ECONOMIE
Un cartier care se construiește în condiții bizare lângă o fermă de păsări, motiv de dispută între Transavia și APM Sibiu. Directorul APM arată spre DSP și Primăria Cristian
Un cartier rezidențial exclusivist, cu vile care vor avea vedere direct spre crestele Munților Făgăraș, se va construi, la Cristian, într-o zona de protecție a unei ferme de păsări ce aparține Transavia.
În Sibiu s-a construit, aproape până la saturație, în Șelimbăr și în Calea Cisnădiei dar cum terenurile disponibile s-au cam epuizat, dezvoltatorii își îndreaptă acum atenția spre alte zone. Mirosul banilor câștigați din tranzacțiile imobiliare nu mai ține cont și de mirosurile pe care clienții le vor simții în nole locuințe cumpărate.
După ce în atenția publicului a fost adus Planul urbanistic de detaliu – PUD “Construire locuințe P+2E, servicii comerciale, dezmembrare imobil, extindere rețele, branșamente utilități – numai după întocmire și aprobare PUD”, precum și observațiile și contestatiile trimise de Transavia, procedura SEA de obținere a avizului de mediu a fost suspendată, până la remedierea unor aspecte de valabilitate contestate și semnalate la PUG comunei Cristian.
Procedura de avizare a fost însă reluată, fapt consemnat în adresa semnată doar de directorul Pleșa Marius Iosif care îsi asumă astfel întreaga responsabilitate, dar face și un grav abuz în serviciu, susțin reprezentanții Transavia.
Prin PUZ-ul 2004 s-a extins intravilanul pentru zona B destinat construcției de locuințe, industrie și servicii tot în aria de protecție a fermei și sunt, deja, emise actele de reglementare din punct de vedere al mediului pentru încă 8 proiecte construire locuințe P + 2E.
De fapt, cele 8 proiecte fac referire la un numar total de 14 astfel de proiecte. În cadrul unui proiect sunt incluse de la 2 la 4 subproiecte, adaugandu-se și PUD-ul menționat mai sus, în total se vor construi 80 blocuri cu 727 apartamente și 283 locuri de parcare vor fi amplasate în aria de proțectie sanitară, încalcandu- se prevederile in vigoare din punct de vedere al protecției mediului.
Transavia a depus contestații, observații, conform legislației în vigoare, în cadrul procedurii de evaluare a impactului de mediu, observații care nu au fost luate în considerare, peste care s-a trecut cu mare ușurința și s-au emis cele 8 deciziile ale etapei de încadrare și o decizie a etapei de încadrare finală (pentru PUD) – act de reglementare.
Deși, pentru planul urbanistic de detaliu, observațiile și argumentele științifice prin care se demonstrează că se încalcă aria de protecție sanitară a fermei de păsări, procedura de obținere a avizului de mediu continuă și astăzi prin etapa urmatoare de organizare a dezbaterii publice în 18 ianuarie 2021, în ciuda faptului că s-a comunicat Agenției pentru Protecția Mediului Sibiu faptul că s-a contestat în instanță emiterea deciziei pentru etapa de încadrare finală – act de reglementare din punct de vedere al mediului.
Urmare a solicitărilor făcute de Transavia la Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu cu privire la transmiterea stadiilor de obținere a actelor/avizelor de mediu, au fost comunicate adrese și chiar avize/acte de reglementare pentru toate cele 8 proiecte si PUD, practic 15, iar o parte din personalul angajat nominalizat să se ocupe de respectarea procedurii și emiterea actelor, conform legilor în vigoare, lipsește din lista de semnături ale documentelor respective, astfel că singura persoană direct responsabilă este doar conducatorul instituției: Pleșa Marius Iosif, susține compania.
În ciuda chiar și a faptului ca s-a demonstrat prin calcul efectiv ca O.U.G. NR.195/ 2005 privind protectia mediului nu se respectă, nici in ceea ce privește norma de spațiu verde de 26mp/locuitor, totuși conducerea APM Sibiu prin directorul executiv în funcție, susține dezvoltatorii imobiliari mai spun cei de la Transavia.
Prin cele 283 locuri de parcare mediul înconjurator poate fi afectat deoarece toate deversează în canalizarea pluvială din zona care ajunge în râul Cibin, iar după dezvoltarea proiectelor care vor include și spatii comerciale se vor emite gaze cu efect de sera de la centralele termice și gaze de eșapament de la traficul auto, iar praful – pulberile în suspensii PM10 pot afecta grav mediul, aerul înconjurator din zonă, inclusiv măsuratorile care se fac pentru desfășurarea în condiții legale a activității fermelor din proximitate.
Transavia a comuncat ca va face toate demersurile legale împotriva directorului Agenției pentru Protecția Mediului Sibiu care în plus consideră că responsabilitațile privind respectarea prevederilor de mediu care stau la baza deciziilor de mediu aparțin de fapt autoritatilor locale și astfel motivează adoptarea deciziei finale de emitere a etapei de încadrare întrucat proiectele imobiliare nu se supun evaluarii impactului asupra mediului.
Situația proiectelor de construire locuințe în comuna Cristian (în tabel este evidențiată distanța față de fermele Transavia)

Atât presa locală cât și cea națională a mai abordat acest subiect al proiectului imobiliar pe care primaria Cristian vrea sa îl aprobe în proximitatea fermei de păsări fără să țină cont de zona de protecție stabilită de lege dar mai ales ignorand faptul că, odata mutați în noile locuințe, proprietarii vor fi nevoiți să suporte mirosurile și neplacerile inerente cauzate de imediata vecinatate cu o ferma care funcționează în zonă de ani buni.
CITEȘTE ȘI: FOTO – Cartier rezidențial „exclusivist” construit între o fermă și o groapă de gunoi la Cristian
Transavia se opune ridicării unui cartier rezidenţial la Cristian, lângă Sibiu. Primăria vrea să permită investiţia în zona de protecţie a fermei de păsări
Aceasta este în fond îngrijorarea principală a companiei Transavia, cel mai mare producător de carne de pasăre din România, care se teme că odată ridicate locuințele în imediata apropiere a fermei sale din Cristian, viitorii locatari vor fi deranjați de mirosul provenit de la păsări și se vor genera situații conflictuale.
Transavia evocă de asemenea legea recent promulgată de președintele Iohannis privind protecția mediului intrată în vigoare la 16.07.2020 (cunoscută drept “legea mirosurilor”) care precizează că la implementarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vecinătatea activitătilor cu posibil impact olfactiv asupra populației, autoritătile administrației publice locale resping solicitările de dezvoltare a proiectelor care necesită asigurarea de protecție sanitară dacă distanțele minime de protecție sanitară stabilite între teritoriile protejate și o serie de unităti care produc disconfort și riscuri asupra sănătătii populației nu sunt respectate;”
Ce susține directorul APM Sibiu, Marius Iosif Pleșa
Reporterii Alba24.ro au luat legătura cu directorul Agenției pentru Protecția Mediului Sibiu, Marius Iosif Pleșa, pentru a obține un punct de vedere referitor la acuzațiile aduse de compania Transavia.
Întrebat de reluarea procedurii de avizare, directorul APM Sibiu a declarat:
”Este numai părerea Transaviei, legal nu acel aviz este în vigoare pentru a contesta trebuie în instanță, în instanță nu s-a făcut o solicitare de suspendare, este o declarație pur verbală. Avizul de mediu este în vigoare” a declarat acesta.
Referitor la faptul că pe avizul de reluare a procedurii s-ar afla doar semnătura acestuia, Marius Pleșa a declarat:
”Avizul este semnat de cinci persoane conform legii, putem demonstra, sunt cele cinci persoane care semnează acel aviz, bineînțeles că eu am ștampila, sunt directorul agenției. (…) Aceste documente se pot verifica, nu este doar semnătura mea”.
Despre contestația depusă în instanță de reprezentanții legali ai companiei Transavia, directorul APM a spus că:
”Există acea solicitare în instanță pentru anularea deciziei de încadrare. Noi avem termen în instanță, până se judecă în instanță acel act rămâne valabil. Transavia nu a solicitat în instanță suspendarea procedurii, noi din punct de vedere legal trebuie să continuăm procedura”.
Marius Pleșa a făcut și o declarație despre o posibilă nerespectare a normei de spațiu verde:
”Astea sunt avizate de primărie (n.r. primăria Cristian) noi nu putem să contestăm decizile primăriei, este o altă autoritate, pe baza legislației de urbanism primăria și-a luat angajamentul că se respectă legislația de urbanism. Noi la urbanism nu putem interveni.
Referitor la o posibilă poluare și a gazelor care ar polua zona și măsurătorile realizate la fermele Transavia, Marius Pleșa a spus:
”Actele respective s-au emis în baza unor avize emise de alte autorități, deci noi am analizat în studiul de impact aceste puncte de vedere și avize. În baza lor am emis document, actul nostru de reglementare”.
Întrebat de reporterul Alba24.ro, dacă după construcția blocurilor ar exista o problemă între compania Transavia și viitorii locatari, referitor la mirosul degajat din fermele companiei, directorul APM Sibiu a susținut:
” Aceasta este o problemă de sănătate publică și din punctul de vedere al Direcției Sanitare nu o să fie o astfel de problemă. Acel aviz este din partea Direcției de Sănătate Publică”.
Despre ”Legea mirosului”, Marius Pleșa a precizat că:
”Problema asta este tot de sănătate publică, am revenit și Direcția de Sănătate Publică își susține punctul de vedere fiind impactul proiectului asupra populației. Noi în baza acestui punct de vedere și aviz am emis actul de reglementare”.
ACTUALITATE
CUPRU MIN SA ABRUD organizează cerere de ofertă cu plic închis pentru achiziția: BLINDAJ SPIRA CLASOR
ECONOMIE
Grupul austriac Lagermax a inaugurat la Arad un centru logistic ultramodern, certificat BREEAM. Investiție strategică în vestul României
Un nou hub pentru transport și logistică: Grupul austriac Lagermax Logistics și-a extins rețeaua europeană prin inaugurarea, la Arad, a unui centru logistic ultramodern.
Amplasat pe drumul dintre Arad și Zădăreni, noul hub beneficiază de o poziție strategică, în apropierea autostrăzii A1 și a graniței cu Ungaria, ceea ce asigură acces direct la coridoarele pan-europene de transport.

Clădirea este certificată BREEAM Excellent, standard internațional care confirmă respectarea celor mai noi cerințe privind eficiența energetică și sustenabilitatea.

Richard Poeschl- CEO Lagermax, despre dimensiunea și rolul investiției de la Arad
Richard Poeschl: „Un hub construit pentru viitor” CEO-ul grupului austriac, Richard Poeschl, a subliniat rolul noii investiții în consolidarea rețelei europene Lagermax: „Noul terminal de la Arad se întinde pe 24.000 m² de depozite și 1.000 m² de birouri moderne.
Este împărțit în patru unități flexibile, gândite să răspundă tuturor cerințelor clienților noștri. Suntem mândri că am ridicat această clădire conform celor mai noi standarde internaționale de sustenabilitate și eficiență energetică.”
El a amintit și rolul bazei de la Curtici, dezvoltată anterior: „Curticiul a fost un motor economic și un model de succes regional. Noul hub de la Arad este continuarea firească a acestui drum.”
”Prin această locație, transmitem un mesaj puternic: Lagermax consideră România ca o piață cu adevărat în creștere și o regiune în care dorim să investim și să avem succes împreună. Noul depozit din Arad va juca un rol cheie – ca un centru logistic, cu locuri de muncă atractive și ca partener de încredere pentru clienții noștri.”
Printre facilități se numără servicii de depozitare, distribuție rapidă și livrare peste noapte (overnight delivery), în special pentru industria auto.
Sorin Luchescu: inaugurăm o etapă nouă pentru Lagermax
„Nu inaugurăm doar o clădire, ci o etapă nouă: un angajament pentru inovație, eficiență și servicii de înaltă calitate pentru clienții noștri. Este un pas important prin care aducem standardele rețelei Lagermax mai aproape de partenerii noștri, atât din România, cât și de pe plan internațional”, a declarat Sorin Luchescu, Managing Director Lagermax Logistics România.
Ambasadorul Austriei, discurs despre importanța economică și relațiile bilaterale cu România
Discursul ambasadoarei Austriei în România, Ulla Krauss-Nussbaumer, a oferit un cadru amplu pentru înțelegerea dimensiunii bilaterale a investiției și importanța relațiilor economice dintre România și Austria:
”Pot afirma cu fermitate, că succesul economic al României și al Lagermax au mers mână în mână.
Dezvoltarea economiei românești a confirmat alegerea Lagermax de a activa în România, iar, la rândul său, disponibilitatea Lagermax de a-și asuma riscuri și de a investi aici, a contribuit la dezvoltarea economiei românești.
Această nouă investiție este mai mult decât un centru logistic – este un simbol al inovației, al dezvoltării regionale și al puterii cooperării economice austro-române. Logistica joacă un rol esențial în comerț, sprijinul industriilor și interconectarea piețelor.
Ea este motorul tăcut al creșterii economice și al competitivității. Austria și România sunt unite printr-un parteneriat de lungă durată și dinamic.
De-a lungul anilor, relațiile noastre bilaterale s-au aprofundat semnificativ – impulsionate de schimbul cultural, legăturile istorice și o puternică colaborare economică. Câteva cifre ilustrează acest progres:
- Comerțul dintre țările noastre s-a dublat în ultimii ani, ajungând din 2022 la aproximativ 6 miliarde de euro.
- România este a 14-a piață de export cea mai importantă pentru Austria și ocupă locul 20 printre partenerii noștri de import.
- România este, de asemenea, a șasea cea mai mare destinație pentru investiții străine directe din întreaga lume pentru Austria, cu investiții de peste 13,5 miliarde de euro.
Și toți noi de aici știm că Austria este al doilea cel mai mare investitor în România.
Acest nou centru logistic este o dovadă a acestei încrederi și a viziunii comune. Reflectă angajamentul companiilor austriece pentru dezvoltarea dinamică a României și credința lor în potențialul acestei regiuni.
Felicitări Lagermax si întregii echipe Lagermax pentru acest minunat succes.
Austria este mândră să fie un partener de încredere pentru România și ne bucurăm să continuăm împreună drumul nostru – spre inovație, durabilitate și prosperitate comună.”
Europarlamentarul Gheorghe Falcă: de la Curtici la Bruxelles
Europarlamentarul Gheorghe Falcă a amintit de începuturile zonei libere de la Curtici și de dezvoltarea ulterioară a zonei industriale: „În 1997, șase oameni au pus bazele zonei libere de la Curtici.
Lagermax a fost printre primele companii care au arătat că acel loc are viață economică. În 2005, ca primar, am avut curajul să deschid o nouă zonă industrială, chiar dacă era greu și așteptam să intrăm în Uniunea Europeană. Astăzi, acea zonă este viabilă.”
Referindu-se la perspectivele europene, Falcă a completat: „Coordonez bugetul de transporturi al Uniunii Europene pentru perioada 2028–2034 și știu că, până în 2050, volumul de marfă transportată în Europa se va dubla.
Investiția Lagermax la Arad arată că acești oameni își programează pașii strategic, cu gândul la viitor.”
Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad
Conectivitatea Aradului și eforturile locale Legătura dintre investițiile private și infrastructura publică a fost subliniată de Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad, care a vorbit despre eforturile autorităților locale de a investi în conectivitate și transport – condiții esențiale pentru dezvoltarea economică a Aradului.
„Știu ce înseamnă responsabilitatea unei investiții, provocările și curajul de a merge mai departe. Asta vedem astăzi la Lagermax”, a spus Bîlcea, vorbind din experiența sa personală de antreprenor în domeniul transporturilor.
Lagermax își consolidează prezența în Europa de Est printr-o investiție strategică
Fondată în 1920 la Salzburg, compania Lagermax a evoluat de la un operator local la un grup internațional cu peste 4.100 de angajați și 85 de locații în 15 țări, înregistrând o cifră de afaceri de 770 de milioane de euro.
Prin noul hub de la Arad, grupul își consolidează prezența în Europa de Est și răspunde cerințelor tot mai ridicate din sectorul logistic.
Inaugurarea centrului logistic de la Arad reprezintă o investiție strategică pentru vestul României și pentru întreaga rețea Lagermax. Noul hub aduce împreună tehnologie modernă, procese digitale, servicii rapide și standarde internaționale de sustenabilitate, poziționând Aradul ca un punct de referință pe harta logistică europeană.
ECONOMIE
FOTO: Secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist
Lucrările pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord avansează. Sunt șanse să fie gata înainte de termen. Autostrada A0 Nord, Lotul 1, promite să lege mai eficient zonele din jurul Bucureștiului.
Secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu, a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist.

„Am fost într-o verificare pe șantierul Lotului 1 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, a cărei execuție a început luna martie, anul acesta.
În șantier sunt mobilizați 300 de muncitori și 160 de utilaje. Lucrările au avut un start bun, sunt în grafic și sunt șanse mari ca pe tronsonul intre DN1 și DN1A să fie finalizate în avans față de graficul contractat”, a scris Ionel Scriosteanu, într-o postare recentă pe Facebook

Autostrada A0 Nord – Lot 1: stadiul lucrărilor
La acest moment, pe sectorul între km 12+120 – km 20+000 (Buftea DN1A – Corbeanca DN1), sunt în execuție următoarele lucrări de terasamente:
- decapare pământ vegetal: 95% realizat
- stabilizare teren fundare: 85% realizat
- umplutură terasament: 23%
- podețe casetate: 14%
- podețe tubulare: 9%
- parcare de scurtă durată km 14+500: decapare pământ vegetal 100%.

Totodată, se lucrează la finalizarea descărcării siturilor arheologice la km 18+303 și km 13+900 și la eliberarea amplasamentului de utilități existente în diverse puncte ale șantierului.
- Pe sectorul cuprins între km 2+500 – km 12+120, a început execuția lucrărilor de relocare utilități, se finalizează activitățile de descărcare situri arheologice prezente și se execută lucrări de decopertare și stabilizare teren fundare.
- Pe sectorul cuprins între km 2+300 – 8+720, se face decapare pământ vegetal, se execută tronsoanele experimentale în vederea stabilirii procentelor de liant, se aprovizionează cu materiale pentru straturile de umplutură și se amenajează drumurile tehnologice.
- Zona pasaj peste CF101 București – Pitești DN7: cu o lungime de 733 m, structura 6 – momentan se execută platforme pentru cele 17 pile, în vederea începerii, de săptămâna viitoare, a execuției lucrărilor de fundații indirecte (320 piloți forați).
- Pasaj peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, structura 7: este compusă din 17 deschideri cu o lungime totală de 650 m. În acest moment sunt prezente în șantier 2 foreze și sunt executați 130/294 piloți forați, 5 radiere sunt finalizate.
- Noduri rutiere la intersecțiile cu DN7 și DN1A: sunt instalate organizările de șantier, respectiv Organizare de Șantier DN1A – baza administrativă și Organizare de Șantier DN7 – baza de producție. Un aspect particular este că Organizare de Santier DN1A – baza administrativă este complet funcțională, cu preîncărcare rampe culee în scopul consumării tasărilor.
- La pasajul peste DJ Ciorogârla-Joița: preîncărcare rampă culee în scopul consumării tasărilor.

Traseul Lotului 1 Nord se află între A1 și DN1, de la Dragomirești la Corbeanca. Acesta și are o lungime de 17,5 km.

Amplasamentul lucrărilor este situat pe teritoriul județelor Ilfov (pe raza unităților administrativ teritoriale Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia, Corbeanca) și Giurgiu (pe raza localităţilor Joița și Săbăreni).

Pe acest lot lucrează constructorul sibian RETTER Projectmanagement, în asociere cu italienii de la Impresa Pizzarotti.
Foto: Irinel Ionel Scrioșteanu/ Facebook
ECONOMIE
VIDEO: Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare
Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare. Tehnologie de ultimă generație pentru un proiect modern, curat și rapid.
La km 19+757 pe DN1, în zona Balotești–Corbeanca, compania Retter derulează lucrările pentru construirea pasajului suprateran (Pod Therme), un proiect de infrastructură rutieră major, realizat în beneficial Therme Nord București.
Acest pasaj va asigura conectivitate eficientă și trafic fluent într-o zonă cu dezvoltare accelerată și cerințe stricte privind protecția mediului.
Lucrările sunt realizate cu un nivel ridicat de eficiență, grație investițiilor în echipamente performante și metodologii moderne de lucru, orientate atât spre reducerea duratei de execuție, cât și spre minimizarea impactului asupra mediului.
Înlocuirea metodei clasice de hidroizolație – reducerea timpului de execuție de la 28 la 7 zile
Un element esențial al eficienței în această etapă a proiectului este optimizarea procesului de pregătire a betonului pentru aplicarea hidroizolației.
În locul metodei clasice, care presupune timpi de așteptare de până la 28 de zile pentru uscarea și tratarea corespunzătoare a stratului suport, Retter utilizează un ansamblu de echipamente Husqvarna, format din mașina de sablat Blastrac 2-20DT și un sistem de aspirare performant.

Această tehnologie permite curățarea și deschiderea porilor suprafeței din beton într-un mod rapid și uniform, fără apă, fără contaminanți, cu o aderență crescută.

Prin urmare, hidroizolația poate fi aplicată mult mai devreme, scurtând întregul proces la doar 7 zile – o reducere de peste 75% a timpului față de metodele tradiționale.
Zero praf – un avantaj esențial într-o zonă cu restricții de mediu
Zona Therme este supusă unor restricții stricte privind generarea de praf care rezultă și din traficul intens al Drumului Național 1 în timpul lucrărilor de execuție.

Echipamentele utilizate de Retter sunt special alese pentru a lucre curat, fără emisii de praf, datorită sistemului integrat de aspirare, conectat la mașina de sablat.

Acesta absoarbe complet praful generat în timpul sablării, chiar în momentul impactului, prevenind dispersarea în aer sau pe șantier.

Astfel, nu doar că se respectă legislația și standardele de mediu din zonă, dar se asigură și un mediu de lucru sigur pentru personal, fără riscuri de contaminarea altor procese sau zone învecinate.
Protecție suplimentară pentru rosturile de dilatație și aparatele de reazem, component sensibile ale lucrării de artă
Un alt avantaj-cheie al sablării fără praf este protejarea componentelor critice, cum sunt rosturile de dilatație si aparatele de reazem.

În metodele clasice, praful se poate infiltra în aceste zone greu accesibile, afectând calitatea lucrării sau funcționarea optimă a rosturilor și reazemelor.

Prin utilizarea echipamentelor moderne, păstrarea curățeniei este totală, ceea ce contribuie la durabilitatea și siguranța structurii.
Concluzie
Prin aplicarea acestor tehnologii moderne, Retter demonstrează angajamentul său față de eficiență, inovație și responsabilitate. Nu este vorba doar despre construire rapidă, ci despre construire inteligentă și sustenabilă, cu un impact minim asupra mediului și cu rezultate de calitate superioară.

Pasajul suprateran peste DN1 – Podul Therme – devine astfel un exemplu de bună practică în domeniul infrastructurii rutiere moderne, în care tehnologia contribuie activ la atingerea obiectivelor de performanță, mediu și siguranță.


