Connect with us

ACTUALITATE

Transportatorii maritimi înregistrează cele mai mari câştiguri de după 2008

Publicat

Industria globală de shipping se bucură în prezent de cele mai mari câştiguri de după 2008, graţie unei combinaţii între o cerere explozivă de bunuri şi un lanţ global de aprovizionare perturbat de Covid-19, care majorează preţurile la transportul maritim de marfă, informează Bloomberg.

Fie că este vorba despre uriaşe nave portcontainer, de nave cargo care transportă mii de tone de cărbune sau nave specializate în transportul de autoturisme şi camioane, câştigurile au crescut pentru aproape toate tipurile de nave.

În condiţiile în care flota comercială transportă aproximativ 80% din comerţul mondial, această creştere se resimte în fiecare colţ al economiei. Boom-ul din 2008 a adus cu el un val de noi comenzi pentru nave însă creşterea de atunci s-a încheiat rapid când criza financiară a declanşat cea mai gravă recesiune globală din ultimele decenii, scrie Bloomberg.

Boom-ul actual are două cauze

Boom-ul actual are două cauze: redeschiderea economiei după Covid a declanşat o cerere explozivă pentru bunuri şi materii prime. Pe lângă aceasta, coronavirusul continuă să perturbe lanţurile globale de aprovizionare, blocând porturile şi provocând întârzieri vaselor, toate acestea limitând numărul de nave disponibile pentru a transporta bunuri peste oceane.

Această efervescenţă are în centru transportul maritim de containere, pentru care tarifele doboară record după record, dar nu este limitată doar la acest segment.

"Nu sunt sigur că termenul "furtuna perfectă" poate descrie cu acurateţe ce se întâmplă, este pur şi simplu spectaculos. Este rezultatul supraîncălzirii pieţei containerelor care se răsfrânge asupra altor sectoare", spune Peter Sand, analist şef la grupul comercial Bimco.

Transportul maritim de containere

Vedeta acestei creşteri rămâne transport maritim de containere. În prezent, costă 14.287 de dolari pentru a transporta un container de marfă din China în Europa, adică o creştere de 500% în ritm anual, iar această majorare afectează costul transportului tuturor mărfurilor, de la jucării la biciclete şi cafea.

Aceste câştiguri sunt vizibile în veniturile raportate de grupul danez A.P. Moller-Maersk A/S, cel mai mare transportator maritim de containere din lume, care luna trecută şi-a îmbunătăţit estimările de profit cu aproape cinci miliarde de dolari. La rândul său grupul francez CMA CGM SA, numărul trei mondial, a decis să îngheţe tarifele pentru a proteja relaţia pe termen lung cu clienţii, adică firma a decis să renunţe la o parte din profitul pe care l-ar fi putut câştiga.

Mai multe materii prime

În timp ce cererea pentru bunuri cu amănuntul a impulsionat piaţa transportului maritim de containere, revenirea economiei mondiale a însemnat şi mai multe materii prime, rezultatul fiind venituri mai mari pentru navele cargo care transportă materii prime industriale.

În acest sector, veniturile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 11 ani şi nu dau semne de încetinire, în condiţiile în care consumul de materii prime este prognozat să rămână unul ridicat pentru restul anului.

Preţurile spot şi futures la transportul de marfă

"Cererea solidă pentru resurse naturale, combinată cu perturbările logistice provocate de Covid", susţin preţurile spot şi futures la transportul de marfă, afirmă Ted Petrone, vicepreşedintele companiei Navios Maritime Holdings, care deţine o flotă de nave cargo.

Situaţia din industria de shipping este atât de tensionată încât unii operatori de nave cargo se reorientează spre transportul de containere pe punţile navelor lor. Firma Golden Ocean Group Ltd. este una dintre companiile care analizează această idee.

Deşi această variantă ar putea însemna noi profituri pentru proprietarii de nave, care se bucură deja de un an record, nu este însă scutită de riscuri deoarece navele cargo nu sunt concepute pentru a transporta containere.

"Asta spune ceva despre cât de specială este situaţia în care ne aflăm" pe piaţa containerelor, declara recent directorul general de la Golden Ocean, Ulrik Andersen.

Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Cât crește impozitul pe mașinile hibride, din 2026. Facilități fiscale eliminate

Publicat

cât crește impozitul pe mașinile hibride, din 2026. facilități fiscale

Publicitate

Impozitul pe mașinile hibride, din 2026. Costurile pentru cei care doresc să cumpere sau dețin autoturisme hibride cresc de anul viitor, scrie alba24.ro.

Modificările din legislație introduc un nou model de calcul al impozitului și se elimină unele facilități fiscale.

Prin Ordonanța de Urgență 78/2025 au fost revizuite prevederile stabilite anterior prin Legea 239/2025, inclusiv structura tabelului de calcul.

Măsura reflectă o schimbare clară de...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Memorialul Ipotești: Anunț înscriere ateliere Adina Popescu și Iulian Manuel Ghervas

Publicat

memorialul ipotești caută voluntari pentru zilele eminescu 2026

Publicitate

Dacă ai între 14 și 19 ani, ești pasionat de scrierea creativă și de poveștile vizuale, te invităm să te înscrii la atelierele Povești din Ipotești, în cadrul cărora, alături de scriitoarea Adina Popescu și de editorul și regizorul de film Iulian Manuel Ghervas, vei avea posibilitatea să înveți cum să „reciclezi” creativ povești și să le transformi în povești vizuale.

Atelierele se vor desfășura în cadrul evenimentului Zilele...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Coadă de camioane la ieșirea din România spre Ucraina, prin Siret

Publicat

coadă de camioane la ieșirea din românia spre ucraina, prin

Publicitate

Timpii de așteptare pentru camioane la ieșirea din România spre Ucraina, prin Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Siret – Porubne a crescut, pe fondul aglomerației provocate de traficul de mărfuri din perioada sărbătorilor de iarnă, a declarat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al Sectorului Teritorial al Poliției de Frontieră (STPF) Suceava, Alina Petraru.

Potrivit acesteia, luni dimineață, la ieșirea din țară așteptau aproximativ 120 de...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: O mașină încărcată cu fier vechi a luat foc în mers pe un drum din Dracșani

Publicat

foto: o mașină încărcată cu fier vechi a luat foc

Publicitate

O autoutilitară, încărcată cu fier vechi, a luat foc în timp ce se deplasa pe un drum din localitatea Dracșani.

 

Conducătorul auto a observat că iese fum de sub capotă, a oprit autovehiculul, a coborât imediat și a sunat după ajutor la 112. S-a întâmplat în urmă cu puțin timp.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Sulița, cu două autospeciale de stingere...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe