Connect with us

ACTUALITATE

Poluarea de la noile maşini diesel depăşeşte şi de o mie de ori limita admisă, potrivit unor teste independente

Publicat



Poluarea de la noile maşini diesel depăşeşte şi de o mie de ori limita admisă, arată rezultatele unor teste realizate pe două modele auto de top, scrie platforma 2Celsius, membră a Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).

“Poluarea provenită de la noile maşini diesel ajunge la valori şi de 1.000 de ori mai mari decât cele normale, au arătat două teste realizate pe două modele auto de top. Astfel de vârfuri de poluare sunt foarte periculoase şi pot afecta instantaneu inima.

Ele sunt rezultatul unui proces de curăţare a filtrelor prin care trec maşinile, uneori chiar în zonele urbane, care se poate întinde pe 15 kilometri, un proces complet ignorat de testele oficiale de emisii. Peste 45 de milioane de maşini care circulă pe drumurile din Europa au acest filtru, ceea ce înseamnă 1,3 miliarde de procese de curăţare într-un an”, notează sursa citată.

Autoritățile ar trebui să înăsprească testarea şi limitarea emisiilor

Potrivit platformei, organizaţia T&E a comisionat testele independente şi susţine că legiuitorii trebuie să accepte că maşinile diesel sunt încă foarte poluante şi trebuie să înăsprească testarea şi limitarea emisiilor.

Modelele testate au fost Nissan Qashqai şi Opel Astra, maşini aflate pe locurile doi, respectiv patru în topul vânzărilor pe segmentele lor. În urma testelor independente au reieşit depăşiri cu 32%, respectiv cu 115% a limitei legale pentru emisii în timpul curăţării filtrelor. “Ca urmare a unui gol în legislaţie, însă, limita legală nu se aplică în timpul curăţării filtrelor, ceea ce înseamnă că între 60% şi 99% din emisiile rezultate în cadrul unui test sunt ignorate”, susţin realizatorii.

Conform informaţiilor centralizate în urma testelor, totalul particulelor dăunătoare emise de către cele două maşini a crescut chiar mai mult, cu între 11 şi 184%, când au fost luate în calcul şi particulele ultrafine, nereglementate de lege.

“Aceste particule ultrafine nu sunt măsurate de testele oficiale, dar sunt considerate cele mai dăunătoare pentru sănătatea umană întrucât avansează foarte mult în corpul uman şi au fost corelate cu cancerul la creier. Curăţarea filtrului pentru prevenirea blocării poate avea loc în orice condiţii, inclusiv în zone urbane. În timpul testelor, nivelul particulelor a continuat să fie mare în timpul şofatului în oraş timp de 30 de minute după încetarea procesului de curăţare. Ambele modele au respectat limita legală pentru oxizi de azot”, se precizează în concluziile controalelor.

În acest context, T&E susţine că este nevoie ca forul european să solicite autorităţilor competente din fiecare stat membru să verifice maşinile din circulaţie după ce au fost vândute, “aşa cum procedează Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA”.

“Aceste teste arată că noile maşini diesel tot nu sunt curate. Mai mult decât atât, scuipă particule foarte periculoase în oraşele noastre şi pe autostrăzi, zilnic. Producătorii de maşini primesc o mare favoare şi oamenii plătesc cu plămânii. Producătorii trebuie să-şi cureţe maşinile dacă vor să le vândă. Particulele reglementate de lege sunt doar jumătate din poveste. Cele mai mici particule ultrafine prezintă un risc mult mai mare pentru sănătate, dar sunt ignorate de testele oficiale. Următoarele standarde Euro de poluare trebuie să închidă portiţele de scăpare pentru producători şi să stabilească limite pentru toate substanţele poluante. În final, trebuie să avem un standard care să ceară zero emisii de la maşinile care circulă pe drumurile din Europa”, explică Anna Krajinska, inginer în cadrul organizaţiei T&E.

Statisticile arată că trei din patru cetăţeni europeni sunt expuşi unui nivel periculos de particule din aer, iar poluarea cu particule este cel mai grav tip de poluare, asociat cu cancerul, iar expunerea îndelungată provoacă afecţiuni ale inimii şi plămânilor.

Pe de altă parte, o analiză a celor de la T&E relevă faptul că numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 18% raportat la ultimele 12 luni, şi cu 74% în comparaţie cu anul 2016.

Calculele, care se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până în prezent, precum şi pe date privind emisiile reale din atmosferă, evidenţiază faptul că producătorii de maşini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare: aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franţa (9,8 milioane) şi Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania şi Belgia, cele şase ţări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE.

Per ansamblu, aceleaşi calcule arată că Grupul Volkswagen este responsabil pentru mai mult de 20% dintre maşinile şi dubele diesel din UE (11,6 milioane), Renault-Nissan pentru 8,1 milioane, iar PSA Group pentru 7,2 milioane.

În ceea ce priveşte numărul total al maşinilor diesel aflate în circulaţie, România a înregistrat cea mai mare rată de importuri de diesel poluante din Europa Centrală şi de Est. Astfel, datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că, la nivelul anului 2018, din totalul celor aproape 8,20 de milioane de autovehicule existente în parcul auto naţional, 3,791 milioane de unităţi aveau motorizare diesel.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

2Celsius (2C) este o organizaţie europeană, culturală şi de mediu cu sediul în România, membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E). Pe lângă activităţile legate de jurnalism, 2C a gestionat şi programe de caritate – cultura bicicletei în mediile rural-montane, relaţia dintre producţia hranei şi schimbările climatice (schimbarea utilizării terenurilor) şi programe de “institutional greening” şi dezvoltare locală. AGERPRES/


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Voiculescu: Bucureștiul nu se carantinează de Paști

Publicat

vlad voiculescu

Bucureștiul nu se carantinează de Paști, a scris ministerul Sănătății Vlad Voiculescu pe Facebook, ca reacție la apariția noilor criterii pentru carantinarea localităților, publicate în Monitorul Oficial.

„Bucureștiul NU se carantinează de Paști. S-au publicat noile criterii de carantinare a localităților. Nu trăim într-o nouă realitate, doar s-au clarificat/actualizat criteriile care pot duce către o recomandare de carantinare a unei localități.

Nivelul de testare Covid19 devine unul dintre factorii principali, alături de rata de incidență și gradul de ocupare a paturilor din spitale și secțiile ATI. Se definește de asemenea carantinarea zonală.

Ca și până acum, decizia de carantinare se ia pe baza mai multor factori, și nu automat.

Și nu, noile criterii nu duc la carantinarea Capitalei de Paște la fel cum nu duceau nici cele vechi. Niciuna dintre deciziile deja anunțate ale guvernului nu se schimbă”, a scris Voiculescu.

Ministerul Sănătății a elaborat un ordin prin care introduce noi criterii pentru carantinarea localităților, respectiv nivelul de testare pentru COVID, rata de incidență și de gradul de ocupare a paturilor din spitale și secțiile ATI.

Ordinul, semnat de secretarul de stat Andreea Moldovan, a fost publicat marți în Monitorul Oficial.

Documentul introduce un punctaj pe baza unei grile. Municipiile și zonele metropolitane cu peste 100.000 de locuitori pot intra în carantină dacă au minimum 60 de puncte, iar restul localităților dacă au minimum 70 de puncte. Pentru încetarea carantinei este prevăzut un singur criteriu, respectiv rata de incidență de sub trei cazuri la o mie de locuitori.

Premierul Florin Cîțu nu și-a dat acordul pe ordin. „Nimeni nu știa ca urmează sa se publice acest ordin și că se publica în aceasta formă, respectiv nu a existat un acord în acest sens”, au precizat pentru MEDIAFAX surse guvernamentale.

Sursă: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

Franţa suspendă ”până la noi ordine” toate zborurile în şi dinspre Brazilia

Publicat

Franţa a decis să suspende “până la noi ordine” toate zborurile între Brazilia şi Franţa din cauza îngrijorărilor legate de varianta braziliană a coronavirusului, a anunţat marţi prim-ministrul Jean Castex în parlament, relatează AFP şi Reuters.

“Am luat notă că situaţia se agravează şi am decis să suspendăm până la noi ordine toate zborurile între Brazilia şi Franţa”, a explicat şeful guvernului în timpul unei sesiuni de întrebări adresate guvernului în Adunarea Naţională.

Mai mulţi medici de prim-plan din Franţa cer guvernului de mai multe zile să pună capăt traficului aerian din şi înspre Brazilia, notează Reuters.

În urmă cu o lună, ministrul sănătăţii Olivier Veran a declarat că circa 6% din cazurile de COVID-19 din Franţa au fost provocate de tulpinile mai contagioase descoperite prima dată în Brazilia şi Africa de Sud.

Situaţia sanitară nu a încetat să se agraveze în Brazilia din luna februarie, după apariţia variantei locale a virusului, numită P1, considerată mai contagioasă şi mai mortală.

Luni, ministrul delegat pentru transporturi Jean-Baptiste Djebbari a explicat că Franţa a păstrat “câteva linii” cu Brazilia.

El a justificat menţinerea legăturilor aeriene prin respectarea legii, Consiliul de stat – cea mai înaltă jurisdicţie administrativă din Franţa – dispunând că cetăţenii francezi, “în numele libertăţii de circulaţie, ar trebui să poată continua să se întoarcă” în ţară.

Numeroşi responsabili ai opoziţiei, în special de dreapta, cer suspendarea zborurilor cu Brazilia sau o plasare în carantină mai strictă.

“Nu văd cum, într-un moment în care francezii sunt izolaţi, se poate menţine această legătură aeriană”, a afirmat marţi mai devreme, pe postul de radio RFI, preşedintele grupului Les Républicains din Adunarea Naţională, Damien Abad.

Între timp, premierul le-a reamintit călătorilor care vin din Brazilia că trebuie să producă un test PCR negativ şi să se izoleze timp de zece zile.

Varianta braziliană îi preocupă pe medici şi oameni de ştiinţă, în special din cauza rezistenţei sale mai mari la vaccinurile existente împotriva COVID-19.

Cu peste 99.000 de morţi şi aproape 6.000 de bolnavi de COVID-19 îngrijiţi în unităţile de reanimare, Franţa se confruntă în continuare cu al treilea val şi indicatorii nu indică o ameliorare în spitale, lăsând deschise întrebările privind momentul oportun pentru o relaxare a restricţiilor. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Topul județelor în funcție de numărul persoanelor care vor să se vaccineze

Publicat

Capitala conduce topul județelor în privința numărului mare de persoane care își doresc să se vaccineze: peste 122.000 de bucureșteni sunt pe listele de așteptare, a declarat, marți, coordonatorul campaniei de vaccinare, col. dr. Valeriu Gheorghiță.

Gheorghiță a spus că în prezent sunt peste 505.000 de persoane pe lista de așteptare.

În ceea ce privește topul primelor 6 județe cu cele mai multe persoane pe lista de așteptare, dr. Gheorghiță a spus că pe primul loc rămâne Capitala, cu 122.000 pe listă. Urmează Cluj – peste 52.000 de persoane, Prahova – peste 26.000 de persoane, Mureș – peste 21.000 de persoane, Brașov – peste 21.000 de persoane, Ilfov – peste 20.000 de persoane.

„Începând cu data de 15 martie pot să vă spun că au fost notificate până la acest moment peste 1,016 milioane de persoane și s-au efectuat 633.753 de programări noi în centrele de vaccinare. În ceea ce privește categoria persoanelor care au fost programate din lista de așteptare, circa 28% sunt persoane vulnerabile, persoane peste 65 de ani și persoane cu boli cronice. De asemenea, persoane care aparțin etapei a treia din populația generală – 27,6%, persoane care deservesc activități esențiale – 6% și personal medical din etapa 1 – 0,7%”, a spus Gheorghiță.

Potrivit lui, în ultimele 24 de ore s-au înscris pe lista de așteptare peste 45.400 de persoane, au fost notificate 112.000 de persoane și s-au efectuat 82.881 de programări.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

Israelul va permite accesul românilor vaccinaţi, începând cu 23 mai

Publicat

Autorităţile din Israel au anunţat că au ajuns la imunizarea colectivă, în urma vaccinării masive, şi vor permite accesul începând cu 23 mai pentru turiştii români vaccinaţi, dacă cele două guverne vor semna un acord în acest sens, potrivit unui comunicat de presă al Travel Communication.

Vestea a fost dată în cursul zilei de marţi într-o declaraţie comună a ministrului turismului din Israel, Orit Farkash-Hacohen şi a ministrului sănătăţii, Yuli Edelstein. În prima etapă, va fi permis accesul în Israel doar pentru grupurile organizate.

Redeschiderea turistică a Israelului se va face treptat, începând cu data de 23 mai, când primele grupuri de turişti vor avea acces în Ţara Sfântă. Călătorilor individuali li se va permite să intre în Israel în cea de-a doua etapă.

Toţi vizitatorii vor putea intra în Israel în baza unui test PCR negativ şi vor trebui să facă şi un test serologic care să ateste existenţa anticorpilor în urma vaccinării.

Testul serologic pentru români va putea fi eliminat prin semnarea unui acord bilateral între Guvernul Israelului si Guvernul României, prin care Israelul să recunoască certificatul de vaccinare emis de autorităţile din România. În acest sens, Guvernul Israelului a iniţiat deja discuţii cu partea românească şi a trimis deja o propunere la care se aşteaptă răspunsul oficial al Guvernului României. Astfel de tratate au fost semnate deja de Israel cu Grecia şi Cipru.

Autorităţile de la Ierusalim vor oferi în zilele următoare mai multe informaţii despre întreg procesul de acces în Israel.

“Israelul este ţara cu procentul cel mai mare de persoane vaccinate, iar cetăţenii din Israel sunt primii care se bucură de acest rezultat. După deschiderea economiei, este timpul să permitem accesul turiştilor străini într-o manieră atentă şi calculată. Turismul este unul dintre domeniile cele mai afectate de pandemie.

Vom analiza situaţia pandemică şi vom continua să relaxăm măsurile restrictive”, a spus ministrul Sănătăţii, Yuli Edelstein.

De asemenea, ministrul Turismului, Orit Farkash-Hacohen, a spus, la rândul său, că permiterea zborurilor internaţionale şi unda verde oferită grupurilor de turişti este primul pas în reînvierea industriei turistice din Israel.

“Sunt încântată să fac acest prim pas important în industria turismului. Este timpul ca avantajul unic al Israelului ca ţară sigură şi fără risc să ne ajute în recuperarea pierderilor acestui an pandemic. Permiterea zborurilor internaţionale şi unda verde oferită grupurilor de turişti este primul pas în reînvierea industriei turistice din Israel”, a adăugat ministrul Turismului din Israel. Agerpres

Citește mai departe