Connect with us

ACTUALITATE

Începe un program naţional de construire de creşe

Publicat



Sursă foto: Facebook

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, a declarat vineri, la Sfântu Gheorghe, că anul acesta va demara un program naţional de construire de creşe, menţionând că România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.

“România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în funcţie de numărul locurilor asigurate pentru această vârstă a copiilor de creşă. Faţă de numărul locurilor care sunt disponibile azi în creşe nu ajungem la 4%. Suntem pe ultimul loc, următoarea ţară pe această listă este Bulgaria cu 11% şi urcă această listă până la Danemarca cu 70%, care este pe primul loc. Am anunţat încă din prima săptămână a mandatului meu că o prioritate va fi acest program de construire de creşe în Romania. Am dat dispoziţie celor de la Compania Naţională de Investiţii să facă trei proiecte tip, pe trei nivele cu patru grupe, cu şase, respectiv zece grupe”, a declarat Cseke Attila.

El a arătat că noile creşe vor fi construite în baza unor normative legale care vor fi modificate.

“Astăzi, ca să vă dau toate informaţiile, pe normativele legale într-o grupă de creşă pot fi minim trei, maxim opt copii, cu un acord al Inspectoratului Şcolar acest număr poate fi crescut şi la 10 (…) Avem aceste trei proiecte tip pe care lucrăm deja, avem deja o formă a lor, inclusiv o formă a clădirilor (…) În paralel vom modifica normativele care sunt aprobate prin ordin de ministru, ce condiţii, ce criterii trebuie să le îndeplinească o creşă construită în România. Normativele sunt aprobate prin ordin al ministrului din 1997, deci ele sunt în vigoare de 24 de ani şi vrem să le aducem în anul 2021 pentru că s-au întâmplat multe lucruri şi multe chestiuni s-au schimbat, inclusiv legate de siguranţă la incendiu şi aşa mai departe (…) Anul acesta vrem deja să pornim construcţia de creşe în România. Nu vorbim de două creşe, de cinci creşe, de zece creşe, vorbim de multe, multe creşe, pentru că în fiecare judeţ este nevoie să construim creşe şi va fi o prioritate a Ministerului Dezvoltării acest proiect”, a declarat Cseke Attila.

Acesta a mai spus şi că în baza unei legi iniţiate de UDMR şi promulgate de preşedintele României, Klaus Iohannis, cheltuielile de funcţionare a creşelor vor fi transferate de la autorităţile locale către sistemul de învăţământ.

“Astăzi toată finanţarea pe funcţionarea creşelor cade în seama autorităţilor locale. Autorităţile locale care au amenajat sau construit creşe au avut un efort financiar, s-au implicat în acest lucru, dar anual trebuie să cheltuiască o anumită sumă de bani pentru funcţionarea acestora. Există o lege care a fost iniţiată de grupul parlamentar UDMR, care a fost aprobată şi promulgată de preşedinte anul trecut, care trebuia să intre în vigoare cu anul şcolar 2020-2021 şi care prevede, practic, transferul acestor cheltuieli de funcţionare de la autorităţile locale în sistemul de învăţământ din România. Practic, pe baza aceloraşi normative de cheltuieli, acelaşi tip care există la şcoli, pe fiecare persoană, respectiv fiecare copil din creşă, statul va finanţa funcţionarea acestor creşe. Şi dacă acest lucru poate să intre în vigoare anul acesta, din anul şcolar din septembrie, şi începem să construim multe creşe, şi vom începe să construim, vom avea în doi/ trei ani un salt valoric extraordinar pe acest segment care este aproape neacoperit în România”, a mai spus Cseke Attila. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Jumătate din noile infectări în Franţa sunt cu varianta britanică

Publicat

Varianta britanică a coronavirusului, mai contagioasă, se regăseşte în prezent la aproximativ jumătate dintre noile cazuri de COVID-19 detectate în Franţa, dar un nou lockdown naţional nu este avut în vedere la ora actuală, a anunţat joi premierul francez Jean Castex, potrivit AFP şi Reuters.

Această variantă a coronavirusului SARS-CoV-2 reprezenta cu o săptămână în urmă mai puţin de 40% din noile cazuri în Franţa, iar răspândirea ei provoacă îngrijorări cu privire la o nouă explozie epidemică.

Dacă accelerarea răspândirii coronavirusului persistă, Franţa va impune începând din martie lockdown-uri în weekend la Paris şi în alte 19 regiuni unde situaţia epidemiologică este în mod special preocupantă, a declarat premierul Castex la o conferinţă de presă.

Totuşi, în pofida deteriorării situaţiei sanitare, el a promis că un nou lockdown la nivel naţional nu este pe agendă, dar le-a cerut francezilor să respecte măsurile de limitare a răspândirii coronavirusului în timp ce se desfăşoară campania de vaccinare ce are nevoie de timp înainte de a-şi face efectul.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Spania: Un autobuz fără şofer, pe străzile din Malaga

Publicat

Un autobuz fără şofer a început să circule pe străzile din Malaga, în sudul Spaniei, un proiect prezentat drept o premieră în Europa, relatează joi AFP.

Echipat cu senzori şi camere, acest autobuz 100% electric, care a fost dat în funcţiune sâmbătă, face legătura între port şi centrul acestui oraş andaluz. O buclă de opt kilometri pe care o parcurge de şase ori pe zi.

“Autobuzul ştie în orice moment unde se află şi ceea ce este în jurul său”, a declarat pentru AFP Rafael Durban Carmona, directorul diviziei sudice a companiei Avanza, în fruntea consorţiului public-privat responsabil de acest proiect.

El poate mai ales să “interacţioneze cu semafoarele”, care sunt, de asemenea, echipate cu senzori care anunţă culoarea roşie, a adăugat el.

Autobuzul include, de asemenea, un dispozitiv de inteligenţă artificială care îi permite să îşi îmbunătăţească “deciziile” pe baza datelor înregistrate de-a lungul călătoriei.

Vehiculul, dezvoltat de compania spaniolă Irizar, seamănă cu oricare alt autobuz clasic de oraş – are o lungime de doisprezece metri şi poate transporta 60 de pasageri.

Un autobuz fără şofer a început să circule pe străzile din Malaga, în sudul Spaniei, un proiect prezentat drept o premieră în Europa, relatează joi AFP.

Echipat cu senzori şi camere, acest autobuz 100% electric, care a fost dat în funcţiune sâmbătă, face legătura între port şi centrul acestui oraş andaluz. O buclă de opt kilometri pe care o parcurge de şase ori pe zi.

“Autobuzul ştie în orice moment unde se află şi ceea ce este în jurul său”, a declarat pentru AFP Rafael Durban Carmona, directorul diviziei sudice a companiei Avanza, în fruntea consorţiului public-privat responsabil de acest proiect.

El poate mai ales să “interacţioneze cu semafoarele”, care sunt, de asemenea, echipate cu senzori care anunţă culoarea roşie, a adăugat el.

Autobuzul include, de asemenea, un dispozitiv de inteligenţă artificială care îi permite să îşi îmbunătăţească “deciziile” pe baza datelor înregistrate de-a lungul călătoriei.

Vehiculul, dezvoltat de compania spaniolă Irizar, seamănă cu oricare alt autobuz clasic de oraş – are o lungime de doisprezece metri şi poate transporta 60 de pasageri.

Citește mai departe

ACTUALITATE

AstraZeneca confirmă 40 de milioane de doze de vaccin pentru UE până în martie

Publicat

Directorul executiv al companiei farmaceutice AstraZeneca, Pascal Soriot, prezent joi la o audiere în Parlamentul European, s-a declarat ”încrezător” că această companie va reuşi în al doilea trimestru al acestui an să crească numărul dozelor de vaccin anti-COVID-19 livrate Uniunii Europene, după ce în primul trimestru acestea au scăzut la mai puţin de jumătate din cele promise, relatează Reuters.

Randamentul sub aşteptări al producţiei, respectiv cantitatea de vaccin ce poate fi produse din ingredientele de bază, a condus la scăderea numărului dozelor de vaccin fabricate, s-a scuzat din nou directorul AstraZeneca în faţa europarlamentarilor.

Pascal Soriot a insistat că AstraZeneca încearcă să livreze statelor membre UE 40 de milioane de doze de vaccin până la sfârşitul lunii martie, mai puţin de jumătate faţă de cele 90 de milioane de doze prevăzute în contract.

Uniunea Europeană, rămasă în urma SUA şi a Marii Britanii în procesul de vaccinare anti-COVID-19, a cerut în mod repetat companiei AstraZeneca să facă mai mult pentru a furniza dozele promise, inclusiv prin redirecţionarea către blocul comunitar a unei părţi din producţia fabricii sale din Marea Britanie, despre care AstraZeneca a susţinut însă că este rezervată acestei ţări, în virtutea contractului încheiat cu guvernul de la Londra înaintea celui cu Comisia Europeană.

”Îmi pare rău că randamentul sub aşteptări al lanţului nostru de producţie dedicat Europei ne-a afectat capacitatea de livrare (…) Facem tot ce putem pentru a livra 40 de milioane de doze în primul trimestru”, a spus Soriot.

În declaraţia sa iniţială el nu a menţionat cifre privind livrările pentru trimestrul al doilea, care conform contractului încheiat cu Comisia Europeană ar trebui să fie de 180 de milioane de doze de vaccin, dar le-a spus europarlamentarilor că AstraZeneca are în vedere să preia doze din reţeaua sa internaţională, inclusiv din SUA, pentru a atinge ţinta de doze convenite cu UE pentru a fi livrate acesteia în trimestrul doi.

La dezbaterea din Parlamentul European au fost prezenţi şi reprezentanţi ai celorlalte companii care au dezvoltat vaccinuri anti-COVID-19 autorizate în UE sau care sunt în curs de testare. Însă, deşi companiile Pfizer/BioNTech şi Moderna au livrat şi ele cu întârzieri şi în cantităţi mai reduse vaccinurile promise prin contracte, cele mai multe întrebări i-au fost adresate lui Pascal Soriot, dat fiind că AstraZeneca nu a respectat calendarul livrărilor către UE în timp ce a continuat să furnizeze normal vaccinuri către Marea Britanie. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cancelarul austriac: Dacă UE nu se înţelege asupra paşapoartelor de vaccinare, unele state membre o vor face separat

Publicat

Dacă Uniunea Europeană nu poate conveni asupra beneficiilor pentru persoanele vaccinate anti-COVID-19, care au fost testate ori au dobândit imunitate în urma infecţiei cu noul coronavirus, atunci Austria şi alte state membre care împărtăşesc aceeaşi opinie vor avansa curând cu astfel de măsuri, a declarat joi cancelarul austriac Sebastian Kurz, citat de agenţia DPA.

”Consider că acest proiect trebuie implementat în primăvară – dacă nu în toată Europa, va trebui să o facem la nivel naţional şi prin înţelegeri cu alte state care au politici similare”, a spus Kurz la o conferinţă de presă, înaintea unui summit european online la care liderii europeni sunt divizaţi în chestiunea creării unor aşa-numite paşapoarte de vaccinare pentru înlesnirea turismului şi călătoriilor în UE.

Cancelarul austriac a susţinut ca ”paşapoarte verzi digitale” pe telefoanele mobile să poată oferi deţinătorilor acestora acces în restaurante, la evenimente culturale, sportive sau pentru turism, nu doar celor care au fost vaccinaţi recent anti-COVID-19, ci de asemenea oricui are un test recent COVID-19 negativ.

Kurz a confirmat că statele UE care au sectoare turistice importante, precum Austria, Grecia, Italia şi Spania, au idei similare în această chestiune.

În schimb, alte state membre, precum Franţa şi Germania, sunt rezervate cu privire la acordarea unor beneficii persoanelor vaccinate anti-COVID-19, mai ales că procentul persoanelor vaccinate în UE este încă foarte redus şi s-ar crea discriminări, plus că nu este clar dacă o persoană vaccinată mai poate transmite virusul, notează agenţia DPA, adăugând că de la summitul în desfăşurare nu se aşteaptă o decizie în această chestiune.

Conform unor surse citate de această agenţie discuţiile la summit sunt axate mai mult asupra modalităţilor de recunoaştere reciprocă între statele UE a certificatelor de vaccinare şi de testare.AGERPRES

Citește mai departe