Connect with us

ACTUALITATE

Poluarea de la noile maşini diesel depăşeşte şi de o mie de ori limita admisă, potrivit unor teste independente

Publicat



Poluarea de la noile maşini diesel depăşeşte şi de o mie de ori limita admisă, arată rezultatele unor teste realizate pe două modele auto de top, scrie platforma 2Celsius, membră a Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).

“Poluarea provenită de la noile maşini diesel ajunge la valori şi de 1.000 de ori mai mari decât cele normale, au arătat două teste realizate pe două modele auto de top. Astfel de vârfuri de poluare sunt foarte periculoase şi pot afecta instantaneu inima.

Ele sunt rezultatul unui proces de curăţare a filtrelor prin care trec maşinile, uneori chiar în zonele urbane, care se poate întinde pe 15 kilometri, un proces complet ignorat de testele oficiale de emisii. Peste 45 de milioane de maşini care circulă pe drumurile din Europa au acest filtru, ceea ce înseamnă 1,3 miliarde de procese de curăţare într-un an”, notează sursa citată.

Autoritățile ar trebui să înăsprească testarea şi limitarea emisiilor

Potrivit platformei, organizaţia T&E a comisionat testele independente şi susţine că legiuitorii trebuie să accepte că maşinile diesel sunt încă foarte poluante şi trebuie să înăsprească testarea şi limitarea emisiilor.

Modelele testate au fost Nissan Qashqai şi Opel Astra, maşini aflate pe locurile doi, respectiv patru în topul vânzărilor pe segmentele lor. În urma testelor independente au reieşit depăşiri cu 32%, respectiv cu 115% a limitei legale pentru emisii în timpul curăţării filtrelor. “Ca urmare a unui gol în legislaţie, însă, limita legală nu se aplică în timpul curăţării filtrelor, ceea ce înseamnă că între 60% şi 99% din emisiile rezultate în cadrul unui test sunt ignorate”, susţin realizatorii.

Conform informaţiilor centralizate în urma testelor, totalul particulelor dăunătoare emise de către cele două maşini a crescut chiar mai mult, cu între 11 şi 184%, când au fost luate în calcul şi particulele ultrafine, nereglementate de lege.

“Aceste particule ultrafine nu sunt măsurate de testele oficiale, dar sunt considerate cele mai dăunătoare pentru sănătatea umană întrucât avansează foarte mult în corpul uman şi au fost corelate cu cancerul la creier. Curăţarea filtrului pentru prevenirea blocării poate avea loc în orice condiţii, inclusiv în zone urbane. În timpul testelor, nivelul particulelor a continuat să fie mare în timpul şofatului în oraş timp de 30 de minute după încetarea procesului de curăţare. Ambele modele au respectat limita legală pentru oxizi de azot”, se precizează în concluziile controalelor.

În acest context, T&E susţine că este nevoie ca forul european să solicite autorităţilor competente din fiecare stat membru să verifice maşinile din circulaţie după ce au fost vândute, “aşa cum procedează Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA”.

“Aceste teste arată că noile maşini diesel tot nu sunt curate. Mai mult decât atât, scuipă particule foarte periculoase în oraşele noastre şi pe autostrăzi, zilnic. Producătorii de maşini primesc o mare favoare şi oamenii plătesc cu plămânii. Producătorii trebuie să-şi cureţe maşinile dacă vor să le vândă. Particulele reglementate de lege sunt doar jumătate din poveste. Cele mai mici particule ultrafine prezintă un risc mult mai mare pentru sănătate, dar sunt ignorate de testele oficiale. Următoarele standarde Euro de poluare trebuie să închidă portiţele de scăpare pentru producători şi să stabilească limite pentru toate substanţele poluante. În final, trebuie să avem un standard care să ceară zero emisii de la maşinile care circulă pe drumurile din Europa”, explică Anna Krajinska, inginer în cadrul organizaţiei T&E.

Statisticile arată că trei din patru cetăţeni europeni sunt expuşi unui nivel periculos de particule din aer, iar poluarea cu particule este cel mai grav tip de poluare, asociat cu cancerul, iar expunerea îndelungată provoacă afecţiuni ale inimii şi plămânilor.

Pe de altă parte, o analiză a celor de la T&E relevă faptul că numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 18% raportat la ultimele 12 luni, şi cu 74% în comparaţie cu anul 2016.

Calculele, care se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până în prezent, precum şi pe date privind emisiile reale din atmosferă, evidenţiază faptul că producătorii de maşini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare: aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franţa (9,8 milioane) şi Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania şi Belgia, cele şase ţări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE.

Per ansamblu, aceleaşi calcule arată că Grupul Volkswagen este responsabil pentru mai mult de 20% dintre maşinile şi dubele diesel din UE (11,6 milioane), Renault-Nissan pentru 8,1 milioane, iar PSA Group pentru 7,2 milioane.

În ceea ce priveşte numărul total al maşinilor diesel aflate în circulaţie, România a înregistrat cea mai mare rată de importuri de diesel poluante din Europa Centrală şi de Est. Astfel, datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că, la nivelul anului 2018, din totalul celor aproape 8,20 de milioane de autovehicule existente în parcul auto naţional, 3,791 milioane de unităţi aveau motorizare diesel.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

2Celsius (2C) este o organizaţie europeană, culturală şi de mediu cu sediul în România, membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E). Pe lângă activităţile legate de jurnalism, 2C a gestionat şi programe de caritate – cultura bicicletei în mediile rural-montane, relaţia dintre producţia hranei şi schimbările climatice (schimbarea utilizării terenurilor) şi programe de “institutional greening” şi dezvoltare locală. AGERPRES/

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

FCSB, prima finalistă a Cupei României la fotbal, după 1-0 cu Dinamo

Publicat

FCSB s-a calificat în finala Cupei României la fotbal, miercuri seara, după ce a învins-o pe Dinamo cu scorul de 1-0 (1-0), pe Arena Naţională din Bucureşti, în manşa secundă a semifinalelor.

FCSB s-a impus prin golul înscris de Adrian Petre (2), din centrarea lui Darius Olaru, la capătul unui contraatac.

FCSB făcuse un pas important spre finală prin victoria din tur, cu scorul de 3-0.

”Roş-albaştrii” au controlat jocul şi şi-au creat şi alte ocazii, într-un meci de nivel modest, pe care Dinamo l-a abordat fără pretenţii, cu gândul la campionat.

FCSB a mai avut alte două ocazii notabile în prima repriză, un şut al lui Olaru (20) la colţul scurt, dar imprecis, şi un şut expediat de Dennis Man (42), din afara careului, de asemenea, fără a găsi ţinta.

Dinamo a fost ameninţătoare în două rânduri, prin Mihai Popescu (28), care a tras un şut puternic de la 30 de metri, puţin alături, şi prin Ricardo Grigore (41), care a trimis cu capul pe lângă poartă.

Echipa antrenată de Adrian Mihalcea a avut prima oportunitate din repriza secundă, dar tânărul portar Udrea a respins de sub bara transversală mingea şutată de Ionuţ Şerban din lovitură liberă (47).

Florinel Coman a avut o ocazie mare în min. 56, când a pătruns în careu, însă a şutat pe lângă poartă, portarul Cătălin Straton a fost la post în min. 70, la mingea şutată de Florin Tănase din lovitură liberă, iar Man a trimis în bara de la colţul scurt (77).

Dinamo a avut o şansă de a egala în min. 86, dar Udrea a respins şutul expediat de Ricardo Grigore de la circa 30 de metri (86).

FCSB, care are în palmares 22 de Cupe ale României, va juca prima sa finală din 2015, când se impunea în faţa Universităţii Cluj cu 3-0, pe Arena Naţională.

În ultimul act, programat pe 22 iulie, la Ploieşti, FCSB va întâlni o formaţie care va juca în premieră o finală, Politehnica Iaşi sau Sepsi OSK Sfântu Gheorghe. Sepsi OSK s-a impus cu 5-1 în prima manşă a semifinalei, iar joi, de la ora 20:00, în Copou, se va juca manşa secundă.

FCSB – FC Dinamo Bucureşti 1-0 (1-0)
A marcat: Adrian Petre (2).
Bucureşti, Arena Naţională (fără spectatori)
Cupa României – semifinale (retur)
În tur: 3-0.

Au evoluat echipele:
FCSB: 33. Răzvan Udrea – 2. Valentin Creţu, 4. Andrei Miron, 23. Ovidiu Popescu, 3. Ionuţ Panţîru (28. Alexandru Pantea, 77) – 27. Darius Olaru (25. Ovidiu Perianu, 46), 20. Ionuţ Vînă, 10. Florin Tănase (căpitan) – 98. Dennis Man, 19. Adrian Petre (22. Cristian Dumitru, 51), 7. Florinel Coman. Antrenor: Bogdan Vintilă.
Rezerve neutilizate: 12. Toma Niga – 18. Aristeidis Soiledis, 29. Vlăduţ Pandele, 31. Andrei Istrate, 92. Adrian Niţă.
Dinamo: 1. Cătălin Straton – 26. Kristian Kostrna, 66. Ante Puljic (căpitan), 16. Mihai Popescu, 20. Andrei Sin – 23. Ionuţ Şerban (8. Valentin Lazăr, 73), 27. Ricardo Grigore – 21. Mihai Neicuţescu (7. Lukas Skovajsa, 46), 98. Andreas Mihaiu (28. Ioan Valentin Borcea, 90+1), 99. Robert Moldoveanu (22. Deian Sorescu, 46) – 19. Daniel Popa. Antrenor: Adrian Mihalcea.
Rezerve neutilizate: 93. Riccardo Piscitelli – 2. Szabolcs Kilyen, 6. Marco Ehmann, 38. Ahmed Bani Mustafa.

Arbitru: Horaţiu Mircea Feşnic (Cluj-Napoca); arbitri asistenţi: Vasile Marinescu (Bucureşti), Gero Szabo (Cluj-Napoca); arbitru de rezervă: Andrei Antonie (Bucureşti)
Observatori: Irina Mîrţ (Bucureşti) – CCA, Felix Grigore (Bucureşti) – FRF
Cartonaşe galbene: Neicuţescu (10), Vînă (40), Puljic (64), D. Popa (79), Man (82), R. Grigore (90+1).
AGERPRES

Sursa foto: facebook/ fcsb

Citește mai departe

ACTUALITATE

Bărbat din Botoșani anchetat penal pentru contrabandă. Ce au descoperit poliţiştii când l-au oprit în trafic

Publicat

politist

Un bărbat în vârstă de 34 de ani, din municipiul Botoşani, este cercetat penal pentru contrabandă cu ţigări, după ce poliţiştii au descoperit, miercuri, în portbagajul maşinii sale 350 de pachete de ţigări cumpărate dintr-un magazin de tip duty-free, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean, Delia Nenişcu.

Potrivit sursei citate, poliţiştii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice au depistat, în flagrant delict, în parcarea din zona străzii Ion Pillat din municipiul Botoşani, bărbatul care avea în portbagajul autoturismului 350 de pachete de ţigarete de provenienţă duty-free.

“Bărbatul nu deţinea documente legale de provenienţă pentru ţigaretele identificate asupra sa. În cauză a fost întocmit un dosar penal sub aspectul comiterii infracţiunii de contrabandă, iar cantitatea de ţigarete a fost ridicată în vederea confiscării”, a precizat Nenişcu.

Totodată, autoturismul folosit la comiterea faptei a fost indisponibilizat, în vederea confiscării speciale. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Doi tineri din Timişoara, reţinuţi pentru trafic de droguri de mare risc

Publicat

Doi tineri din Timişoara au fost reţinuţi, miercuri, de procurorii DIICOT, în urma unor percheziţii în care au fost găsite 35 de pachete din folie de aluminiu, ce conţineau fiecare fragmente vegetale verde-oliv.

“Poliţiştii Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Timişoara – Serviciul Antidrog, împreună cu procurorii DIICOT Timişoara, au efectuat două percheziţii domiciliare, la locuinţele a două persoane specializate în trafic de droguri de mare risc. În urma percheziţiilor efectuate în Timişoara, au fost ridicate 35 de pachete din folie de aluminiu, ce conţineau fiecare fragmente vegetale verde-oliv, un cântar, un grinder, precum şi două pungi, toate având urme de fragmente vegetale”, informează un comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) transmis AGERPRES.

Cei doi tineri au fost conduşi la sediul DIICOT Timişoara unde, în urma audierilor, procurorul de caz a dispus reţinerea pentru 24 de ore a acestora, pentru săvărşirea infracţiunii de trafic de droguri de mare risc.

Acţiunile s-au desfăşurat cu suportul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale, din cadrul Poliţiei Române. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cererile de granturi pentru programe de promovare a produselor agricole pot fi transmise electronic până la 27 august

Publicat

APIA teren agricol

Cererile de propuneri de granturi pentru programe simple şi pentru programe multinaţionale de promovare a produselor agricole, puse în aplicare pe piaţa internă şi în ţări terţe în vederea restabilirii situaţiei pieţei, se pot transmite electronic până la data de 27 august, a anunţat, miercuri, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), într-un comunicat transmis AGERPRES.

“Anunţurile privind lansarea cererilor de propuneri şi documentaţia tehnică au fost publicate în cadrul Programului anual de lucru 2020, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C 216 din data de 30.06.2020 şi pe site-ul CHAFEA”, se menţionează în comunicat.

Bugetul disponibil este de 5 milioane de euro pentru programele simple şi de 5 milioane de euro pentru programele multinaţionale.

Potrivit sursei citate, durata programelor este de un an, iar contribuţia financiară a Uniunii Europene este de 85% din valoarea cheltuielilor eligibile, diferenţa fiind contribuţia proprie a beneficiarilor.

“Beneficiarii sunt: organizaţii profesionale sau interprofesionale stabilite într-un stat membru şi grupurile definite la articolul 3 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului; organizaţii de producători sau asociaţii de organizaţii de producători, recunoscute de un stat membru sau organisme din sectorul agroalimentar care au fost însărcinate de statele membre să îndeplinească misiuni de serviciu public clar definite în acest sector, înfiinţate cu cel puţin doi ani înainte de data lansării cererii de propuneri, toate categoriile trebuie să fie reprezentative, în condiţiile menţionate în cererile de propuneri”, se mai precizează în comunicat.

Potrivit APIA, sectoarele de produse vizate sunt: fructe şi legume, excluzând fructele şi legumele procesate; vin; plante vii şi alte plante, bulbi, rădăcini şi alte asemenea, flori tăiate şi frunziş ornamental; lapte şi produse lactate; cartofi pentru procesare cu excepţia cartofilor proaspeţi, iar în relaţie cu produsele menţionate, pot fi avute în vedere şi sistemele prevăzute la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1144/2014.

Reprezentanţii APIA precizează că programele pot fi implementate pe piaţa internă sau în orice ţară terţă. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate