ACTUALITATE
Un muzeu din Madrid poate păstra un tablou de Pissarro, furat de nazişti, a decis o instanţă din SUA
Marți, o instanță de apel din Statele Unite a emis o decizie prin care a confirmat că Muzeul Thyssen-Bornemisza din Madrid are dreptul să păstreze în colecțiile sale un tablou al pictorului impresionist francez Camille Pissarro. Tabloul fusese furat de naziști de la o femeie evreică. Această hotărâre respinge astfel acțiunea de revendicare a dreptului de proprietate, demarată de moștenitorii femeii cu mai bine de două decenii în urmă, conform informațiilor furnizate de Reuters.
Decizia, votată în unanimitate de cei trei judecători de la Curtea de Apel pentru al 9-lea circuit din Pasadena, California, vizează unul dintre cele mai îndelungate procese privind opere de artă furate de nazişti, început în 2005 şi care a ajuns în urmă cu doi ani la Curtea Supremă a Statelor Unite.
Tabloul intitulat ”Rue Saint Honore, apres midi, effet de pluie”, care înfăţişează o scenă stradală pariziană, a fost furat în 1939 de la Lilly Neubauer, care a fost forţată să-l vândă pentru 900 de Reichsmarks (360 de dolari) pentru a obţine astfel viza şi a putea fugi din Germania nazistă. Proprietara nu a primit însă niciodată acei bani.
Tabloul a avut diverşi proprietari până în 1993, când muzeul Thyssen a cumpărat pictura, realizată în 1897, de la baronul Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza şi a expus-o în colecţia sa, unde se află şi în ziua de astăzi.
După ce a aflat unde se află tabloul, nepotul lui Lilly Neubauer, Claude Cassirer, a făcut o cerere pentru restituirea operei de artă în 2001 şi a intentat un proces patru ani mai târziu.
Claude Cassirer a murit în 2010, iar fiul lui, David, administratorii averii fiicei sale, Ava, precum şi Federaţia United Jewish Federation din comitatul San Diego se ocupă în prezent de acest dosar.
Ce susține judecătorul Carlos Bea
Potrivit deciziei pronunţate marţi, judecătorul Carlos Bea a spus că interesul Spaniei de a oferi ”certitudinea titlului” pentru muzeele sale depăşeşte interesul Californiei de a opri furturile şi de a obţine restituiri pentru victimele furturilor de artă care au domiciliul în acest stat american.
El a mai spus că aplicarea justificată a legii spaniole în detrimentul legislaţiei din California îl îndreptăţeşte pe Muzeul Thyssen să fie proprietarul tabloului întrucât l-a deţinut şi l-a expus cu bună credinţă timp de opt ani înainte ca proprietatea să fie pusă sub semnul întrebării.
În aceeaşi ordine de idei, judecătoarea Consuelo Callahan a spus că Spania ar fi cedat în mod voluntar tabloul, reflectând angajamentul acestei ţări faţă de restituirea artei furate de nazişti, dar legea impune o soluţie diferită.
”Mi-aş fi dorit ca situaţia să fie altfel”, a scris judecătoarea.
Decizia survine la doi ani după ce Curtea Supremă a respins o decizie anterioară
Decizia survine la doi ani după ce Curtea Supremă a respins o decizie anterioară pentru al 9-lea circuit întrucât a aplicat eronat prevederile legale.
Avocaţii lui Cassirers au precizat într-un comunicat comun că decizia de marţi ”nu explică cum de interesul Spaniei în privinţa aplicării legii este de a desfiinţa proprietatea în cazul jafurilor de război”. Aceştia vor solicita revizuirea sentinţei de către o comisie pentru al 9-lea circuit formată din 11 judecători.
”Familia Cassirers consideră că, mai ales după explozia de antisemitism din zilele noastre din această ţară şi de peste tot în lume, trebuie să conteste insistenţa continuă a Spaniei în ceea ce priveşte tăinuirea operelor de artă jefuite de nazişti”, au precizat avocaţii reclamanţilor.
Thaddeus Stauber, avocat al Muzeului Thyssen, a spus că hotărârea este ”o concluzie binevenită în acest caz”. Agerpres
Citește mai mult pe Botosani24.ro