În intervalul dintre actualul studiu şi cel precedent (2014), unii dintre factorii principali ai calităţii traficului rutier au avut, în percepţia celor chestionaţi în 2018, evoluţii diferite. Semnificativă este îmbunătăţirea activității poliţiei rutiere, 37% dintre şoferii chestionaţi susţinând această afirmație. Negativ sunt apreciate fluența traficului, starea drumurilor şi comportamentul celorlalţi şoferi.

Viteza în trafic

Aproape 70% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte mașini. La acest capitol, cu cât puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atât frecvența comportamentelor riscante de depășire a limitei de viteză în trafic crește.

Șoferii chestionați tind să depășească viteza legală în special în afara localității și pe autostrăzi. Cea mai întâlnită justificare pentru depășirea vitezei de către șoferi o reprezintă executarea depășirilor în trafic. De asemenea, depășirea limitei de viteză pare să își găsească justificarea ziua, când drumul este liber sau când limita de viteză este evaluată ca fiind prea mică pentru categoria de drum pe care șoferul se deplasează.

În urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constată o scădere procentuală a șoferilor care adaptează viteza mașinii proprii la cea a altor parteneri de trafic, în 2018 înregistrându-se un procent de 26%, comparativ cu 32% în 2008 și 2010, respectiv 30% în anul 2014.

Analiza comparativă 2008-2018 demonstrează o situație ușor îmbunătățită în 2018 în ceea ce privește depășirea limitei de viteză între localități sau pe autostradă.

Centura de siguranță

Subiectul utilizării centurii de siguranță dezvăluie o atitudine majoritar favorabilă.

Astfel, peste 80% dintre șoferii chestionați au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranță în cea mai mare parte a timpului. Totuși, o parte a șoferilor (13%) utilizează centura de siguranță doar uneori, foarte rar sau niciodată atunci când conduc în localitate, în timp ce 5% când conduc în afara localității sau pe autostradă.

Cei care tind, în cea mai mare măsură, să evite purtatul centurii de siguranță sunt bărbații, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, cei care dețin atestat de șofer profesionist și șoferii care conduc un autoturism cu motor cu o capacitate cilindrică mai mare.

De asemenea, în ultimii 10 ani, proporția șoferilor care nu poartă centura de siguranță a scăzut, inclusiv în ceea ce privește condusul în localități, unde procentul de 34% de șoferi care o purtau foarte rar, niciodată sau doar uneori în 2008 a scăzut la 13% în 2018.

În același timp, atitudinile cu privire la purtarea centurii de siguranță s-au îmbunătățit de-a lungul ultimilor 10 ani. Din ce în ce mai puțini șoferi consideră că centura de siguranță nu este necesară în localitate, că incomodează sau că ar trebui să fie purtată în mod obligatoriu doar de către pasagerul din față.

studiu politia romana2Consumul de alcool la volan

Proporția șoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați. Comparativ cu anii anteriori, se înregistrează o scădere semnificativă a incidenței celor care afirmă că au condus sub influența alcoolului, de la 29% în 2008 la 9% în 2018.

Cel mai frecvent motiv invocat a fost reprezentat de distanţa mică pe care o aveau de parcurs (58%), în timp ce pentru 28% motivul a constat în convingerea că nu le este afectată capacitatea de conducere.

Agresivitatea în trafic

Una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47% și de agresiuni verbale –  40%.

Bărbații, tinerii cu vârste până în 25 de ani și conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2.000 cm3 sau mai mare sunt cei care declară că adoptă, în cea mai mare măsură, comportamente agresive îndreptate împotriva celorlalți participanți la trafic.

Analiza comparativă realizată pe perioada ultimilor 10 ani demonstrează, totuși, o scădere ușoară a comportamentelor agresive în trafic, atât din perspectiva victimelor, cât și a agresorilor.

Atitudini și comportamente de risc în trafic

Majoritatea șoferilor chestionați (72%) consideră că prioritatea Poliției Rutiere ar trebui să fie sancționarea conducătorilor auto ce au consumat băuturi alcoolice. Această proporție crescută este susținută de percepția șoferilor, surprinsă în sondajele anterioare, conform căreia consumul de alcool reprezintă una dintre cele mai grave probleme care afectează siguranța traficului rutier. Următorul punct de intervenție a poliției, pe care șoferii îl consideră prioritar, vizează sancționarea conducătorilor auto care sunt agresivi în trafic.

În ceea ce privește propriile comportamente care sunt în măsură să deranjeze traficul și pe ceilalți șoferi, aproximativ jumătate dintre persoanele chestionate admit că opresc/staționează într-un loc nepermis, ca urmare a subestimării potenţialului de risc generat de o asemenea oprire şi a prioritizării propriului interes.

Următorul comportament de risc cu cea mai crescută frecvență de adoptare este acela de a conduce cât timp șoferul era obosit, adoptat de către 42% dintre șoferi, pe fondul aceleiași motivații.

Chiar dacă se admite faptul că utilizarea tehnologiei în timpul condusului are un impact foarte mare asupra capacității de concentrare a șoferilor la volan, aceasta tinde să devină un comportament de risc adoptat și de șoferii români.studiu politia romana3

Concludent este faptul că 42% dintre șoferii intervievați afirmă că au adoptat cel puțin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.

Astfel, peste un sfert dintre șoferi (29%) au declarat că în ultimele 6 luni, în timp ce conduceau, au vorbit la telefon fără a folosi hands-free, 5% și-au verificat contul de Facebook, Instagram etc., 4% au purtat o conversație pe Facebook, Instagram, What’s App și 1% s-au filmat în timp ce conduceau.

Analiza comparativă realizată în ultimii 10 ani demonstrează o scădere a proporției șoferilor care adoptă, în general, comportamente de risc în trafic, astfel încât se poate constata o îmbunătățire în ceea ce privește conștientizarea riscurilor la care se expun.

Alte comportamente au rămas, totuși, constante în ultimii 10 ani, cu mici variații: condusul în condiții de oboseală pentru șoferi, mâncatul la volan, efectuarea depășirilor la limită.

sursa: politiaromana.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Spania confirmă prima infectare cu varianta Omicron prin transmitere comunitară

Publicat

omicron

Autorităţile spaniole au confirmat joi primul caz de COVID-19 cu varianta Omicron prin transmitere comunitară, în timp ce alte două cazuri suspecte sunt în curs de investigare, relatează agenţiile Reuters şi EFE.

Persoana infectată, un bărbat în vârstă de 62 de ani din regiunea Madrid, vaccinat cu două doze din serul AstraZeneca şi care prezintă simptome uşoare, nu are istoric de călătorie şi nici nu este contact al unor persoane revenite din zone considerate de risc.

Acest caz este al patrulea cu varianta Omicron confirmat în Spania, dar primul care arată că această nouă variantă a coronavirusului circulă deja în populaţie.

Alte două cazuri de COVID-19 suspecte de infectare cu varianta Omicron şi fără istoric de călătorie în zone de risc sunt în curs de investigare.

Autorităţile sanitare din regiunea spaniolă Catalonia au anunţat miercuri că au detectat posibile urme ale variantei Omicron în probele de ape reziduale colectate începând de la sfârşitul lunii noiembrie.

Această nouă variantă provoacă îngrijorare întrucât prezintă peste 30 de mutaţii, în special în proteina Spike prin care virusul pătrunde în celulele umane. Datele preliminare sugerează că varianta Omicron are o rezistenţă sporită la vaccinurile anti-COVID-19 existente, creşte riscul de reinfectare la persoanele trecute prin boală şi se transmite mai uşor decât Delta, cunoscută deja ca fiind foarte contagioasă.

Centrul European pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor (ECDC) a estimat joi că în lunile următoare Omicron ar putea lua locul variantei Delta ca variantă dominantă în Europa.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

45.000 de români s-au vaccinat în ultimele 24 de ore

Publicat

vaccinare

45.000 de români s-au vaccinat în ultimele 24 de ore, a anunțat joi CNCAV. Dintre aceștia, peste 10.000 au primit prima doză de vaccin.

Potrivit CNCAV, din cei 45.000 de români vaccinați în ultimele 24 de ore, 10.260 au primit prima doză, 14.988 pe cea de-a doua, iar 19.752 au primit a treia doză.

7.764.942 de persoane au fost vaccinate până acum în România cu prima doză, 7.465.056 au schema completă de vaccinare, iar 1.594.807 au și doza de rapel.

În ultimele 24 de oe au fost înregistate 11 reacții advese, iar de la începutul campaniei de vaccinare au fost raportate 19.450 reacții adverse.

