Connect with us

EVENIMENT

Vineri, 5 iunie, eclipsa de Lună prin penumbră, vizibilă din România. La ce oră are loc maximul fenomenului astronomic

Publicat



eclipsa luna sursa astro-urseanu.ro
sursa foto: www.astro-urseanu.ro

Eclipsa de Lună prin penumbră, vizibilă din România, se produce pe 5 iunie, maximul acesteia având loc la ora 22 şi 25 de minute, când aproape jumătate din discul Lunii se va afla în penumbra Pământului.

La o astfel de eclipsă Luna nu intră deloc în umbra Pământului, iar fenomenul poate fi observat pe tot parcursul desfăşurării de pe teritoriul României.

Eclipsa de Lună prin penumbră poate fi observată din diverse locuri din Europa, Africa, Asia şi Australia şi va dura 3 ore şi 18 minute, potrivit eclipse.gsfc.nasa.gov.

Fenomenul astronomic debutează în România (Bucureşti) la ora 20 h 46 m (intrarea în penumbră) şi se încheie în ziua următoare, 6 iunie, la 00 h 04 m (cu ieşirea completă din penumbră). Vom putea vedea schimbări pe discul Lunii doar în perioada maximului eclipsei şi, pentru că penumbra nu este foarte întunecată, vom vedea doar o reducere în strălucire a jumătăţii astrului care intră în penumbră şi care poate prezenta o modificare a culorii, de la cea obişnuită spre gălbui, potrivit www.astro-urseanu.ro.

Eclipsele de Lună sunt mai puţin spectaculoase, dar pot furniza specialiştilor date extrem de importante privind atmosfera Pământului, gradul de poluare a acesteia, efectele radiaţiei solare asupra atmosferei şi altele, Luna comportându-se ca un ecran pe care putem “citi” particularităţile atmosferei Pământului. De asemenea, eclipsele de Lună pot da informaţii folosite şi pentru măsurarea vitezei de răcire a scoarţei lunare, în intervalul în care aceasta este lipsită de căldura Soarelui.

Următoarea eclipsă, vizibilă şi din ţara noastră, se va produce tot în această lună, la 21 iunie, şi va fi o eclipsă parţială de Soare. Următoarea eclipsă de Lună vizibilă din România se va produce pe 16 mai 2022 şi va fi o eclipsă totală de Lună.

De când s-a format, în urmă cu aproximativ 4,5 miliarde de ani, Luna se îndepărtează de planeta noastră (cu aproximativ patru centimetri pe an). În perioada de rotaţie a satelitului în jurul Pământului, care durează aproximativ 29 de zile şi jumătate, se disting patru faze: Lună Nouă, Primul Pătrar, Lună Plină, Ultimul Pătrar. Potrivit NASA, avem două-patru eclipse de Soare în fiecare an, în timp ce eclipsele de Lună sunt mai puţin frecvente.

O eclipsă de Lună se produce întotdeauna în momentul fazei de Lună Plină, atunci când Soarele este în opoziţie cu Luna. Fazele – Luna Nouă sau Luna Plină – se produc la fiecare două săptămâni, însă eclipse se produc, de regulă, de patru ori pe an. Pentru ca un astfel de fenomen să aibă loc, este necesar ca cele trei corpuri cereşti, Soarele, Pământul şi Luna, să se afle aproximativ pe aceeaşi direcţie.

Pământul are întotdeauna o umbră în spaţiu creată de lumina Soarelui, care are o parte centrală mai întunecată şi o parte externă mai puţin întunecată, numită penumbră. În timpul unei eclipse de Lună, aceasta intră, treptat, în umbra Pământului. La un moment dat, Luna poate dispărea aproape de tot, fiind vizibilă doar ca un disc de culoare roşie închisă, numită “Lună sângerie”. Aceasta este o eclipsă totală de Lună, potrivit www.space.com.

Dacă Luna trece doar prin partea externă a umbrei, prin penumbră, avem o eclipsă de Lună prin penumbră. Penumbra nu cauzează modificări importante asupra astrului, adică nu se întunecă.

Dacă Luna nu intră în întregime în umbra Pământului, ci trece pe deasupra sau pe sub centrul umbrei, este posibil ca discul Lunii să nu fie acoperit în totalitate, ci doar “muşcat” foarte tare. Aceasta se numeşte eclipsă parţială de Lună.

Cea mai veche eclipsă de Lună consemnată a avut loc în anul 3450 î.Hr. În vechile culturi, când avea loc o eclipsă, oamenii spuneau că soarele sau luna au fost înghiţite de balaur sau de dragon. La noi, oamenii spuneau că cele două corpuri cereşti erau mâncate de vârcolaci. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

AUTO

Comerțul cu autoturisme second-hand, fiscalizat de anul viitor

Publicat

Comerţul cu autovehicule rulate, realizat de către persoanele fizice şi juridice din România, trebuie fiscalizat de la 1 ianuarie 2021, pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto, iar beneficiile aduse bugetului de stat vor fi de aproximativ 700 de milioane de euro/an, susţin reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

„Viziunea APIA pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto din România, este axată pe o serie de vectori de dezvoltare care să faciliteze atingerea pe plan naţional a obiectivelor de mediu asumate în cadrul dialogului internaţional şi european. Din perspectiva obiectivelor Agendei pentru Dezvoltare Durabilă din 2030 a ONU (din care patru sunt de interes şi pentru industria auto)”, se arată într-un comunicat de presă a Asociaţiei, transmis vineri Agerpres.

Una dintre cele zece măsuri pe care APIA le propune Guvernului României în vederea revitalizării activităţii de comerţ cu autovehicule noi şi servicii post-vânzare se află realizarea de Ministerul Sănătăţii a unui Ghid de sănătate publică/Cod de bună practică privind măsurile de precauţie în materie de sănătate pentru operatorii economici ce activează în acest domeniu. De asemenea, se propune asigurarea unor programe de testare a angajaţilor companiilor respective.

Potrivit sursei citate, în România este nevoie de realizarea şi punerea în aplicare a unui Program Naţional de Înnoire a Parcului auto al autorităţilor publice prin achiziţii publice de autovehicule, în special cu emisii reduse şi actualizarea criteriilor pentru cumpărarea de autovehicule ecologice.

În plus, se propune pregătirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, astfel încât operatorii din piaţă să aibă elementele necesare pregătirii anului 2021.

Specialiştii APIA susţin eliminarea prevederilor care limitează (leasing, test-drive) abordarea consistentă a Programului „Rabla Plus” de către potenţialii beneficiari, precum şi eliminarea nedeductibilităţii TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scăzute.

De asemenea, a măsură vizează realizarea unui parteneriat public – privat pentru descentralizarea înmatriculării către dealerii de automobile şi digitalizarea procedurii de înmatriculare, în acord cu practica europeană din alte ţări.

În ceea ce priveşte infrastructura destinată autovehiculelor electrice, APIA susţine aplicarea unui program de finanţare care să fie disponibil operatorilor economici, pentru staţii de încărcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene şi drumurilor naţionale, în valoare de 53 de milioane de euro aprobat de Comisia Europeană pentru România.

Alte măsuri considerate importante de către producătorii şi importatorii de automobile din România sunt: introducerea în Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 şi 2030 privind numărul de autovehicule cu emisii zero sau scăzute şi staţii de încărcare (electrice, hidrogen, CNG, LNG), realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de către municipii a zonelor cu emisii scăzute şi modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea in considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legaţi de poluare sau schimbări climatice.

Nu în ultimul rând, APIA este de părere că fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate (realizat de către persoane fizice, dar şi juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021, reprezintă o măsură importantă pe care ar trebui să o ia autorităţile, beneficiile aduse bugetului de stat fiind de circa 700 milioane de euro/an.

Tot membrii APIA propune spre dezbatere atât autorităţilor, cât organizaţiilor sau persoanelor interesate asumarea unor obiective prin documentul „Viziunea APIA 2020-2030 Mobilitate sustenabilă, sigură şi eficientă”.

În acest sens, se propun planuri de îmbunătăţire a calităţii aerului în oraşe (reducerea emisiilor CO2, a emisiilor poluante NOx si PM, prin stimularea casării/retragerii din parcul naţional auto a autovehiculelor poluante), creşterea gradului de siguranţă rutiera (prin: promovarea vehiculelor care corespund celor mai noi prevederi în domeniu, dezvoltarea infrastructurii rutiere naţionale şi conexiuni cu Europa, fiscalizarea folosită ca instrument de înnoire a parcului auto – comerţ autovehicule rulate, impozit anual, beneficii pentru achiziţia de autovehicule verzi).

sursă: Agerpres

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO: Protest fără măști în Piaţa Victoriei. Oamenii scandează împotriva legii privind carantinarea. ”Vrem eliberare, nu carantinare”

Publicat

Câteva zeci de persoane s-au adunat, duminică, în Piaţa Victoriei pentru a protesta faţă de legea carantinei. Participanţii scandează “Demisia! Demisia!”, “Noi nu suntem o naţie de sclavi!”, “Libertate! libertate!”, Hai în piaţă!”, ”Vrem eliberare, nu carantinare”.

Purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei Capitalei, Georgian Enache, a declarat, pentru AGERPRES, că numărul forţelor de ordine prezente în Piaţa Victoriei se adaptează în funcţie de numărul persoanelor participante la protest şi de modul de manifestare.

“Numărul forţelor de ordine este unul dinamic. Acesta se adaptează în funcţie de numărul persoanelor participante la protest şi în funcţie de modul de manifestare. Nu este un număr fix de jandarmi, el poate fi dimensionat în funcţie de nevoi”, a precizat Georgian Enache.

El a afirmat că echipele de dialog ale Jandarmeriei le-au adus la cunoştinţă participanţilor că este importantă purtarea măştii şi i-au informat pe cei prezenţi în Piaţa Victoriei care sunt prevederile legale.

“Încă de la prezenţa primelor persoane în Piaţa Victoriei, jandarmii, prin echipele de dialog pe care le avem şi care discută cu participanţii, le-au adus la cunoştinţa acestora prevederile legale, faptul că este importantă protecţia sănătăţii lor şi a celorlalţi cetăţeni, le-au făcut recomandări privind purtarea măştii, privind distanţarea socială, distanţarea fizică şi celelalte prevederi legale pe care aceştia sunt obligaţi să le respecte. (…) Trebuie să spunem foarte clar că, în această perioadă, ne aflăm sub efectul Legii 55 din 2020 care prevede unele măsuri de prevenire şi combatere a epidemiei cu noul coronavirus.

Printre măsurile stabilite de această lege este şi aceea că, în perioada stării de alertă, sunt interzise manifestaţiile publice şi adunările publice în general, în spaţii deschise. Aceste lucruri le-au fost comunicate atât organizatorilor, cât şi celorlalţi participanţi”, a precizat purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei Capitalei.

Potrivit Jandarmeriei Capitalei, până în prezent, au fost aplicate 13 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 16.500 de lei pentru nerespectarea măsurilor de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, în continuare fiind desfăşurate activităţi specifice de identificare şi sancţionare şi a altor persoane care încalcă prevederile legii.

“Scopul nostru nu este acela de a sancţiona persoane, ci acela de a preveni răspândirea virusului, de a limita efectele acestei epidemii”, a mai spus Georgian Enache.

Comisia juridică a Senatului urmează să reia, luni, dezbaterile asupra proiectului de lege privind carantinarea şi izolarea. AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

Doi tineri de 19 și 20 de ani, reținuți pentru trafic de droguri de mare risc. Prinși în flagrant în timp ce vindeau 85 de pastile de ecstasy

Publicat

retinut
arhivă foto

Doi tineri de 19 ani și 20 de ani din Iași au fost reținuți de procurorii DIICOT pentru trafic de droguri de mare risc, după ce au fost prinși în flagrant în timp ce încercau să vândă 85 de pastile de ecstasy. Drogurile urmau să fie distribuite la o petrecere care urma să aibă loc într-un club de pe raza municipiului Iași.

Potrivit unui comunicat al DIICOT, duminică, 12 iulie, procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Biroul Teritorial Vaslui au dispus reţinerea pe o perioadă de 24 de ore a inculpaţilor R.L.M. şi F.R.A. în vârstă de 19, respectiv 20 de ani, pentru săvârşirea infracţiunii de trafic de droguri de mare risc.

Unul dintre tineri a fost prins în flagrant în timp ce încerca să comercializeze 85 pastile de ecstasy. Drogurile urmau să fie distribuite participanţilor la o petrecere care urma să aibă loc într-un club de pe raza municipiului Iași.

De asemenea, în aceeași zi s-a organizat, pe raza municipiului Bârlad, o a două acţiune de prindere în flagrant, a inculpatului F.R.A., sursa de aprovizionare cu droguri de mare risc a inculpatului R.L.M., care a fost depistat în timp ce încerca să pună în vânzare 50 de pastile de escstasy, în schimbul sumei de 2.500 lei.

În cursul zilei de astăzi, inculpaţii urmează să fie prezentaţi Tribunalului Vaslui cu propunere de arestare preventivă pentru o perioadă de 30 de zile.

Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcţia Operaţiuni Speciale.

Facem precizarea că pe parcursul întregului proces penal persoanele cercetate beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum şi de prezumţia de nevinovăţie.

Citește mai departe

EVENIMENT

Patru mașini implicate într-un accident pe Autostrada Soarelui. Traficul rutier este BLOCAT. Coloană de mașini pe 3 kilometri

Publicat

arhivă foto, sursa: digi24.ro

Un accident rutier în care au fost implicate patru autoturisme s-a produs, duminică seara, pe Autostrada Soarelui, în zona localității Sărulești din județul Călărași. În urma evenimentului rutier, două persoane au fost rănite.

Potrivit Centrului INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române, pe sensul către Capitală al autostrăzii A2 București-Constanța, la kilometrul 42, localitatea Sărulești, județul Călărași, s-a produs o coliziune în care au fost implicate 4 autoturisme.

UPDATE: Traficul rutier a fost deblocat. Potrivit Poliției, în urma accidentului au fost rănite trei persoane, una dintre victime fiind transportate la spital cu un elicopter SMURD.

Autovehiculele sunt imobilizate pe a doua bandă, traficul fiind oprit  în totalitate pentru a permite aterizarea elicopterului SMURD. Coloana de autoturisme se întinde pe 3 kilometri, fiind în continuă creștere.

Stire in actualizare

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate