Connect with us

EVENIMENT

Coronavirus – Ce se ştie şi ce nu se cunoaşte încă despre epidemie

Publicat


Rata de mortalitate, nivelul de transmitere, momentul în care boala devine contagioasă, perioada de incubaţie: noi informaţii încep să contureze epidemia provocată de noul coronavirus apărut în China, deşi rămân încă multe necunoscute, relatează marţi AFP.

Care este rata de mortalitate?

Mai letal decât gripa sezonieră, însă mai puţin virulent în comparaţie cu epidemiile anterioare asociate unui coronavirus: iată unde pare să se situeze periculozitatea noului virus, numit oficial marţi Covid-19, chiar dacă nu este deocamdată cunoscută cu exactitate rata sa de mortalitate.

Până în prezent, 1.016 decese au fost înregistrate dintre cele peste 42.600 de cazuri confirmate în China continentală (2,4%). În afara acestei ţări, virusul a ucis două persoane, una în Filipine şi alta în Hong Kong, iar peste 400 de cazuri de contaminare au fost confirmate în aproximativ 30 de ţări şi teritorii.

Estimările ratei de mortalitate trebuie utilizate cu prudenţă deoarece nu se cunoaşte câţi oameni sunt efectiv infectaţi, notează AFP.

Într-un studiu publicat luni, o echipă de cercetători de la Imperial College London a estimat că rata de deces este de 18% în rândul cazurilor depistate în provincia Hubei, epicentrul epidemiei. În schimb, la nivel global, aceasta este evaluată la ”aproximativ 1%”, cu o doză de incertitudine cuprinsă între 0,5% şi 4%.

Cele două epidemii mortale anterioare cauzate de un coronavirus, SRAS (Sindromul Respirator Acut Sever) şi MERS (Sindromul Respirator din Orientul Mijlociu), s-au dovedit mult mai virulente. În 2002-2003, SRAS a provocat decesul a 774 de persoane la nivel mondial dintre cele 8.096 de cazuri înregistrate, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), reprezentând o rată de mortalitate de 9,5%. În continuare activă, epidemia MERS a ucis 858 de persoane din 2.494 de cazuri confirmate din septembrie 2012, reprezentând o mortalitate de 34,5%.

Gripa sezonieră este mult mai mortală în cifre absolute deoarece ucide între 290.000 şi 650.000 de oameni pe an la nivel mondial, potrivit OMS.

Pe lângă periculozitatea virusului, capacitatea sa răspândire este cea care va determina severitatea epidemiei. “Un virus relativ puţin agresiv poate provoca daune mari dacă este contractat de mulţi oameni”, după cum a explicat Michael Ryan, directorul programului pentru intervenţii de urgenţă al OMS.

Care este nivelul de contagiune?

Într-un studiu publicat în jurnalul ştiinţific american New England Journal of Medicine (NEJM), cercetători chinezi au estimat că fiecare pacient a infectat în medie 2,2 persoane (aceasta este ”rata efectivă de reproducere” a bolii, sau R0). Aceasta este mai mare decât gripa (1,3), semnificativ mai mică decât rujeola (peste 12) şi comparabilă cu SRAS (3).

La nivel mondial, amploarea epidemiei va depinde de gradul de transmitere a virusului în afara Chinei. “Un număr mic de cazuri ar putea fi scânteia care provoacă un incendiu mai mare”, a avertizat luni directorul OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus. Oficialul a făcut referire la cazul unui britanic infectat în Singapore, care a transmis apoi virusul la o duzină de persoane, în Franţa şi apoi în Marea Britanie, notează AFP.

Perspectiva unei multiplicări a acestui tip de cazuri îngrijorează. Deoarece pentru fiecare pacient infectat, autorităţile sanitare din ţara în cauză trebuie să găsească persoanele cu care el a intrat în contact şi să se asigure că acestea nu vor infecta la rândul lor alţi oameni.

Cu toate acestea, în cazul în care cazurile de contaminare din afara Chinei se înmulţesc, această procedură numită ”urmărire a contactelor” va fi din ce în ce mai dificil de pus în aplicare.

Care sunt modalităţile de transmitere?

Virusul este transmis în principal pe cale respiratorie şi prin contact fizic. Transmiterea pe cale respiratorie are loc prin picăturile de salivă expulzate de pacientul infectat, sper exemplu atunci când tuşeşte. Oamenii de ştiinţă estimează că acest lucru necesită o distanţă de contact redusă (aproximativ un metru).

Pentru a evita contaminarea, autorităţile sanitare insistă asupra importanţei măsurilor-barieră: spălarea frecventă a mâinilor, tuşit sau strănutat într-o batistă de unică folosinţă, purtarea unei măşti sanitare… De asemenea, diareea poate fi o cale secundară de transmitere.

Când devine o persoană contagioasă?

Aceasta este una dintre întrebările cheie. Iniţial, oamenii de ştiinţă au estimat că riscul de contagiune începe ”la câteva zile după debutul simptomelor”, la fel ca în cazul SRAS, a explicat pentru AFP profesorul Arnaud Fontanet de la Institutului Pasteur.

Însă experţii cred acum că riscul ar putea începe mai devreme, la începutul simptomelor sau chiar înainte.

Potrivit profesorului Fontanet, ponderea cazurilor de contagiune provocate de pacienţii fără simptome ”rămâne probabil limitată”. În esenţă, tusea este un vector important pentru transmiterea virusului, însă un pacient fără simptome nu tuşeşte.

Dar chiar şi limitate, aceste cazuri pot complica controlul răspândirii virusului: este imposibil de localizat un pacient care nu are simptome. În mod similar, persoanele care prezintă puţine simptome pot trece foarte uşor nedepistate.

Care este perioada de incubaţie?

Analizând datele de la cele 1.100 de cazuri confirmate în China, o echipă de cercetători chinezi estimează că perioada medie de incubaţie este de trei zile, conform articolului lor publicat luni.

Această perioadă este mai scurtă faţă de estimările precedente: OMS a indicat o întârziere de două până la zece zile între infectare şi debutul primelor simptome, în timp ce un studiu chinez a evocat, în medie, 5,2 zile, cu o variaţie semnificativă.

Aceste estimări preliminare au condus la stabilirea unei perioade de observaţie de 14 zile, sau de carantină pentru cazurile suspecte şi persoanele repatriate.

Însă, potrivit datelor experţilor chinezi publicate luni, perioada de incubaţie ar ajunge în unele cazuri la 24 de zile.

Care sunt simptomele?

Tabloul clinic al afecţiunii respiratorii provocate de noul coronavirus este precizat pe baza datelor de la cele 1.100 de cazuri confirmate în 31 de provincii chineze, analizate de cercetători din toate ţările. Majoritatea persoanelor au prezentat febră, iar două treimi tuse, însă cazurile de diaree sau de vărsături au fost rare. Un sfert dintre pacienţi au avut cel puţin o boală preexistentă (hipertensiune arterială, boli pulmonare…).

Vârsta medie a acestor pacienţi este de 47 de ani (doar 0,9% au sub 15 ani), 58% sunt bărbaţi şi puţin peste 2% sunt lucrători sanitari.

Nu există vaccin sau medicamente contra coronavirusului, iar managementul acestuia se bazează pe tratarea simptomelor. Unora dintre pacienţi li se administrează încă antivirale, a căror eficienţă este în curs de evaluare.

Care este originea?

Noul coronavirus a apărut la lilieci, însă oamenii de ştiinţă cred că a trecut printr-o altă specie înainte de a fi transmis oamenilor. Cercetătorii chinezi au susţinut că acest animal intermediar ar putea fi pangolinul, un mic mamifer cu solzi, în pericol de dispariţie. Comunitatea ştiinţifică internaţională a considerat această ipoteză drept plauzibilă, adăugând totuşi că ar trebui verificată.AGERPRES

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EVENIMENT

Coliziune între o autocisternă încărcată cu GPL și un microbuz cu 5 pasageri, în Bușteni

Publicat

Un accident ritier în care au fost implicate o autocisternă încărcată cu GPL și un microbuz cu 5 pasageri, a avut loc, marți după-amiază, pe DN 1, în Bușteni.

Potrivit ISU Prahova, în urma impactului nu au fost victime și nici scurgeri de combustibil pe carosabil.

Pentru asigurarea măsurilor specifice în urma accidentului acționează un echipaj de pompieri și un echipaj de prim-ajutor.

În zonă traficul se desfășoară normal, nefiind afectat de evenimentul rutier.

Citește mai departe

EVENIMENT

Impact între un autoturism și o motocicletă, în Roman. Un bărbat de 43 de ani, transportat de urgență la spital

Publicat

motocicleta

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost transportat de urgență la spital, marți, fiind rănit în urma unei coliziuni dintre o motocicletă și un autoturism. Accidentul s-a produs în municipiul Roman.

”Prin apel la 112, în jurul orei 14.55, pompierii de la Detașamentul Roman au fost solicitați să intervină la un accident rutier în municipiul Roman. Accidentul s-a produs între un autoturism și o motocicletă. În urma accidentului a rezultat o victimă (un bărbat de aproximativ 43 de ani) care a fost preluată de echipajul SMURD TIM și transportată la CPU Roman”, au informat reprezentanții ISU Neamț.

Pompierii au asigurat măsuri PSI și vor curăța carosabilul.

Polițiștii fac cercetări pentru a stabili împrejurările în care s-a produs accidentul.

Citește mai departe

EVENIMENT

Bărbat reţinut în trafic pentru contrabandă. Zeci de mii de cartuşe de ţigări – confiscate

Publicat

amenzi politie

Un bărbat a fost reţinut după ce a fost depistat în trafic, pe DN 2E, în localitatea suceveană Capu Codrului, cu câteva zeci de mii de cartuşe de ţigări de provenienţă extra-comunitară, o altă cantitate fiind identificată şi confiscată, marţi, dintr-un depozit folosit de acesta.

Potrivit IPJ Suceava, poliţiştii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice – Biroul Fraude Vamale au desfăşurat activităţi investigative complexe pentru prinderea în flagrant a unui bărbat ce efectua un transport de ţigări de contrabandă, dar şi pentru documentarea întregii activităţi infracţionale şi identificarea locaţiilor în care au fost depozitate ţigările şi a persoanelor implicate în circuitul infracţional.

Sursa citată precizează că au rezultat indicii cu privire la faptul că dintr-un imobil tip hală, aflat pe raza comunei Moara, a fost încărcată o cantitate mare de ţigarete de provenienţă extra-comunitară într-o autoutilitară tip bus care, ulterior, s-a deplasat în direcţia oraşului Gura Humorului, în tandem cu un autoturism, ce avea rol de a asigura traseul în calitate de antemergător.

Luni seara, poliţiştii din cadrul Poliţiei Oraşului Gura Humorului – Compartimentului Rutier au organizat un filtru la Capu Codrului, fiind interceptate autoturismul antemergător şi autoutilitara.

La semnalele regulamentare de oprire, conducătorul auto a oprit brusc, după care a cuplat transmisia vehiculului în retur şi a efectuat manevra de mers cu spatele, spre Fălticeni, cu intenţia clară de a se sustrage controlului.

Conform poliţiştilor, s-a pornit în urmărirea autoutilitarei, acţiune ce s-a desfăşurat pe o distanţă de aproximativ 1.500 metri, pe DN 2E, pe direcţia Gura Humorului-Fălticeni, aceasta rulând în viteză cu spatele, având un mers sinuos de pe un sens de mers pe celălalt, cu intenţia de a scăpa de echipajul de poliţie.

Poliţiştii au fost nevoiţi să folosească armamentul din dotare, legal, după ce şoferul autoutilitarei nu s-a conformat semnalelor de oprire efectuate de echipajul rutier, fiind şase focuri, trei de avertisment în aer şi trei asupra pneurilor autoutilitarei, fără a fi înregistrate victime.

Autoutilitara nu a mai putut continua deplasarea şi a fost blocată după ce a intrat în gardul unei locuinţe.

Persoana aflată la volan, identificată ulterior ca fiind un bărbat de 26 ani, din oraşul Vicovu de Sus, a ieşit pe geamul portierei stânga a autoutilitarei şi a sărit în curtea unei locuinţe, încercând să fugă, dar a fost prins de către membrii echipajului de poliţie, imobilizat şi încătuşat.

În autoutilitară au fost găsite peste 20.000 de cartuşe de ţigări de provenienţă extra-comunitară.

Totodată, în urma verificărilor efectuate în bazele de ale Poliţiei Române, s-a stabilit că autoutilitara a fost radiată din circulaţie din 28 decembrie 2018, iar plăcuţele cu numere de înmatriculare sunt atribuite unui alt vehicul.

Prin extinderea verificărilor, marţi dimineaţă, la sediul depozitului din comuna Moara de unde a fost încărcat în ziua precedentă transportul interceptat, poliţiştii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice – Biroul Fraude Vamale, sprijiniţi de luptători din cadrul SAS Suceava, au desfăşurat o percheziţie şi s-a identificat şi confiscat o altă cantitate de peste 30.000 de cartuşe de ţigări de contrabandă, au transmis reprezentanţii IPJ Suceava.

Cercetările sunt continuate de către lucrători specializaţi din cadrul SICE – Biroul Combaterea Fraudelor Vamale, în vederea stabilirii întregii activităţi infracţionale şi luării măsurilor legale ce se impun. AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

Atlassib anunţă că nu suspendă cursele pe ruta Italia. Dezinfectează autocarele, iar şoferii poartă măşti

Publicat

Compania de transport internaţional de persoane cu sediul central la Sibiu, Atlassib, a anunţat luni că nu îşi suspendă nicio cursă pe ruta România – Italia, din cauza coronavirusului, în condiţiile în care traseele nu prevăd opriri în în localităţile aflate în carantină din Peninsulă, iar măsurile de prevenţie luate de operator prevăd dezinfectarea autocarelor şi ca şoferii să poarte măşti, pe care le vor schimba o dată la trei ore.

“Preocuparea noastră constantă este siguranţa pasagerilor noştri. Astfel, facem câteva precizări importante legate de subiectul epidemiei de coronavirus. Foarte important – cursele noastre se vor desfăşura conform programului normal, nu sunt curse anulate sau restricţionate”, a anunţat compania Atlassib, pe pagina oficială de Facebook.

Potrivit sursei citate, Atlassib nu operează curse cu opriri în cele 11 localităţi din Italia care sunt în carantină.

“Menţinem legătura constant cu autorităţile din Italia şi de la noi din ţară, pentru a şti exact care este evoluţia situaţiei, şi care sunt măsurile care se impun. În momentul de faţă, 11 localităţi din Italia sunt în carantină. ATLASSIB&ATLANTIC TRAVELS INTERNATIONAL nu operează curse cu opriri în aceste localităţi. În afară acestor localităţi, nu s-au impus restricţii de trafic – atât cursele interne, cât şi cursele care operează transport internaţional de persoane şi colete se desfăşoară conform graficelor normale. Graniţele sunt deschise, şi monitorizate de către personal medical autorizat”, se mai arată în comunicatul Atlassib.

Cei de la Atlassib dau asigurări că îşi curăţă autocarele cu substanţe speciale, iar şoferii poartă măşti, care se vor schimba o dată la trei ore.

“În ce priveşte cursele operate de către compania noastră, am implementat câteva măsuri de prevenire a contaminării cu virusul COVID-A9. Astfel, în pregătire pentru fiecare cursă, autocarele ATLASSIB&ATLANTIC TRAVELS INTERNATIONAL vor fi curăţate şi dezinfectate cu soluţii speciale. Şoferii vor purta masca de protecţie, care va fi schimbată la fiecare 3 ore. De asemenea, fiecare şofer are obligaţia realizării igienei adecvate a mâinilor, prin dezinfectarea cu soluţii pe bază de alcool, cât mai frecvent posibil”, mai spun cei de la Atlassib. AGERPRES

Citește mai departe