Connect with us

AUTO

UE pregăteşte sfârşitul maşinilor diesel şi pe benzină

Publicat



Autoturismele diesel şi pe benzină şi-au trăit viaţa, iar viitorul este al celor electrice – Comisia Europeană ar putea propune miercuri reducerea la zero a emisiilor de CO2 pentru vehiculele noi în următorul deceniu, una dintre măsurile de mediu menite să combată schimbările climatice şi să pună în aplicare Pactul Verde european.

Conform mai multor surse citate joi de AFP, Comisia Europeană are în vedere eliminarea completă a emisiilor auto începând din anul 2035. Cum vehiculele electrice sunt singurele care satisfac această exigenţă, ele vor deveni astfel singurele autorizate la comercializare pe piaţa autoturismelor noi.

În UE le-a fost impus încă de anul trecut producătorilor auto un plafon mediu de 95 de grame de CO2 pe kilometru, care va fi diminuat treptat până la 100% în 2035.

Aceste cifre, aflate încă în discuţie, presupun o imensă constrângere pentru o industrie care până în anul 2027 va trebui să se adapteze în plus şi înăspririi normelor de poluare pentru motoarele termice.

Pe o piaţă care la nivel global a regresat din cauza pandemiei, vânzarea maşinilor electrice avansează puternic. Acestea au reprezentat 8% din înmatriculări în Europa Occidentală în primele cinci luni ale acestui an, respectiv circa 356.000 de vehicule, mai multe decât în întreg anul 2019.

Noile reglementări vor favoriza şi mai mult aceste vehicule şi vor stimula abandonarea celor hibride şi hibride reîncărcabile, care asociază motorul electric şi bateria. Un motiv de nelinişte pentru o industrie care asigură 14,6 milioane de locuri de muncă în UE şi care încă mizează mult pe această tehnologie de tranziţie.

Dacă Bruxellesul instituie măsuri de sprijin mai ales pentru dezvoltarea bornelor de reîncărcare, ”suntem deschişi unor reduceri suplimentare de CO2 în 2030”, a declarat recent Oliver Zipse, preşedintele Asociaţiei europene a constructorilor auto (ACEA).

Acest lobby, care mult timp s-a luptat pentru a încetini această tranziţie, este însă profund divizat. Majoritatea membrilor săi cred că o electrificare prea rapidă va creşte preţul autoturismelor, va distruge locuri de muncă şi va favoriza concurenţa chineză, care se află în avans la capitolul baterii.

Însă Volkswagen, compania lider european în sectorul auto, cu circa un sfert din vânzări, s-a alăturat celei americane Tesla în promovarea vehiculelor 100% electrice, după scandalul ”Dieselgate” din 2015 ce a dezvăluit că producătorul european a falsificat emisiile motoarelor diesel.

”Este un mare conflict în interiorul ACEA. Din cauza Dieselgate, Volkswagen s-a îndreptat spre electric pentru a-şi îmbunătăţi imaginea. Grupul a acceptat investiţii enorme şi acum are produsele ce respectă viitoarea legislaţie”, explică analistul german Matthias Schmidt. Prin urmare, grupul ”Volkswagen este perfect poziţionat pentru a câştiga cotă de piaţă şi a-şi trimite în zid unii concurenţi”, adaugă acesta.

Volkswagen a anunţat în luna iunie că între anii 2033 şi 2035 va înceta să vândă în Europa motoare cu combustie.

”O maşină are în general o durată de viaţă de 15 ani. Dacă vrem să avem un transport complet lipsit de emisii de carbon în 2050, atunci ar trebui ca ultima maşină cu motor termic să fie vândută cel mai târziu în 2035”, estimează Diane Strauss, membră a ONG-ului Transport şi Mediu din Franţa.

Într-un clasament publicat în luna iunie, acest ONG a criticat companiile Daimler (Mercedes), BMW, Stellantis (PSA, Fiat) şi Toyota pentru proiectele lor ”puţin ambiţioase”, întrucât aceşti producători încă mizează în mare măsură pe hibridele reîncărcabile, considerate poluante. Renault şi Hyundai sunt bine plasate în acest clasament, dar în urma Volkswagen şi Volvo.

Sfârşitul motoarelor electrice în ”2035 este un bun compromis între 2030, care ar fi prea devreme pe plan industrial şi social, şi 2040, care ar fi prea târziu pe plan climatic”, remarcă preşedintele Comisiei de Mediu din Parlamentul European, Pascal Canfin. Acesta pledează şi pentru crearea unui fond de ”mai multe miliarde de euro” pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii din sectoarele ameninţate de această mutaţie tehnologică.AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Înmatriculările maşinilor cu motoare parţial hibride au crescut de aproape 4 ori în prima jumătate a anului

Publicat

Înmatriculările de autoturisme cu motoare parţial hibride au crescut de aproape 4 ori în prima jumătate a anului, comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit unei analize realizate de site-ul datareport.ro, pe baza informaţiilor publicate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Astfel, un număr de 8.016 autoturisme cu motoare parţial hibride (mild-hybrid electric vehicle – MHEV) au fost înmatriculate de la 1 ianuarie şi până la 30 iunie, număr mai mare de 3,6 ori faţă de cele 2.212 de astfel de maşini înmatriculate în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Comparativ cu numărul de maşini cu motoare parţial hibride înmatriculate în prima jumătate a anului 2019 (552 de unităţi), creşterea din primul semestru al anului curent este de 14,5 ori mai mare.

Automobilele cu motoare parţial hibride au beneficiul închiderii temporare a motorului cu combustie şi înlocuirea lui cu unul electric în momentele în care maşina stă în trafic, frânează sau înaintează din inerţie.

În ceea ce priveşte înmatriculările de vehicule cu motoare hibride plug-in, acestea au atins 841 de unităţi în primele şase luni ale anului curent, de peste 3 ori mai mult decât numărul de 266 de maşini cu motoare hibride plug-in înmatriculate în prima jumătate a anului anterior.

A crescut și numărul de înmatriculări al mașinilor complet electrice

Înmatriculările maşinilor complet electrice au urcat la 873 de unităţi în primele şase luni ale anului curent, în creştere faţă de cele 600 de autoturisme înmatriculate în perioada similară din 2020.

Pe de altă parte, aproape două treimi (65,4%) din toate autoturismele noi – indiferent de modalitatea de propulsie – înmatriculate în România în primele şase luni ale anului, adică 30.770 de unităţi, au fost achiziţionate de clienţi persoane juridice, în timp ce 34,6% din total, adică 16.314 maşini, au fost cumpărate de clienţi persoane fizice, arată analiza datareport.ro. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aproape 40.000 de persoane fizice s-au înscris în Programul Rabla Clasic și peste 5.900 de firme la Rabla Plus

Publicat

masina

Aproape 40.000 de persoane fizice s-au înscris în Programul Rabla Clasic 2021, în timp ce pentru Rabla Plus au fost înregistraţi 5.901 solicitanţi, conform datelor publicate, miercuri, de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Până în prezent, prin ediţia din acest an a programului „Rabla Clasic”, persoanele fizice au achiziţionat 24.891 de autovehicule şi 166 de motociclete.

În ceea ce priveşte persoanele juridice, până la ora actuală, au fost acceptate 1.122 de dosare pentru 1.853 de autovehicule, precum şi 28 de contestaţii pentru 58 de autovehicule. De asemenea, s-au înscris la producători/dealeri auto 977 de persoane juridice şi au fost cumpărate 482 de autovehicule.

Potrivit sursei citate, în cadrul programului Rabla Plus 2021, s-au înscris la producători/dealeri auto 5.901 persoane fizice, până în prezent fiind achiziţionate 1.131 de autovehicule noi, dintre care 678 pur electrice şi 453 electrice hibride. Totodată, au fost cumpărate două motociclete electrice.

În cazul persoanelor juridice au fost publicate, în această săptămână, 208 dosare acceptate pentru 360 autovehicule electrice, dintre care 252 electrice 100% şi 107 electrice hibride, respectiv o motocicletă electrică. În acelaşi timp, au fost publicate patru contestaţii pentru cinci autovehicule (două full electrice şi trei electric hibrid).

În total, pentru Rabla Plus 2021 au fost acceptate 1.087 de dosare pentru 1.819 de autovehicule, dintre care 1.205 electrice, 611 electrice hibride şi trei motociclete electrice.

AFM notează că, tot pe segmentul persoanelor juridice, s-au depus 21 de contestaţii pentru 47 de autovehicule, dintre care 28 autovehicule pur electrice şi 19 electrice hibride.

Numărul firmelor care s-au înscris, până în prezent, la producători/dealeri auto este de 827, în timp ce au fost achiziţionate 455 de autovehicule noi (270 electrice şi 185 electrice hibride).

Listele dosarelor acceptate în cadrul acestor programe sunt publicate pe site-ul www.afm.ro, la secţiunile aferente Programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus.

Persoanele juridice care au fost acceptate se pot adresa producătorilor/dealerilor auto validaţi în cele două programe guvernamentale, listele acestora fiind disponibile pe site-ul instituţiei. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 23.000 de autovehicule au fost achiziţionate prin programul Rabla Clasic 2021

Publicat

Un număr de 23.362 de autovehicule şi 164 de motociclete au fost achiziţionate până în prezent prin programul Rabla Clasic 2021, iar 36.832 de persoane fizice sunt înscrise la producători/dealeri auto, potrivit unui comunicat al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), remis, joi, AGERPRES.

Pentru persoane juridice, a fost publicată săptămâna aceasta pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu o nouă listă conţinând 111 dosare acceptate pentru 245 autovehicule. De asemenea, au fost publicate 7 contestaţii pentru 9 autovehicule.

Până în prezent au fost acceptate 994 de dosare pentru 1.633 de autovehicule şi 26 de contestaţii pentru 56 de autovehicule.

S-au înscris la producători/dealeri auto 823 de persoane juridice. Până în prezent au fost achiziţionate 370 de autovehicule.

În cadrul Programului Rabla Plus 2021, s-au înscris la producători/dealeri auto 5.783 persoane fizice, până în prezent fiind achiziţionate 1.089 autovehicule noi (654 pur electrice, 435 electrice hibride) şi 2 motociclete electrice.

Pentru persoane juridice au fost publicate săptămâna aceasta 101 dosare acceptate pentru 189 autovehicule electrice, dintre care 134 pur electrice şi 54 electrice hibride şi o motocicletă electrică. De asemenea, au fost publicate 3 contestaţii pentru 3 autovehicule (2 pur electrice şi 1 electric hibrid).

În total, pentru Rabla Plus au fost acceptate un număr de 879 dosare pentru 1.459 autovehicule, dintre care 953 pur electrice, 504 electrice hibride şi 2 motociclete electrice şi 17 contestaţii pentru 42 autovehicule (26 autovehicule pur electrice şi 16 electrice hibride).

S-au înscris la producători/dealeri auto 751 persoane juridice. Până în prezent au fost achiziţionate 410 autovehicule noi (240 pur electrice şi 170 electrice hibride). AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Circulaţia camioanelor de mare tonaj, interzisă pe drumurile judeţene din Arad, în perioadele de caniculă

Publicat

Circulaţia camioanelor de mare tonaj va fi interzisă pe drumurile judeţene din Arad, în intervalul orar 12,00 – 18,00, în zilele în care va fi caniculă, a decis Consiliul Judeţean (CJ), care în ultimii ani a reclamat de mai multe ori că drumurile sunt distruse de firmele de transport care nu respectă tonajul.

CJ Arad a anunţat, marţi, că „interzice traficul greu pe drumurile judeţene” în zilele în care se instituie cod roşu sau cod portocaliu de caniculă. Măsura vizează camioanele cu o greutate de peste 20 de tone.

„Am luat această hotărâre pentru a proteja drumurile judeţene, mai ales că ne confruntăm şi cu problema supratonajului, practicată de unele firme. În ultimii cinci ani s-au asfaltat sau sunt în curs de asfaltare peste 450 de kilometri de drumuri judeţene (în Arad – n.r.), iar până în 2024 vom ajunge la 700 de kilometri. Este o investiţie fără precedent în România şi ar fi păcat ca aceste drumuri să fie distruse din cauza faptului că nu se respectă legislaţia”, a declarat Ionel Bulbuc, vicepreşedinte al CJ Arad.

Pe portalul www.cjarad.ro, instituţia va publica drumurile publice pe care se vor aplica restricţii şi perioadele în care acestea vor fi valabile.

Restricţiile de circulaţie instituite nu se vor aplica transporturilor de animale vii şi de produse perisabile de origine animală şi vegetală, vehiculelor care participă la intervenţii în caz de forţă majoră, transporturilor în caz de fenomene naturale care afectează căile de comunicaţii şi telecomunicaţii, zonele locuite şi obiectivele de interes naţional, transporturilor funerare, transporturilor de echipamente de prim-ajutor şi ajutoare umanitare în cazul unor calamităţi sau dezastre naturale, transporturilor poştale, transporturilor pentru distribuirea de carburanţi, transporturilor de mărfuri sub temperatură controlată, transporturilor cu vehicule destinate prin construcţie tractării vehiculelor avariate şi transporturilor cu vehicule specializate destinate salubrizării.

În ultimii ani, preşedintele CJ Arad, Iustin Cionca, a atras atenţia de mai multe ori că firmele de transport nu respectă tonajul, iar drumurile judeţene sunt distruse sistematic, motiv pentru care au fost amenajate pe căile de comunicaţii rutiere mai multe cântare şi au fost organizate mai multe acţiuni de verificare pentru aplicarea de amenzi transportatorilor. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate