Connect with us

ACTUALITATE

STUDIU: Trei sferturi dintre șoferii români preferă flash-urile și claxoanele. Comportamente riscante în trafic

Publicat

sofer

Un studiu al Poliției Române arată că, trei sferturi dintre șoferi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor și claxoanelor. Este celebră glumă despre „culmea șofatului”: să fii primul la semafor și să claxonezi. Iar posesorii de permis și mașină din România chiar o aplică în viața de zi cu zi.

Conform Poliției Române, una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47%, și de agresiuni verbale –  40%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele 6 luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august a.c..

Pentru stabilirea eșantionului a fost aleasă metoda cotelor legate, criteriile de selecție a subiecților fiind vârsta, sexul, mediul de rezidenţă, regiunea de dezvoltare şi categoria de permis de conducere deţinut.

Sentimentul siguranței în trafic este principalul reper de la care pornim în determinarea modului în care conducătorii auto români percep și evaluează traficul rutier.

Chiar dacă valorile sunt apropiate, persoanele chestionate afirmă o stare de nesiguranţă, în condițiile în care aproximativ 48% dintre acestea au declarat că se simt în siguranță, iar 52% au declarat contrariul. De menționat este faptul că aproximativ aceleași valori se regăsesc în toate cele patru studii realizate.

studiu politia romana1

În motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranţă resimţită, conducătorii auto aşează între principalii factori nerespectarea regulilor de circulaţie (61%), starea precară a drumurilor (47%) și faptul că mulţi şoferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%).

Este relevant faptul că nivelul cel mai ridicat de ameninţare la adresa siguranţei generale este dat de comportamentul în trafic al şoferilor, de relaţiile în trafic dintre şoferi, respectiv, dintre şofer şi regula rutieră.

În intervalul dintre actualul studiu şi cel precedent (2014), unii dintre factorii principali ai calităţii traficului rutier au avut, în percepţia celor chestionaţi în 2018, evoluţii diferite. Semnificativă este îmbunătăţirea activității poliţiei rutiere, 37% dintre şoferii chestionaţi susţinând această afirmație. Negativ sunt apreciate fluența traficului, starea drumurilor şi comportamentul celorlalţi şoferi.

Viteza în trafic

Aproape 70% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte mașini. La acest capitol, cu cât puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atât frecvența comportamentelor riscante de depășire a limitei de viteză în trafic crește.

Șoferii chestionați tind să depășească viteza legală în special în afara localității și pe autostrăzi. Cea mai întâlnită justificare pentru depășirea vitezei de către șoferi o reprezintă executarea depășirilor în trafic. De asemenea, depășirea limitei de viteză pare să își găsească justificarea ziua, când drumul este liber sau când limita de viteză este evaluată ca fiind prea mică pentru categoria de drum pe care șoferul se deplasează.

În urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constată o scădere procentuală a șoferilor care adaptează viteza mașinii proprii la cea a altor parteneri de trafic, în 2018 înregistrându-se un procent de 26%, comparativ cu 32% în 2008 și 2010, respectiv 30% în anul 2014.

Analiza comparativă 2008-2018 demonstrează o situație ușor îmbunătățită în 2018 în ceea ce privește depășirea limitei de viteză între localități sau pe autostradă.

Centura de siguranță

Subiectul utilizării centurii de siguranță dezvăluie o atitudine majoritar favorabilă.

Astfel, peste 80% dintre șoferii chestionați au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranță în cea mai mare parte a timpului. Totuși, o parte a șoferilor (13%) utilizează centura de siguranță doar uneori, foarte rar sau niciodată atunci când conduc în localitate, în timp ce 5% când conduc în afara localității sau pe autostradă.

Cei care tind, în cea mai mare măsură, să evite purtatul centurii de siguranță sunt bărbații, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, cei care dețin atestat de șofer profesionist și șoferii care conduc un autoturism cu motor cu o capacitate cilindrică mai mare.

De asemenea, în ultimii 10 ani, proporția șoferilor care nu poartă centura de siguranță a scăzut, inclusiv în ceea ce privește condusul în localități, unde procentul de 34% de șoferi care o purtau foarte rar, niciodată sau doar uneori în 2008 a scăzut la 13% în 2018.

În același timp, atitudinile cu privire la purtarea centurii de siguranță s-au îmbunătățit de-a lungul ultimilor 10 ani. Din ce în ce mai puțini șoferi consideră că centura de siguranță nu este necesară în localitate, că incomodează sau că ar trebui să fie purtată în mod obligatoriu doar de către pasagerul din față.

studiu politia romana2Consumul de alcool la volan

Proporția șoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați. Comparativ cu anii anteriori, se înregistrează o scădere semnificativă a incidenței celor care afirmă că au condus sub influența alcoolului, de la 29% în 2008 la 9% în 2018.

Cel mai frecvent motiv invocat a fost reprezentat de distanţa mică pe care o aveau de parcurs (58%), în timp ce pentru 28% motivul a constat în convingerea că nu le este afectată capacitatea de conducere.

Agresivitatea în trafic

Una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47% și de agresiuni verbale –  40%.

Bărbații, tinerii cu vârste până în 25 de ani și conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2.000 cm3 sau mai mare sunt cei care declară că adoptă, în cea mai mare măsură, comportamente agresive îndreptate împotriva celorlalți participanți la trafic.

Analiza comparativă realizată pe perioada ultimilor 10 ani demonstrează, totuși, o scădere ușoară a comportamentelor agresive în trafic, atât din perspectiva victimelor, cât și a agresorilor.

Atitudini și comportamente de risc în trafic

Majoritatea șoferilor chestionați (72%) consideră că prioritatea Poliției Rutiere ar trebui să fie sancționarea conducătorilor auto ce au consumat băuturi alcoolice. Această proporție crescută este susținută de percepția șoferilor, surprinsă în sondajele anterioare, conform căreia consumul de alcool reprezintă una dintre cele mai grave probleme care afectează siguranța traficului rutier. Următorul punct de intervenție a poliției, pe care șoferii îl consideră prioritar, vizează sancționarea conducătorilor auto care sunt agresivi în trafic.

În ceea ce privește propriile comportamente care sunt în măsură să deranjeze traficul și pe ceilalți șoferi, aproximativ jumătate dintre persoanele chestionate admit că opresc/staționează într-un loc nepermis, ca urmare a subestimării potenţialului de risc generat de o asemenea oprire şi a prioritizării propriului interes.

Următorul comportament de risc cu cea mai crescută frecvență de adoptare este acela de a conduce cât timp șoferul era obosit, adoptat de către 42% dintre șoferi, pe fondul aceleiași motivații.

Chiar dacă se admite faptul că utilizarea tehnologiei în timpul condusului are un impact foarte mare asupra capacității de concentrare a șoferilor la volan, aceasta tinde să devină un comportament de risc adoptat și de șoferii români.studiu politia romana3

Concludent este faptul că 42% dintre șoferii intervievați afirmă că au adoptat cel puțin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.

Astfel, peste un sfert dintre șoferi (29%) au declarat că în ultimele 6 luni, în timp ce conduceau, au vorbit la telefon fără a folosi hands-free, 5% și-au verificat contul de Facebook, Instagram etc., 4% au purtat o conversație pe Facebook, Instagram, What’s App și 1% s-au filmat în timp ce conduceau.

Analiza comparativă realizată în ultimii 10 ani demonstrează o scădere a proporției șoferilor care adoptă, în general, comportamente de risc în trafic, astfel încât se poate constata o îmbunătățire în ceea ce privește conștientizarea riscurilor la care se expun.

Alte comportamente au rămas, totuși, constante în ultimii 10 ani, cu mici variații: condusul în condiții de oboseală pentru șoferi, mâncatul la volan, efectuarea depășirilor la limită.

sursa: politiaromana.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

TikTok creşte în clasamentul celor mai populare reţele sociale din lume

Publicat

TikTok creşte văzând cu ochii în clasamentul celor mai populare reţele sociale din lume, iar anul viitor platforma chineză va întrece toate celelalte reţele sociale, potrivit analiştilor Talkwalker.

Creşterea TikTok nu se opreşte. Recordul de descărcare a aplicaţiei şi creşterea volumului de conversaţii, care a atins apogeul în iulie 2021, arată marea popularitate a platformei chineze, care ar putea deveni liderul social media în 2022.

Acest lucru reiese dintr-o analiză a Talkwalker, care descrie tendinţele din industria reţelelor sociale pentru anul viitor. Platformele sociale vor deveni din ce în ce mai mult canale de vânzare, permiţând utilizatorului să cumpere direct din aplicaţie, o evoluţie care va fi însoţită şi susţinută de noile evoluţii în marketing.

În acelaşi timp, potrivit analiştilor, viaţa noastră socială nu va mai fi închisă între Facebook, Instagram şi TikTok, ci ar putea continua şi pe alte platforme. Multe companii îşi construiesc acum propriile reţele sociale interne, cu forumuri şi funcţii în aplicaţie pentru a câştiga şi a controla atenţia publicului lor.

În 2022, consumatorii vor continua să interacţioneze prin intermediul principalelor reţele sociale, dar am putea începe să vedem tot mai multe companii, în special cele din călătorii și plăţi care încorporează componente sociale.

Raportul Social media Trends, aflat anul acesta la cea de-a şaptea ediţie, se bazează pe o monitorizare la nivel mondial realizată prin intermediul platformei Talkwalker folosind inteligenţa artificială.

Experţii au analizat conversaţiile pe toate mediile, de la site-uri la reţele de socializare, bloguri, în perioada cuprinsă între iulie 2020 şi august 2021.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

Este necesară o lună de solidaritate – Alexandru Rafila

Publicat

Este necesară o lună de solidaritate pentru oprirea pandemiei, spune deputatul PSD Alexandru Rafila. Medicul crede că solidaritatea trebuie să implice vaccinarea și înțelegerea faptului că fiecare dintre noi este parte a acestui efort.

Deputatul PSD spune că mai mult ca oricând, pentru români e important să fie toți împreună.

„Este un moment crucial, dar sper să încheiem aceste momente de criză – sanitară și politică – cât mai repede. Cred că este necesară o lună de solidaritate pentru oprirea pandemiei, pentru oprirea deceselor în România, o solidaritate națională care să implice două lucruri extrem de importante: vaccinarea și înțelegerea faptului că fiecare dintre noi este parte a acestui efort”, scrie Alexandru Rafila pe Facebook.

Medicul este de părere că măsurile care vor fi stabilite pentru reducerea transmiterii trebuie nu doar trebuie respectate, ci și să încercăm să-i convingem pe cei din jurul nostru să le aplice.

„Dacă această lună va fi încununată de succes, o să putem sărbători pe 1 decembrie Ziua Națională în condiții mult mai bune”, mai spune Rafila. MEDIAFAX

Citește mai departe

ACTUALITATE

Noul cancelar austriac se gândeşte să introducă lockdown doar pentru nevaccinaţi

Publicat

Numărul în creştere al infecţiilor l-a determinat pe cancelarul austriac Alexander Schallenberg să declare „pandemia nevaccinaţilor”. Guvernul studiază varianta unei noi perioade de izolare doar pentru cei care refuză imunizarea cu ajutorul serurilor.

„Suntem pe cale să ne confruntăm cu o pandemie a celor nevaccinaţi. Majoritatea pacienţilor de la Terapie Intensivă nu sunt vaccinaţi împotriva COVID-19. Trebuie să fie clar pentru aceşti oameni că au o mare responsabilitate”, a spus cancelarul Alexander Schallenberg.

Cuvintele cancelarului austriac Alexander Schallenberg reprezintă apelul autorităţilor către populaţie. Potrivit oamenilor de ştiinţă, creşterea cazurilor în ţară, încă sub control, s-ar putea accelera, iar guvernul a studiat deja noile restricţii care urmează să fie implementate. Măsuri care îi vor afecta pe cei nevaccinaţi.

Planul prevede diferite niveluri de alertă în funcţie de numărul de internări la Terapie Intensivă, care înseamnă aproximativ 220 şi încă se încadrează în nivelul 1. Nivelul maxim, al cincilea, se va declanşa la 600 de internări, adică 30% din locurile disponibile în spitale.

Planul guvernamental va intra în vigoare de la 1 noiembrie. Apoi, va fi implementată regula „3G”, un fel de Green Pass austriac care va fi valabil pentru „Geimpft” (vaccinat), „Genesen” (şase luni vindecat) sau Getestet (test rapid).

Dacă spitalizările vor creşte şi vor ajunge la 400 de pacienţi la Terapie Intensivă, va începe nivelul 3, iar regula „2.5G”.

Începând de la nivelul 4, care prevede 500 de pacienţi supuşi resuscitărilor, se vor aplica cele mai mari restricţii, doar împotriva celor care nu au fost încă vaccinaţi.

Pentru a accesa la locul de muncă, restaurante, hoteluri, pentru a participa la evenimente de tot felul şi pentru a fi supus unor examinări medicale, trebuie respectată regula „2G”: undă verde doar pentru cei vaccinaţi şi recuperaţi.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Gest nobil. O biserică din Botoşani oferă gratuit mere, pe care preotul şi voluntarii le-au cules dintr-o livadă

Publicat

O biserică din Botoşani oferă mere gratuite tuturor credincioşilor care trec prin faţa lăcaşului de cult, pe care preotul şi mai mulţi voluntari le-au cules dintr-o livadă de la marginea municipiului reşedinţă de judeţ.

Biserica „Sfântul Vasile cel Mare”, amplasată în zona centrală a municipiului Botoşani, în curtea Spitalului Judeţean de Urgenţă „Mavromati”, a amplasat două mese pe trotuarul din vecinătate, pe care a pus coşurile cu mere, din care poate lua orice trecător.

Decizia aparţine preotului misionar Petru Chirvase, care slujeşte la această biserică şi care şi-a dorit să împartă darurile primite de la un pomicultor din Curteşti cu credincioşii din Botoşani.

„El personal şi cu mai mulţi voluntari de la biserică au mers la livada de la Curteşti şi au cules mere. Toate fructele le oferă credincioşilor. Şi duminica, după slujbă îi invită pe credincioşi să ia mere”, a declarat, pentru AGERPRES, fratele preotului.

Anul trecut, preotul a primit în dar o cantitate mare de struguri de masă, pe care a împărţit-o elevilor din liceele din municipiu. AGERPRES

Citește mai departe