CNCAV precizează că 210 reacții adverse sunt în curs de investigare.

sursa: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 50 de cazuri suspecte de infectare cu varianta Omicron după o petrecere de Crăciun

Publicat

omicron

Un caz de infectare cu varianta Omicron a coronavirusului SARS-CoV-2 a fost confirmat într-un grup de peste 50 de persoane testate pozitiv pentru COVID-19 după ce au participat la petrecerea de Crăciun organizată de o companie în Norvegia, relatează joi AFP şi Reuters.

Între 50 şi 60 de participanţi la acest eveniment, toţi vaccinaţi anti-COVID-19, s-au infectat în urma petrecerii desfăşurate pe 26 noiembrie într-un restaurant din capitala Oslo. Dacă în urma secvenţierilor se va descoperi la toţi varianta Omicron, atunci acesta ar fi cel mai mare focar cu noua variantă a coronavirusului detectat până în prezent în Europa.

În total circa 120 de persoane au luat parte la acea petrecere, iar procentul ridicat al celor testaţi pozitiv ulterior ”este un indiciu clar că avem o variantă contagioasă, nicio îndoială în această privinţă”, a atras atenţia un responsabil sanitar norvegian.

”Situaţia este îngrijorătoare”, a declarat ministrul norvegian al sănătăţii, Ingvild Kjerkol, la o conferinţă de presă. ”Aceasta arată că virusul infectează foarte uşor şi că vaccinul nu protejează bine împotriva infectărilor. Sperăm şi credem că vaccinul va proteja împotriva formelor grave ale bolii, dar nu ştim cât de mult”, a subliniat ea.

Prin urmare, guvernul norvegian a anunţat noi restricţii sanitare la Oslo şi în regiunea capitalei. Astfel, masca va redeveni obligatorie în transportul public şi în centrele comerciale, telemunca devine o regulă acolo unde este posibil, iar la evenimentele private desfăşurate în interior numărul participanţilor va fi plafonat la 100.

Niciun caz grav nu a fost semnalat deocamdată printre cei peste 50 de infectaţi şi sunt în desfăşurare anchete epidemiologice extinse pentru a limita pe cât posibil declanşarea unor lanţuri de infectare în urma acestui focar.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Angela Merkel anunță noi restricţii antiepidemice în Germania

Publicat

Cancelarul în funcţie al Germaniei, Angela Merkel, şi liderii landurilor germane au anunţat, joi, noi restricţii antiepidemice, în contextul numărului ridicat de infecţii din ultima perioadă.

Conform noilor reguli, la toate activităţile publice de divertisment, inclusiv la restaurante şi teatre, accesul se va face cu certificate COVID-19 care să ateste vaccinarea sau vindecarea. În unele situaţii, va fi necesar test atât pentru vindecaţi, cât şi pentru vaccinaţi (regula 2G plus).

De asemenea, accesul în magazine, cu excepţia celor alimentare, va fi permis doar persoanelor vaccinate sau vindecate.

Persoanele nevaccinate vor avea dreptul să se întâlnească doar cu grupuri de două persoane. La evenimentele publice organizate în interior, numărul maxim de persoane va fi de 200. Stadioanele vor putea funcţiona doar cu o capacitate de 30%-50% sau cel mult 15.000 de spectatori. Şcolile vor funcţiona normal, dar elevii vor trebui să poarte măşti, indiferent de vârstă. Noile măsuri vor fi aplicate prin decizii ale landurilor, urmând să fie aplicabile până pe 15 decembrie, cu posibilitatea prelungirii.

„Este necesar un act de solidaritate”, a argumentat cancelarul în funcţie al Germaniei, Angela Merkel, conform postului RND şi site-ului T-online.de. Angela Merkel a refuzat să spună cât vor fi valabile certificatele care atestă vaccinarea, dar Comisia Europeană a recomandat recent o durată de nouă luni.

Viitorul cancelar, Olaf Scholz, a semnalat că va susţine un proiect de lege care să impună vaccinarea generală, dar decizia va aparţine Bundestagului, Camera inferioară a Parlamentului Germaniei. Partidul Liber-Democrat (FDP), care face parte din noua coaliţie de guvernare, a anunţat că se opune obligativităţii vaccinării.

sursa: Mediafax

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe