Connect with us

EVENIMENT

Studiu: Un sistem de marcare bazat pe ADN ar putea înlocui codurile-bară

Publicat



Codurile-bară aplicate pe etichete şi codurile QR folosite pentru identificarea atât a tricourilor, cât şi a autovehiculelor ar putea fi înlocuite de un sistem de marcare bazat pe ADN şi care nu este vizibil cu ochiul liber, potrivit unui studiu publicat joi, relatează AFP.

Noul sistem ar contribui astfel la combaterea produselor contrafăcute, întrucât infractorilor le-ar fi foarte greu să detecteze şi să traficheze o marcă lichidă bazată pe o combinaţie de ADN şi plasată pe obiecte de valoare, precum buletine electorale, opere de artă şi documente secrete.

Într-un articol publicat în revista Nature Communications, cercetătorii de la Universitatea din Washington şi experţi ai companiei Microsoft au lăudat costul scăzut al sistemului lor de marcare moleculară, denumit “Porcupine” (“porc-spinos”).

Această tehnologie era evitată până în prezent, “întrucât costa mult şi necesita un anumit timp pentru a scrie şi a descifra” un cod ADN. Aceste detalii duc la o creştere a nevoii de echipamente şi laboratoare costisitoare, a explicat principalul autor al studiului, Katie Doroschak, înscrisă la studii doctorale la Universitatea din Washington.

“Porcupine” ocoleşte aceste probleme prefabricând fragmente de ADN sintetic, pe care utilizatorul poate să le combine arbitrar pentru a crea noi marcaje.

Sistemul “se bazează pe o serie de mici secvenţe de ADN, denumite fragmente moleculare sau “molbits” (molecular bits)”, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul universităţii americane.

Procedura constă, pentru codarea unui nume de utilizator, în adăugarea unui “molbit” în fiecare bit digital al etichetei. “Dacă bitul digital este 1, se adaugă ‘molbitul’ său în numele de utilizator, iar dacă este 0, atunci este lăsat în afara lui. Apoi se lasă la uscat pentru a fi decodat mai târziu”, a explicat Katie Doroschak.

Pentru citirea numelui de utilizator, peste acesta se adaugă puţină apă, care hidratează eticheta moleculară, scanată apoi de un cititor de ADN mai mic decât un smartphone – un secvenţiator cu nanopori.

Etichetele ADN nu pot fi detectate cu ochiul liber sau prin atingere, a explicat un participant la acest studiu, Jeff Nivala, citat în comunicatul publicat de universitatea menţionată. “Acesta este elementul care le face să devină dificil de traficat”, a adăugat el.

“Putem să ne imaginăm un marcaj molecular pentru a monitoriza buletinele de vot şi pentru a evita astfel fraudele electorale”, a mai spus Jeff Nivala.

Noua tehnică ar permite marcarea unor obiecte ce ar fi dificil de identificat în altă manieră.

“Nu putem să marcăm bumbacul sau fibrele prin metode convenţionale precum marcajul RFID sau codurile QR, dar o etichetă lichidă pe bază de ADN ar putea fi utilizată sub formă pulverizată”, a explicat coordonatoarea studiului.

“Acest lucru ar fi util în cadrul lanţurilor de aprovizionare, unde monitorizarea materiei de origine este importantă pentru conservarea valorii produsului final”, a mai spus ea. AGERPRES

EVENIMENT

ZIUA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI: Motivul pentru care a fost ales orașul Alba Iulia ca loc de adunare pentru 100.000 de români, la 1 decembrie 1918

Publicat

Peste 100.000 de oameni din toate colțurile țării au mers la Alba Iulia, la 1 Decembrie 1918, pentru a înfăptui marea unire. Care au fost motivele pentru care a fost ales acest micuț oraș din inima Transilvaniei ca ”epicentru” al marii uniri de la 1 decembrie 1918.

Alba Iulia fusese aleasă de către Consiliul Național Român Central, care avea sediul la Arad, pentru a adăposti între zidurile ei pe reprezentanții poporului românesc din Transilvania din două motive istorice: la 1 noiembrie 1599, Mihai Viteazul își făcuse intrarea triumfală în Alba Iulia, cetatea fiind capitala domnitorului pe scurta perioadă cât a durat Unirea celor trei principate (Muntenia, Moldova și Transilvania); în 1784, pe același platou al Cetății, Horia și Cloșca erau trași pe roată în urma condamnării lor.

Citește și MESAJE de ZIUA ROMÂNIEI . Felicitări și urări din inimă de român de 1 Decembrie 2020- Ziua Națională a României

Printre motivele cheie care au stat la baza alegerii oraşului Alba Iulia ca loc care să găzduiască Marea Adunare Naţională, în locul altor oraşe, precum Arad, Sibiu sau Blaj, se numără:

Alba Iulia era văzut ca simbol al Unirii. Unul dintre momentele majore care ne-a redefinit istoria s-a petrecut la Alba Iulia în 1600 și l-a avut în prim plan pe Mihai Viteazul. Istoriografia romantică din secolul al XIX-lea cultivase „Alba Iulia”, orașul unirii lui Mihai Viteazul de la 1600, ca pe un simbol al unității naționale a românilor. Prezența la Alba Iulia, în 1 decembrie 1918, a 1228 de delegați oficiali și a peste 100000 de simpli participanți evidențiază faptul că tema națională cucerise în întregime opinia publică a românilor ardeleni.

În Alba Iulia exista cea mai puternică gardă naţională din Transilvania, condusă de Florian Medrea. Era bine organizată și dotată, capabilă să apere orașul în caz de nevoie. Asta, în condițiile în care Transilvania trecea printr-o perioadă tensionată în săptămânile care au urmat încheierii Primului Război Mondial. Trupele germane erau în retragere lângă Alba Iulia. Chiar au cerut drept de cantoment în cetate, dar au fost refuzaţi.

Actuala Sală a Unirii a fost în 1 decembrie 1918 nucleul întregii acţiuni. Clădirea fost securizată la maxim. La fel Cetatea Alba Carolina, în incinta căreia se află imobilul de patrimoniu. Tot din motive logistice şi de siguranţă, în Sală au intrat numai cei 1228 de delegaţi ai naţiunii române din Transilvania. Ca instrument de verificare credenţionalul, mandatul din partea comunităţii pe care o reprezenta. Deşi erau gata să-şi dea viaţa pentru apărarea Marii Adunări Naţionale, gardiştii români n-au fost puşi în situaţia să facă acest lucru şi e bine că s-a întâmplat aşa.

Alba Iulia era cel mai sigur oraş din Transilvania. În Alba Iulia exista, în toamna anului 1918, cel mai mare depozit de arme din Transilvania. Garda naţională a reuşit să pună mâna pe acest depozit. După ce s-a făcut stăpână pe un depozit foarte mare de arme, acestea au fost răspândire şi la celelalte gărzi din jur. În plus, garda maghiară civilă din oraşul de jos a fost dezarmată, la fel şi trupele maghiare din cetate, din regimentul 50 infanterie.

Organizarea administrativă de sute de ani a Transilvaniei se dezintegra. În toamna anului 1918, Imperiul Austro-Ungar se destrăma, ceea ce a determinat şi un vid de putere în Transilvania. Haosul creat a fost însă controlat de către românii care conduceau Comitetul Reunit al Gărzilor Române şi Maghiare.

Poziţia geografică a oraşului Alba Iulia, în comparaţie cu Aradul, spre exemplu, foarte departe de centrul ţării şi în apropiere de Ungaria. Sibiul era un oraş săsesc şi armata română era foarte aproape de Sibiu, iar liderii politici transilvăneni nu doreau ca actul Unirii să fie semnat sub presiunea Armatei Române.

Posibilităţile de cazare. Oraşul avea în 1918 două hoteluri, Hungaria şi Europa, ambele demolate în perioada regimului comunist. Rolul lor nu a fost doar acela de a oferi loc de odihnă călătorilor. Spre exemplu, hotelul Hungaria s-a intersectat cu istoria mare în ziua de 30 noiembrie 1918. Aici s-a stabilit forma finală a Rezoluţiei Unirii, care a fost votată a doua zi, în actuala Sală a Unirii.

Legăturile feroviare. Oraşul avea gară încă din 1868, iar legăturile feroviare erau mult mai bune în comparaţie cu Blajul, spre exemplu.

Implicarea exemplară a unor personalităţi locale, precum Camil Velican, care avea legături solide cu fruntaşii politici ardeleni. A fost unul dintre principalii organizatori locali ai Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, care a hotărât Unirea Transilvaniei cu România. În confortabila sa locuință din oarşul de jos, s-au întâlnit fruntașii politici ardeleni, atât înainte de 1 decembrie 1918, cât și în zilele ce au urmat. În 2 decembrie, spre exemplu, aici s-a înființat, Consiliul Dirigent, guvernul provizoriu al Transilvaniei. Și tot aici a funcționat, până la mutarea sa la Sibiu.

Datele de mai sus ne oferă suficiente argumente pentru a concluziona că fruntaşii românilor ardeleni din 1918 aveau studii temeinice şi experienţă în a conduce şi a avea grijă de oameni.

1 decembrie 1918 rămâne un moment fără precedent pentru Alba Iulia. Oraşul, care avea la acel moment numai 10.000 de locuitori şi două hoteluri, a trebuit să răspundă provocării de a organiza un eveniment unic, Marea Adunarea Naţională. Totul s-a întâmplat în doar 10 zile, fără telefoane mobile, internet sau rețele de socializare!

sursa: www.viziteazaalbaiulia.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Deznodământ în cazul copilei răpite în Târgu Mureș: A fost plimbată cu mașina și lăsată în autogară

Publicat

Fata răpită luni de pe o stradă din Târgu Mureș și forțată să plece cu un Audi gri a fost găsită, anunță Poliția.

În ceea ce privește minora de 15 ani, din Odorheiul Secuiesc, a cărei răpire a fost sesizată la data de 30 noiembrie 2020, în această dimineață, aceasta și unchiul său s-au prezentat la sediul Politiei municipiului Târgu Mureș.

De asemenea, minora a declarat verbal că a fost plimbată cu autoturismul prin judetul Mureș, după care a fost lăsată intr-o autogară din Târgu-Mureș, unde a fost găsită de unchiul său.

S-a dispus încetarea mecanismului „Alertă Răpire Copil”, iar cercetările continuă, în vederea identificării autorilor și stabilirii cu exactitate a împrejurărilor în care a fost săvârșită fapta.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO: Autobuz cu 30 de pasageri, implicat într-un accident pe DN 67 în județul Vâlcea. Cinci persoane rănite

Publicat

Un grav accident rutier în urma căruia cinci persoane au fost rănite s-a produs, în noaptea de luni spre marți, pe DN 67 în județul Vâlcea, după coliziunea dintre un autobuz în care se aflau 30 de călători și un autoturism.

UPDATE: Potrivit IPJ Vâlcea, la fața locului au intervenit pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al Judeţului Vâlcea, cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare, o autospecială de descarcerare, o ambulanță SMURD și 4 ambulanțe SAJ.
Ca urmare a accidentului, dintre un autoturism și un autobuz, au rezultat cinci victime: patru persoane din autobuz și una din autoturism.
Echipajul SMURD a preluat o femeie cu traumatism la membru superior stâng și față.
Toate victimele au fost conștiente și transportate la spital.

Nu a fost necesară descarcerarea, toate persoanele au ieșit sau au fost scoase din autovehicule până la sosirea forțelor noastre.
Până la stingerea incendiului produs la autoturism, au ars aproximativ 50% din materialele combustibile din interiorul vehicolului. Cauza probabilă, stabilită în urma cercetărilor preliminare, este producerea unui scurtcircuit electric din cauza impactului.

Potrivit IPJ Vâlcea, polițiștii Biroului Rutier Râmnicu Vâlcea au fost sesizați, în noaptea de luni spre marți, cu privire la un eveniment rutier ce a avut loc pe D.N 67, pe raza localității Copăcelu.

Din cercetările efectuate de polițiștii ajunși la fața locului a rezultat faptul că, un conducător auto de 30 de ani, din Râmnicu Vâlcea, la o ieșire dintr-o curbă la dreapta a intrat cu autoturismul în coliziune frontală cu un autobuz ce transporta persoane, condus de un bărbat de 50 de ani, din Oteșani.

În urma evenimentului rutier a rezultat vătămarea corporală gravă a conducătorului autoturismului și vătămarea corporala ușoară a conducătorului autobuzului și a trei pasageri.

Polițiștii Biroului Rutier Râmnicu Vâlcea continuă cercetările pentru a clarifica împrejurările în care s-a produs accidentul.

Citește mai departe

EVENIMENT

Atenție, șoferi! Ceaţă pe şoselele din 12 judeţe. Manevre sistate în porturi, din cauza vântului puternic

Publicat

Pe şoselele din 12 judeţe se circulă în condiţii de ceaţă, iar manevrele au fost sistate în porturile de la Marea Neagră din cauza vântului puternic, a anunţat, marţi dimineaţă, Centrul Infotrafic din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.

“La această oră este semnalată ceaţă, vizibilitatea fiind redusă sub 200 de metri, izolat sub 50 de metri, pe mai multe artere rutiere din judeţele Argeş, Dâmboviţa, Constanţa, Tulcea, Gorj, Olt, Dolj, Mehedinţi, Bihor, Satu Mare, Bistriţa-Năsăud şi Cluj. Din cauza vântului puternic, au fost sistate manevrele în toate porturile de la Marea Neagră, atât maritim, cât şi fluvial”, se precizează într-un comunicat al Centrului Infotrafic.

Conform sursei citate, nu sunt anunţate drumuri naţionale sau autostrăzi cu circulaţia oprită din cauza vreunui eveniment rutier sau a condiţiilor meteorologice.

Pe DN1 Bucureşti-Braşov şi DN 7 Bucureşti-Sibiu, precum şi pe principalele artere rutiere din sudul ţării, se circulă în condiţiile unui carosabil umed, traficul fiind redus. În judeţul Călăraşi sunt porţiuni unde s-a format polei, în special pe DN 21 Slobozia-Călăraşi, unde se acţionează cu două utilaje pentru împrăştierea materialului antiderapant.

Centrul Infotrafic mai informează că pe autostrada A1 Bucureşti-Piteşti traficul este redus. Carosabilul este umed şi pe alocuri este semnalată ceaţă, însă fără probleme privind vizibilitatea. Şi pe A2 Bucuresti-Constanţa traficul este redus şi carosabilul este umed. Ninge uşor în zona kilometrului 144 şi nu este semnalată ceaţă.

Pe autostrada A3 Bucureşti-Ploieşti traficul este redus şi carosabilul umed, fiind semnalată pe alocuri ceaţă, cu vizibilitate sub 250 de metri.

“Pe timp de ceaţă, dar şi în condiţiile unui carosabil alunecos, recomandăm conducătorilor auto să reducă viteza, să mărească distanţa în mers faţă de vehiculele din faţă şi să folosească corespunzător luminile. Trebuie sa atragem atenţia şi pietonilor, bicicliştilor şi căruţaşilor care trebuie să fie conştienţi de faptul că pe timp de ceaţă sunt mai greu vizibili în trafic”, se mai menţionează în comunicat. Agerpres

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate