Connect with us

ECONOMIE

TAXE și IMPOZITE 2020. Cât trebuie să plătești, cum se calculează și ce reduceri poți obține

Publicat



taxe

Anul a început cu cheltuieli mai mari pentru locuitorii din mai multe localităţi din ţară. Taxele locale au fost majorate faţă de 2019. Astfel, românii au de plătit în 2020 taxe mai mari cu cel puțin cinci procente. Taxele se pot plăti la ghișee sau online.

România24.ro vă prezintă ce taxe trebuie să plătim în anul 2020, unde se plătesc și până când.

Taxele pentru locuință și teren

Acestea sunt taxe locale, astfel că banii ajung la primării, nu la Guvern. Potrivit legislației, pot fi plătite în două tranșe: până la 31 martie și până la 30 septembrie. Însă anumite primării acordă, de regulă, o serie de bonificații pentru cei care plătesc taxele mai repede.

Bonificația se primește însă numai dacă întreaga sumă datorată pentru anul în curs este achitată până pe 31 martie.

Impozitele pentru locuințe variază între 0,08% și 0,2% din valoarea imobilului. Consiliile locale stabilesc procentul exact iar impozitele variază în funcție de mărimea localității și de zona în care se află locuința. Impozitul dintr-un apartament din centrul orașului este mai mare decât impozitul unui apartament de la periferie.

Conform legislației, bonificația oferită de primării nu poate depăși 10% din suma datorată. De regulă, primăriile oferă între 5 și 10%, însă procentele pot varia de la oraș la oraș sau pot să nu existe deloc.

Nu plătesc impozit veteranii de război, văduvele de război, persoanele cu handicap și reprezentanții legali ai copiilor cu handicap.

Sumele pot fi plătite la Direcția de Impozite și Taxe Locale de care aparțineți, direct la ghișeu, fie în numerar, fie cu cardul, dacă există POS-uri. De asemenea, pentru cei mai tehnici, aceste taxe pot fi plătite și online, prin Ghișeul.ro.

Impozitul pentru mașină și locul de parcare

Este tot o taxă locală, care se achită la Direcția de Impozite și Taxe Locale din orașul sau comuna unde aveți domiciliul.

Impozitul pentru mașină variază în funcție de capacitatea cilindrică a acesteia și trebuie plătit tot până în data de 31 martie, pentru a obține o reducere de 10%.

Pentru motocicletele și mașinile cu motor de până la 1.600 centimetri cubi trebuie achitați 8 lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi, potrivit Codului Fiscal.

Astfel, pentru o mașină se plătesc următoarele taxe:

  • motor de un litru ar trebui plătit un impozit de 40 de lei.
  • motor de 1,4 litri trebuie achitați 56 de lei.
  • motor de 1,6 litri, impozitul este de 64 de lei.
  • motor între 1.601 și 2.000 de centimetri cubi, tariful este de 18 lei pe fiecare 200 de centimetri cubi.
  • motor între 2.001 și 2.600 centimetri cubi, tariful crește la 72 de lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi.
    Cu cât crește cilindreea motorului, cu atât cresc și impozitele. Spre exemplu, peste 3.001 centimetri cubi tariful este de 308 lei la fiecare 200 centimetri cubi.
    La microbuze, impozitul este de 24 de lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi ai motorului, iar la tractoare suma este de 18 lei pe aceleași cilindree.

Taxa pentru locul de parcare

Tot la primării trebuie achitate și taxa pentru locurile de parcare, în cazul în care aveți un astfel de loc închiriat de la municipalitate. Sumele pentru acestea variază în funcție de hotărârile consiliilor locale.

Declarația unică și plata contribuțiilor

Cei care obțin venituri din activități independente trebuie să depună până la data de 15 martie declarația unică la ANAF. Aceasta trebuie să includă veniturile pe anul 2019 și veniturile estimate pe anul 2020.

Tot până pe 15 martie trebuie achitate însă contribuțiile sociale și de sănătate aferente anului 2019, plus impozitul pe venit, acesta fiind cel mai strâns termen din calendarul fiscal.

Impozitul pe venit este de 10%, contribuțiile sociale sunt 25%, iar cele de sănătate – tot 10%.

Plăteasc aceste sume cei cu venituri din chirii, arendă, drepturi de autor sau venituri din agricultură.

De asemenea, trebuie să achite contribuțiile de sănătate cei care nu lucrează, dar vor să aibă parte de asigurare și să se trateze la stat. La fel și în cazul contribuțiilor sociale, pentru cei care vor să cotizeze la pensie, astfel încât să acumuleze vechime.

Tot prin declarația unică se pot dirija 2% din impozitul pe venit către organizații non-guvernamentale sau culte. Există însă un proiect al Fiscului prin care acest procent ar putea crește, în acest an, la 3,5%.

Cum poți plăti online taxele și impozitele, în 2020

Ca în fiecare an, românii sunt invitați să-și plătească taxele și impozitele de către ANAF și la fel, ca în fiecare an există posibilitatea plătirii acestora atât la ghișeu, cât și în sistemul online.

Sistemul Național Electronic de Plată Online cu Cardul Bancar (SNEP) este destinat pentru plata diverselor tipuri de taxe, stabilite de instituţii pentru diferite servicii, online cu card bancar, fără a necesita autentificare. Sistemul SNEP este accesibil doar cu o autentificare pe bază de utilizator şi parolă. Autentificarea cu parolă permite consultarea obligaţiilor de plată datorate instituţiilor înrolate şi achitarea acestora prin acceptarea la plata online a cardurilor bancare Visa, Visa Electron, MasterCard şi Maestro, emise de orice bancă.

Cum poți plăti online taxele și impozitele, în 2020. Unde trebuie să îți faci cont
Sunt doua metode prin care puteti obtine datele de logare pentru ghiseul.ro:

Primăria unde aveți obligații de plată vă poate genera datele de logare în urma unei solicitarii făcute de dvs in acest sens.

Puteti solitica date de acces (utilizator și parolă) de la instituția publică la care aveți obligații de plată, dacă instituţia este înregistrată în sistem şi este activă pentru plata cu autentificare. Datele de contact ale Instituţiei publice le puteţi accesa prin „click” pe denumirea instituţiei în Secţiunea Instituţii înrolate.
Metoda online de obținere a datelor de logare.

Accesati sectiunea “SOLICITĂ DATE DE ACCES” de pe prima pagina ghiseul.ro si parcurgeti etapele: “Verificare CNP”- “Validare card”- “Trimitere e-mail cu datele de logare”

În cazul în care deţineţi bunuri mobile sau imobile în mai multe localităţi, oricare dintre acestea vă poate pune la dispoziţie datele de acces în Ghişeul.ro

Odată eliberate datele de acces de către o instituţie publică nu mai puteţi apela la o altă instituţie publică pentru o nouă eliberare

Unde trebuie să îți faci cont

Autentificarea în sistem se poate face ori printr-o parolă dată de către instituţia în raza căreia are domiciliul, sau printr-o parolă generată de utilizator la prima accesare a platformei. Mai multe detalii găsiți pe platforma online a ANAF, ghișeul.ro.

Plata taxelor și a impozitelor este accesibilă din 14 decembrie 2016, unde persoanele fizice se pot autentifica și plăti online cu cardul bancar pe ghișeul.ro. taxele și impozitele datorate ANAF.

Tot pe aceeași platformă se mai pot achita online taxele si impozitele locale, amenzile, precum și taxe de rezervare domeniu internt sau taxa de eliberare permis ședere temporară.

Reamintim că la plata cu cardul prin Ghișeul.ro nu este perceput niciun comision, așa cum se întâmplă în cazul achizițiilor comerciale de tipul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Cartofii, combustibilii şi serviciile de transport aerian s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie

Publicat

Cartofii, combustibilii şi serviciile de transport aerian s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie, faţă de luna noiembrie, în timp ce scăderi de preţuri mai consistente s-au consemnat la energia termică, citrice şi alte fructe meridionale precum şi la serviciile de apă, canal şi salubritate.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), date joi publicităţii, preţul cartofilor a urcat în decembrie cu 2,46% comparativ cu luna anterioară, dar s-au ieftinit cu 28,49% raportat la decembrie 2019.

Pe de altă parte, în luna decembrie citricele şi alte fructe meridionale s-au ieftinit cu 4,88% comparativ cu luna anterioară, şi cu 4,18% faţă de decembrie 2019.

Conform INS, combustibilii s-au scumpit cu 1,73% în decembrie faţă de noiembrie, iar faţă de luna decembrie 2019 s-au ieftinit cu 6,81%. Energia termică s-a ieftinit cu 1,04% în decembrie faţă de luna anterioară, dar s-a scumpit cu 2,76% faţă de ultima lună a anului 2019.

Datele INS mai arată că preţurile serviciilor de transport aerian au urcat 26,76% în decembrie 2020 comparativ cu luna anterioară, şi cu 10,02% faţă de decembrie 2019.

Serviciile de apă, canal şi salubritate s-au ieftinit 0,2% în decembrie 2020 faţă de noiembrie, dar sunt mai scumpe cu 3,84% raportat la decembrie 2019.

Rata anuală a inflaţiei s-a menţinut la 2,1% în luna decembrie a anului trecut în condiţiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 3,24%, serviciile cu 2,69%, iar mărfurile nealimentare cu 1,01%, potrivit datelor publicate joi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

“Preţurile de consum în luna decembrie 2020, comparativ cu luna decembrie 2019, au crescut cu 2,1%. Rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 1,8%. Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (ianuarie 2020 – decembrie 2020) faţă de precedentele 12 luni (ianuarie 2019 – decembrie 2019), calculată pe baza IPC, este 2,6%. Determinată pe baza IAPC, rata medie este 2,3%”, se arată în comunicatul INS.

Banca Naţională a României (BNR) a estimat o inflaţie de 2,1% la sfârşitul lui 2020 şi de 2% în trimestrul III din 2022, potrivit Raportului asupra inflaţiei.

“Ulterior publicării Raportului din luna august 2020 s-au concretizat unele presiuni dezinflaţioniste mai semnificative induse preponderent de componente exogene ale coşului de consum, pe segmentul preţurilor volatile ale alimentelor şi, respectiv, al celor ale combustibililor. În aceste condiţii, rata anuală a inflaţiei IPC este de aşteptat să coboare la sfârşitul acestui an până la 2,1%, o revizuire semnificativă de 0,6 puncte procentuale faţă de prognoza anterioară. În paralel, sub impulsul deficitului de cerere agregată din economie şi al slăbirii treptate a rezilienţei pieţei muncii, corecţii mai pronunţate se vor reflecta şi în dinamica ratei anuale a inflaţiei de bază, aceasta urmând să atingă nivelul de 2% la orizontul proiecţiei (trimestrul III 2022). Pentru finele anului viitor, scenariul de bază actual reconfirmă valoarea din proiecţia precedentă în cazul ratei anuale a inflaţiei IPC (2,5%), în timp ce prognoza ratei anuale a inflaţiei de bază a fost revizuită uşor descendent (cu 0,1 puncte procentuale, până la 2,1%)”, se spune în raport. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Câştigul salarial mediu net a crescut cu 2% în noiembrie, la 3.411 lei. În ce domenii s-au înregistrat cele mai mari creșteri salariale

Publicat

bani

Câştigul salarial mediu nominal brut a fost, în noiembrie, de 5.565 lei, cu 113 lei (+2,1%) mai mare decât în luna octombrie 2020, în timp ce valoarea medie nominală netă s-a ridicat la 3.411 lei, în creştere faţă de luna precedentă, cu 68 lei (+2%), arată datele publicate, miercuri, de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Potrivit sursei citate, valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice), respectiv 8.273 lei, iar cele mai mici în hoteluri şi restaurante (1.668 lei).

“În luna noiembrie 2020, în majoritatea activităţilor din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a crescut faţă de luna precedentă ca urmare a acordării de prime ocazionale (prime trimestriale, anuale, al 13-lea salariu sau pentru performanţe deosebite), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi alte fonduri (inclusiv bilete de valoare). De asemenea, creşterile câştigului salarial mediu net s-au datorat reluării activităţii anumitor agenţi economici, a realizărilor de producţie ori încasărilor mai mari (în funcţie de contracte/proiecte)”, menţionează INS.

Raportat la valoarea procentuală, în noiembrie faţă de octombrie, cele mai semnificative creşteri ale câştigului salarial mediu net la nivel de secţiuni/diviziuni CAEN Rev.2 s-au înregistrat după cum urmează: cu 11,9% în fabricarea produselor din tutun, cu 10,6% în fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, respectiv cu 10,3% în transporturi pe apă; între 7% şi 9% în fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului, fabricarea substanţelor şi a produselor chimice, fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente n.c.a, fabricarea echipamentelor electrice, fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice, activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice), intermedieri financiare (cu excepţia activităţilor de asigurări şi ale fondurilor de pensii), fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie.

De asemenea, au mai fost creşteri între 4,5% şi 7% în activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune, înregistrari audio şi activităţi de editare muzicala (inclusiv activităţi de difuzare şi transmitere de programe), tipărirea şi reproducerea pe suporturi a înregistrărilor, depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi, activităţi de poştă şi de curier, fabricarea produselor textile.

Pe de altă parte, creşteri ale câştigului salarial mediu net între 2,5% şi 4% s-au mai raportat în activităţi auxiliare pentru intermedieri financiare, activităţi de asigurare şi fonduri de pensii, fabricarea de mobilă, telecomunicaţii, alte activităţi industriale n.c.a., cercetare-dezvoltare, colectarea, tratarea şi eliminarea deşeurilor; activităţi de recuperare a materialelor reciclabile (inclusiv activităţi şi servicii de decontaminare).

Datele INS relevă, totodată, că, în sectorul bugetar s-au înregistrat creşteri ale câştigului salarial mediu net faţă de luna precedentă în sănătate şi asistenţă socială (+1,9%), respectiv în învăţământ (+1,3% ca urmare a acordării sumelor reprezentând plata cu ora a cadrelor didactice). Câştigul salarial mediu net din administraţia publică a scăzut uşor comparativ cu luna precedentă (-0,9%). Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Persoanele fizice și companiile pot solicita suspendarea plății unor rate. Condiții

Publicat

bani

Ministerul Finanțelor a decis că persoanele fizice sau juridice care au contractat împrumuturi pentru rate de capital, dobânzi şi comisioane, pot solicita suspendarea plății ratelor scadente aferente acestor împrumuturi, conform unui proiect de act normativ pus în dezbatere publică.

De această facilitate beneficiază debitorii care au un contract de creditare în derulare, pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, anterior intrării în vigoare a actului normativ. Sunt incluse doar creditele fără restanţe la data solicitării suspendării obligaţiei de plată.

Proiectul de act normativ elaborat de Ministerul Finanțelor modifică, completează și actualizează HG nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a aprobării OUG nr. 227/2020.

Măsuri propuse:

Debitorii au posibilitatea solicitării suspendării plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă cuprinsă între minimum 1 lună și maximum 9 luni; suspendarea poate fi solicitată atât pentru creditele pentru care a fost deja obținută suspendarea obligațiilor de plată, cât și pentru creditele pentru care nu s-a solicitat anterior accesarea facilității de suspendare;

Perioada maximă de 9 luni include și perioada suspendării efective a obligațiilor de plată în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2020 și/sau perioadele de suspendare acordate în cadrul amânărilor la plată non-legislative, iar debitorul are posibilitatea de a obține o singură dată suspendarea obligațiilor de plată;

Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise creditorului până la data de 15 martie 2021 inclusiv, acesta urmând a efectua analiza și emite decizia până cel târziu la data de 30 martie 2021 inclusiv;

Beneficiază de aceste facilități debitorii care au încheiat un contract pentru obţinerea unui credit acordat până la data de 30 martie 2020 inclusiv, care nu a ajuns încă la scadență şi pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, la data de 31 decembrie 2020, inclusiv;

De asemenea, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor sau încasărilor cu minim 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020, să se afle în imposibilitatea onorării obligațiilor de plată aferente creditului și să nu se afle în insolvență la data solicitării rambursării creditului.

În cazul contractelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii și/sau veniturile familiei de situația gravă generată de pandemia SARS-COV-2 și se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului urmare a intrării în șomaj tehnic, a concedierii, a reducerii salariului, a plasării acestuia în carantină instituționalizată etc.

Implementarea acestei facilități va avea ca efect protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă și menținerea în activitate a companiilor, implicit și a locurilor de muncă asigurate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele răspândirii SARS-CoV-2.

De asemenea, vor fi menținute lichiditățile necesare desfășurării activității economice de către întreprinderi pe perioada afectată de restricțiile determinate de pandemia SARS-CoV-2.

Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MF la rubrica Transparență decizională.

 

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Declaraţiile de avere şi interese pot fi completate şi transmise digital

Publicat

ANI, agentia nationala de integritate

Agenţia Naţională de Integritate a elaborat o procedură, publicată în Monitorul Oficial, care dă posibilitatea persoanelor care au obligaţia declarării averii şi intereselor să le completeze şi să le transmită digital, prin intermediul unui modul care va fi pus la dispoziţia deponenţilor (“e-DAI”), disponibil pe pagina de internet a ANI.

Procedura elaborată de Agenţia Naţională de Integritate prin care se va realiza transmiterea la distanţă a declaraţiilor de avere şi de interese a fost publicată, vineri, în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Conform unui comunicat al ANI, procedura formalizează procesul de digitalizare a declaraţiilor de avere şi de interese şi se aplică categoriilor de persoane care au obligaţia declarării averii şi intereselor, cu excepţia candidaţilor înscrişi în procesele electorale.

Tranziţia către digitalizarea completă a procesului se va realiza în două etape.

În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, declaraţiile de avere şi de interese vor putea fi transmise alegând una dintre următoarele modalităţi:

* varianta clasică – declaraţiile vor fi transmise Agenţiei Naţionale de Integritate de către persoana responsabilă cu atribuţii specifice în ceea ce priveşte declaraţiile de avere şi de interese de la nivelul fiecărei entităţi prevăzute de Legea nr. 176/2010, în copie certificată “conform cu originalul”;

* varianta digitală – declaraţiile vor fi completate electronic, certificate cu semnătură electronică calificată şi vor fi remise ANI utilizând procedura de transmitere la distanţă, prin intermediul unui modul care va fi pus la dispoziţia deponenţilor (“e-DAI”), disponibil pe pagina de Internet a agenţiei. În cazul în care deponentul nu deţine încă o semnătură electronică calificată, acesta poate, doar pe parcursul anului 2021, completa şi transmite declaraţiile prin modulul e-DAI, semnate olograf;

* începând cu data de 1 ianuarie 2022, declaraţiile de avere şi de interese vor putea fi transmise exclusiv prin modulul e-DAI, certificate cu semnătură electronică calificată.

Potrivit procedurii, mecanismul de transmitere la distanţă a declaraţiilor de avere şi de interese prin modulul e-DAI presupune parcurgerea a cinci paşi generali: înrolarea persoanei responsabile; înrolarea deponenţilor de către persoana responsabilă; completarea declaraţiilor de avere şi de interese de către deponenţi; validarea declaraţiilor de către persoana responsabilă şi transmiterea către ANI a declaraţiilor. AGERPRES

Citește mai departe