Connect with us

ECONOMIE

TAXE și IMPOZITE 2020. Cât trebuie să plătești, cum se calculează și ce reduceri poți obține

Publicat



taxe

Anul a început cu cheltuieli mai mari pentru locuitorii din mai multe localităţi din ţară. Taxele locale au fost majorate faţă de 2019. Astfel, românii au de plătit în 2020 taxe mai mari cu cel puțin cinci procente. Taxele se pot plăti la ghișee sau online.

România24.ro vă prezintă ce taxe trebuie să plătim în anul 2020, unde se plătesc și până când.

Taxele pentru locuință și teren

Acestea sunt taxe locale, astfel că banii ajung la primării, nu la Guvern. Potrivit legislației, pot fi plătite în două tranșe: până la 31 martie și până la 30 septembrie. Însă anumite primării acordă, de regulă, o serie de bonificații pentru cei care plătesc taxele mai repede.

Bonificația se primește însă numai dacă întreaga sumă datorată pentru anul în curs este achitată până pe 31 martie.

Impozitele pentru locuințe variază între 0,08% și 0,2% din valoarea imobilului. Consiliile locale stabilesc procentul exact iar impozitele variază în funcție de mărimea localității și de zona în care se află locuința. Impozitul dintr-un apartament din centrul orașului este mai mare decât impozitul unui apartament de la periferie.

Conform legislației, bonificația oferită de primării nu poate depăși 10% din suma datorată. De regulă, primăriile oferă între 5 și 10%, însă procentele pot varia de la oraș la oraș sau pot să nu existe deloc.

Nu plătesc impozit veteranii de război, văduvele de război, persoanele cu handicap și reprezentanții legali ai copiilor cu handicap.

Sumele pot fi plătite la Direcția de Impozite și Taxe Locale de care aparțineți, direct la ghișeu, fie în numerar, fie cu cardul, dacă există POS-uri. De asemenea, pentru cei mai tehnici, aceste taxe pot fi plătite și online, prin Ghișeul.ro.

Impozitul pentru mașină și locul de parcare

Este tot o taxă locală, care se achită la Direcția de Impozite și Taxe Locale din orașul sau comuna unde aveți domiciliul.

Impozitul pentru mașină variază în funcție de capacitatea cilindrică a acesteia și trebuie plătit tot până în data de 31 martie, pentru a obține o reducere de 10%.

Pentru motocicletele și mașinile cu motor de până la 1.600 centimetri cubi trebuie achitați 8 lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi, potrivit Codului Fiscal.

Astfel, pentru o mașină se plătesc următoarele taxe:

  • motor de un litru ar trebui plătit un impozit de 40 de lei.
  • motor de 1,4 litri trebuie achitați 56 de lei.
  • motor de 1,6 litri, impozitul este de 64 de lei.
  • motor între 1.601 și 2.000 de centimetri cubi, tariful este de 18 lei pe fiecare 200 de centimetri cubi.
  • motor între 2.001 și 2.600 centimetri cubi, tariful crește la 72 de lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi.
    Cu cât crește cilindreea motorului, cu atât cresc și impozitele. Spre exemplu, peste 3.001 centimetri cubi tariful este de 308 lei la fiecare 200 centimetri cubi.
    La microbuze, impozitul este de 24 de lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi ai motorului, iar la tractoare suma este de 18 lei pe aceleași cilindree.

Taxa pentru locul de parcare

Tot la primării trebuie achitate și taxa pentru locurile de parcare, în cazul în care aveți un astfel de loc închiriat de la municipalitate. Sumele pentru acestea variază în funcție de hotărârile consiliilor locale.

Declarația unică și plata contribuțiilor

Cei care obțin venituri din activități independente trebuie să depună până la data de 15 martie declarația unică la ANAF. Aceasta trebuie să includă veniturile pe anul 2019 și veniturile estimate pe anul 2020.

Tot până pe 15 martie trebuie achitate însă contribuțiile sociale și de sănătate aferente anului 2019, plus impozitul pe venit, acesta fiind cel mai strâns termen din calendarul fiscal.

Impozitul pe venit este de 10%, contribuțiile sociale sunt 25%, iar cele de sănătate – tot 10%.

Plăteasc aceste sume cei cu venituri din chirii, arendă, drepturi de autor sau venituri din agricultură.

De asemenea, trebuie să achite contribuțiile de sănătate cei care nu lucrează, dar vor să aibă parte de asigurare și să se trateze la stat. La fel și în cazul contribuțiilor sociale, pentru cei care vor să cotizeze la pensie, astfel încât să acumuleze vechime.

Tot prin declarația unică se pot dirija 2% din impozitul pe venit către organizații non-guvernamentale sau culte. Există însă un proiect al Fiscului prin care acest procent ar putea crește, în acest an, la 3,5%.

Cum poți plăti online taxele și impozitele, în 2020

Ca în fiecare an, românii sunt invitați să-și plătească taxele și impozitele de către ANAF și la fel, ca în fiecare an există posibilitatea plătirii acestora atât la ghișeu, cât și în sistemul online.

Sistemul Național Electronic de Plată Online cu Cardul Bancar (SNEP) este destinat pentru plata diverselor tipuri de taxe, stabilite de instituţii pentru diferite servicii, online cu card bancar, fără a necesita autentificare. Sistemul SNEP este accesibil doar cu o autentificare pe bază de utilizator şi parolă. Autentificarea cu parolă permite consultarea obligaţiilor de plată datorate instituţiilor înrolate şi achitarea acestora prin acceptarea la plata online a cardurilor bancare Visa, Visa Electron, MasterCard şi Maestro, emise de orice bancă.

Cum poți plăti online taxele și impozitele, în 2020. Unde trebuie să îți faci cont
Sunt doua metode prin care puteti obtine datele de logare pentru ghiseul.ro:

Primăria unde aveți obligații de plată vă poate genera datele de logare în urma unei solicitarii făcute de dvs in acest sens.

Puteti solitica date de acces (utilizator și parolă) de la instituția publică la care aveți obligații de plată, dacă instituţia este înregistrată în sistem şi este activă pentru plata cu autentificare. Datele de contact ale Instituţiei publice le puteţi accesa prin „click” pe denumirea instituţiei în Secţiunea Instituţii înrolate.
Metoda online de obținere a datelor de logare.

Accesati sectiunea “SOLICITĂ DATE DE ACCES” de pe prima pagina ghiseul.ro si parcurgeti etapele: “Verificare CNP”- “Validare card”- “Trimitere e-mail cu datele de logare”

În cazul în care deţineţi bunuri mobile sau imobile în mai multe localităţi, oricare dintre acestea vă poate pune la dispoziţie datele de acces în Ghişeul.ro

Odată eliberate datele de acces de către o instituţie publică nu mai puteţi apela la o altă instituţie publică pentru o nouă eliberare

Unde trebuie să îți faci cont

Autentificarea în sistem se poate face ori printr-o parolă dată de către instituţia în raza căreia are domiciliul, sau printr-o parolă generată de utilizator la prima accesare a platformei. Mai multe detalii găsiți pe platforma online a ANAF, ghișeul.ro.

Plata taxelor și a impozitelor este accesibilă din 14 decembrie 2016, unde persoanele fizice se pot autentifica și plăti online cu cardul bancar pe ghișeul.ro. taxele și impozitele datorate ANAF.

Tot pe aceeași platformă se mai pot achita online taxele si impozitele locale, amenzile, precum și taxe de rezervare domeniu internt sau taxa de eliberare permis ședere temporară.

Reamintim că la plata cu cardul prin Ghișeul.ro nu este perceput niciun comision, așa cum se întâmplă în cazul achizițiilor comerciale de tipul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECONOMIE

Controale la firmele cu fonduri europene dar care au încasat şi şomaj tehnic

Publicat

bani lei

Firmele care au avut fonduri europene şi, în acelaşi timp, au încasat şomaj tehnic sunt verificate, dar se vor face controale şi la PFA-uri sau la întreprinderi familiale, a declarat, luni, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru.

“În cea mai mare parte mi-au fost confirmate aşteptările. Sunt, însă, şi destule situaţii din altă categorie. Sper să reuşesc să scot odată şi odată din amorţire Inspecţia Muncii să iasă pe teren şi să facă aceste verificări. Sunt şi companii care au intrat în panică şi urmează să fie verificată situaţia celor care au avut fonduri europene şi, în acelaşi timp, au încasat şomaj tehnic.

Există mai multe verificări care se fac în continuu. Se fac verificări nu numai la firme, ci şi la PFA-uri, la întreprinderi familiale. Avem mai multe culoare pe care le verificăm. Folosesc foarte mult şi semnalele de la oameni care îmi scriu, fără exagerare, câteva sute de mesaje pe zi, despre anumite probleme inclusiv pe această speţă. Săptămânal, am o situaţie, dar repet în cea mai mare parte aşteptările mi-au fost confirmate.

Dacă ne uităm la ce aveam de ales, între un sistem ultra complex de verificare, am preferat să folosesc o cale de muncă. În cea mai mare parte sunt oameni corecţi, dar mai avem şi probleme”, a spus Alexandru, la Europa FM.

Conform datelor centralizate de Inspecţia Muncii şi publicate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, publicate luni, la nivel naţional se înregistrau 403.459 de contracte de muncă ca fiind încetate.

Dintre cele 403.459 contracte de muncă înregistrate ca încetate, un număr de 71.603 sunt din categoria Comerţ cu amănuntul şi repararea autovehiculelor şi motocicletelor, 71.300 din Industria prelucrătoare şi 59.583 din Construcţii.

De asemenea, numărul contractelor de muncă suspendate înregistrate, vineri, în evidenţele Inspecţiei Muncii, era de 586.462. Dintre acestea, 150.225 sunt din Industria prelucrătoare, 96.322 sunt din domeniul Comerţ cu amănuntul şi repararea autovehiculelor şi motocicletelor, şi 100.069 din domeniul Hoteluri şi Restaurante. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 1,5 milioane hectare de culturi agricole, calamitate de secetă

Publicat

În România avem 1,6 milioane de hectare de culturi agricole calamitate de secetă, iar 941.000 de hectare au fost deja verificate, a declarat, luni, ministrul Agriculturii, Adrian Oros, într-o conferinţă de presă.

“În ceea ce priveşte procesele verbale de constatare a pagubelor, din înştiinţările făcute de către fermieri, sunt 1,6 milioane hectare calamitate, din ceea ce s-a verificat până acum – 941.000 de hectare. Sigur, aceste echipe de constatare a dimensiunii pagubelor lucrează continuu şi sâmbătă şi duminică, pentru că noi, la finele lunii mai, vrem să avem încheiate aceste procese verbale, iar până la 15 iunie să avem sintezele pe judeţe, pe comune, pe parcele, ca să ştim cum anume vom face despăgubirile”, a spus Adrian Oros.

Ministrul Agriculturii a făcut un apel la fermieri şi la cei care fac parte din echipele de constatare, pentru că în unele judeţe,
“suprafeţele consemnate calamitate se apropie sau chiar depăşesc suprafeţele raportate în toamnă ca fiind însămânţate”.

“Vreau să fac un apel şi la fermieri, dar în primul rând la cei care fac parte din comisiile de constatare, pentru că în unele judeţe suprafeţele consemnate calamitate se apropie sau chiar depăşesc suprafeţele raportate în toamnă ca fiind însămânţate. Probabil, fie în toamnă s-au raportat greşit acele suprafeţe, fie echipele care constată şi fac procesele verbale nu îşi fac întotdeauna treaba. Noi vrem să-i despăgubim pe toţi cei care sunt păgubiţi, dar datele după care calculăm şi vom face aceste despăgubiri trebuie să fie date reale”, a adăugat Adrian Oros. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Programele de sprijin pentru IMM-uri ar putea fi derulate din a doua parte a lunii iunie

Publicat

bani

Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, a afirmat că programele de sprijin pentru întreprinderile mici şi mijlocii vor începe să fie derulate probabil din a doua parte a lunii iunie.

“La Ministerul Economiei şi Mediului de Afaceri avem în continuare programul de microindustrializare, care se adresează IMM-urilor, şi aici vorbim de microgranturi de până la 450.000 lei pentru investiţii, pentru echipamente tehnologice. Avem programul de comerţ şi servicii – şi aici vorbim de granturi de până în 250.000 lei pentru firme care au în coduri CAEN activitatea de comerţ şi de servicii. Evident, programul Start-Up Nation, pe care îl ştiţi, un program pe care vrem să îl rebranduim, să îl refacem şi care să fie orientat către antreprenoriat, către eficienţa antreprenorială, tehnologie, digitalizare. Cam acestea sunt programele pe care la nivelul Ministerului Economiei vrem să le derulăm probabil din a doua parte a lunii iunie”, a menţionat ministrul Economiei, în videoconferinţa “VorbIMM despre vouchere şi micro-granturi pentru IMM-uri”, organizată de CNIPMMR.

Acesta a subliniat că, în urma negocierii cu Comisia Europeană, “avem o anvelopă de 1 miliard de euro” care va fi alocată întreprinderilor mici şi mijlocii.

“În interiorul acestei anvelope de un miliard de euro, gândim, şi s-a discutat cu Comisia Europeană, trei moduri de repartizare a acestor sume: unul ar fi voucherul de consum pentru a încuraja consumul intern, vouchere care vor merge către românii care au avut de suferit în această pandemie. O altă linie de finanţare ar fi granturile de capital de lucru pentru a sprijini companiile, întreprinderile mici şi mijlocii pentru a-şi relua activitatea. Banii aceştia se pot cheltui pentru refacerea stocurilor, pentru capital de lucru, pentru plata inclusiv a echipamentelor de protecţie necesare continuării activităţii în următoarea stare de alertă în această epidemie, iar o ultimă parte de linie de finanţare ar fi evident granturile pentru investiţii pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care doresc să-şi extindă activitatea şi să achiziţioneze linii tehnologice, să poată face producţie. Pe scurt, aşa sintetizat, cam acestea sunt liniile spre care vrem să aducem acest miliard de euro”, a explicat ministrul Economiei. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

(P) Kosmos TRE din Alba Iulia livrează în cel mai scurt timp echipamente de protecție necesare în lupta cu pandemia de coronavirus

Publicat

Kosmos TRE S.R.L, din Alba Iulia, o companie specializată în confecții a reușit să își adapteze liniile de producție și să se autorizeze pentru producția de îmbrăcăminte de protecție impermeabilă de unică folosință, atât de necesară în această perioadă pentru cei care se confruntă cu pandemia de coronavirus.

Atât personalul din spitale, ambulanță, ISU, DSP, cât și lucrătorii din industriile esențiale, cum ar fi cei din industria alimentară pot să comande începând de azi două tipuri de echipamente de protecție individuală:

1. Halat impermeabil împotriva agenților infecțioși conform SR EN 14605+A1:2010 care poate fi utilizat în scop medical.

2. Combinezon impermeabil împotriva agenților infecțioși conform SR EN 14605+A1:2010 care poate fi utilizat în scop medical.

Țesătura din care sunt confecționate cele două produse este 100% PES Peliculizat.

Pentru comenzi și alte detalii, cei interesați pot contacta compania KosmosTre la:

Telefon: 0371 488 441

Mail: secretariat@kosmostresrl.ro

Detalii suplimentare se pot găsi și pe pagina web a companiei la adresa: www.kosmostresrl.ro sau direct la sediul firmei din Alba Iulia, Bulevardul Transilvaniei nr.29

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate