Connect with us

ACTUALITATE

Programul Rabla 2020, noutăți: Vor putea fi cumpărate și motociclete, iar cei care cumpără o mașină electrică nu pot să o vândă timp de un an

Publicat



motocicleta

Prin Programul Rabla 2020 se vor putea cumpăra și motociclete, iar cei care vor achiziționa mașină electrică nu vor putea să o vândă decât după un an, a anunțat marți, ministrul demis al Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe.

Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus vor avea, în acest an, un buget total de 545 de milioane de lei, din care 140 de milioane de lei doar pentru achiziţia de maşini electrice sau hibrid plug-in.

“Pentru Rabla Clasic investim un buget mai mare decât anul trecut, 405 milioane de lei. Această sumă ne va permite să creştem la 60.000 numărul maşinilor uzate pe care le vom scoate din trafic. Românii care vor să fie pe lista celor 60.000 de beneficiari trebuie să ştie că valoarea primei de casare rămâne la 6.500 de lei, aproximativ 1.350 de euro. Această primă poate să crească cu încă 1.000 de lei dacă maşina nou cumpărată se înscrie în pragul de emisie de 96 grame de CO2. Am introdus un ecobonus nou în Rabla Clasic, valoarea lui fiind de 1.000 de lei adăugaţi la prima de casare, ce se poate cumula cu prima de casare în cazul în care maşina nouă cumpărată este una cu sistem GPL, mult mai puţin poluantă cu mediul înconjurător. Noutăţile nu se opresc aici. Am decis inclusiv creşterea ecobonusului pentru maşinile hibride convenţionale, cele care nu se încarcă la priză, de la 1.700 de lei la 2.500 de lei”, a spus Alexe.

Acesta a menţionat, totodată, că pentru cumpărarea unei motociclete prin Programul Rabla Clasic, valoarea voucherului va fi de 3.500 de lei, în schimbul casării unui autovehicul uzat.

“Suma maximă care poate fi decontată din costurile unei maşini prin Rabla Clasic este de 2.000 de euro în cazul în care maşina nouă respectă regulile a două ecobonusuri. De exemplu, dacă un român va alege să cumpere o maşină hibrid convenţională cu un grad de emisie de 96 de grame de CO2 i se va deconta din costul total al maşinii 2.000 de euro. Cu alte cuvinte, ecobonusurile vor putea fi combinate între ele şi adăugate la prima de casare, aşa cum am explicat. Rabla Clasic mai vine cu o noutate: posibilitatea de a achiziţiona motociclete. Este pentru prima dată când vom face acest lucru şi sperăm că vom satisface dorinţa a foarte mulţi români care au aşteptat această noutate. Şi în acest caz, trebuie casat un autovehicul vechi. Prima de casare pentru motociclete este de 3.500 de lei. De ce 3.500 de lei ? Pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de maşini şi cei de motociclete. Dacă la maşini decontăm în jur de 10% din valoarea autovehiculului nou, am vrut să păstrăm aceeaşi proporţie şi la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine decât autovehiculele”, a subliniat ministrul.

În privinţa Programului Rabla Plus din acest an, bugetul va creşte cu 45% faţă de 2019, până la 140 de milioane de lei, intenţia fiind aceea de a stimula folosirea maşinilor electrice în traficul urban.

“Programul Rabla Plus, prin care stimulăm transportul cu emisii zero sau aproape de zero vine cu noutăţi. Pentru anul acesta avem cel mai mare buget de când există acest program, adică 140 de milioane de lei, creştere de 95 de milioane de lei cât a fost în 2019. Nu întâmplător am crescut acest buget, pentru că vrem cât mai multe maşini electrice în traficul urban din ţară. Deocamdată, maşinile electrice reprezintă mai puţin de 1% faţă de cele convenţionale. Păstrăm neschimbată cea mai mare primă de casare din Europa pentru maşinile electrice, 10.000 de euro pentru full electric şi circa 4.500 de euro pentru maşinile hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou. Cu bugetul de anul acesta, 2.500 de români îşi pot cumpăra maşini full electric şi 400 de români hibride plug-in. Practic, ne propunem ca obiectiv să introducem într-un an la fel de multe maşini hibride şi electrice cât au fost introduse în ultimii patru ani, de când avem Rabla Plus”, a declarat Costel Alexe.

Ministrul de resort a menţionat, totodată, că persoanele care vor achiziţiona un autovehicul electric prin Rabla Plus nu vor avea dreptul că înstrăineze bunul pe o perioadă de cel puţin an an.

“O noutate a programului este de a nu înstrăina maşina cel puţin un an. E normal să ne asigurăm că aceste maşini rămân în traficul din ţară. Această condiţie nu exista şi tare aş vrea să ştiu câte maşini din cele 2.500 cumpărate în acest program mai sunt în ţară. De asemenea, pot fi achiziţionate motociclete cu propulsie electrică. Cei care îşi doresc un astfel de vehicul, primesc prin AFM 3.000 de lei, adică peste 600 de euro. Dacă aleg să-şi caseze un vehicul, poate ajunge să deconteze 2.000 de euro din preţul acestei motociclete cu propulsie electrică”, a explicat şeful de la Mediu.

Pe de altă parte, un alt program ce va fi demarat pe parcursul anului 2020 este cel pentru finanţarea achiziţiilor de mijloace de transport în comun electrice.

“Continuăm şi în 2020 să finanţăm autobuze şi troleibuze electrice pentru oraşele din România. M-aş bucura dacă cele 13 administraţii, cu care am avut întâlniri pe calitatea aerului pentru a găsi soluţii mai bune care să ţină poluanţii din aer sub control, s-ar interesa de acest program imediat ce-l lansăm. Aş vrea să vă informez că Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, investeşte în 2020 în transportul în comun din România jumătate de miliard de lei, cu aproape 30 de milioane mai mult decât în 2019. Din acest buget pot fi puse în circulaţie aproximativ 400 de autobuze şi troleibuze electrice. Depindem de cât de repede se vor implica administraţiile publice locale din România pentru a asigura condiţii şi un transport public modern şi evident nepoluat cetăţenilor din judeţele pe care le reprezintă”, a susţinut Alexe.

La capitolul infrastructură verde va fi disponibil un buget de 19 milioane de euro pentru instalarea de puncte de încărcare în localităţile şi staţiunile din ţară, respectiv 20 de milioane de euro pentru amplasarea de staţii de încărcare pe autostrăzi şi drumuri naţionale.

“Problema transportului cu maşini electrice depinde 100% de infrastructură. Problema punctelor de încărcare reduse din ţară face ca transportul electric din România să se dezvolte cu încetinitorul. Avem anul acesta un buget de 19 milioane de euro pentru infrastructura verde din localităţile şi staţiunile din România, iar dacă primăriile se mişcă bine şi repede putem instala până la 1.000 de puncte de încărcare doar în 2020. Vreau să declanşăm cea mai mare reformă a infrastructurii verzi din România. Venim anul acesta şi cu un program în premieră: staţii de încărcare pe autostrăzi şi drumuri naţionale. Am primit deja acordul Comisiei Europene pentru acest program şi investim pe aceste rute aproape 20 de milioane de euro în mod special pe coridorul european. Prin acest program putem finanţa alte o mie de puncte de încărcare. Practic, ar trebui ca într-o perioadă foarte scurtă de timp fiecare benzinărie, fie că se află pe autostrăzi sau pe drumurile naţionale să aibă puncte de încărcare pentru maşinile electrice, pentru că astfel vom reuşi să dăm un semnal populaţiei să facă transferul de la maşinile pe diesel sau benzină la cele electrice, mult mai puţin poluate. România trebuie şi poate fi traversată cu o maşină electrică de la un capăt la altul al ţării. Abia atunci vom putea convinge populaţia să circule cu maşini zero emisii”, a apreciat ministrul Mediului.

Demnitarul a anunţat, în acelaşi timp, că Programul Rabla pentru electrocasnice va avea sesiune de finanţare şi în 2020, cu un buget total de 30 de milioane de lei.

“Programul Rabla pentru electrocasnice va fi şi în 2020. Am prevăzut un buget de 30 de milioane de lei şi estmm că vom avea în jur de 100.000 de vouchere care vor veni n sprijinul cetăţenilor României. Vom păstra categoriile de echipamente care pot fi achiziţionate prin program – aparate frigorifice, maşini de spălat rufe, maşini de spălat vase, aparate de aer condiţionat şi televizoare”, conform ministrului de resort.

Ministrul demis al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a prezentat, marţi, într-o conferinţă de presă, date despre programele ce vor fi derulate în 2020 prin Administraţia Fondului pentru Mediu.

Sursa: tvr.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Slovacia SUSPENDĂ vaccinările cu prima doză de AstraZeneca. Se investighează un deces provocat de tromboză

Publicat

Slovacia a suspendat marţi vaccinările cu prima doză de vaccin anti-COVID-19 produs de AstraZeneca, după ce a anunţat că investighează cazul unei persoane decedate în urma unui cheag de sânge format după ce i-a fost administrat vaccinul, relatează AFP şi Reuters.

”Numai persoanele aflate în aşteptarea celei de-a doua doze din acest vaccin sunt în prezent vaccinate cu AstraZeneca. Folosirea vaccinului acestei societăţi pentru primele doze a fost suspendată”, a anunţat Ministerul Sănătăţii slovac.

Agenţia de reglementare sanitară slovacă a declarat săptămâna trecută că decesul unei femei în vârstă de 47 de ani este probabil să fie legat de vaccin din cauza unei condiţii medicale preexistente.

Mai multe alte state din UE au limitat vaccinările cu AstraZeneca după ce a fost stabilită o legătură între acest vaccin şi formarea de tromboze, cazuri foarte rare dar de multe ori mortale.

Danemarca a renunţat complet la acest vaccin, în timp ce experţii britanici au recomandat ca persoanelor cu vârste sub 40 de ani să li se administreze un vaccin alternativ.

Germania, care luase decizia să administreze serul AstraZeneca numai la persoanele cu vârste de peste 60 de ani, a anunţat săptămâna trecută că acest vaccin va redeveni disponibil pentru toate persoanele adulte supuse în prealabil unui consult medical.

Mai multe state braziliene, printre care Sao Paulo şi Rio de Janeiro, au anunţat marţi că au suspendat administrarea vaccinului AstraZeneca în cazul femeilor însărcinate. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aplicație prin care persoanele fizice și instituțiile pot încărca poze cu zonele frecventate de urși

Publicat

Arhivă Foto

Ministrul Mediului Barna Tánczos a anunțat că autoritățile intenționează să creeze o aplicație prin care persoanele fizice și instituțiile să poată încărca poze sau documente despre zonele frecventate de urși.

Ministrul Mediului Barna Tánczos a amintit marți care sunt problemele cu care se confruntă în gestionarea populației de urs din România. Printre acestea se numără lipsa centralizării datelor privind populația de urs, faptul că monitorizarea și evaluarea populației de urși nu sunt încărcate într-un sistem GIS și lipsa localizării exacte a evenimentelor, a întâlnirilor, a atacurilor, a pagubelor.

Astfel, ministrul a anunțat că este necesară crearea unei aplicații în care orice persoană fizică sau instituție poate încărca poze și documente și poate localiza cu coordonate GIS orice eveniment legat de specia urs. Este vorba de pagube, atacuri, poze referitoare la întâlniri om-urs, monitorizări ale autorităților sau ale gestionarilor fondurilor cinegetice.

„Trebuie să existe un management adecvat. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor are ca responsabilitate gestionarea durabilă a resursei cinegetice”, a declarat ministrul Barna Tánczos.

Acesta a mai spus că statul trebuie să asigure un sprijin financiar celor care administrează habitatul natural al speciilor strict protejate și trebuie să suporte cheltuielile de intervenție, pe cele de monitorizare, de relocare sau extragere, deoarece acestea se fac în interesul ocrotirii vieții umane și a bunurilor.

sursa: mediafax.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Pandemia de COVID-19 ar putea conduce la o mai mare obezitate în rândul copiilor

Publicat

Biroul pentru Europa al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) a avertizat că pandemia de coronavirus ar putea avea efecte neprevăzute – ducând la o mai mare obezitate în rândul copiilor, relatează dpa.

Un raport al biroului regional al OMS publicat marţi a constatat că închiderea şcolilor în timpul perioadelor de lockdown ar putea avea consecinţe negative asupra nutriţiei şi exerciţiilor fizice în rândul copiilor, în condiţiile în care aceştia sunt privaţi de activităţi şcolare.

“COVID-19 ar putea amplifica una dintre cele mai îngrijorătoare tendinţe din regiunea europeană a OMS – creşterea obezităţii la copii”, a declarat Hans Kluge, director regional al biroului OMS pentru Europa.

Kluge a declarat că supraponderalitatea şi obezitatea sunt legate de boli care pot pune viaţa în pericol, precum bolile cardiovasculare, diabetul şi cancerul.

Pentru a evita un impact negativ asupra viitorului copiilor, oficialul OMS a cerut implementarea de politici bazate pe ştiinţă pentru promovarea dietelor sănătoase şi a activităţii fizice – cum ar fi taxele pe băuturile îndulcite, conform raportului.

Studiul a constatat că aproape unul din trei copii din regiune cu vârsta cuprinsă între şase şi nouă ani era supraponderal, conform unui sondaj realizat în 36 de ţări.

Cea mai gravă situaţie a fost constatată în ţările mediteraneene, deşi se remarcă o îmbunătăţire treptată în state precum Grecia, Italia, Portugalia şi Spania, afirmă OMS. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Gratuităţi pentru turiştii care vizitează Oradea – o campanie în al doilea an consecutiv

Publicat

Turiştii care vor vizita Oradea în acest an vor beneficia, la fel ca în anul 2020, de o serie de beneficii şi gratuităţi, a anunţat Asociaţia pentru promovarea turismului din Oradea şi regiune (APTOR).

Potrivit unui comunicat al APTOR, turiştii care vor fi cazaţi la una dintre unităţile de cazare clasificate din Oradea, pentru minim două nopţi consecutive, se vor putea bucura şi anul acesta de următoarele beneficii: acces gratuit la vizitarea celor 8 muzee din oraş şi secţiile lor, transport gratuit pentru 24 de ore în întreaga reţea de transport public şi reduceri la restaurantele şi cafenelele partenere.

Facilităţile vor fi acordate cu suportul Primăriei Oradea şi în parteneriat cu societatea de transport public local OTL, instituţiile muzeale din oraş, dar şi cu unităţile din industria ospitalităţii.

Turistul va primi un cod unic de gratuităţi de la personalul unităţii de cazare, împreună cu un QR Code. Codul unic, nominal, se poate folosi o singură dată, la fiecare din obiectivele turistice şi unităţile participante. Dar dacă într-o cameră este cazată o familie cu un copil, toţi cei trei se vor bucura de beneficii.

Înregistrarea participanţilor, generarea codurilor de gratuităţi şi comunicarea directă între unităţile HoReCa, muzee şi serverele OTL, se va face prin intermediul aplicaţiei online oradealifenouveau.ro. Aceasta a fost creată de APTOR în parteneriat cu Oradea Tech Hub şi poate fi folosită de toate unităţile de cazare din oraş.

Aplicaţia oradealifenouveau.ro oferă conectivitate directă între unităţile de cazare, muzee şi serverele OTL. Aceasta a fost gândită pentru a asigura o comunicare eficientă între furnizorii de servicii pentru turişti, fără ca turiştii să interacţioneze cu aplicaţia.

În mod particular, aplicaţia oradealifenouveau.ro oferă tuturor utilizatorilor (muzee, unităţi de cazare, restaurante, cafenele sau administrator – Visit Oradea) posibilitatea de a realiza statistici privind numărul de turişti care au apelat la gratuităţi, ţara sau oraşul de provenienţă, secţiile muzeale cele mai vizitate.

Până în prezent, 13 din cele 32 de unităţi de cazare clasificate din Oradea şi-au manifestat interesul pentru a lua parte la această campanie, respectiv 9 restaurante/cafenele.

Campania de gratuităţi a demarat în data de 5 mai şi va dura până pe 31 decembrie 2021.

Printre altele, Oradea oferă vizitatorilor posibilitatea de a admira o serie de bijuterii arhitecturale: 89 de clădiri şi monumente Art Nouveau, 26 de obiective clasate ca monumente istorice, 25 de obiective propuse cu valoare pentru clasare ca monumentele istorice şi 38 de obiective cu valoare arhitecturală incontestabilă. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate