Connect with us

ACTUALITATE

Ai un apartament de închiriat? Cum vrea ANAF să schimbe procedurile și ce trebuie să faci

Publicat

chirie
Ai un apartament de închiriat? Fiscul vrea să schimbe regulile după care poți face acest lucru. ANAF a supus dezbaterii publice un proiect de ordin pentru aprobarea procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi modelul şi conţinutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune”. Ceva mai multă birocrație și reintroducerea obligativității de a anunța contractul în 30 de zile sunt doar câteva noutăți.

Conform proiectului, contractele de locaţiune încheiate prin înscris sub semnătură privată pot fi înregistrate la organele fiscale centrale, din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Organul fiscal central competent este:

a) organul fiscal central în a cărui evidenţă locatorul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii;

b) organul fiscal central în a cărui rază teritorială locatorul, persoană fizică rezidentă, are domiciliul fiscal, potrivit legii;

c) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul care face obiectul contractului de locaţiune – în cazul persoanelor fizice nerezidente.

Pentru înregistrarea contractului de locaţiune, locatorul depune „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”, prevăzută în Anexa nr.2 la ordin, denumită, în continuare, cerere, însoţită de o copie a contractului de locaţiune.

Conformitatea copiei cu originalul se efectuează de către locator prin înscrierea menţiunii ”conform cu originalul” şi prin semnătura acestuia. Cererea se completează în două exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către locator.

Cererea, însoţită de copia contractulului de locaţiune se depune direct la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Modificarea sau încetarea contractului de locaţiune pot fi înregistrate, de locator, la organul fiscal central competent, prin depunerea cererii, având bifată în formular căsuţa „Modificare” sau „Încetare”, după caz, însoţită de documentele justificative.

Data înregistrării contractului de locaţiune, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia, este data înregistrării cererii la organul fiscal central competent, sau data înregistrării acesteia pe portal, astfel cum rezultă din mesajul electronic de confirmare, după caz.

Dovada înregistrării la organul fiscal central competent a contractului de locaţiune, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este: a) copia cererii având înscrise numărul şi data înregistrării la organul fiscal – pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal central competent; b) copia cererii, însoţită de mesajul electronic de confirmare – pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Cererea şi documentele depuse de locator în format hârtie se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic în arhiva de documente electronice.

Organul fiscal central competent organizează evidenţa contractelor de locaţiune, în Registrul contractelor de locaţiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.

Înregistrarea în Registrul contractelor de locaţiune, se efectuează în maximum 5 zile de la data depunerii cererii. Registrul contractelor de locaţiune se gestionează la nivelul organelor fiscale centrale competente, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

Obligativitatea proprietarilor de imobile de a înregistra la organul fiscal, în termen de 30 de zile, contractele de închiriere, fusese eliminată începând cu data de 23 martie 2018, când a intrat în vigoare OUG 18/2018.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Salonul Internațional de Artă Naivă „Gheorghe Sturza”, ediția a XII-a, la Botoșani

Publicat

salonul internațional de artă naivă „gheorghe sturza”, ediția a xii a,

Publicitate

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani are plăcerea de a vă invita la vernisajul Salonului Internațional de Artă Naivă „Gheorghe Sturza”, ajuns la ediția a XII-a, care va avea loc vineri, 19 septembrie 2025, ora 12:00, la sediul instituției, pe str. Unirii nr. 10, Botoșani.

              Evenimentul va fi prezentat de Felicia Acsinte, istoric de artă, care va oferi publicului o perspectivă…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN de instabilitate atmosferică

Publicat

cod galben meteo alerta 3.jpg

Publicitate

Meteorologii au actualizat prognoza și au emis o atenționare nowcasting de tip cod galben de ploi pentru o parte din județul Botoșani, astăzi, până la ora 16:30.

Localitățile vizate sunt: Dorohoi, Hudești, Coțușca, Suharău, Havârna, Rădăuți-Prut, Ibănești, Cristinești, Avrămeni, George Enescu, Manoleasa, Hilișeu-Horia, Păltiniș, Mileanca, Pomârla, Știubieni, Darabani, Drăgușeni, Cordăreni, Viișoara, Concești, Mitoc și Adășeni.

Sunt…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Burse sociale 2025-2026. Criterii și documente necesare. Dosarele se depun până pe 2 octombrie

Publicat

burse sociale 2025 2026. criterii și documente necesare. dosarele se depun

Publicitate

Burse sociale 2025-2026. Elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal pot beneficia, în anul școlar 2025-2026, de burse sociale în cuantum minim de 300 de lei lunar. Cererile și dosarele cu documentele necesare trebuie depuse la secretariatele școlilor până la 2 octombrie 2025, potrivit metodologiei-cadru adoptate de Ministerul Educației, scrie alba24.ro.

Până pe 20 octombrie, școlile vor transmite la inspectoratele școlare prima listă…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Programul PSD – investiții și locuri de muncă pentru dezvoltarea Moldovei

Publicat

programul psd – investiții și locuri de muncă pentru dezvoltarea

Publicitate

România are nevoie de investiții care să creeze locuri de muncă și să stimuleze dezvoltarea regională. Prin Programul Național de Relansare propus de PSD, județele din Moldova pot deveni un pol de creștere economică durabilă.

La capitolul „Investiții”, Programul PSD propune opt măsuri principale, menite să aducă valoare adăugată economiei, să stimuleze producția și să creeze locuri de muncă, cu impact direct asupra bugetului de…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe